Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

26-05-2020 20:28 3010 berichten
Kletstopic deel 26 alweer

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:39
27.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
25-08-2020 09:29
Ah dat scheelt. Misschien is er nog hoop als ik ooit ga verhuizen ;-). Sowieso vind ik dat het veel individueler mag. Hier hebben we, wat @dianaf, ook al zei een gecombineerd systeem: gedeeltelijk vaste kosten (voor alles wat gescheiden kan worden) en per keer dat je je restafval wegbrengt of laat ophalen. Maar ik vind het dus gek dat het vaste bedrag voor iedereen met meer dan 1 persoon in het huishouden gelijk is. Aan de andere kant: ach, wat maakt het toch uit.

Weekendinvulling is hier heel divers, ben ook niet zo bezig met wat 'moet' of wat anderen vinden. Soms is het druk en vol en doen we van alles, soms is het leeg en doen we niks. Vaak werken we ook in het weekend. Beetje net zoals het uitkomt. Ik ontspan zelf wel goed door fysiek bezig te zijn: klussen in huis, onkruid trekken in de tuin, lekker lang fietsen of wandelen. Dan gaat het hoofd fijn uit.
onkruid trekken in de tuin.. dat herinnerd mij eraan! :'-(
Ik kan mij best voorstellen dat als je de hele week bezig bent geweest met kinderen, werk, zorgen, dat je in het weekend dan weg wilt, want als je thuis blijft, dan ben je vaak toch weer bezig met kinderen/zorgen/huishouden. Terwijl als je weg gaat, je echt iets anders gaat doen.

En natuurlijk zijn er genoeg mensen die zichzelf niet kunnen vermaken of vooral niets willen missen. Nu zit er in mijn optiek wel een heel verschil tussen je weekenden helemaal volplannen met activiteiten/verjaardagen of elk weekend een activiteit/verjaardag/borrel buitenhuis.

Maar ja, ik laad vaak juist op door rust en beperkt sociaal contact en sommigen laden juist op door sociale interactie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
25-08-2020 10:22
Ik kan mij best voorstellen dat als je de hele week bezig bent geweest met kinderen, werk, zorgen, dat je in het weekend dan weg wilt, want als je thuis blijft, dan ben je vaak toch weer bezig met kinderen/zorgen/huishouden. Terwijl als je weg gaat, je echt iets anders gaat doen.

En natuurlijk zijn er genoeg mensen die zichzelf niet kunnen vermaken of vooral niets willen missen. Nu zit er in mijn optiek wel een heel verschil tussen je weekenden helemaal volplannen met activiteiten/verjaardagen of elk weekend een activiteit/verjaardag/borrel buitenhuis.

Maar ja, ik laad vaak juist op door rust en beperkt sociaal contact en sommigen laden juist op door sociale interactie.
Komend weeken met de hele schoonfamilie in een vakantiehuisje. incluus 5 kinderen van 2 zusjes van mijn vrouw.. pff ik ga alvast vrij nemen vanaf donderdag om op te laden voor dat weekend. :yum:

fietsen mee, paar goede boeken mee op de ereader (krijg vast wel weer commentaar: wij lezen nooit boeken rick o_o )
RickDalton schreef:
25-08-2020 10:34
Komend weeken met de hele schoonfamilie in een vakantiehuisje. incluus 5 kinderen van 2 zusjes van mijn vrouw.. pff ik ga alvast vrij nemen vanaf donderdag om op te laden voor dat weekend. :yum:

fietsen mee, paar goede boeken mee op de ereader (krijg vast wel weer commentaar: wij lezen nooit boeken rick o_o )
Nou ja, de meeste mensen in mijn omgeving lezen heel weinig. Men kijkt toch vaker tv of zit op de computer/telefoon/laptop.
Ik lees veel, maar kijk daardoor ook bijna geen tv.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
RickDalton schreef:

Oordopjes al ingepakt? :proud:
RickDalton schreef:

Waarom doe je aan die fratsen mee? Ik had op z'n minst een eigen huisje geboekt zodat je je terug kunt trekken. Dat is als ik een compromis zou willen sluiten. Groter zou de kans zijn dat ik uberhaupt niet mee was gegaan.
Blijenvrij schreef:
25-08-2020 07:47
Dit inderdaad. Je schijnt altijd maar bezig te moeten zijn. Nu gaat dat vanzelf als je kinderen hebt maar als dat niet zo is, wat dan? Is dat echt zo erg?
Volgens sommigen wel.
Ik heb wel eens gehad dat er iemand voor mijn deur stond, terwijl ik overdag net even lekker op de bank lag. En dat zijn natuurlijk mensen die per dag nog geen seconde stil kunnen zitten. Die vinden er wat van, merk ik dan. Nou en, denk ik dan. Dit is mijn leven!

Ik krijg de vetgedrukte tekst even niet weg. Sorry!
Ja dit inderdaad...
Hoezo moet je altijd je dagen helemaal vol plannen.
Van sommigen ook altijd die sceptische blik met wat ik dan zoal doe op een dag...

Ik laat in ieder geval al heel lang niet meer het achterste van mijn tong zien als ik die houding voel en ik ga al helemáál niet meer uitleggen hoe dingen voor mij werken.
Zeker niet als ik voel dat iemand zijn oordeel toch al klaar heeft of een bepaald beeld van mij heeft.
(Wat ook 100% voortkomt uit eigen ontevredenheid/jaloezie)

En nu ben ik lekker thuis van sporten (want ja daar heb ik immers altijd tijd voor :-P ) lekker een croissantje met kaas en jam, een kop thee en een serie kijken.
Heerlijk relaxed dagje :yes:
yesss wijzigde dit bericht op 25-08-2020 12:57
11.75% gewijzigd
dianaf schreef:
25-08-2020 08:39
Het ligt er natuurlijk wel aan wat je ziet als niets. Als ik niets ga doen, dan heb ik geen plannen buiten de deur, maar wel een halve dag lezen/fietsen/hardlopen/creatief bezig zijn/huishoude/boodschappen. :biggrin:
En dit inderdaad :proud:
En veel mensen, met name vrouwen, hebben er moeite mee als ze niet 'productief' zijn. Vrouwen vinden vaker dat als ze tijd over hebben, dat ze deze moeten besteden aan het gezin/anderen, want anders schuldgevoel. Overblijfsel vanuit de tijd dat als je als vrouw altijd bezig moest zijn, want anders was je lui.

En op vakantie durven ze wel die tijd te pakken om een paar boeken te lezen.
dianaf schreef:
25-08-2020 10:45
Nou ja, de meeste mensen in mijn omgeving lezen heel weinig. Men kijkt toch vaker tv of zit op de computer/telefoon/laptop.
Ik lees veel, maar kijk daardoor ook bijna geen tv.
hier is de stelling als volgt: hoe groter de TV des te minder boeken leest men (lees: kleine boekenkast) hoe kleiner de TV de te grotere de boekenkast of e-reader
redbulletje schreef:
25-08-2020 11:04
Waarom doe je aan die fratsen mee? Ik had op z'n minst een eigen huisje geboekt zodat je je terug kunt trekken. Dat is als ik een compromis zou willen sluiten. Groter zou de kans zijn dat ik uberhaupt niet mee was gegaan.
zon huisje is aanwezig.. het 2e toilet in het gebouw :-D
dianaf schreef:
25-08-2020 11:36
En veel mensen, met name vrouwen, hebben er moeite mee als ze niet 'productief' zijn. Vrouwen vinden vaker dat als ze tijd over hebben, dat ze deze moeten besteden aan het gezin/anderen, want anders schuldgevoel. Overblijfsel vanuit de tijd dat als je als vrouw altijd bezig moest zijn, want anders was je lui.

En op vakantie durven ze wel die tijd te pakken om een paar boeken te lezen.
zo'n vriendin heeft mijn vrouw ook. die gaat op vakantie en moet dan alle boeken lezen die ze meegenomen heeft. heeft ze die niet uit dan is de vakantie mislukt. een 'rustig' weekend is het als ze alleen maar naar de biblioltheek zijn geweest, samen met de kids naar een dierentuingje is geweest en nog bij de schoonouders koffie heeft gedaan... dat noemen ze daar 'rustig'

ja ze heeft een autistische man en 3 autistische kinderen maar waar dat vandaan komt? geeeeeeeen idee
RickDalton schreef:
25-08-2020 11:54
hier is de stelling als volgt: hoe groter de TV des te minder boeken leest men (lees: kleine boekenkast) hoe kleiner de TV de te grotere de boekenkast of e-reader
Ja, dat klopt denk ik wel. Nu hebben wij een kleine tv omdat hij het nog doet en we het allebei onzin vinden om dan een nieuw/grote te kopen. Vriend zou het voor het gamen nog wel makkelijk vinden, dan kan hij het beter zien. :biggrin:
dianaf schreef:
25-08-2020 12:06
Ja, dat klopt denk ik wel. Nu hebben wij een kleine tv omdat hij het nog doet en we het allebei onzin vinden om dan een nieuw/grote te kopen. Vriend zou het voor het gamen nog wel makkelijk vinden, dan kan hij het beter zien. :biggrin:
Hier sinds kort ook een grotere TV maar dat had te maken met stroomverbruik van de oude TV (12 jaar oud beestje) deze slurpt bijna niks maar is wel 49 inch.

ergo: Rick moet zijn stelling gaan herzien. er bestaat ook de kans dat je een grote TV hebt en ook een grote boekenkast :-D
Wij hebben én een grote TV (want beiden gek op films kijken), én een hele stapel boeken. Gelezen en ongelezen. Ik merk wel dat mijn concentratie voor lezen, sinds de komst van de smartphone, echt ontzettend achteruit is gegaan. Kon ik vroeger gemakkelijk een uur achter elkaar in een boek zitten, gaat het nu sneller kriebelen en grijp ik toch sneller die k-telefoon. Dus vriend en ik hebben nu de afspraak dat we vaker de telefoons echt weg leggen en samen gaan lezen. Dat we elkaar daar een beetje bij helpen. Want beiden zijn we best scroll-verslaafd en dat levert eigenlijk helemaal niks op. Het ontspant niet eens echt.
RickDalton schreef:
25-08-2020 09:50
onkruid trekken in de tuin.. dat herinnerd mij eraan! :'-(

:-D
RickDalton schreef:
25-08-2020 12:20
Hier sinds kort ook een grotere TV maar dat had te maken met stroomverbruik van de oude TV (12 jaar oud beestje) deze slurpt bijna niks maar is wel 49 inch.

ergo: Rick moet zijn stelling gaan herzien. er bestaat ook de kans dat je een grote TV hebt en ook een grote boekenkast :-D
Inderdaad. Wij geen tv maar beamer, want dol op films en gamen. Daarnaast ook muren vol met boeken. Wel geen kabelabonnement, dus avonden waarbij iedereen op de bank hangt en een zender volgt bestaan hier niet. Op een doorsnee avond is stiefzoon aan het gamen, mijn vrouw aan het tekenen en ik aan het lezen.

Edit: correctie, bij inwonende broer op zolder staat een mega grote tv, dus toch tv in huis.

Waarom neem je verlof voor het weekend met je familie en niet erna?
RickDalton schreef:
25-08-2020 12:20

:rofl:

Ik vind een grote tv gewoon niet mooi omdat dat ding mij te prominent in kamer staat. En een film wordt (in mijn optiek) niet beter/mooier als het beeld groter is. Als het een meeslepend verhaal is, dan is zelfs een minibeeld voldoende. :popcorn:

Katkaatje, tja die telefoons hè. :biggrin: Ik heb hem sowieso op trilstand staan, behalve als er gebeld wordt. En ik heb er weinig apps op staan, want als je eenmaal begint met scrollen...
Moirmel schreef:
25-08-2020 13:18
Inderdaad. Wij geen tv maar beamer, want dol op films en gamen. Daarnaast ook muren vol met boeken. Wel geen kabelabonnement, dus avonden waarbij iedereen op de bank hangt en een zender volgt bestaan hier niet. Op een doorsnee avond is stiefzoon aan het gamen, mijn vrouw aan het tekenen en ik aan het lezen.

Edit: correctie, bij inwonende broer op zolder staat een mega grote tv, dus toch tv in huis.

Waarom neem je verlof voor het weekend met je familie en niet erna?
ik heb voor de maandag nog een dagje vrijwilligerswerk staan bij een dierenopvang (vaste prik) dat wil ik niet verplaatsen want ondanks dat het op vrijwillige basis is rekenen ze wel op mij die dag.

en dat is ook een relaxdagje voor me, eens want anders dan het werk wat ik normaal doe en ik kan er mijn verhaal altijd kwijt. (eigenaar van die toko is spijtoptant mbt kinderen en heeft heerlijk visie op deze wereld die ik ook deel)
dianaf schreef:
25-08-2020 13:24
:rofl:

Ik vind een grote tv gewoon niet mooi omdat dat ding mij te prominent in kamer staat. En een film wordt (in mijn optiek) niet beter/mooier als het beeld groter is. Als het een meeslepend verhaal is, dan is zelfs een minibeeld voldoende. :popcorn:

Katkaatje, tja die telefoons hè. :biggrin: Ik heb hem sowieso op trilstand staan, behalve als er gebeld wordt. En ik heb er weinig apps op staan, want als je eenmaal begint met scrollen...
ik volg af en toe wel eens een webinar vanuit huis of een presentatie van iets dan 'beam' ik het laptop scherm op de TV en heb ik een groter scherm. das toch fijner dan turen naar een laptopschermpje. dat is de reden om maar een iets groter model te nemen.

niet eens zo heel duur hoor had een model van 359 euro gekocht bij de Mediamarkt en oude TV verkocht voor 100 euro. maw: koopjes waar we van houden :cheer2:
Herkenbaar Katkaatje. Ik lees ook graag, maar de laatste jaren veel minder dankzij de smartphone. Vroeger las ik stapels boeken weg in de trein en op vakantie. Is nu toch wat minder. Nu vertrekken we overmorgen naar een vakantiehuisje in de bossen, waar ze heel bewust geen wifi aanbieden. Grote kans dat het mobiele netwerk ook waardeloos is...dus dat wordt verplicht lezen. Heb 1 papieren boek en 2 nieuwe boeken op de e-reader. Daar moet ik die week een heel eind mee komen.

Ik ben zo'n vrouw die juist heel goed kan lummelen. Sterker nog; ik vind lummelen vaak belangrijker dan huishoudelijk werk, omdat ontspanning goed is voor mij en van een tot in de puntjes verzorgd huis wakkert bij mij geen geluk gevoelens aan.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
RickDalton schreef:
25-08-2020 11:54
haha, gaat niet altijd op. Wij hebben een tokkie formaat tv maar ook een zeer grote boekenkast (op zolder dan weliswaar, want door de tv geen plaats meer :biggrin: )
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
25-08-2020 15:53
haha, gaat niet altijd op. Wij hebben een tokkie formaat tv maar ook een zeer grote boekenkast (op zolder dan weliswaar, want door de tv geen plaats meer :biggrin: )
Hij heeft hem alweer ingetrokken hoor. :biggrin:
Bestaat er zoiets als een tokkie-formaat tv? o_o Ben ik dan misschien heeeeel chic met mijn mini-tv (32")?
Skadí schreef:
25-08-2020 09:06
Ik werk best wel veel en daarnaast houd ik van rust en voornamelijk van lezen. Ik kan rustig het grootste gedeelte van de dag weglezen en tussendoor een serie. Voel ik mij heel gelukkig bij :)
Heerlijk he 💖 Ik neem daar zelf te weinig de tijd voor maar snap het helemaal. Zelf ben ik vaak zo druk - maar dat mag je van ouders niet zeggen - met nog even sporten, opruimen, admin doen, poetsen... dat ik werkelijk denk dat ik geen tijd heb voor kinderen. Buiten dat ik ze ook niet wil dan...

In t weekend slapen we lekker uit tot 10 maar dan zouden die stuiterballen al zorgen dat je om 8 uur eruit moet? En 6 machines was per week, gymtassen, ze naar clubjes brengen en halen.. bleh.. zou ik zooo geen zin in hebben maar ik heb er oprecht ook geen tijd voor ??
dianaf schreef:
25-08-2020 10:22

Opladen.. dat is t juiste woord ja. Ik hou van festivals en avondjes met vrienden en gezelligheid. Maar heb de dag erna altijd wat me-time nodig. Dan vind ik zelf de tv of radio aan al teveel.

De laatste weken loopt mn agenda langzaam weer wat voller. Maar heb nu ineens t idee dat t nauwelijks past. Bij 2 activiteiten in een weekend voelt t al druk terwijl ik er eerst wel 6 in een weekend aankon - pre-corona dan. Hebben jullie dat ook?
koekie1980 wijzigde dit bericht op 25-08-2020 18:17
0.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven