Bestaat hoog sensitiviteit (HSP) nu wel of niet echt?

12-11-2018 21:28 149 berichten
Want vandaag heeft mijn kind bij een reguliere psychiater bij een grote ggz instelling deze diagnose gekregen en ik heb altijd gedacht dat dit een pseudo-wetenschappelijke diagnose was. Hoe zit dat anno 2018?
Alle reacties Link kopieren
Euhm... het staat op papier neergezet door een professional. Blijkbaar dus geen pseudo wetenschappelijke diagnose? Of is het gezegd?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Want: ’HSP is niet opgenomen in de DSM, want het is namelijk geen stoornis, maar een eigenschap. Circa 15 à 20 procent van de mensen is hooggevoelig’.

http://www.amsterdamseleeuw.nl/hsp-coac ... ddautisme/

Het kan dus geen diagnose zijn geweest en wel een karaktereigenschap die benoemd is door deze psychiater.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
12-11-2018 21:36
Want: ’HSP is niet opgenomen in de DSM, want het is namelijk geen stoornis, maar een eigenschap. Circa 15 à 20 procent van de mensen is hooggevoelig’.

http://www.amsterdamseleeuw.nl/hsp-coac ... ddautisme/

Het kan dus geen diagnose zijn geweest en wel een karaktereigenschap die benoemd is door deze psychiater.
Juistem.
Ik had altijd begrepen dat iemand de eigenschap hoogsensitief kan hebben, maar dat het geen diagnose is. Zover ik het op internet kan vinden is het ook nog niet opgenomen in de dsm, maar wie weet zijn er nieuwe inzichten? Ik zou jullie zorgverlener eens mailen en om verduidelijking vragen.
Maar dat was dus niet de vraag...
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
12-11-2018 21:41
Maar dat was dus niet de vraag...
Jawel, zeker wel.

TO: ‘ik heb altijd gedacht dat dit een pseudo-wetenschappelijke diagnose was. Hoe zit dat anno 2018’?

Nou dus geen diagnose, geen pseudo wetenschappelijk diagnose en wel een beschrijving van een karaktereigenschap.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Duidelijke antwoorden hoor. We zien haar volgende week weer. Ik zal haar om verduidelijking vragen.
Nee, de vraag was of het bestaat. Niet of het een diagnose is, dan wel een karaktereigenschap.

On topic: ja, het bestaat. Maar het is jammer dat er zo'n zweem van jasmijnbloemetjes en groene thee omheen hangt.
Je bent gewoon supergevoelig voor prikkels en noodgedwongen dien je daar je leven op in te richten.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de poll.
Isabellarose- schreef:
12-11-2018 21:48
Duidelijke antwoorden hoor. We zien haar volgende week weer. Ik zal haar om verduidelijking vragen.
Ik sluit me aan bij de rest.
Maar dat het geen DSM diagnose is wil niet zeggen dat het geen behoorlijke problemen oplevert.
Ik heb met mijn hsp dochter soms meer te doen met dan met ass zoon.
Alle reacties Link kopieren
Best interessant artikel
https://www.viva.nl/stijl-en-update/mar ... vrouw-was/
Alle reacties Link kopieren
Wat kan, is dat ze het in de beschrijvende diagnose het heeft benoemd.
De DSM- diagnose is slechts het label, de bijbehorende beschrijvende diagnose is een veel betere beschrijving van factoren en eigenschappen die passen bij de client. Als DSM diagnose bestaat het niet, als karakter-beschrijving of aanduiding van bijv. prikkelgevoeligheid in de beschrijvende diagnose kan het wel.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
12-11-2018 21:53
Nee, de vraag was of het bestaat. Niet of het een diagnose is, dan wel een karaktereigenschap.
Que? Een karaktereigenschap bestaat toch sowieso dus hoezo ontopic? Ik was ontopic.



Afijn, goed dat je het navraagt TO! Hopelijk kan de psychiater je de volgende keer beter uitleggen wat ze nu eigenlijk bedoelt.
Wellicht heb je ook wat aan dit artikel:
https://mandyverleijsdonk.wordpress.com ... sp-en-ass/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Toch is er geen eenduidige definitie van HSP, dus ik zou sowieso om verduidelijking vragen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Hooggevoeligheid is geen diagnose maar een eigenschap. Wel een eigenschap die voor problemen kan zorgen, maar dat kan bv ook met jaloezie of naïviteit. HSP-ers zijn gevoeliger voor prikkels en verwerken deze ook anders. Als je hier je weg in vindt hoeft het ook geen probleem te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, er is geen wetenschappelijk bewijs voor. Natuurlijk zijn sommige mensen gevoeliger dan andere mensen & natuurlijk zijn sommige mensen zeer gevoelig voor bepaalde zaken. Dat is echter geen diagnose maar gewoon deel van je karakter. Net zoals sommige mensen een flink temperament bezitten en anderen juist kalm reageren, sommige mensen eerder emotioneel reageren en anderen juist nuchter...
Alle reacties Link kopieren
Een psychiater stelt niet alleen maar diagnoses op basis van wat er in het DSM-handboek staat maar kijk naar het mens. Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap en kan als zodanig wel weer bestaan binnen een van de diagnoses uit DSM.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
“Stronger activation of the MTG in association with greater HSP scores is consistent with SPS theory and research showing that individuals higher on the trait display greater awareness and responsivity to a variety of stimuli, including loud noises, bright lights, strong smells, and others' moods.

Collectively, the present results support the notion that SPS is a trait associated with enhanced awareness and responsiveness to others' moods as it engages brain systems involved in sensory information processing and integration, action planning, and overall awareness. These findings highlight how the highly sensitive brain mediates greater attunement and action planning needed to respond to the environment, particularly relevant social”

En ook;

“These results suggest that highly sensitive individuals “feel” and integrate sensory information to a greater extent in response to their close others' affective states, in particular positive emotional states (relative to a nonclose other's and to neutral affect).

Somewhat similarly, high sensitivity was associated with stronger activation of the AG in response to five of the six partner conditions (the exception was the T2 partner sad versus neutral contrast). AG has been implicated in self-representation, understanding of metaphors, cognition (specifically internal dialog), and abstract representation of the self (e.g., Blanke et al. 2002; Arzy et al. 2006). Activation of the AG has also been shown in several fMRI studies of romantic love (e.g., Ortigue et al. 2007; Acevedo et al. 2011). Taken together (along with activation of the IFG), this study suggests how the brain, via brain circuits important for integration of others' states and empathy, mediates the experiences of highly sensitive individuals as being more responsive to others' moods.”


Uit; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... po=36.1386
Valia_1 schreef:
12-11-2018 23:14
Nee, er is geen wetenschappelijk bewijs voor. Natuurlijk zijn sommige mensen gevoeliger dan andere mensen & natuurlijk zijn sommige mensen zeer gevoelig voor bepaalde zaken. Dat is echter geen diagnose maar gewoon deel van je karakter. Net zoals sommige mensen een flink temperament bezitten en anderen juist kalm reageren, sommige mensen eerder emotioneel reageren en anderen juist nuchter...
Zie mijn vorige post, er is wel degelijk (neuro- en gedrags-)wetenschappelijk bewijs voor.
Ik denk wel dat HSP bestaat maar ik denk ook dat er soms te snel mee gesmeten wordt om maar een verklaring te geven voor bepaald gedrag/karaktertrek.
De ene persoon is nou eenmaal gevoeliger voor bepaalde dingen dan de ander en raakt wellicht sneller overprikkelt dan een ander.

Heb er jaren geleden eens een boek over gelezen en op heel veel vlakken was het erg herkenbaar maar op andere vlakken weer totaal niet.
Ik heb altijd gedacht dat HSP het mildere antwoord was op adhd en ass. Zeker als je nog niet zo ver was of niet aan officiele hokjes wilde denken dan was hsp altijd een goeie optie.
In de tijd van nieuwetijdskinderen was ineens ook iedereen hoogsensitief. Elk druk kutjoch was ineens super gevoelig of reageerde op suiker (dat is gelukkig wel echt uit de gratie want is wetenschappelijk aangetoond dat dat niet kan) maar hsp is weer helemaal terug van weggeweest. Zelfs psychiaters komen er nu uit zichzelf mee. Die echte psychiaters uit grote ggz instellingen. Dus geen mindfull life coaches maar echte!
Ik wist niet wat ik hoorde. Vandaar ook mijn vraag.
Ik ken de symptomen natuurlijk wel maar op die manier heeft iedereen wel wat en kan je voor elke karaktertrek wel een hsp'tje maken.
Isabellarose- schreef:
13-11-2018 07:09
Ik heb altijd gedacht dat HSP het mildere antwoord was op adhd en ass. Zeker als je nog niet zo ver was of niet aan officiele hokjes wilde denken dan was hsp altijd een goeie optie.
In de tijd van nieuwetijdskinderen was ineens ook iedereen hoogsensitief. Elk druk kutjoch was ineens super gevoelig of reageerde op suiker (dat is gelukkig wel echt uit de gratie want is wetenschappelijk aangetoond dat dat niet kan) maar hsp is weer helemaal terug van weggeweest. Zelfs psychiaters komen er nu uit zichzelf mee. Die echte psychiaters uit grote ggz instellingen. Dus geen mindfull life coaches maar echte!
Ik wist niet wat ik hoorde. Vandaar ook mijn vraag.
Ik ken de symptomen natuurlijk wel maar op die manier heeft iedereen wel wat en kan je voor elke karaktertrek wel een hsp'tje maken.
Lekkere vooroordelen. Lees er eens een paar boeken over. Hsp bestaat en het is wetenschappelijk aangetoond, zowel bij mensen als bij dieren. Hsp is geen afwijking, maar een natuurlijke variatie in de soort, ongeveer 20% van de mensen is hsp.
Het probleem met hsp ontstaat pas als mensen het gaan benoemen als “druk kutjoch”, of “het mildere antwoord op adhd”. Dat is pas hokjesdenken: iedereen moet even gevoelig zijn, anders is hij lastig of een kutkind.

Een hsp’er hoort, ziet en voelt meer nuances dan gemiddeld en een van de opvallendste dingen is dat een hsp’er daardoor sneller moe is. Het helpt echt niet om een vermoeid kind weg te zetten als aansteller of als nieuwetijdskind.

Hsp bestaat, het is niet bijzonder, maar je moet er wel (een beetje) rekening mee houden.
Dat zeg jij wel. Maar HSP is niet opgenomen in de DSM, is heel lang een geitenwollensokkendiagnose geweest en hier op viva werd er altijd enorm lacherig over gedaan. Ik wist niet beter dan dat het een boomknuffelaars diagnose was (of karaktereigenschap as you wish)
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
13-11-2018 08:02
Lekkere vooroordelen. Lees er eens een paar boeken over. Hsp bestaat en het is wetenschappelijk aangetoond, zowel bij mensen als bij dieren. Hsp is geen afwijking, maar een natuurlijke variatie in de soort, ongeveer 20% van de mensen is hsp.
Het probleem met hsp ontstaat pas als mensen het gaan benoemen als “druk kutjoch”, of “het mildere antwoord op adhd”. Dat is pas hokjesdenken: iedereen moet even gevoelig zijn, anders is hij lastig of een kutkind.

Een hsp’er hoort, ziet en voelt meer nuances dan gemiddeld en een van de opvallendste dingen is dat een hsp’er daardoor sneller moe is. Het helpt echt niet om een vermoeid kind weg te zetten als aansteller of als nieuwetijdskind.

Hsp bestaat, het is niet bijzonder, maar je moet er wel (een beetje) rekening mee houden.
misschien wel prettig om dan even een bewijsje te doen, van jouw stelligheid.
Dus een wetenschappelijk artikel waarin HSP wordt aangetoond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven