Bij elk kikje wilt zoon de borst.. en ik ben op!

23-04-2018 09:35 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Hier een zoon van 8 maanden die het niet zo nauw neemt met mijn slaap. Hij heeft 4 borst voedingen op de dag. Nu wordt hij steeds vaker wakker snachts en het enigste waar ik hem rustig mee krijg is de borst. 1 a 2 voedingen ok maar het breekt mij zo langzaam aan een beetje op. Heb ook nog een anders kind en werk. Als zijn vader bij z’n bed staat voelt hij al nattigheid ( of beter gezegd niet want hij heeft geen melk ) moet ik hierdoor heen. Ik probeer wel eens met wat warm water uit de fles. Hij heeft geen speen. Moet ik gewoon continue met de melk kraan paraat staan of hebben jullie tips. Hij is trouwens goed op gewicht.
Alle reacties Link kopieren
To, ik zou je kind en je eigen gevoel volgen. Ik heb het idee dat je de bv nog niet wil stoppen. Dan dat vooral niet doen en gewoon blijven aanbieden. Of 4x overdag nu veel of weinig is daar verschillende de meningen over. Mijn zoon heeft 9 maanden bv gekregen en kwam al die 9 maanden ongeveer 8x per dag waarvan 1 of 2x in de nacht. Maar er zijn ook genoeg kinderen die al snel minder frequent drinken en daar genoeg aan hebben. Dat jouw kind nu in de nacht vaak drinkt kan van alles betekenen. Een sprong, tandjes, overdag te weinig voeding, behoefte aan je nabijheid, enz. Je zou kunnen kijken of meer bijvoeding of borstvoeding overdag en de borst rond 22.00/23.00 (voordat jullie gaan slapen) nog eens aanbieden in de zin van een droomvoeding (voeden wanneer je kind slaapt) kan helpen. Wie weet helpt dit al enorm en is het de oplossing voor dit moment. Een fles (kv of gekolft) met rijstebloem hoeft niet perse te helpen. Mijn zoon kreeg dat vanaf 9 maanden (toen ik dus gestopt was met bv) maar kwam toen nog een aantal maanden in de nacht voor een klein flesje. Niet iedere dag maar soms wel. Als ik een flesje gaf sliep hij zo weer en deed ik dat niet dan was ik lang bezig met hem in slaap krijgen. Het flesje in de nacht is er in een paar maanden tijd vervolgens vanzelf afgegaan. Kortom, ik denk dat een kind z’n behoefte prima zelf aangeeft en dat je een tevreden kind hebt als je dat volgt. Ook het denken in het is een fase en over een paar weken is het vast voorbij kan helpen. Je erbij neerleggen kan een hoop frustratie schelen. Wil meer voeding niet helpen en je wilt toch echt minder voeden in de nacht dan kan je kijken naar andere oplossingen. Genoeg aangedragen in dit topic. Succes!!
turquasi schreef:
24-04-2018 12:19
word inderdaad een beetje lastig om een speen te pakken die er niet is he... (zie OP)
Het heeft weinig nut een speen neer te leggen bij een kind dat hem toch niet pakt.
Alle reacties Link kopieren
tja, geen idee wanneer ze het voor het laatst geprobeerd heeft maar volgens mij maakt het allemaal niet uit wat we opperen inderdaad
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
24-04-2018 11:44
TO, ik heb dit ook gehad met mijn zoon. Toen las ik - volgens mij in de Oei ik groei nota bene :$ - dat met 8 maanden veel moeders met de bv stopten omdat hun baby dan zo demanding wordt en vooral ‘s nachts, dat ze het niet meer trekken. Had iets te maken met de hersenontwikkeling ofzo. Anyway, ik bleef herhalen ‘is een faaaaaaaaaaaase’ en het werd na een paar weken beter. Toen wel besloten dat hij naar zijn eigen bed moest (daarvoor sliep hij bij ons in bed) omdat hij telkens lag te geiten. En met 10 maanden begon het gedonder weer en toen was ik er kláár mee. M’n tepels bloedden van het eindeloze gesabbel, ik was kapot, chagrijnig, ik was het ZAT. Dus toen ben ik gaan afbouwen en dan wel gewoon bij hem gebleven ‘s nachts, maar niet de borst gegeven. Dat is best even pittig geweest en hij huilde veel (maar we zijn er altijd bij gebleven), maar na een week ging het goed en liet hij zich makkelijk troosten zonder borst. Toen ben ik andere voedingen ook gaan afbouwen en dat ging eigenlijk ook heel goed. Vanaf 11 maanden slaapt hij consequent door van 1930-0530 (oké nu niet, maar nu is hij ziek).

En nu denk ik wel eens: ik had het eerder moeten doen. Ik was ook heel erg van kamp ‘de nachtvoedingen zijn juist goed en ook troostend etc.’ maar echt mijn zoontje is zo enorm veel vrolijker, onafhankelijker, beter in zijn vel, ondernemender en gewoon, losser van mij dan eerst. Het was niet alsof het geen leuk kind was voor ik stopte met dat voeden op verzoek, maar hij was daardoor zo extreem op mij gericht. En nu eet hij met de pot mee, slaapt hij door, kan hij ook op andere manieren (en dus door andere mensen!) getroost worden en naar bed gebracht worden, enz.

Ik ga bij een volgende baby denk ik toch wel iets eerder iets meer sturen na deze ervaring. Ik geloof zeker dat het voor newborns heel belangrijk is om het zo te doen, maar mijn zoon was volgens mij echt toe aan begrenzing hierin en ik heb me toch wat teveel laten leiden door de angst om hem niet genoeg te geven, omdat je tegenwoordig zo wordt doodgegooid me de overtuiging dat voeden op verzoek, dragen, samen slapen enzo echt het beste is.


Voor mijn zoon was het met 10 maanden zeker weten niet meer het beste, maar ik denk eigenlijk met 8 maanden ook al niet meer. Volgende keer ga ik met dat soort signalen juist eerst eens proberen af te bouwen, denk ik. 4 borstvoedingen is met 8 maanden echt genoeg. Mijn zoontje ging pas meer bijvoeding eten toen hij nog maar 3 voedingen kreeg. Hij at daarvoor best aardig op goede dagen, maar avondeten meestal nauwelijks en gewoon wel nog heel wisselend. Toen dus de rem erop en ging hij ook in 1 klap naar 4 boterhammen, fruit, tussendoortje, avondmaaltijd met de pot mee en een bak yoghurt, en hij vindt het heerlijk! Maar eerder was de noodzaak er gewoon niet want ‘s nachts kon hij zijn buikje lekker vol drinken.

Wat wijsheid is kan ik je niet vertellen. Dat kun je zelf het beste inschatten. Maar wilde je toch mijn ervaring meegeven dat dat voeden op verzoek en samen slapen hier dus op een gegeven moment niet meer prettig was en hoewel eng om te doorbreken, dat iedereen hier daar gelukkiger van geworden is. Terwijl het maandenlang wel naar volle tevredenheid gebeurde daarvoor.
:-)
Dit werd je vast wel eens geadviseerd, door ervaringsdeskundigen.
Nu ben je zelf zo'n ervaringsdeskundige.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
24-04-2018 14:03
:-)
Dit werd je vast wel eens geadviseerd, door ervaringsdeskundigen.
Nu ben je zelf zo'n ervaringsdeskundige.
Nou, nee. Ervaringsdeskundigen zeiden eigenlijk altijd ‘gewoon laten huilen’ of ‘slaaptraining’. En dat vind ik best jammer, ik hoorde van iedereen dat als ik erbij zou blijven ‘s nachts, ik het probleem alsnog niet op zou lossen, want dan zou hij me alsnog nodig hebben. Maar in mijn geval klopte dat iig niet en vind het jammer dat het altijd 2 extremen zijn, anders had ik het misschien ook al wel veel eerder geprobeerd.
Het gaat vaak in extremen toch. Dat is sowieso jammer. Ook hoor ik vaak dat als je een kind eenmaal in bed neemt, hij er moeilijk/niet weg te krijgen is. Dat is gewoon niet per definitie waar. En een ouder moet doen waar hij/zij zich (op dat moment) goed bij voelt, dat lijkt me het belangrijkste. Zolang je dat doet, kan je altijd tevreden zijn met de keuzes die je hebt gemaakt, ook als je het achteraf misschien anders had gedaan.
Ik vind met negen maanden nog een paar keer per nacht bv geven en compleet gesloopt zijn, dan weer extreem. Net als laten urenlang laten huilen.

Er bestaat nog een hele wereld tussen deze twee extremen. Volgens mij weet iedere liefdevolle ouder, die zich niet laat meeslepen dit gevoelsmatig wel.

Treurig om te zien hoeveel moeders erin trappen. Allemaal met de beste intenties, dat geloof ik zeker.
Lil0u schreef:
24-04-2018 15:33
Ik vind met negen maanden nog een paar keer per nacht bv geven en compleet gesloopt zijn, dan weer extreem. Net als laten urenlang laten huilen.

Er bestaat nog een hele wereld tussen deze twee extremen. Volgens mij weet iedere liefdevolle ouder, die zich niet laat meeslepen dit gevoelsmatig wel.

Treurig om te zien hoeveel moeders erin trappen. Allemaal met de beste intenties, dat geloof ik zeker.
Jaja jij bent perfect. Godallemachtig verzin eens een nieuw riedeltje, word er moe van. Heb heel lang niemand onder de negeer gehad hier maar ik geloof dat het zover is.
Morgenstond schreef:
24-04-2018 14:52
Het gaat vaak in extremen toch. Dat is sowieso jammer. Ook hoor ik vaak dat als je een kind eenmaal in bed neemt, hij er moeilijk/niet weg te krijgen is. Dat is gewoon niet per definitie waar. En een ouder moet doen waar hij/zij zich (op dat moment) goed bij voelt, dat lijkt me het belangrijkste. Zolang je dat doet, kan je altijd tevreden zijn met de keuzes die je hebt gemaakt, ook als je het achteraf misschien anders had gedaan.
Oh ik heb ook zeker geen spijt van hoe het is gegaan. Integendeel, het is prima zo. Maar ik vind het wel jammer dat ik in mijn zoektocht naar hulp vooral kamp slaaptraining en kamp AP tegenkwam, en niets ertussenin.

Ik wilde zoon niet laten huilen, ook geen 5 minuutjes, ik kon dat niet. Maar ik wilde ook echt m’n nachten terug.

Wat ik nu vooral anders zou doen dat is gewoon naar m’n eigen gevoel luisteren en proberen wat ik nu pas na 10 maanden geprobeerd heb; gewoon erbij blijven, alleen geen borst geven. Dat werkte namelijk uitstekend en daarop sliep hij binnen no time door, maar dat kon helemaal niet volgens iedereen, ze moeten ZELF inslapen. Dan, en ALLEEN dan, gaan ze doorslapen.

Nou mijn zoon slaapt door maar niet meer zelf in (dat deed hij tot 8 maanden gek genoeg wel, iok zonder te laten huilen trouwens). En ik ben inmiddels in de volle overtuiging dat er vanzelf wel een dag komt dat hij weer zelf inslaapt :) en aangezien hij de hele nacht doorslaapt vind ik het wel gezellig om even bij hem te blijven zitten nu.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens ook slaaptraining geprobeerd. Kind was al wel van de borst af, maar werd dus wel 's nachts wakker. Volgens diverse 'ervaringsdeskundigen' was dat niet nodig. Inderdaad, om de zoveel minuten heen en uiteindelijk ging het kind wel slapen. Het werd een enorm drama. Kind was na een half uur zó overstuur, dat we er 2 uur zoet mee zijn geweest.
Toen hebben we besloten dat even snel een flesje maken eigenlijk helemaal niet zo erg was. Na 15 minuten sliep iedereen weer. Man en ik gingen er om de beurt uit, of ik verschoonde kind en hij maakte flesje ofzo

Later toen kind 2 er was, hebben we dit dus tijdje 2x per nacht gehad (kind 1 eerst weer met bv) dat was even afzien. Maar ze sliepen dus allebei pas bij 2,5 jaar door.

overigens: nu ze 19 en 20 zijn, zijn juist die kwartiertjes in de nacht fijne herinneringen, terwijl ik toen wel wanhopig geweest ben. Maar dat gevoel van met zo'n knoedeltje in je armen te zitten in de verder geheel stille nacht.. die zachte haartjes, de geur, ze langzaamaan weer in slaap zien vallen :love:
Later is nu
Eens met wat iedereen hier zegt. Volg je gevoel en kijk wat er dan geeurt!
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
24-04-2018 12:47
To is een beetje verstrikt geraakt in haar eigen verhaal heb ik het idee......
Zo ben ik weer! Snap dit alleen niet zo goed. Mijn zoon duimt, vanaf zijn geboorte al. Ik heb de speen geprobeerd. Hij pakt hem niet. Nu duidelijk. Waarom gelijk al een oordeel klaar hebben. En in welk verhaal raak ik verstrikt... mijn zoon komt na een aantal maanden waarin hij 1 keer ongeveer per nacht kwam voor borstvoeding ineens veel vaker. Daar vraag ik advies over. Ik heb al gezegd dankbaar te zijn dat iedereen mee denkt. Nogmaals ik ga zijn voeding overdag wat ophogen. En ja ik vind de borst zelf ook nog prettig om te geven maar de laatste tijd komt zoon meerdere malen per nacht. Daar vraag ik advies over en heb ik gekregen dus begrijp niet geheel wat jij bedoelt met verstrikt raken in mijn verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
24-04-2018 11:41
Dat is het idee van slaaptraining. Je gaat er elke keer naartoe, zodat kind weet dat je er bent, maar je geeft niet steeds de borst of fles en gaat geen liedjes zingen of het bij je pakken, zodat het leert dat het s nachts tijd is om te slapen, niet voor allerlei andere dingen.
Precies dit. En dat is zeker anders dan maar een paar nachten laten huilen, hoewel kind uiteraard wel protesteerde want die was de borst gewend. Dus ja wel wat verdriet, zeker, en dat vond ik best lastig. Maar relatief weinig verdriet en binnen een paar nachten doorslapen. Vandaar mijn verhaal. Dat slaaptraining niet per definitie heel sneu en veel tranen is
lux. schreef:
24-04-2018 15:42
Oh ik heb ook zeker geen spijt van hoe het is gegaan. Integendeel, het is prima zo. Maar ik vind het wel jammer dat ik in mijn zoektocht naar hulp vooral kamp slaaptraining en kamp AP tegenkwam, en niets ertussenin.

Ik wilde zoon niet laten huilen, ook geen 5 minuutjes, ik kon dat niet. Maar ik wilde ook echt m’n nachten terug.

Wat ik nu vooral anders zou doen dat is gewoon naar m’n eigen gevoel luisteren en proberen wat ik nu pas na 10 maanden geprobeerd heb; gewoon erbij blijven, alleen geen borst geven. Dat werkte namelijk uitstekend en daarop sliep hij binnen no time door, maar dat kon helemaal niet volgens iedereen, ze moeten ZELF inslapen. Dan, en ALLEEN dan, gaan ze doorslapen.

Nou mijn zoon slaapt door maar niet meer zelf in (dat deed hij tot 8 maanden gek genoeg wel, iok zonder te laten huilen trouwens). En ik ben inmiddels in de volle overtuiging dat er vanzelf wel een dag komt dat hij weer zelf inslaapt :) en aangezien hij de hele nacht doorslaapt vind ik het wel gezellig om even bij hem te blijven zitten nu.
Gek dat dat soms zo moeilijk kan zijn he? :) Wat soms vast ook niet meewerkt, is dat mensen af en toe graag hun mening geven over dingen die jij geen probleem vindt, of dat het bij hun toch heel anders ging en dat hun kind het ook prima doet.

Maar lijkt me zeker dat je zoontje in de toekomst wel weer zelf inslaapt ja. Wij hebben ook geen makkelijke door- en inslaper, maar inmiddels slaapt hij sinds 2 weken niet meer in ons bed en dat gaat bijzonder goed. Uiteindelijk zijn kinderen ook wel weer nieuwe gewoontes aan te leren, wanneer de ouder er ook echt achter staat.
1987mama1987 schreef:
24-04-2018 20:46
Zo ben ik weer! Snap dit alleen niet zo goed. Mijn zoon duimt, vanaf zijn geboorte al. Ik heb de speen geprobeerd. Hij pakt hem niet. Nu duidelijk. Waarom gelijk al een oordeel klaar hebben. En in welk verhaal raak ik verstrikt... mijn zoon komt na een aantal maanden waarin hij 1 keer ongeveer per nacht kwam voor borstvoeding ineens veel vaker. Daar vraag ik advies over. Ik heb al gezegd dankbaar te zijn dat iedereen mee denkt. Nogmaals ik ga zijn voeding overdag wat ophogen. En ja ik vind de borst zelf ook nog prettig om te geven maar de laatste tijd komt zoon meerdere malen per nacht. Daar vraag ik advies over en heb ik gekregen dus begrijp niet geheel wat jij bedoelt met verstrikt raken in mijn verhaal?
Als ik het vanuit mijn perspectief bekijk: Je zegt dat borstvoeding meer is dan voeding alleen, maar toch is meer dan 2 volgens je eigen woorden niet nodig 's nachts. Dat vind ik dan vreemd. Is er dan een restrictie aan het aantal keer dat borstvoeding als nabijheid (of iets anders) mag worden gegeven?

Maar het is natuurlijk je goed recht om mee te nemen wat je kan gebruiken, en te laten liggen wat niet bij je past. Ik hoop dat je zelf snel wat beter slaapt; ongeacht wat je zoontje doet.
ik legde hem bij mij in bed aan de borst (met een plank rechts zodat hij niet uit bed kon vallen) en ik sliep ondertussen verder.
Morgenstond schreef:
25-04-2018 10:28
Gek dat dat soms zo moeilijk kan zijn he? :) Wat soms vast ook niet meewerkt, is dat mensen af en toe graag hun mening geven over dingen die jij geen probleem vindt, of dat het bij hun toch heel anders ging en dat hun kind het ook prima doet.

Maar lijkt me zeker dat je zoontje in de toekomst wel weer zelf inslaapt ja. Wij hebben ook geen makkelijke door- en inslaper, maar inmiddels slaapt hij sinds 2 weken niet meer in ons bed en dat gaat bijzonder goed. Uiteindelijk zijn kinderen ook wel weer nieuwe gewoontes aan te leren, wanneer de ouder er ook echt achter staat.
Nou vooral op dat punt had ik dat idd. Met andere dingen had ik dat veel minder maar slapen werd echt een soort heilige graal gemaakt online. Onbereikbaar als je niet blablabla.

Uiteindelijk werkte hier precies niets van team slaaptraining en precies niets van team AP. Maar dat zijn de grootste schreeuwers dus de geluiden er tussenin hoor je niet ofzo.
lux. schreef:
25-04-2018 11:16
Nou vooral op dat punt had ik dat idd. Met andere dingen had ik dat veel minder maar slapen werd echt een soort heilige graal gemaakt online. Onbereikbaar als je niet blablabla.

Uiteindelijk werkte hier precies niets van team slaaptraining en precies niets van team AP. Maar dat zijn de grootste schreeuwers dus de geluiden er tussenin hoor je niet ofzo.
En bij die veilig slapen/AP groep op Facebook mag je volgens mij niet eens vragen stellen over hoe je je kind op een fijne manier in zijn/haar eigen bed krijgt. Dan wordt je post verwijderd - dacht ik dus. Waar moet je dan heen met je vraag? @(
Morgenstond schreef:
25-04-2018 12:37
En bij die veilig slapen/AP groep op Facebook mag je volgens mij niet eens vragen stellen over hoe je je kind op een fijne manier in zijn/haar eigen bed krijgt. Dan wordt je post verwijderd - dacht ik dus. Waar moet je dan heen met je vraag? @(
Ja sommige dingen zijn echt een beetje sektarisch. Eng gewoon!
anna1815 schreef:
24-04-2018 21:43
Precies dit. En dat is zeker anders dan maar een paar nachten laten huilen, hoewel kind uiteraard wel protesteerde want die was de borst gewend. Dus ja wel wat verdriet, zeker, en dat vond ik best lastig. Maar relatief weinig verdriet en binnen een paar nachten doorslapen. Vandaar mijn verhaal. Dat slaaptraining niet per definitie heel sneu en veel tranen is
Precies en hoeveel win je daar uiteindelijk mee? Ongelooflijk veel.

Wij zeggen nog regelmatig tegen elkaar dat we zoveel tranen en drama hebben voorkomen, door juist wel die slaaptraining te doen. En dan heb ik het over een extreem milde variant ;)

Vanaf dat moment slapen we allemaal uitstekend, zijn we fit en vrolijk en hebben man en ik de avonden vanaf een uur of half 8 voor onszelf. Zo fijn!
Lil0u schreef:
25-04-2018 15:17
Precies en hoeveel win je daar uiteindelijk mee? Ongelooflijk veel.

Wij zeggen nog regelmatig tegen elkaar dat we zoveel tranen en drama hebben voorkomen, door juist wel die slaaptraining te doen. En dan heb ik het over een extreem milde variant ;)

Vanaf dat moment slapen we allemaal uitstekend, zijn we fit en vrolijk en hebben man en ik de avonden vanaf een uur of half 8 voor onszelf. Zo fijn!
Wauw, dus ik had nog veel gelukkiger kunnen zijn dan ik al was zonder slaaptraining :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reacties gelezen, maar hier ook een duimer, inmiddels van 11 maanden. Rond 8 maanden kreeg zij ook vier melkvoedingen op een dag, dat lijkt me echt prima. Ze heeft nog een tijd de borst gekregen voordat ik ging slapen, zo tussen tien en elf (ook al sliep ze). Misschien dat nog eens proberen? Dan is de ruk wat minder groot.

Mijn dochter ging vanzelf steeds minder drinken. Ze gaf dat dus op een gegeven moment gewoon zelf aan en toen heb ik die late voeding zonder problemen laten vallen. Of je kunt proberen de voeding geleidelijk naar voren te halen.

Het artikel wat hier eerder aangehaald werd waarin de vader de nachten doet en er dus geen borst beschikbaar is, lijkt me ook zeker de moeite van het proberen waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven