Beginnende puber, hoe streng moet je zijn?

15-05-2019 10:52 241 berichten
Mijn dochter is 13. Zit in de eerste van het gymnasium. Dat wilde ze dolgraag. Met havo/vwo advies toegelaten, met twijfel van mij en man. Wij hadden haar net zo lief op een havo/vwo brugklas gezien, maar ze had haar zinnen op deze school gezet. Het is ook een fijne school met enkel gymnasium, fijn team en een leuke klas. Volgens deze school en basisschool kon ze het makkelijk aan.

Maar ze haalt slechte cijfers. Leren leren was en is een issue. Plannen kon ze niet. Ze is jaren één van de slimste kinderen van de klas geweest en heeft nooit iets hoeven doen. Extra werk gehad, ging allemaal vanzelf.

Nu loopt ze vast. School helpt, wij helpen, maar het gaat niet goed. Ze is meer bezig met haar telefoon dan met school, al zit ze ook uren ‘huiswerk te maken’ in haar beleving. Ze wordt dan enorm afgeleid door álles. We mogen maar beperkt helpen, pas nadat de mentor ingreep en zei dat ze echt meer hulp moest toestaan mogen we af en toe overhoren. Dan lijkt ze de stof te kennen (woordjes), en dan haalt ze een 1,5. Samen een planning maken of nakijken is lastig, want vaak ‘weet ze niet’ welke stof er in een toets komt bijvoorbeeld. Als we dan vragen naar het toetsrooster dan staat het daar niet in volgens haar. Ik stel dan wat vragen, zij wordt boos. Na een paar dagen komt ze er op terug en zegt ze dat ze het verkeerde toetsrooster had en dat ze nu wél weet welke stof gevraagd wordt. En dat dus allemaal ruim over de helft van het schooljaar, dat ze daar achter komt.

Ik hoor van andere ouders dat ze exact weten welke opdracht wanneer ingeleverd moeten worden, welke stof er behandeld wordt, enz. Ik twijfel er dan aan of ik er niet véél meer bovenop moet zitten. Nu overhoor ik, check ik planningen, kijk eens mee hoe ze lange lappen stof verwerkt enz, cijfers geeft ze me zelf door, ik kijk niet op magister. Andere ouders hoor ik véél meer doen dan dat. Maar ik ben ergens ook van mening dat zo op microniveau er bovenop zitten niet goed is.

Dochter brengt veel tijd door met haar telefoon. Instagram is een tijdvreter en whats app ook. Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten. Telefoon mag niet mee naar boven als ze slaapt. Ze ligt om 20:45/21:00 in bed (belachelijk vroeg volgens haar en idd hoor ik ook ouders zeggen dat die van hen im 22:00 nog huiswerk maakt)
Ze doet een teamsport waar ze eens in de week voor traint en een wedstrijd of 15 heeft per jaar.
Ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnen, maar de cultuur is érg streberig. Veel meisjes die fanatiek op hockey zitten en 3/4x per week trainen, negens halen en weinig sociale dingen doen naast huiswerk of sport.

Ik zou haar zo graag wat anders gunnen. Meer ontspannen een beetje door school heen rollen. Natuurlijk moet je er iets voor doen, maar nu is het sinds kerst alleen maar stress rondom school. Gemopper over dat ze aan dr huiswerk moet en dan YouTube moet uitzetten, zij die boos wordt omdat we vragen hoe het met de woordjes Frans gaat, onenigheid tussen man en mij omdat we van aanpak verschillen. Hij is van het preken en 100x zeggen ‘doe die telefoon weg, en kritisch zijn bij een onvoldoende, ik ben meer van het opvangen bij onvoldoendes, uitleg geven over het waarom en hoe van dingen en haar zelf laten ondervinden, hij vindt mij laks, ik hem slecht voor haar eigenwaarde. Gechargeerd, want we zien elkaars goede bedoelingen. Dingen die zij wil maar wij nog niet goed vinden zijn ook onderwerp van discussie, maar iederéén mag het en dus twijfel over hoe streng je moet zijn. Ik vind het zó lastig dit.

Deze week hebben we weer een gesprek op school, ik denk dat ze blijft zitten en dus van school moet. Maar ik worstel ontzettend met hoe je dat nu doet, zo’n puber. Vriendinnen zijn kinderloos of hebben baby’s, en vinden mij héél streng . Waar man me veel te makkelijk vindt. Ik weet het gewoon even niet. Dus ik gooi het hier neer. In de hoop op ervaringen en meedenken.
girasole3 schreef:
21-05-2019 20:37
Ach, dan is het vast heel toevallig dat dit de zoveelste keer is de afgelopen tijd dat er iets op popt naar aanleiding van een topic van een nieuwe
En jouw nick is toch echt pas van 15 mei 2019.

I rest my case
Aluhoedje even afzetten. Of je loept me even. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Pff als ik lees hoeveel werk sommige ouders hier hebben met plannen. Tot in detail schema's maken en hun kind alles achterna dragen.... Wie zit er op die school je kind of jij?? Leren ze écht plannen en leren als mams er continu bijstaat en alles voor ze doet en een lopende agenda is??

Ga je dit op vervolgonderwijs of stage ook doen?
Die telefoon moet aan de kant. Als zij bezig is met wiskunde en er wordt in de groepsapp over Nederlands gepraat, heeft ze daar niets mee te maken. Ik vind je heel soft met haar en vind dat je haar strenger moet aanpakken. Resultaten onvoldoende? Dan een sanctie erop inzetten waar je haar echt mee hebt zitten. Dus tel inleveren, huisarrest of iets anders waar je haar mee hebt zitten.

Huiswerkbegeleiding zou ook wel een goede zijn voor haar. Er zijn ook veel studenten wie dit doen om wat bij te verdienen, misschien een optie om een oproep te plaatsen op de lokale vraag-en-aanbod pagina of weggeefhoek?

Ook zou je gewoon dagelijks magister moeten checken, net zolang tot ze het zelf kan. Dan heeft ze twee opties als ze zich eraan gaat irriteren, of haar best doen zodat je het een beetje los kan laten, of geïrriteerd blijven erover. Ik denk dat ze heel snel haar best gaat doen dan.

Op de basisschool hebben ze ook gewerkt met dag- en weektaken. Hierin moesten ze ook zelf plannen, dus ze kan het wel, maar ze wil er geen moeite voor doen. Dus mijn advies is streng blijven en er bovenop zitten. Gaan ze niet dood aan ook, streng zijn ;)
vaiana schreef:
29-05-2019 23:55
Die telefoon moet aan de kant. Als zij bezig is met wiskunde en er wordt in de groepsapp over Nederlands gepraat, heeft ze daar niets mee te maken. Ik vind je heel soft met haar en vind dat je haar strenger moet aanpakken. Resultaten onvoldoende? Dan een sanctie erop inzetten waar je haar echt mee hebt zitten. Dus tel inleveren, huisarrest of iets anders waar je haar mee hebt zitten.

Huiswerkbegeleiding zou ook wel een goede zijn voor haar. Er zijn ook veel studenten wie dit doen om wat bij te verdienen, misschien een optie om een oproep te plaatsen op de lokale vraag-en-aanbod pagina of weggeefhoek?

Ook zou je gewoon dagelijks magister moeten checken, net zolang tot ze het zelf kan. Dan heeft ze twee opties als ze zich eraan gaat irriteren, of haar best doen zodat je het een beetje los kan laten, of geïrriteerd blijven erover. Ik denk dat ze heel snel haar best gaat doen dan.

Op de basisschool hebben ze ook gewerkt met dag- en weektaken. Hierin moesten ze ook zelf plannen, dus ze kan het wel, maar ze wil er geen moeite voor doen. Dus mijn advies is streng blijven en er bovenop zitten. Gaan ze niet dood aan ook, streng zijn ;)

'Als je wilt dat je kind groeit, moet je er dus niet bovenop gaan zitten,' aldus de luizenmoeder.
vaiana schreef:
29-05-2019 23:55
Die telefoon moet aan de kant. Als zij bezig is met wiskunde en er wordt in de groepsapp over Nederlands gepraat, heeft ze daar niets mee te maken. Ik vind je heel soft met haar en vind dat je haar strenger moet aanpakken. Resultaten onvoldoende? Dan een sanctie erop inzetten waar je haar echt mee hebt zitten. Dus tel inleveren, huisarrest of iets anders waar je haar mee hebt zitten.

Huiswerkbegeleiding zou ook wel een goede zijn voor haar. Er zijn ook veel studenten wie dit doen om wat bij te verdienen, misschien een optie om een oproep te plaatsen op de lokale vraag-en-aanbod pagina of weggeefhoek?

Ook zou je gewoon dagelijks magister moeten checken, net zolang tot ze het zelf kan. Dan heeft ze twee opties als ze zich eraan gaat irriteren, of haar best doen zodat je het een beetje los kan laten, of geïrriteerd blijven erover. Ik denk dat ze heel snel haar best gaat doen dan.

Op de basisschool hebben ze ook gewerkt met dag- en weektaken. Hierin moesten ze ook zelf plannen, dus ze kan het wel, maar ze wil er geen moeite voor doen. Dus mijn advies is streng blijven en er bovenop zitten. Gaan ze niet dood aan ook, streng zijn ;)

'Als je wilt dat je kind groeit, moet je er dus niet bovenop gaan zitten,' aldus de luizenmoeder.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
23-05-2019 15:37
Pff als ik lees hoeveel werk sommige ouders hier hebben met plannen. Tot in detail schema's maken en hun kind alles achterna dragen.... Wie zit er op die school je kind of jij?? Leren ze écht plannen en leren als mams er continu bijstaat en alles voor ze doet en een lopende agenda is??

Ga je dit op vervolgonderwijs of stage ook doen?
Inderdaad zeg.. Het VWO is niet alleen goed kunnen leren, maar ook organiseren en plannen. Zelfstandige keuzes maken.
Als je kind zoveel sturing nodig heeft is het niveau blijkbaar te hoog gegrepen. Een fijne schooltijd is ook heel wat waard.
Seriously?
june. schreef:
31-05-2019 11:22
Inderdaad zeg.. Het VWO is niet alleen goed kunnen leren, maar ook organiseren en plannen. Zelfstandige keuzes maken.
Als je kind zoveel sturing nodig heeft is het niveau blijkbaar te hoog gegrepen. Een fijne schooltijd is ook heel wat waard.

Maar juist kinderen met een zeer hoog IQ leren niet goed organiseren en plannen voordat ze naar de brugklas gaan omdat ze dat nergens voor nodig hebben.

Die hoeven op de basisschool niet heel hard te leren voor een toets want van lesstof die behandeld wordt in de les onthouden ze automatisch met dan genoeg om de toets te kunnen maken. Ze maken een werkstuk van voldoende niveau op één vrije middag dus hard werken hoeven ze ook al niet.

De noodzaak van plannen ontbreekt dus moeten ze dat in de brugklas nog leren.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
23-05-2019 15:37
Pff als ik lees hoeveel werk sommige ouders hier hebben met plannen. Tot in detail schema's maken en hun kind alles achterna dragen.... Wie zit er op die school je kind of jij?? Leren ze écht plannen en leren als mams er continu bijstaat en alles voor ze doet en een lopende agenda is??

Ga je dit op vervolgonderwijs of stage ook doen?

Ik zat er niet bovenop, maar wel naast. De middelbare is, voor de meesten, niet leuk. Of nouja, mijn dochter begon het wat leuker te vinden op havo 4, omdat er toen al wat vakken uit mochten, en het examenjaar vond ze prima te doen, omdat het grootste deel van de vakken zelf gekozen was. Toch heel anders dan havo 3, waarin álle vakken gedaan moesten worden, ook hetgeen ze absoluut niet leuk vond. Tjonge, wat had ze een pesthekel aan Frans. Maar ja, iets met minimale punten enzo.

Nu zit ze op het vervolg en hey, nu heeft ze helemaal geen hulp meer nodig. Zelf gekozen en ze ziet waarom ze bepaalde, minder leuke vakken, ook moet doen, die sluiten namelijk aan op de praktijk.

Dus ja, in de eerste jaren hulp bieden/streng zijn als dat nodig is. Hoe meer k*tvakken ze overboord mogen gooien, hoe makkelijker ze met de rest omgaan. Komt echt vanzelf goed.
Bij de meesten ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
21-05-2019 20:37
Ach, dan is het vast heel toevallig dat dit de zoveelste keer is de afgelopen tijd dat er iets op popt naar aanleiding van een topic van een nieuwe
En jouw nick is toch echt pas van 15 mei 2019.

I rest my case

Even gekeken, want ik ken deze forumster. Maar inderdaad, dit is volgens het loepje haar eerste bericht. Lijkt me een bug dan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken deze forumster ook, maar ze heeft gewoon een nieuwe nick. Dat is wel vaker vertoond op dit forum.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-05-2019 11:30
Maar juist kinderen met een zeer hoog IQ leren niet goed organiseren en plannen voordat ze naar de brugklas gaan omdat ze dat nergens voor nodig hebben.

Die hoeven op de basisschool niet heel hard te leren voor een toets want van lesstof die behandeld wordt in de les onthouden ze automatisch met dan genoeg om de toets te kunnen maken. Ze maken een werkstuk van voldoende niveau op één vrije middag dus hard werken hoeven ze ook al niet.

De noodzaak van plannen ontbreekt dus moeten ze dat in de brugklas nog leren.
Eens. Goed kunnen plannen hoef je niet meteen in de eerste al te leren. Wij hadden niet voor niks die (t)huiswerkvrije brugklas, wij werden daar op school tijdens het gehele eerste jaar in begeleid en aan het eind moesten we het geleidelijk aan zelf doen, dat was niet omdat wij in de eerste massaal boven ons niveau zaten, maar omdat zij waarschijnlijk gezien hadden dat veel brugklassers daar nog baat bij hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
31-05-2019 11:47
Ik zat er niet bovenop, maar wel naast. De middelbare is, voor de meesten, niet leuk. Of nouja, mijn dochter begon het wat leuker te vinden op havo 4, omdat er toen al wat vakken uit mochten, en het examenjaar vond ze prima te doen, omdat het grootste deel van de vakken zelf gekozen was. Toch heel anders dan havo 3, waarin álle vakken gedaan moesten worden, ook hetgeen ze absoluut niet leuk vond. Tjonge, wat had ze een pesthekel aan Frans. Maar ja, iets met minimale punten enzo.

Nu zit ze op het vervolg en hey, nu heeft ze helemaal geen hulp meer nodig. Zelf gekozen en ze ziet waarom ze bepaalde, minder leuke vakken, ook moet doen, die sluiten namelijk aan op de praktijk.

Dus ja, in de eerste jaren hulp bieden/streng zijn als dat nodig is. Hoe meer k*tvakken ze overboord mogen gooien, hoe makkelijker ze met de rest omgaan. Komt echt vanzelf goed.
Bij de meesten ;-D .
Er zit wel wat in, mijn tante verdiende het diploma meer dan mijn nicht, de vervolgopleidingen mislukten volledig. Je kan ook te veel helpen. Ik ben ook niet voor helemaal loslaten, zeker niet in de brugklas, ergens tussenin, afhankelijk van het kind.
Andersom schreef:
31-05-2019 11:30
Maar juist kinderen met een zeer hoog IQ leren niet goed organiseren en plannen voordat ze naar de brugklas gaan omdat ze dat nergens voor nodig hebben.

Die hoeven op de basisschool niet heel hard te leren voor een toets want van lesstof die behandeld wordt in de les onthouden ze automatisch met dan genoeg om de toets te kunnen maken. Ze maken een werkstuk van voldoende niveau op één vrije middag dus hard werken hoeven ze ook al niet.

De noodzaak van plannen ontbreekt dus moeten ze dat in de brugklas nog leren.
Nou dat. Onze basisschool deed niet aan huiswerk. Ja in groep 8 1x per week. Dat had ze al af voor ze thuis kwam.
De noodzaak van ergens aan werken is er nooit geweest
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
31-05-2019 12:03
Er zit wel wat in, mijn tante verdiende het diploma meer dan mijn nicht, de vervolgopleidingen mislukten volledig. Je kan ook te veel helpen. Ik ben ook niet voor helemaal loslaten, zeker niet in de brugklas, ergens tussenin, afhankelijk van het kind.

Eens. En daar moet je voor waken, want ze moeten uiteindelijk wel zélf ontdekken wat ze wel en niet leuk vinden. Maar in de brugklas heb ik echt wel meegekeken.

Niet geleerd overigens. Zij moest het leren, ik mocht het boek. Maar bepaalde dingen kon ik uitleggen, wat de docent oversloeg. Nou moet ik erbij zeggen; wij wonen niet in Nederland, maar ze ging wel in Nederland naar school. Aardrijkskunde was heel erg moeilijk voor haar, omdat ze de uitleg van de begrippen al niet altijd begreep. Omdat ik zelf aardrijkskunde als eindexamenvak had gedaan heb ik daar echt wel flink mee geholpen.

Uiteindelijk mogen ze maar een beperkt aantal verliespunten hebben én die moeten ook nog eens gecompenseerd worden. Met alleen maar vijven en zesjes en hier en daar een vier komen ze niet ver. In de bovenbouw, als ze de ergste vakken al mogen skippen, wordt het makkelijker.
Een vervolgopleiding kiezen als je álles onder dwang doet is erg moeilijk. Dan heb je geen idee wat je wel en niet kunt/leuk vindt. Maar dat probleem speelt in de brugklas meestal nog niet. Dus begeleiden, streng zijn, helpen waar nodig en weten wat er gaande is. Dus ja, toch magister.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je ook overal op moet reageren. Die van mij kreeg vaak zat straf omdat ze haar huiswerk niet af had, of boeken niet bij zich had. Niet mijn probleem, dus daar bemoeide ik me niet mee.
Ze heeft wel eens gespijbeld bij wiskunde, daar heeft ze commentaar op gehad. Ze heeft ook wel eens gespijbeld bij Engels. Daarvoor stond ze gemiddeld een negen, dus toen heb ik maar gedaan alsof ik dat niet gezien had.

Pick your battles.
En de vakken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-05-2019 11:30
Maar juist kinderen met een zeer hoog IQ leren niet goed organiseren en plannen voordat ze naar de brugklas gaan omdat ze dat nergens voor nodig hebben.

Die hoeven op de basisschool niet heel hard te leren voor een toets want van lesstof die behandeld wordt in de les onthouden ze automatisch met dan genoeg om de toets te kunnen maken. Ze maken een werkstuk van voldoende niveau op één vrije middag dus hard werken hoeven ze ook al niet.

De noodzaak van plannen ontbreekt dus moeten ze dat in de brugklas nog leren.
Zo kun je ook prima de middelbare school doorkomen. Zo had ik genoeg klasgenootjes die er niets voor hoefden te doen en tevreden waren met een 6. Een deel van het plannen kun je leren, maar je moet ook de motivatie hebben. Een hoog IQ staat niet meteen garant voor VWO.
Seriously?
Ik vind in dit geval haar gezondheid toch de eerste prioriteit hebben. Slecht eten, snel ziek worden. Dat is niet normaal en niet bevorderlijk voor schoolresultaten. Krijgt ze vitaminepillen? Voldoende vitamine D? Kun je haar zoveel mogelijk groente en fruit laten eten? Dat is toch ook wel een belangrijke levensles: gezondheid gaat altijd boven (school)werk.

Wat schoolwerk betreft: uiteindelijk moet ze het zelf gaan doen. Maar je kunt wel zoveel mogelijk coachen om haar daarin te laten groeien.
Dus bij ieder cijfer - goed of slecht - samen evalueren waarom het goed is gegaan of waarom het mis is gegaan en hoe ze het de volgende keer zou kunnen aanpakken.
En haar ook op weg helpen bij het omgaan met planningen. Belangrijkste principe bij planningen is altijd: begin bij het eind - wat moet er dan voor resultaat zijn - en reken dan terug wat je er voor moet doen om dat te behalen. Klinkt heel simpel, maar ik zie zoveel volwassenen die dat nog steeds niet hebben begrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven