Beperken aantal speelafspraken?

17-09-2020 16:12 66 berichten
Hebben jullie ooit het aantal speelafspraken van je kind beperkt?

Zoon (4) spreekt het liefst iedere dag na school met een vriendje af. Hij is enigskind, dus ik snap de behoefte aan een speelmaatje wel. Maar met ook nog wat activiteiten in het weekend vind ik het wel heel vol. Of ligt dat aan mij?
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
17-09-2020 16:38
Ik beperkte het alleen als ik merkte dát het te vermoeiend was

Anders niet
Ik ook. Zoon spreekt ook weleens expres niet af of pas later op de middag.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben ze altijd (en nog) mogen afspreken wat ze wilde.
(nu ze ouder zijn met de enige afspraak dat school niet onder al dat geshop/gechill/oppassen mag lijden)
Daarnaast zijn we heel makkelijk met aanschuiven dus vaak eet/at er eentje of meer ook nog mee 's avonds.
Gezellig!
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft je kind juist behoefte aan contact met leeftijdsgenoten ipv alleen maar volwassenen om hem heen omdat hij enig kind is?

Ik zou het pas beperken als het hem opbreekt. Wie weet ontzeg je hem iets, terwijl de behoefte zo groot is. Dat zou ik sneu vinden als ouder.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
17-09-2020 16:22
Nee mochten altijd spelen.
Hier ook.
Je merkt toch gaandeweg vanzelf wel als het te vermoeiend blijkt?
Alle reacties Link kopieren
Als het gewoon kan en hij maakt niet de indruk dat hij moe is dan zou ik het niet gaan beperken, alleen omdat je het idee hebt dat het te vol is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bij 4 jaar reguleerde ik wel. We wonen wat meer buitenaf dus wij moesten rijden. Ik had niet altijd de zin erin om kinderen hier over de vloer te hebben na een lange dag.
Mamma is soms ook moe. Ik melde het altijd wel vantevoren dat vandaag kan er niet afgesproken worden. Dus nee niet iedere dag. Nu zijn ze wat ouder en regelen het meer zelf dus zolang ik er niet verl werk aan heb is het ok.
Het hangt er vanaf. Soms kan het niet, soms wel. Soms heb ik er geen zin in. Als de kinderen hysterisch of moe zijn dan niet, maar dat merk je toch meestal achteraf.

Structureel beperken nooit gedaan. Incidenteel wel.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
17-09-2020 16:44
Ja. Om meer dan 1 reden.

En al helemaal niet elke dag.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn ze al wat ouder maar ik heb er soms zelf even geen zin in :A: . Laatst hadden we 5 dagen achter elkaar elke dag wel iemand over de vloer, of uit school of uit buurt. Dan ben ik er wel even klaar mee, zeker als de woonkamer steeds wordt ingepikt om te gamen. We hebben een speelkamer maar helaas is dat tegenwoordig noodgedwongen een werkkamer :bonk: .
Alle reacties Link kopieren
Net hoe het uit pakt. We wonen niet vlak bij school, en soms bij wind en regen heb ik zelf geen zin om ze later weer op te moeten halen. Soms weet ik vooraf dat m’n nichtjes al komen dus dan neem ik ook niemand mee van school. Al met al vind ik twee keer per week met school kindje genoeg, en ze spelen hier in de buurt ook met kinderen
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4 jarige speelt elke dag met andere kinderen. Wel vooral met vriendjes uit de straat dus dat gaat heel informeel. Ook regelmatig speelafspraakjes met vriendjes die verder weg wonen. Als er geen speelmaatjes in de straat zouden wonen dan zou hij waarschijnlijk vaker echt afspreken. Hij kan niet elke dag afspreken vanwege de opvang maar daar speelt hij ook met andere kinderen. Hij vindt samen met andere kinderen spelen veel en veel leuker dan alleen spelen. Hij heeft weliswaar een jonger zusje en een oudere broer/zus maar leeftijdsgenootjes zijn toch het leukst. Van vermoeidheid is geen sprake.

Ik zou het alleen beperken als je merkt dat hij te moe is maar niet op voorhand al.

Het maakt natuurlijk ook verschil of er kinderen in de straat wonen waar hij mee kan spelen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan ik niet altijd vriendje terugbrengen of zoon halen dus in dat geval kan er niet gespeeld worden tenzij de andere ouder kan halen/brengen. Voordeel is wel dat als een speelafspraakje niet kan hij wel samen met kinderen in de straat kan spelen. En soms hebben we natuurlijk andere plannen en kan het sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek bij die leeftijd naar kind. Te moe/ druk, dan even niet afspreken. Nu kunnen meeste kinderen, inclusief die van mij, niet iedere dag afspreken, want bso, oma past op, zwemles, sport.
Ja ik weigerde wel eens per week hoor. Ik vond dat spelen wel heerlijk voor ze, maar soms wilde ik zelf wel even een middagje rust. Er werd ook bijna altijd bij ons gespeeld, omdat ook jonge kinderen bij ons goed buiten konden spelen.

Inmiddels zijn ze allebei boven de tien en een stuk zelfstandiger. Ze gaan de wijk door i.p.v. nog ‘bij iemand spelen’.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zit net in groep 1 maar elke dag lijkt me best intensief. Ik ga ook graag na school nog ergens naartoe (grotere speeltuin/kinderboerderij/strandje/even langs bij m’n moeder/gewoon stukje fietsen of wandelen) en soms moeten er ook gewoon dingen gebeuren (boodschappen, tandarts, straks zwemles, een keer nieuwe schoenen kopen etc). Nu gaat elke dag sowieso niet lukken want 1 dag bso en 1 dag oma.
Because schreef:
17-09-2020 16:59
Misschien heeft je kind juist behoefte aan contact met leeftijdsgenoten ipv alleen maar volwassenen om hem heen omdat hij enig kind is?

Ik zou het pas beperken als het hem opbreekt. Wie weet ontzeg je hem iets, terwijl de behoefte zo groot is. Dat zou ik sneu vinden als ouder.
Dat zeg ik ook in de OP, ik snap de behoefte wel. Je hebt er ook geen kind aan als er een vriendje is.

Het is alleen wel een kind wat qua vermoeidheid zwaar over z’n grenzen kan gaan. Maar goed: geen vooraf vastgesteld aantal, maar zo nu en dan wél even op de rem (en dat s ochtends al communiceren) is wel een goede.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vier jarige die heeft nog niet gevraagd om speel afspraakjes met school kindjes. Ze heeft een vriendinnetje in de wijk hier nog van het kdv. Zit niet op dezelfde school. Die speelt regelmatig hier of zij daar maar dat spreken die moeder en ik onderling af. Verder speelt ze dagelijks met het buurjongetje echt dikke mik die twee. Hij is altijd welkom maar als ze te moe zijn en alleen nog ruzie kunnen maken doen we vaak ieder naar eigen huis voor even rust
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
17-09-2020 19:42
Dat zeg ik ook in de OP, ik snap de behoefte wel. Je hebt er ook geen kind aan als er een vriendje is.

Het is alleen wel een kind wat qua vermoeidheid zwaar over z’n grenzen kan gaan. Maar goed: geen vooraf vastgesteld aantal, maar zo nu en dan wél even op de rem (en dat s ochtends al communiceren) is wel een goede.
Maar als ie qua vermoeidheid zwaar over zn grenzen kan gaan, waarom twijfel je dan aan beperken? Kind kan zelf zn grenzen (nog) niet aangeven, dus dat moet jij hem leren / bij helpen.
Wij hebben ook 3 dagen bso dus op de overige dagen mag ze afspreken. Als ze moe of niet helemaal fit is zeggen we ‘s ochtends dat het die dag niet kan. Ik zeg ook weleens dat ze kan afspreken maar niet bij ons. Bijv als ze al vaak achter elkaar bij ons gespeeld heeft of als ik om een andere reden liever niet meer kids over de vloer heb. Als opa en oma incidenteel oppassen sturen we aan op niet afspreken en zo wel met een goed vriendje of vriendinnetje, zodat het sowieso goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
In het begin gewoon eerst max. anderhalf uur afspreken en kijken hoe het gaat. Als het goed gaat kun je het later wel wat uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
17-09-2020 17:02
Hier ook.
Je merkt toch gaandeweg vanzelf wel als het te vermoeiend blijkt?
Ja id. Dan gaven ze zelf ook wel aan dat ze geen zin hadden te spelen .
Alle reacties Link kopieren
Hier nu 2 dagen bso, maar dat worden er waarschijnlijk 3 binnenkort. De overige dagen mag er in principe afgesproken worden, mits ik geen andere plannen heb, maar in de praktijk kunnen de vriendjes en vriendinnetjes maar op 2 van die 3 dagen afspreken ivm hun eigen bso of opa en oma dagen. Ik beperk het nu dan ook eigenijk niet. Zou dat waarschijnlijk wel enigszins doen als ik merk dat het toch te vermoeiend wordt, maar die vermoeidheid komt er meestal dan toch pas na het spelen uit ;-D
Alle reacties Link kopieren
wij deden in groep 1 -2 alleen de korte dagen spelen
Alle reacties Link kopieren
Dochter van net 4 gaat nu voor de derde week naar school. Ik heb gisteren gezegd dat we met haar beste vriendinnetje van het KDV gingen spelen. Daar speelt ze vaak en is het even geen nieuwe indrukken enzo. Ze gaat 3 dagen naar de BSO dus misschien kan ze morgen spelen, maar ik merk nu nog aan haar dat ze het allemaal wel veel vindt. Vorige week dus ook al een keer een beetje weggestuurd bij dat ene heel drukke kindje en wel laten aansluiten bij een rustig meisje bij ons om de hoek.

En sowieso houden we de afspraken nog relatief kort. 1,5 uur is echt nog wel even genoeg voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen wilden helemaal nog niet spelen met klasgenootjes in het begin van groep 1, toen ze 4 jaar waren. Te moe, te lange dag gehad, thuis lekker op de bank. Spelen met vriendjes kwam pas eind groep 1, begin groep 2.
En dat heb ik toen wel wat beperkt, want soms wilden ze wel spelen maar waren ze gewoon te moe. Dus niet elke dag spelen.
Tegenwoordig zijn ze al aardig groot en regelen ze het helemaal zelf.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven