beginnen met groente of fruit?

05-02-2009 13:48 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivadames,

Onze dochter wordt volgende week een half jaar en naast de borstvoeding komen nu de hapjes.( ik ben zo benieuwd wat voor gezicht ze trekt!) Ik hoor daar verschillende dingen over. Namelijk dat je beter met groente kan beginnen omdat ze anders na fruit geen groente meer accepteren. Of dat je beter met fruit kan beginnen omdat dat makkelijker zou zijn. Of is het zowiezo beter om met pap te beginnen?

Wat zijn jullie ervaringen? Waar zijn jullie mee begonnen?
Groente. Pap heeft ze nooit gehad.
Pap hoeft echt niet hoor, over een tijdje beginnen met brood is ook prima.

Ik ben met groente en fruit tegelijk begonnen. Althans, eerst een paar dagen banaan, daarna een paar dagen courgette, etc. Net zoals het uit kwam en dat ging prima.
Hier ook beide tegelijk.

Mijn jongste had overigens melk intolerantie en die mocht wel eerst alleen groente omdat fruit allergenen kunnen zijn.

Pap kan maar hoeft niet; een maand wachten en je kan gewoon brood geven.

(mijn kinderen kregen trouwens wel pap; maar dat was meer omdat ze met alleen melk gewoon niet voldaan waren)
Volgens jullie maakt het dus niet uit of ik met groente of fruit begin. Er kan maar een hapje het eerste zijn natuurlijk.
Ons is door de kinderarts geadviseerd om met grotente te beginnen, omdat dit in vergelijking met fruit minder lekker is. We moesten eerst een paar soorten groente geven, en als dat goed ging, pas fruit. Bij ons werkte dat heel goed.
Waar zijn we mee begonnen? Oh... met grotente! Vond íe nog best lekker ook!
Hier ook eerst groente. Idd omdat dat in alle boekjes stond en het logisch klonk. Maar wel vrijwel meteen ook fruit (met dank aan oma). Is allemaal goed gekomen.

Pap ben ik geloof ik iets later gaan geven. Toen het volgens de boekjes tijd werd voor een wat steviger ontbijt dan melk.
Wij zijn met pap begonnen en nog steeds krijgen ze elke morgen of pap of weetabix voor hun ontbijt (1 en 2 jaar oud).

W.b. groente of fruit, gewoon door elkaar voor zover ik het me kan herinneren. Wat ook altijd erg in de smaak viel waren smoothies, fruithap, yoghurt en een liga of zo door elkaar in de blender gooien.

Behalve dan dat ik wist dat ik pas met zes maanden kon beginnen heb ik eigenlijk nooit echt schema's gevolgd, het was een beetje een mengeling van Rapley en potjesvoer. Je merkt gauw genoeg als ze ergens niet aan toe zijn.
hier ook met groenten begonnen, dat gezicht... hahahaha GOUD waard!

Fruit ook wat later geintroduceerd. Nu is dochter (2) echt een prima fruit èn groentenetertje geworden. Bij het avondeten gaat zelfs de groenten eerst op vóór de vleesvervanger...

Zoon wordt over een paar weken ook een half jaar en dan ga ik weer met groenten beginnen.
Misschien maakt 't wel niet zo veel uit. Ligt een beetje aan het kind denk ik, of het lekker gaat eten, of een wat langere aanlooptijd nodig heeft. Wij zijn begonnen met fruit, vond-ie meteen heerlijk. Paar weken later groente gegeven, smulde hij ook meteen van. Tot op de dag van vandaag (hij is nu vier). Gezegend zijn we dus.

Veel plezier en succes (je kent vast wel de foto's van baby's eerste hapjes...)
Met groente begonnen, inderdaad vanwege mogelijke allergische reactie op fruit. Ze smulde ervan. En nu is ze twee en vertikt het om groente en fruit te eten. Het loeder. Behalve rode tomatensaus en pasta, dat eet ze wel. Langleve de blender, ik verstop op die manier alle groentes in de pastasaus. Gepureerd fruit uit een potje van olvarit eet ze wel, dus die geven we sinds kort maar weer, nu ze echt weigert stukken appel, banaan en dergelijke te eten. En dat terwijl ik het kind met rapley en vers gekookt heb groot gebracht.

Zoonlief is met fruit begonnen en Olvarit potjes. En dat zou er dus toe leiden dat hij niks zou lusten. Het tegendeel is waar. Kind lust werkelijkwaar alles, net een vuilnisbak. Terwijl mijn dochter dus een groot zeiksnorretje op etensgebied is, ondanks vers eten, in stukken, etc.
Hier in het "oostblok" (dank je wel Dametje) wordt aangeraden met groente te beginnen omdat fruit nogal zuur kan zijn voor een kleintje.
Wat is Rapley?

Ik ga zo maar eens een wortel koken
Ik ben ook met groente begonne, worteltjes om precies te zijn. Maar al snel daarna (een week of zo) ook groente: peertjes. Als je die trouwens eerst even kookt worden ze lekker zacht. Succes ermee, het is heel leuk en het wordt een enorme zooi de eerste paar keer!
Herstel: ook de keren daarna wordt het een zooi! Dochter (17 maanden) wil namelijk alleen nog maar zelf eten en dat gaat natuurlijk nog niet helemaal goed haha.
Zijn peertjes groenten? (stoofpeertjes ofzo?) Ik kan me er geen voorstelling van maken, leg eens uit.
o en ik bedoeld natuurlijk al snel daarna (een week of zo) ook fruit: peertjes.
Oh ok hihi ik dacht al , heb ik nou wat gemist.
ik ben ook met groente begonnen, wortelje, wat boontje etc.

Maar ook daarna al snel fruit en daarvan waren de eerste olvarit potje in het begin meest favoriet, mss dat die iets minder zuur zijn dan vers fruit?

Banaan en bloemkool heeft meneer nooit gelust uit een potje, nu wel hoor, maar dan vers.

Ik wisselde zowel fruit als groente af, en ook potjes en vers, want zoals ik zei, sommige groente en fruit vond hij vers lekkerder en andere uit een potje.

Nu is hij een prima groente en fruit eten (tot nu toe he, hij is nu net 13 maanden).
Rapley is alles in stukken geven en dan baby zelf laten kauwen. Dus stronkje gekookte brocolli zo uit het vuistje.
Ok, voor rapley is ze nog wat te klein denk ik? Ze heeft nog geen tandjes. Heb net de worteltjes gepureerd tot pap met een beetje moedermelk. Had me verheugd op een enorme zooi maar dat komt nog denk ik.. Maar het was erg leuk om aan te bieden en naar haar licht verontwaardigde gezicht te kijken!

Dank jullie voor de reacties!
Voor rapley hebben ze geen tandjes nodig hoor. Je neemt zachte groente en fruit (worteltjes, brocolli, banaan, peer) en de kaakjes zijn er zeker sterk genoeg voor.

Met Floor hebben we het ook gedaan en dat ging super.

Vanaf 6 maanden kan je gaan rapleyen.

Hier staat informatie: http://www.borstvoeding.c.../blw/nederlands.html#meer

En hier leuke foto's (met pijltjes onderin kan je andere foto's zien): http://www.borstvoeding.com/kleintjes/foto-album0.html
Dat dat een naam had zeg, weer wat geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven