bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
Suðri schreef:
19-10-2019 16:14
VT beslist niet over uit huis plaatsen.
nee dat doet de rechter op aangeven van VT
SPQR schreef:
19-10-2019 16:15
Jij kent de gevoelens van alle ouders die hiermee te maken hebben gehad?
ja
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 16:14
Het is niet echt prettig om onder de loep te liggen, juist in je thuis.
Volgens smeds vinden ouders dat prima.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:15
ja
Echt elk specifiek apart geval? Allemaal?
Sure.
Dan heb je er minstens 1 gemist.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:15
nee dat doet de rechter op aangeven van VT
De Raad zit er eerst nog tussen.
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:15
nee en je kan er ook baat bij hebben, want vt zal er alles aan doen om de situatie voor de kinderen te verbeteren. als je om je kinderen geeft dan grijp je dat met beide handen aan. maar te vaak bijven ouders hangen in: ik geef mijn kind het beste zonder enig idee te hebben van wat dat beste dan is
Sorry, maar het is geen heilig huisje he.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
19-10-2019 16:16
Volgens smeds vinden ouders dat prima.
Wat een flauwe opmerking zeg.

Ouders zouden het wat mij betreft prima moeten vinden, want in het belang van het kind.
Dat betekent niet dat ouders het fluitend 'ondergaan', maar als je een beetje zelfinzicht hebt kun je er best mee omgaan.
Ik kon dat iig wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-10-2019 16:20
Wat een flauwe opmerking zeg.

Ouders zouden het wat mij betreft prima moeten vinden, want in het belang van het kind.
Dat betekent niet dat ouders het fluitend 'ondergaan', maar als je een beetje zelfinzicht hebt kun je er best mee omgaan.
Ik kon dat iig wel.
Gaf het jou niet veel stress dan?
Suðri schreef:
19-10-2019 16:18
De Raad zit er eerst nog tussen.
dat is procedureel. de toegang loopt via VT, beslissing om onderzoek in te stellen/ verder te brengen idem
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
19-10-2019 16:23
Gaf het jou niet veel stress dan?
Natuurlijk, maar ik had sowieso al veel stress vanwege mijn depressie, dus extra hulp en meedenken waren zeer welkom.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
SPQR schreef:
19-10-2019 16:17
Echt elk specifiek apart geval? Allemaal?
Sure.
Dan heb je er minstens 1 gemist.
ja? of je hebt je niet laten horen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:13
Ik ken eigenlijk geen situaties waarbij de kinderen onterecht uit huis zijn gehaald. ik vind VT vaak nog veel te voorzichtig
Vt vind ik ook in bepaalde situaties te voorzichtig. Ik ken echter ook de andere kant, dus ik kan TO zeker deels volgen helaas.
Gebaseerd op 20+ jaren jeugdhulpverlening.

Vt is er inderdaad niet alleen voor minderjarigen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:27
ja? of je hebt je niet laten horen
Ik heb er zelf niet mee te maken gehad, maar familie van mij wel. Beter lezen dus.
En laten horen? Ze heeft klachten bij het akj ingediend. Werk jij daar?

Ps: het akj gaf mijn zusje gelijk en jeugdzorg heeft behoorlijk moeten inbinden daardoor. Later besliste de kinderrechter dat bemoeienis op basis daarvan niet meer nodig was.
Excuses zijn nooit gekomen uiteraard.
anoniem_387194 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:35
29.21% gewijzigd
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:27
dat is procedureel. de toegang loopt via VT, beslissing om onderzoek in te stellen/ verder te brengen idem
Ik zal het doorgeven.
Sophiever schreef:
19-10-2019 16:23
Gaf het jou niet veel stress dan?
Die stress wordt vooral veroorzaakt door indianenverhalen zoals te lezen in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-10-2019 16:30
Die stress wordt vooral veroorzaakt door indianenverhalen zoals te lezen in de OP.
Exact.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wij hebben zelf melding gedaan bij VT en andere instanties ook.
Ze hebben een fors personeelstekort dus we kwamen op een wachtlijst, prima.
Toen ze niet meer nodig waren kwamen ze, schoffeerden ons als ouders en gingen te keer tegen kind om niks. En het verslag naderhand was inderdaad om te janken zo slecht, hele gezinssamenstelling klopte niet, was geweld gebruikt en dat klopt niet en zo verder.
Ik hoop van harte dat wij gewoon een overbelaste mevrouw op bezoek hebben gehad.
Anyco schreef:
19-10-2019 16:34
Wij hebben zelf melding gedaan bij VT en andere instanties ook.
Ze hebben een fors personeelstekort dus we kwamen op een wachtlijst, prima.
Toen ze niet meer nodig waren kwamen ze, schoffeerden ons als ouders en gingen te keer tegen kind om niks. En het verslag naderhand was inderdaad om te janken zo slecht, hele gezinssamenstelling klopte niet, was geweld gebruikt en dat klopt niet en zo verder.
Ik hoop van harte dat wij gewoon een overbelaste mevrouw op bezoek hebben gehad.
Dat verhaal herken ik wel een beetje. Ik heb ooit voor mijn eigen kind melding gedaan bij het (toen nog) AMK, en ik werd aan de telefoon al behandeld als een halve crimineel. De latere contacten waren trouwens wel okee, dus veel meer dan irritant was het gedrag van die mislukte telefoniste niet. De situatie waar ik de melding over deed leverde vele malen meer stress op.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 16:27
dat is procedureel. de toegang loopt via VT, beslissing om onderzoek in te stellen/ verder te brengen idem
In het geval van mijn stiefkinderen is de raad inderdaad op dat moment niet geraadpleegd. Mijn vriend deed ‘s ochtends aangifte en ‘s middags moest hij samen met de politie de kinderen uit school halen en zijn ze per direct bij moeder uit huis geplaatst.
Ik denk wel dat er een spoedrechter zich erover heeft gebogen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:27

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.

Alsof ze bij Veilig thuis er op uit zijn om vooral zo veel mogelijk mensen te pakken.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-10-2019 16:51
In het geval van mijn stiefkinderen is de raad inderdaad op dat moment niet geraadpleegd. Mijn vriend deed ‘s ochtends aangifte en ‘s middags moest hij samen met de politie de kinderen uit school halen en zijn ze per direct bij moeder uit huis geplaatst.
Ik denk wel dat er een spoedrechter zich erover heeft gebogen.
Als het zonder toestemming van beide gezaghebbende ouders is gebeurd is er een VOTS uitgesproken en is dus de Raad er wel bij betrokken geweest en middels spoedprocedure is deze dan aangevraagd bij de Kinderrechter. Zonder tussenkomst kan alleen als de gezaghebbend ouders toestemming geven en het dus vrijwillig gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken behoorlijk wat gezinnen waar veilig thuis over de vloer is geweest en waarbij ze voor veel ellende hebben gezorgd.

Ouders en kinderen die echt beschadigd zijn door veilig thuis.

Ouders die niemand meer vertrouwen want iedereen kan de anonieme melder zijn geweest kinderen die getraumatiseerd zijn omdat veilig thuis ze uit huis wilde plaatsen.

Ouders die zelf hulp zochten en eindigden met een ondertoezichtstelling.

Mijn persoonlijke mening die ik niet echt hard kan maken is ook dat er meer familiedrana's plaats vinden niet ondanks jeugdzorg maar huist door jeugdzorg omdat mensen door de instanties tot wanhoop worden gedreven.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 15:04
Ja dat bedoelde ik dus. Ik heb 1 kind en niet meerdere maar heb nog nooit een tik gegeven. Het slaat nergens op.
.
Een melding bij VT zal veel vaker gaan om (emotionele) verwaarlozing dan om mishandeling. Dat laatste komt minder vaak voor, al is het meestal het enige waar mensen aan denken als ze denken aan gezinnen waar het niet goed gaat. Veel vaker zijn er andere dingen die spelen die zorgen dat de situatie voor een kind (emotioneel) onvoldoende veiligheid biedt om zich goed en gezond te ontwikkelen.

Er komen allerlei gezinnen in aanraking met VT. Ik snap niet waarom je denkt dat een alleenstaande moeder ‘makkelijk te pakken’ is en iemand met ‘30 familieleden’ minder? Het werk van VT bestaat ook niet uit ‘mensen pakken’ maar uit hulp inschakelen in situaties die onvoldoende (emotioneel of fysiek) veilig zijn voor opgroeiende kinderen. Die zijn allang blij als het ergens goed genoeg gaat, dan kunnen ze hun aandacht aan een ander gezin besteden waar wél iets nodig is.

Verwaarlozing kan ook zijn je eigen behoeftes te veel voorop stellen en daarmee de behoeftes van het kind te veel uit het oog verliezen. Dat komt ook heel vaak voor.

Onvoldoende veiligheid kunnen bieden kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld zelf niet weerbaar zijn tegen een agressieve partner, te veel financiële zorgen, psychische problemen of verslaving, verstandelijke beperking van een ouder, overbelasting en stress, een scheiding van ouders die niet goed verloopt, een kind dat zelf heel heftige problematiek heeft of een combinatie van factoren.
Alle reacties Link kopieren
Nou beschouw ik mezelf als ervaringsdeskundige van het toenmalige AMK, BJZ en kinderbescherming. Die hadden een aardig punt, onze ouders konden inderdaad niet voor ons zorgen, maar de chaos die ze vervolgens veroorzaakt hebben was ook niet te overzien. Soms vraag ik me af of we zonder die instanties niet beter af waren geweest, ook al was de thuissituatie dramatisch en onveilig en konden we daar niet blijven.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-10-2019 23:16
Ik ken behoorlijk wat gezinnen waar veilig thuis over de vloer is geweest en waarbij ze voor veel ellende hebben gezorgd.

Ouders en kinderen die echt beschadigd zijn door veilig thuis.

Ouders die niemand meer vertrouwen want iedereen kan de anonieme melder zijn geweest kinderen die getraumatiseerd zijn omdat veilig thuis ze uit huis wilde plaatsen.

Ouders die zelf hulp zochten en eindigden met een ondertoezichtstelling.

Mijn persoonlijke mening die ik niet echt hard kan maken is ook dat er meer familiedrana's plaats vinden niet ondanks jeugdzorg maar huist door jeugdzorg omdat mensen door de instanties tot wanhoop worden gedreven.
Inderdaad.
Mijn zus was echt wanhopig toen er gedreigd werd dat de kinderen misschien wel weggehaald zouden worden. Ze zei dat ze ineens heel goed begreep wat sommigen ouders dan kon drijven. (Niet dat ze plannen in die richting had hoor)
Dat weghalen probeerde jeugdzorg trouwens met een brief vol onwaarheden aan de raad. Neefje had bv op school zijn arm gebroken. Juf stond er zowat naast maar jz beweerde doodleuk dat dit de schuld van moeder zou zijn.

Over dat soort dingen ging de klacht.
Dus nee hoor smeds, niet elke ouder verwelkomt hulp van vt of jz.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven