bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-10-2019 15:39
Is de wettelijke volwassen leeftijd opgeschroefd dan?
Sinds wanneer hoort 18 niet tot de tiengetallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:40
ok prima, ik vind het jammer dat er van VT een beeld bestaat van betrokken en betrouwbaar die echt alleen ingrijpen als er echt erge dingen aan de hand zijn. Dat is echt niet zo. Ik wil zeker niet zeggen dat nooit ingrijpen bij gezinnen waarbij er mishandeld wordt, maar het gebeurt helaas veel te vaak dat VT lekker zonder bronvermelding en waarheidsbevinding een of ander leugenrapport maakt waar de ouder in kwestie helemaal onterecht klem in komt te zitten.

En wat wil ik hiermee, misschien een beetje meer begrip voor die ouders ipv dat er gelijk wordt geroepen o VT is daar over de vloer er zal wel mishandeld worden.

"Lekker een leugenrapport maakt" ga je lekker? Misschien moet je gaan werken bij VT zodat je te weten komt hoe het er aan toegaat ipv dat je deze laster zomaar verspreid.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
19-10-2019 15:44
Een tiener? Waar staat dat ik mijn tiener wil verlaten?
Hier: kinderen/ver-weg-wonen-tov-vader-hoe-zi ... #p30513980
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:44
Sinds wanneer hoort 18 niet tot de tiengetallen?

Oh, ik dacht dat je een relatie impliceerde met de vraag wat Veilig Thuis zou moeten met een volwassene. Maar het was gewoon een losse opmerking.
chocolol schreef:
19-10-2019 15:44
"Lekker een leugenrapport maakt" ga je lekker? Misschien moet je gaan werken bij VT zodat je te weten komt hoe het er aan toegaat ipv dat je deze laster zomaar verspreid.
Een paar maanden terug is in het nieuws geweest dat vt en de jeugdrechter niet aan waarheidsvinding hoeft te doen .De ene vt is het andere niet dus het kan zomaar zo zijn dat de ene locatie wel waarheid onderzoekt en een andere vooral op onderbuik vaart. Een leugen rapport is niet ondenkbaar. Ken je dat verhaal dat je aan het begin van de straat je teen stoot en het verhaal aan de andere kant van de straat is dat die teen eraf is?
SPQR schreef:
19-10-2019 15:20
Mensen die een hekel aan een ander hebben, willen nog wel eens onterechte meldingen doen om het zo iemand moeilijk te maken.
Een melding en onderzoek is heftig en intimiderend.
Doe een paar meldingen en vt denkt al gauw dat er vast meer aan de hand is.
Echt misselijk zoiets.
ach welnee. Als er onterecht gemeld is vinden ouders dat naar maar willen best meewerken aan onderzoek. Het komt vaker andersom voor,j dat een melding terecht is en de ouders de vermoorde onschuld van ‘ze willen me pakken’ spelen
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-10-2019 15:48
Oh, ik dacht dat je een relatie impliceerde met de vraag wat Veilig Thuis zou moeten met een volwassene. Maar het was gewoon een losse opmerking.
Omdat het wettelijk gezien mag is het nog geen goed idee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:33
Een tiener...
18, een volwassen kind dus.
Pandax schreef:
19-10-2019 15:48
Oh, ik dacht dat je een relatie impliceerde met de vraag wat Veilig Thuis zou moeten met een volwassene. Maar het was gewoon een losse opmerking.
Veilig thuis is niet alleen voor kinderen maar voor iedereen die gevaar in huis loopt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:50
Omdat het wettelijk gezien mag is het nog geen goed idee.

Daar verschillen de meningen over. Ik zag mijn ouders nauwelijks meer toen ik het huis uit ging op mijn achttiende. Ik heb dat niet als problematisch ervaren. Maar goed, ieder zijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
19-10-2019 15:52
Veilig thuis is niet alleen voor kinderen maar voor iedereen die gevaar in huis loopt.

Het ging om een achttienjarige die op zichzelf woont tegen die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 15:52
18, een volwassen kind dus.
Dat is een contradictie interminus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:54
Dat is een contradictie interminus.
Veilig Thuis zal het verder roesten als ma dan naar het buitenland vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:54
Dat is een contradictie interminus.
Contradictio in terminis
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 15:16
“te pakken is”

snap je wel wat VT doet?
Ja echt hè... :facepalm:

Het klinkt zo alsof veilig thuis als primair doel heeft om zoveel mogelijk ouders de voogdij te ontzeggen....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Rivermoana schreef:
19-10-2019 15:04
Ja dat bedoelde ik dus. Ik heb 1 kind en niet meerdere maar heb nog nooit een tik gegeven. Het slaat nergens op.

Mishandelen is niet alleen slaan, hè?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 15:57
Veilig Thuis zal het verder roesten als ma dan naar het buitenland vertrekt.
Omdat het mag is het nog geen goed idee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-10-2019 16:02
Omdat het mag is het nog geen goed idee.
Daar gaat het toch niet over?
flipje2 schreef:
19-10-2019 16:02
Ja echt hè... :facepalm:

Het klinkt zo alsof veilig thuis als primair doel heeft om zoveel mogelijk ouders de voogdij te ontzeggen....
Gezag, ouders hebben geen voogdij.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo kun je als ouders niets tegen VT inbrengen? Als je niets te verbergen hebt, hoef je er toch geen probleem van te maken om ze bij je thuis uit te nodigen?
Ik ken eigenlijk geen situaties waarbij de kinderen onterecht uit huis zijn gehaald. ik vind VT vaak nog veel te voorzichtig
huisduif schreef:
19-10-2019 16:11
Hoezo kun je als ouders niets tegen VT inbrengen? Als je niets te verbergen hebt, hoef je er toch geen probleem van te maken om ze bij je thuis uit te nodigen?
Het is niet echt prettig om onder de loep te liggen, juist in je thuis.
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:13
Ik ken eigenlijk geen situaties waarbij de kinderen onterecht uit huis zijn gehaald. ik vind VT vaak nog veel te voorzichtig
VT beslist niet over uit huis plaatsen.
huisduif schreef:
19-10-2019 16:11
Hoezo kun je als ouders niets tegen VT inbrengen? Als je niets te verbergen hebt, hoef je er toch geen probleem van te maken om ze bij je thuis uit te nodigen?
nee en je kan er ook baat bij hebben, want vt zal er alles aan doen om de situatie voor de kinderen te verbeteren. als je om je kinderen geeft dan grijp je dat met beide handen aan. maar te vaak bijven ouders hangen in: ik geef mijn kind het beste zonder enig idee te hebben van wat dat beste dan is
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 15:49
ach welnee. Als er onterecht gemeld is vinden ouders dat naar maar willen best meewerken aan onderzoek. Het komt vaker andersom voor,j dat een melding terecht is en de ouders de vermoorde onschuld van ‘ze willen me pakken’ spelen
Jij kent de gevoelens van alle ouders die hiermee te maken hebben gehad?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven