bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
florence13 schreef:
20-10-2019 03:10
Nou beschouw ik mezelf als ervaringsdeskundige van het toenmalige AMK, BJZ en kinderbescherming. Die hadden een aardig punt, onze ouders konden inderdaad niet voor ons zorgen, maar de chaos die ze vervolgens veroorzaakt hebben was ook niet te overzien. Soms vraag ik me af of we zonder die instanties niet beter af waren geweest, ook al was de thuissituatie dramatisch en onveilig en konden we daar niet blijven.

Dit. Dát zie je nog te vaak in de hulpverlening.
Mijn ervaring is trouwens dat VT zelden te vroeg ingrijpt, vaker te laat.
Alle reacties Link kopieren
In de brieven van VT staat vaak dat "er vermoedens zijn dat" of "grote zorgen om" om inderdaad keiharde leugens. Of er worden gewoon hele aparte dingen bijgehaald zoals dat een kind "niet eens op een sport zit en grote zorgen zijn dat er geen ontwikkeling op dat gebied komt". Waarheid: kind heeft net A B en C gehaald, is daarna aan judo begonnen, heeft daar een lichte blessure opgelopen, sport inderdaad in die periode even niet maar zit vol met plannen om door te gaan met zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof het gewoon niet. Geen sport hebben is echt geen reden tot een melding bij de Raad. Wat een stemmingmakerij. Ongetwijfeld zullen er fouten gemaakt worden, maar ik geloof oprecht dat dat de uitzonderingen zijn en niet de orde van de dag. Ik geloof wel dat mensen het anders ervaren, want zelfreflectie is niet altijd makkelijk. Zeker niet als het om je grootste goed gaat; je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
NEE ik zeg niet dat dat de reden is. Dat staat nergens. Ik zeg dat in de rapporten van VT vaak omdat er geen echte dingen aan de hand zijn ze gewoon maar wat dingen erbij pakken en daar iets van maken wat totaal niet klopt of relevant is. Die rapporten staan vol leugens.

Vermoedens dat moeder labiel is...vermoedens dat moeder de kinderen wat wil aan doen.....moeder werkt niet.....VT komt thuis kijken en schrijft daar een heel rapport over (tuin is niet op orde....kinderen slapen bij elkaar op de kamer)

Allemaal dingen waarvan een normaal denkend mens denkt ja nou en? Mijn kinderen slapen bij elkaar op de kamer maar dat maakt me geen slechte moeder. Ja nou en ik werk niet maar daarom ben ik nog geen slechte moeder want ik heb genoeg geld via een ander kanaal. Maar het wordt zo neergezet door VT alsof het echt belangrijke zaken zijn die erop duiden dat het kind niet veilig is.

Zo maak je dus echt gezinnen kapot.

Dat verhaal hierboven van de gebroken arm is inderdaad echt een typisch voorbeeld. Daarom laat ik ook altijd als er iets gebeurt met mijn kind op school dat bij de huisarts noteren als: is op school gebeurd, en de situatieschets erbij en laat dat ondertekenen door de rector.
Alle reacties Link kopieren
Ditje schreef:
19-10-2019 19:27
Als het zonder toestemming van beide gezaghebbende ouders is gebeurd is er een VOTS uitgesproken en is dus de Raad er wel bij betrokken geweest en middels spoedprocedure is deze dan aangevraagd bij de Kinderrechter. Zonder tussenkomst kan alleen als de gezaghebbend ouders toestemming geven en het dus vrijwillig gebeurd.
Okay! Kan hoor, dat gebeurt achter de schermen natuurlijk. Maar mijn vriend gaf uiteraard toestemming dus neem aan dat dat voldoende was. De kinderen bleven ook bij hem.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
20-10-2019 09:45
NEE ik zeg niet dat dat de reden is. Dat staat nergens. Ik zeg dat in de rapporten van VT vaak omdat er geen echte dingen aan de hand zijn ze gewoon maar wat dingen erbij pakken en daar iets van maken wat totaal niet klopt of relevant is. Die rapporten staan vol leugens.

Vermoedens dat moeder labiel is...vermoedens dat moeder de kinderen wat wil aan doen.....moeder werkt niet.....VT komt thuis kijken en schrijft daar een heel rapport over (tuin is niet op orde....kinderen slapen bij elkaar op de kamer)

Allemaal dingen waarvan een normaal denkend mens denkt ja nou en? Mijn kinderen slapen bij elkaar op de kamer maar dat maakt me geen slechte moeder. Ja nou en ik werk niet maar daarom ben ik nog geen slechte moeder want ik heb genoeg geld via een ander kanaal. Maar het wordt zo neergezet door VT alsof het echt belangrijke zaken zijn die erop duiden dat het kind niet veilig is.

Zo maak je dus echt gezinnen kapot.

Dat verhaal hierboven van de gebroken arm is inderdaad echt een typisch voorbeeld. Daarom laat ik ook altijd als er iets gebeurt met mijn kind op school dat bij de huisarts noteren als: is op school gebeurd, en de situatieschets erbij en laat dat ondertekenen door de rector.
Dus je bent wel zelf bang dat VT eens op je stoep staat?! Waarom zou je anders zo handelen?
Kan mij overigens niet voorstellen dat een rector brieven van jou gaat ondertekenen. Elke school heeft wel een calamiteitenformulier dat ze moeten invullen als een kind een ongeluk krijgt op school of onder verantwoordelijkheid van school. Dat is vooral verzekeringstechnisch.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen mensen die ooit een VT melding hebben gekregen. Ik heb wel een tijdje van een afstand meegelezen met ouders die een kind hebben met hetzelfde ding als mijn kind. Het kind ontwikkelde gedragsproblemen door de combinatie van ding en niet-passende omgeving. Het kind raakte depressief, weigerde naar school te gaan en is uiteindelijk thuis komen te zitten, waarna school een melding deed bij Veilig Thuis. Allemaal heel begrijpelijk, want er was ook sprake van een zorgelijke situatie. Maar de manier waarop de dwangzorg rondom het kind erop gericht was om het kind terug te krijgen in die niet-passende omgeving, de manier waarop de ouders als schuldigen werden benaderd, en de ogenschijnlijke willekeur waarmee interventies werden gepleegd en hulp werd ingericht, vond ik beangstigend. Als er een kloof is tussen ouders en instanties in de overtuiging over wat een passende benadering is van een kind, heb je als ouders pech. Je hebt geen inspraak meer op het moment dat je zorg krijgt. Tenminste, dat is mijn interpretatie van die situatie. En het verlies van pedagogische invloed op het welzijn van je kind, lijkt me heel erg.

Het greep me aan omdat het ons ook had kunnen overkomen. Mijn kind is ook depressief geworden van school en ik heb gemerkt hoe intens moeilijk het is om als ouder de omgeving van je kind aan te passen aan wat het nodig heeft. Je hebt als ouder immers geen andere handvatten dan je eigen subtiliteit en overredingskracht om anderen zover te krijgen dat ze doen wat nodig is om een kind uit het dal te krijgen. Het is ons uiteindelijk min of meer gelukt; maar wij hebben ook op die rand gebalanceerd. De rand van schooluitval, de rand van bemoeizorg. Als we daar overheen waren gegaan, waren we daar niet beter uitgekomen, denk ik. Ik was dan ook niet ‘blij’ geweest met zo’n melding. Ik had hulp niet met beide handen aangegrepen en het was mijn overtuiging geweest dat het welslagen van enig geboden hulp volkomen afhankelijk zou zijn van de toevallige interpretatie en overtuigingen van de betreffende hulpverlener. En die willekeur, die is schadelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel herkenbaar Pandax.

Ik heb ooit mijn oudste van school gehaald omdat hij echt zeer slecht paste daar.
Speciaal Onderwijs, dus niet zomaar een andere school beschikbaar.
Hij heeft 7 maanden thuis gezeten en we zaten al in de hulpverlening.
Deze school heeft ervoor gekozen om mij aan te pakken via de leerplichtambtenaar en vervolgens de rechter.
Maar als VT ingeschakeld was was er wrsch ook alleen maar ingezet op zo snel mogelijk terug naar die school.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Natuurlijk gebeurt dat TO. Het systeem, wat in dit geval erop gericht is mensen een veilig thuis te bieden, wordt misbruikt d.m.v. onjuiste meldingen.
Met alle nare gevolgen van dien soms.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 08:26
Dit. Dát zie je nog te vaak in de hulpverlening.
Mijn ervaring is trouwens dat VT zelden te vroeg ingrijpt, vaker te laat.
bij ons vonden ze het een goed idee om elke keer als het met onze moeder beter ging ons weer terug te plaatsen, want dat was 'goed voor de band'. Met als gevolg dat we zo ongeveer elke paar maanden versleept werden van tehuis, naar moeder, naar pleeggezin, naar moeder, naar tehuis, naar ander tehuis etc. Het was nog niemand ingevallen dat mijn moeder het gewoon echt niet kan.
Die medewerkers deden echt wel hun best, maar die hadden geen idee waar ze mee bezig waren, elke keer een nieuwe caseworker, want de oude had haar/zijn baan opgezegd /was ziek (door de druk in die baan). Dan eindig je dus met een traject zonder visie en een dossier dat van in elkaar hangt van aannames van mensen die de situatie niet kennen, incomplete verslagen en totale administratieve anarchie. Ik hoop oprecht dat het nu beter geregeld is.
florence13 schreef:
20-10-2019 11:31
bij ons vonden ze het een goed idee om elke keer als het met onze moeder beter ging ons weer terug te plaatsen, want dat was 'goed voor de band'. Met als gevolg dat we zo ongeveer elke paar maanden versleept werden van tehuis, naar moeder, naar pleeggezin, naar moeder, naar tehuis, naar ander tehuis etc. Het was nog niemand ingevallen dat mijn moeder het gewoon echt niet kan.
Die medewerkers deden echt wel hun best, maar die hadden geen idee waar ze mee bezig waren, elke keer een nieuwe caseworker, want de oude had haar/zijn baan opgezegd /was ziek (door de druk in die baan). Dan eindig je dus met een traject zonder visie en een dossier dat van in elkaar hangt van aannames van mensen die de situatie niet kennen, incomplete verslagen en totale administratieve anarchie. Ik hoop oprecht dat het nu beter geregeld is.

In het geval dat ik meegemaakt heb niet. Idd ook door uitval van de caseworker (s). Het systeem werkt gewoon niet, er bemoeien zich veel te veel mensen met 1 zaak.
Waarbij ik dus absoluut niet wil zeggen dat de meldingen niet terecht zijn, ik denk alleen dat de uitvoering niet goed geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 11:35
In het geval dat ik meegemaakt heb niet. Idd ook door uitval van de caseworker (s). Het systeem werkt gewoon niet, er bemoeien zich veel te veel mensen met 1 zaak.
Waarbij ik dus absoluut niet wil zeggen dat de meldingen niet terecht zijn, ik denk alleen dat de uitvoering niet goed geregeld is.
de melding was bij ons zeker terecht, we konden echt niet bij onze moeder blijven. Maar er was totaal geen plan vanuit BJZ die mensen deden maar wat, en dat was niet eens hun schuld, we werden altijd bij iemand op de caseload erbij geduwd en die persoon moest maar adhoc iets voor ons bedenken. Die mensen probeerden dat wel, maar wisten niet wat er in het verleden allemaal gebeurd was en wij hadden daar ook geen vertrouwensrelatie mee. Elke keer als wij zo'n BJZ mens zagen begonnen mijn broer en ik nog net niet spontaan alvast onze koffers te pakken.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
20-10-2019 11:31
Dan eindig je dus met een traject zonder visie en een dossier dat van in elkaar hangt van aannames van mensen die de situatie niet kennen, incomplete verslagen en totale administratieve anarchie. Ik hoop oprecht dat het nu beter geregeld is.
Nee
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
20-10-2019 11:39
de melding was bij ons zeker terecht, we konden echt niet bij onze moeder blijven. Maar er was totaal geen plan vanuit BJZ die mensen deden maar wat, en dat was niet eens hun schuld, we werden altijd bij iemand op de caseload erbij geduwd en die persoon moest maar adhoc iets voor ons bedenken. Die mensen probeerden dat wel, maar wisten niet wat er in het verleden allemaal gebeurd was en wij hadden daar ook geen vertrouwensrelatie mee. Elke keer als wij zo'n BJZ mens zagen begonnen mijn broer en ik nog net niet spontaan alvast onze koffers te pakken.
Dat is vandaag de dag nog steeds zo.

En het ergste is dat iemand een aanname doet en vervolgens wordt er door de volgende steeds van dezelfde aan name uitgegaan zonder feiten te checken.

Dus als er ergens onterecht wordt gezegd dat je als ouder niet in staat bent om een kind op te voeden dan ben je als ouder zwaar de lul. Want je kind wordt zonderlardon bij je weggehaald.

Is er ergens de aanname geweest dat de ouder een goede ouder is en is dat niet zo dan ben je als kind de klos en moet je dus steeds terug naar die ouder.

Hoe het werkelijk zit dat lijkt geen mens te interesseren.
florence13 schreef:
20-10-2019 11:31
bij ons vonden ze het een goed idee om elke keer als het met onze moeder beter ging ons weer terug te plaatsen, want dat was 'goed voor de band'. Met als gevolg dat we zo ongeveer elke paar maanden versleept werden van tehuis, naar moeder, naar pleeggezin, naar moeder, naar tehuis, naar ander tehuis etc. Het was nog niemand ingevallen dat mijn moeder het gewoon echt niet kan.
Die medewerkers deden echt wel hun best, maar die hadden geen idee waar ze mee bezig waren, elke keer een nieuwe caseworker, want de oude had haar/zijn baan opgezegd /was ziek (door de druk in die baan). Dan eindig je dus met een traject zonder visie en een dossier dat van in elkaar hangt van aannames van mensen die de situatie niet kennen, incomplete verslagen en totale administratieve anarchie. Ik hoop oprecht dat het nu beter geregeld is.
Kan het beter geregeld zijn als informatie niet op waarheid berust hoeft te zijn? Lijkt me niet en juist met mogelijk schadelijke gevolgen voor kinderen noodzakelijk. Ik blijf het vreemd vinden dat het uberhaupt mag vooral omdat ze ingeschakeld worden om schade bij kinderen te voorkomen en ze structureel geld te kort hebben.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
20-10-2019 01:22

Verwaarlozing kan ook zijn je eigen behoeftes te veel voorop stellen en daarmee de behoeftes van het kind te veel uit het oog verliezen. Dat komt ook heel vaak voor.

Onvoldoende veiligheid kunnen bieden kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld zelf niet weerbaar zijn tegen een agressieve partner, te veel financiële zorgen, psychische problemen of verslaving, verstandelijke beperking van een ouder, overbelasting en stress, een scheiding van ouders die niet goed verloopt, een kind dat zelf heel heftige problematiek heeft of een combinatie van factoren.
De door jou genoemde problemen zijn niet ineens over als veilig thuis of jeugdzorg zich er mee gaat bemoeien.

Vaak kunnen of doen ze ook niets om de problemen op te lossen. Dan wordt je in een of ander traject geduwd wat de problemen eerder verergert dan oplost.

En daarnaast heb je dan ook nog eens de stress van veilig thuis /jeugdzorg over de vloer.

Bovendien worden ouders vaak beide verantwoordelijk gehouden voor een probleem wat bij de andere ouder speelt. Terwijl je als je de andere ouder bent geen invloed hebt op wat je ex doet.
Alle reacties Link kopieren
Veilig thuis over de vloer geeft heel veel stress bij de ouders vooral omdat de trajecten zo warrig zijn en zolang duren. De "onderzoekers" hebben een mbo of hbo opleiding. Niet dat daar iets mis mee is, maar zij hoeven niet rapporten te schrijven onderbouwd met bronnen bv. Ze schrijven gewoon een verslagje, vaak hebben ze de ouders amper gezien en daaruit wordt dan een heel warrig verslagje nivo groep acht basisschool geschreven.

Je zou verwachten dat elke letter die in die verslagen staat onderbouwd moet worden. Bewijzen, bronnen etc. maar dat hoeft dus niet. Alles wat er staat klopt in hun ogen en hoe harder je vecht om aan te tonen dat dat helemaal niet klopt hoe harder je onderuit geschopt gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-10-2019 15:49
ach welnee. Als er onterecht gemeld is vinden ouders dat naar maar willen best meewerken aan onderzoek. Het komt vaker andersom voor,j dat een melding terecht is en de ouders de vermoorde onschuld van ‘ze willen me pakken’ spelen
'Naar' is nogal een understatement.
Ik ken een gezin waarbij wel degelijk meerdere meldingen zijn gemaakt door de ouders van hem uit woede omdat ze het contact verbroken hadden en zij hun kleinkinderen niet meer zagen. In dat gezin was niks aan de hand en er gebeurde niets wat het daglicht niet kon verdragen. Die mensen zijn psychisch helemaal gesloopt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-10-2019 15:23
Dat is vandaag de dag nog steeds zo.

En het ergste is dat iemand een aanname doet en vervolgens wordt er door de volgende steeds van dezelfde aan name uitgegaan zonder feiten te checken.

Dus als er ergens onterecht wordt gezegd dat je als ouder niet in staat bent om een kind op te voeden dan ben je als ouder zwaar de lul. Want je kind wordt zonderlardon bij je weggehaald.

Is er ergens de aanname geweest dat de ouder een goede ouder is en is dat niet zo dan ben je als kind de klos en moet je dus steeds terug naar die ouder.

Hoe het werkelijk zit dat lijkt geen mens te interesseren.
Interesseren deed het ze volgens mij wel, maar het besef dat we al verschillende keren terug naar moeder waren gegaan en daar binnen een half jaar weer weggehaald werden, zakte niet echt in. Dus we bleven het maar eindeloos opnieuw proberen. Niemand die er daadwerkelijk vertrouwen in had, inclusief moeder.
Hoe weet je dat allemaal TO?
Rivermoana schreef:
20-10-2019 16:57
Veilig thuis over de vloer geeft heel veel stress bij de ouders vooral omdat de trajecten zo warrig zijn en zolang duren. De "onderzoekers" hebben een mbo of hbo opleiding. Niet dat daar iets mis mee is, maar zij hoeven niet rapporten te schrijven onderbouwd met bronnen bv. Ze schrijven gewoon een verslagje, vaak hebben ze de ouders amper gezien en daaruit wordt dan een heel warrig verslagje nivo groep acht basisschool geschreven.

Je zou verwachten dat elke letter die in die verslagen staat onderbouwd moet worden. Bewijzen, bronnen etc. maar dat hoeft dus niet. Alles wat er staat klopt in hun ogen en hoe harder je vecht om aan te tonen dat dat helemaal niet klopt hoe harder je onderuit geschopt gaat worden.
Waar haal jij al deze wijsheden vandaan?
Suðri schreef:
20-10-2019 20:18
Waar haal jij al deze wijsheden vandaan?
Oh ik ben niet de enige die zich dit afvraagt.
Alle reacties Link kopieren
Van Facebook groep: “Ik vegt voor me kind” ?

Maar serieus nooit te maken gehad met VT. Die mensen zullen ook gewoon hun best doen.
sugarmiss schreef:
20-10-2019 15:39
De door jou genoemde problemen zijn niet ineens over als veilig thuis of jeugdzorg zich er mee gaat bemoeien.

Vaak kunnen of doen ze ook niets om de problemen op te lossen. Dan wordt je in een of ander traject geduwd wat de problemen eerder verergert dan oplost.

En daarnaast heb je dan ook nog eens de stress van veilig thuis /jeugdzorg over de vloer.

Bovendien worden ouders vaak beide verantwoordelijk gehouden voor een probleem wat bij de andere ouder speelt. Terwijl je als je de andere ouder bent geen invloed hebt op wat je ex doet.
.
Huh? Ik zeg toch ook niet dat de problemen over zijn? Lees in context. Ik reageer op de topic titel (bij wat voor ouders veiligthuismelding?) en op een quote, zoals je kan zien, waarin staat dat iemand nooit een tik heeft gegeven en dat het nergens op slaat. Dus benoem ik bij welke gezinnen en om welke redenen er een melding kan komen. Niet dat die problemen opeens verdwijnen als er een melding wordt gedaan. Een melding geeft inderdaad vaak extreem veel angst, stress, schaamte, machteloosheid en boosheid. Het is belangrijk om daar dus heel zorgvuldig mee om te gaan, wat niet altijd gebeurt. Echter kan dit geen reden zijn om dan maar niks te doen, want anders geeft het stress. Er zijn immers net zo veel kinderen die lijden onder de gezinssituatie en die bescherming nodig hebben ook al levert dat hun ouders angst, boosheid en stress op. Eigenlijk gaat zo'n situatie nooit zonder slachtoffers en nooit zonder angst, boosheid, stress en machteloosheid. En helaas gaat het inderdaad niet altijd goed in die trajecten, maar dat het niet altijd goed gaat betekent niet dat dat de meerderheid is. Daar zijn geen statistieken over, dus niemand kan beweren of betrokkenheid van veilig thuis vaker wel of niet 'goed' (definieer goed) gaat. In die discussie wil ik me hier dan ook niet mengen. Ik ken zelf, beroepsmatig, situaties waarin kinderen beschermd zijn en situaties waarin het optreden van vt en/of jeugdzorg/AMK/raad absoluut te wensen overliet. Ik ken situaties waarin hulpverlening tot goede afspraken en hulptrajecten met ouders kwamen, waarin ouders zich na de eerste angst gesteund en geholpen voelde, maar ook situaties waarin ouders dit helemaal niet zo hebben ervaren, en soms kon ik me dat ook heel goed voorstellen. Maar in ieder geval, mijn post was een reactie op de topictitel en het gequotte stuk of een tik geven (mishandeling).
Suðri schreef:
20-10-2019 20:18
Waar haal jij al deze wijsheden vandaan?
Het is toch allang duidelijk uit haar praat dat het om haar eigen ervaring gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven