Beperken aantal speelafspraken?

17-09-2020 16:12 66 berichten
Hebben jullie ooit het aantal speelafspraken van je kind beperkt?

Zoon (4) spreekt het liefst iedere dag na school met een vriendje af. Hij is enigskind, dus ik snap de behoefte aan een speelmaatje wel. Maar met ook nog wat activiteiten in het weekend vind ik het wel heel vol. Of ligt dat aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Je kind is alleen. Het is dan niet zo gek dat hij behoefte heeft aan andere kinderen. Omdat die er thuis niet zijn moet hij kinderen elders opzoeken. Juist goed voor zijn sociale vaardigheden
Friezin71 schreef:
17-09-2020 20:04
Maar als ie qua vermoeidheid zwaar over zn grenzen kan gaan, waarom twijfel je dan aan beperken? Kind kan zelf zn grenzen (nog) niet aangeven, dus dat moet jij hem leren / bij helpen.
Ik twijfelde vooral aan in hoeverre beperken. Ik had eerst 1x per week afspreken in m’n hoofd (naast 2 dagen bso), maar ik zie ook zoons behoefte aan speelkameraadjes. Dus ik ben zoekende naar een goede balans.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is net 8 maar echt niet dat hier elke dag gespeeld wordt. Kan ook niet want ik werk 3 dagen maar kon het wel dan nog niet :-D
In ieder geval niet de 'echte' speelafspraken waarbij ze de hele middag hier zijn.
Wat iemand anders ook al zei: man ploegendienst, soms geen zin, andere afspraken of activiteit etc.
Ik zie het ook bij anderen echt niet elke dag, bijna niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t alleen beperken als je merkt dat t nodig is, voor kind, of jezelf. Er zijn geen regels voor. Zie ook kinderen die in een bepaalde fase heel veel willen afspreken, al dan niet uit nieuwsgierigheid, en als t nieuwe/spannende eraf is vanzelf minder behoefte daaraan krijgen.

Ivm corona/thuiswerkers is het nu iets makkelijker maar hier was/is t altijd gepuzzel om überhaupt afspraakjes te maken. Verschillende bso- dagen, dwz Pietje gaat op maandag, jantje op dinsdag. Dan nog sport of ander clubje, zwemles. Uiteindelijk kan er meestal maar 1x per week worden afgesproken, soms nog een 2e keer in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik stimuleer juist zoveel mogelijk speelafspraajes
Kind heeft moeite met sociaal contact en diverse trainingen voor gehad
Heeft veel oefening nodig
In het werk ook rekening gehouden dat ik thuis ben na schooltijd zodat spelen altijd kan
In de praktijk is het 1 keer per week
Heb wel een max aan 1 vriendje tegelijk omdat het spel anders niet leuk verloopt
Alle reacties Link kopieren
Jaloo schreef:
19-09-2020 10:05
Ik stimuleer juist zoveel mogelijk speelafspraajes
Kind heeft moeite met sociaal contact en diverse trainingen voor gehad
Heeft veel oefening nodig
In het werk ook rekening gehouden dat ik thuis ben na schooltijd zodat spelen altijd kan
In de praktijk is het 1 keer per week
Heb wel een max aan 1 vriendje tegelijk omdat het spel anders niet leuk verloopt
Heb ik ook gedaan, héél fijn dat dat kan. Gisteren had zoon afgesproken bij ons, dat werd bij vriend thuis en er had zich nog een vriend aangesloten. Met zijn drieën leuk gespeeld en later tweede vriend en zoon nog even bij ons naar binnen om iets te bouwen in Minecraft. ( Eerste vriend moest naar pianoles anders was hij ook welkom)

Maar twee vriendjes of meer kan alleen bij specifieke kinderen. Gelukkig heeft hij een leuk groepje jongens in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van 5. Wij wonen wat achteraf waar geen kinderen op straat spelen, dus dochter is voor spelen met vriendjes afhankelijk van speelafspraakjes.

En ja, wij beperken het wel. Dochter is na een week school echt moe en heeft ook af en toe een beetje rust nodig. Hoewel ze het daar zelf niet mee eens is. ;-)

Ze heeft op 3 dagen alleen in de ochtend school, daarvan mag ze op 2 dagen afspreken voor de middag. De vrijdagmiddag mag ze niet afspreken, want dan is ze echt te moe na een week school en zwemles op donderdagmiddag.

Op zaterdag mag ze ook afspreken, de zondag niet dan hebben we vaak afspraken als gezin.
Alle reacties Link kopieren
Hier mochten ze afspreken met wie ze wilde. Gezellig juist. Wanneer ze moe waren kozen ze er zelf voor niet af te spreken.
Nee, niet echt. We balen er alleen altijd van dat vriendjes/vriendinnetjes altijd bij ons willen spelen en dat ouders dat altijd maar prima vinden. Dan probeer je zelf maar een richting in te bewegen zodat je kind ook ergens anders gaat spelen, maar andere ouders werken vaak niet zo mee en zeggen dan "maakt mij niet uit,".

Als de kinderen komen spelen en we niet werken, zijn we wel betrokken, dus misschien vinden ze het wel gewoon leuk bij ons thuis.

Teveel is het nooit, want ik speelde vroeger ook vrij regelmatig met andere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Robert2020 schreef:
02-10-2020 23:19
Nee, niet echt. We balen er alleen altijd van dat vriendjes/vriendinnetjes altijd bij ons willen spelen en dat ouders dat altijd maar prima vinden. Dan probeer je zelf maar een richting in te bewegen zodat je kind ook ergens anders gaat spelen, maar andere ouders werken vaak niet zo mee en zeggen dan "maakt mij niet uit,".
Dan kun je toch ook zelf wat harder sturen? De vorige keer speelde Mees al bij jou, ga nu maar een keer lekker bij Mees spelen. Hoe laat zal ik 'm halen? (direct tegen de ouders)
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
17-09-2020 16:15
Rozetje is pas 3, maar volgend jaar als ze naar school gaat heeft ze ook drie dagen BSO, Hopelijk is dat voldoende om de andere twee middagen niet plat gegooid te worden met speelafspraakjes :)
Je kunt het ook anders zien: ze heeft dus maar 2 dagen voor speelafspraakjes. In die tijd zal ze vriendschappen op moeten bouwen. Jij bent van mening dat ze op de BSO genoeg speelgelegenheid heeft, maar dat is niet enkel waar het om draait bij speelafspraken.
Je merkt bijvoorbeeld dat kinderen die nooit bij iemand thuis geweest zijn ook minder vaak gekozen worden op feestjes en zo.
Maduixa schreef:
02-10-2020 23:32
Dan kun je toch ook zelf wat harder sturen? De vorige keer speelde Mees al bij jou, ga nu maar een keer lekker bij Mees spelen. Hoe laat zal ik 'm halen? (direct tegen de ouders)
Oh, daar worden we ook steeds beter in. Het is soms wat makkelijk toe te geven als je zelf kinderen hebt van 9 en 5 en bij de ander is het kind van 4 of 5 juist de oudste met een baby thuis.
Mijn vrouw zegt dan ook "wat zitten die ouders te zeiken? Dat weten wij toch ook allebei toen de oudste 5 was?" Klopt.

Onze kinderen spelen ook liever niet ergens anders. Van de oudste snap ik het. Die heeft een extreme angst voor honden en katten en die zijn er nu eenmaal vaak. Binnenkort gaat hij naar therapie. Hopen dat het helpt.
Hij heeft nu een slaapfeestje bij een vriendje. De hond is uit logeren.
Alle reacties Link kopieren
Robert2020 schreef:
03-10-2020 00:13

Onze kinderen spelen ook liever niet ergens anders. Van de oudste snap ik het. Die heeft een extreme angst voor honden en katten en die zijn er nu eenmaal vaak. Binnenkort gaat hij naar therapie. Hopen dat het helpt.
Hij heeft nu een slaapfeestje bij een vriendje. De hond is uit logeren.
Wat ontzettend lief van die ouders! En een kind met angsten is lastig, ik weet er alles van.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
02-10-2020 23:38
Je kunt het ook anders zien: ze heeft dus maar 2 dagen voor speelafspraakjes. In die tijd zal ze vriendschappen op moeten bouwen. Jij bent van mening dat ze op de BSO genoeg speelgelegenheid heeft, maar dat is niet enkel waar het om draait bij speelafspraken.
Je merkt bijvoorbeeld dat kinderen die nooit bij iemand thuis geweest zijn ook minder vaak gekozen worden op feestjes en zo.
Hier ben ik het niet mee eens. De speelafspraakjes op groep 1 en 2 zijn leuk voor het moment, maar de echte binding komt pas als ze ouder zijn. Nu is het nog meer kwestie van bv leuk speelgoed bij de ander, en wisselt een kind met gemak zijn ene vriendje in voor de ander als blijkt dat die niet kan spelen. Dus vriendschap moeten opbouwen is in die zin nog niet zo belangrijk.. het opdoen van sociale contacten en ervaringen wel, maar dat kan ook op de bso, bij een sportclub etc..
Alle reacties Link kopieren
en on topic.. ik verbaas me er over hoe onvermoeibaar onze dochter is, dus ook geen beperking in de speelafspraakjes. Ik zou het inderdaad af laten hangen van je kind een wat ze nodig lijkt te hebben..
Alle reacties Link kopieren
Robert2020 schreef:
02-10-2020 23:19
Nee, niet echt. We balen er alleen altijd van dat vriendjes/vriendinnetjes altijd bij ons willen spelen en dat ouders dat altijd maar prima vinden. Dan probeer je zelf maar een richting in te bewegen zodat je kind ook ergens anders gaat spelen, maar andere ouders werken vaak niet zo mee en zeggen dan "maakt mij niet uit,".

Als de kinderen komen spelen en we niet werken, zijn we wel betrokken, dus misschien vinden ze het wel gewoon leuk bij ons thuis.

Teveel is het nooit, want ik speelde vroeger ook vrij regelmatig met andere kinderen.
Maar als ik het goed begrijp willen jouw kinderen zelf ook het liefst bij jullie spelen? Dan is het extra belangrijk om duidelijk te zijn en het die andere ouder niet kwalijk te nemen. Ik ben namelijk vaak die andere ouder: mijn kinderen willen graag bij andere kinderen spelen, en hun vriendjes vinden het vaak spannend om uit spelen te gaan. De consensus onder de kinderen is er dan al en als de ouder dan niet aangeeft dat hij/zij dat niet wil, dan ga ik de kinderen niet dwingen om met mij mee te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven