Bonuskind straks 3 weken hier.

09-08-2019 18:11 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het Stiefmoeder meeschrijf topic zowat dood is, heb ik besloten om een apart topic te maken. Morgen komt na 3 weken bij zijn moeder, mijn bonuszoon weer. Mijn vriend heeft hem echt gemist,maar ik totaal niet. Ik was echt blij om 3 weken geen discussies te hebben, geen kind wat zich overal mee bemoeit en zelfs mij zo nu en dan vertelt dat dat ene zo echt niet kan. Het kind is hoogbegaafd en is een snellere denker dan ik,wat nog wel eens botst. Al heb ik dan wel weer meer levenservaring en weet ik daarom weer dingen beter. Mijn vriend weet natuurlijk,dat wij elkaar niet altijd goed liggen, iets wat ik niet leuk vind naar hem toe en doe dan ook mijn best om het zo gezellig mogelijk te maken. Maar dit kost best veel energie. Ik volg sinds kort ook een cursus om 'steviger' te staan. We hebben hier een klein huis en behalve de, slaapkamer,niet echt een andere plek om jezelf terug te trekken. Kortom we zitten alle drie op elkaars lip. Nu wil ik voorstellen aan mijn vriend dat ik zelf ook er zo nu en dan tussen uit te kunnen, voor mijn 'persoonlijke ruimte', want als ik 3 weken dat niet heb, zal ik op een gegeven moment kunnen 'ontploffen'. Maar hoe stel ik dit voor, zonder hem te kwetsen. Ik vind het heel moeilijk en had liever een betere band met mijn bonuszoon, ik hoop dat die cursus echt gaat helpen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
09-08-2019 19:26
Je hoeft dat toch helemaal niet groots aan te kondigen. Gewoon; morgen ga ik shoppen, zaterdag ga ik met een vriendin eten, dinsdag ga ik sporten.
Tenzij je normaal in het dagelijks leven nooit iets apart van elkaar doet, is dit toch niet raar?
Precies wat ik ook dacht.

En laten we wel wezen, die jongen komt ook voor zijn vader en krijgt jou erbij. Dus laat hem lekker 1 op 1 tijd met pa beleven, waarschijnlijk vindt hij dat ook heerlijk. En natuurlijk doe je ook wel wat dingen met zn 3en, maar 24/7 lijkt me nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-08-2019 19:13
Why das? Hij heeft al een moeder met (hopelijk) die eigenschappen.
Dat betekent toch niet dat het OK is als kind tijd moet doorbrengen met iemand die veel moeite heeft met wat hij doet en wie hij is? Lijkt me aan alle kanten schadelijk.

Voor de duidelijkheid: ik vind het dus heel goed dat TO zoekt naar een oplossing voor die drie weken en voor de lange termijn, met een cursus of andere hulp ofzo.
Wat eten we vanavond?
Ik zou voorstellen te gaan latten. Allebei een eigen huis, dan hebben zoon en papa ook tijd samen en jij voor jezelf.

Lijkt me voor zoon ook niet fijn bij iemand te wonen die niet lekker klikt.

Kan de hele situatie en jullie relatie alleen maar ten goede komen om letterlijk afstand te nemen!
Alle reacties Link kopieren
stop in ieder geval met je best te doen, het is lief bedoeld maar vraagt teveel van je,
en het is ook niet nodig. GEzelligheid valt niet af te dwingen. En jij bent niet de enige die bijdraagt aan de sfeer,
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic heb je het erover dat je stiefzoon 'gemeen' tegen je is. Het is een kind van 9! Ik snap het wel dat jij niet kunt relatieveren vanwege je autisme, maar dat zou niet zijn probleem moeten zijn. Jij bent de volwassene, als jij daar niet met hem om kunt gaan, kun je beter niet in één huis met hem wonen.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
09-08-2019 20:48
In een ander topic heb je het erover dat je stiefzoon 'gemeen' tegen je is. Het is een kind van 9! Ik snap het wel dat jij niet kunt relatieveren vanwege je autisme, maar dat zou niet zijn probleem moeten zijn. Jij bent de volwassene, als jij daar niet met hem om kunt gaan, kun je beter niet in één huis met hem wonen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
09-08-2019 20:48
In een ander topic heb je het erover dat je stiefzoon 'gemeen' tegen je is. Het is een kind van 9! Ik snap het wel dat jij niet kunt relatieveren vanwege je autisme, maar dat zou niet zijn probleem moeten zijn. Jij bent de volwassene, als jij daar niet met hem om kunt gaan, kun je beter niet in één huis met hem wonen.

Net of kinderen van 9 niet gemeen kunnen zijn en je dat gedrag als volwassene altijd maar moet kunnen relativeren.
Latten lijkt mij ook voor alle partijen het beste.
.
Alle reacties Link kopieren
Zo je haalt even adem en 50+ aan reacties 😁😯.

Over het straffen: ik mag voor mijzelf opkomen, maar vader is voor de straffen,tenzij ik toestemming van de vader krijg. Regels gelden bij mij ook.

Ik heb (nog) geen werk, dus vrijnemen gaat lastig. Wel wat vrijwilligersbaantjes, maar die gaan in de vakantie niet door, omdat we op de bonnefooi deze 3 weken naar de camping van mijn ouders gaan. Ligt aan het weer.

Met vriendinnen afspreken, is lastig. Meeste moeten werken of hebben ook een relatie en zijn dan in hun vrije tijd bij hun vriend. Daarbij wonen ze ook allemaal op zeker een uur reisafstand. Hier in mijn eigen woonplaats heb ik wel wat contacten (bijv. bij het vrijwilligerswerk), maar niet echt vrienden. Vind het ook moeilijk om nieuwe vrienden te maken. Het is niet meer zoals vroeger dat je kan zeggen: 'kom je strakjes bij me spelen, want ik heb een nieuwe pop'. Er komt veel meer bij kijken.

Mijn vriend en bonuszoon weten van mijn autisme. Ze houden er rekening mee, maar is zo nu en dan logischerwijs lastig. Bonuszoon maakt er nog wel eens misbruik van of zegt gewoon iets als: ben je nou echt zo dom? snap je dat nou echt niet?

Ook anderen in mijn omgeving merken zijn gedrag op. Hij maakt bijv bij spelletjes zelf de regels (zodat hij meer kans heeft om te winnen natuurlijk) of is onbeleefd tegen volwassenen. Hij denkt namelijk vaak dat hij op hetzelfde voetstuk staat als een volwassene. In de winkel zegt hij gerust op zo'n volume dat iedereen het hoort, dat ze de caissières te langzaam werken. 3x raden wie er dan met een rode kop staat😳.

Iemand zei hier dat ik nogal bovenop hem zat, daar heb je gelijk in. Al is dat wel een stuk minder geworden. Ik probeer te accepteren dat hij nu eenmaal van beeldschermen houdt, dat gaat ook steeds beter. Al prijs ik nog steeds de tijden als hij lekker buiten gaat spelen of zijn speelgoed erbij haalt. Hij kan alleen niet alleen spelen, behalve achter een beeldscherm.

De tijden dat ik alleen wil zijn hoeven niet lang te zijn, paar uurtjes is genoeg. Gewoon even weg van de prikkels.

Ik zou graag willen om een beter kijk naar mijn bonuszoon te hebben, maar het maakt het wel lastig. Zelfs al heb ik een leuke middag met hem, dan weet hij alsnog een discussie te beginnen.Iets wat bij ook express doet, want hij weet dat ik er niet van houd.Hij ziet het echt als een wedstrijd en legt argument op argument, terwijl ik al snel zoiets heb van agree to disagree. Je kunt niet eeuwig door blijven gaan. Als het moeilijk voor hem wordt om te winnen, dan gaat hij zoeken naar kwetsende opmerkingen of stampij maken.

Iedereen bedank voor de adviezen en reacties tot nu toe. Bingo: ik weet hoe het er hier aan toe kan gaan, ik houd ook rekening met minder vriendelijke reacties 😊.
De eerste dingen die je opnoemt zijn natuurlijk niet kinds probleem. Als jij weg wil zul je wat moeten verzinnen.
En daarnaast, 9 jaar is een behoorlijk betweterige leeftijd, dat kun je ook gewoon negeren natuurlijk, of melden dat je een best een gesprek wil maar dan op een normale manier.
Gewoon je niet teveel met hem bemoeien. Je betrokkenheid limiteren tot het hoognodige. Kortom: bedenk de paar regels die voor jou belangrijk zijn (bijvoorbeeld: de tv staat alleen vanaf tijdstip x aan, we ontbijten/ lunchen/ dineren aan tafel, als iemand spreekt laten we elkaar uitspreken of wat jij maar echt relevant vindt om fijn te kunnen leven thuis). En verder laat je alles begaan. Heeft hij foute vrienden, rare ideeën over anderen, een obsessie met geweld of verzin het maar: als papa dat een probleem vindt, dan pakt hij het aan. En anders niet. Maar jij let er niet op.
Fluffy85 schreef:
09-08-2019 20:53
Ik heb (nog) geen werk, dus vrijnemen gaat lastig. Wel wat vrijwilligersbaantjes, maar die gaan in de vakantie niet door, omdat we op de bonnefooi deze 3 weken naar de camping van mijn ouders gaan. Ligt aan het weer.

Met vriendinnen afspreken, is lastig. Meeste moeten werken of hebben ook een relatie en zijn dan in hun vrije tijd bij hun vriend. Daarbij wonen ze ook allemaal op zeker een uur reisafstand. Hier in mijn eigen woonplaats heb ik wel wat contacten (bijv. bij het vrijwilligerswerk), maar niet echt vrienden. Vind het ook moeilijk om nieuwe vrienden te maken. Het is niet meer zoals vroeger dat je kan zeggen: 'kom je strakjes bij me spelen, want ik heb een nieuwe pop'. Er komt veel meer bij kijken.
Kun je niet zelf een dag op stap? Wandelen, met de trein ergens naartoe? Dan kun je ook naar vriendinnen die iets verder weg wonen?
Fluffy85 schreef:
09-08-2019 20:53
Bonuszoon maakt er nog wel eens misbruik van of zegt gewoon iets als: ben je nou echt zo dom? snap je dat nou echt niet?
Wat doet jouw vriend als zijn zoon zoiets tegen jou zegt?
Ga latten.
Fluffy85 schreef:
09-08-2019 20:53
Ik heb (nog) geen werk, dus vrijnemen gaat lastig. Wel wat vrijwilligersbaantjes, maar die gaan in de vakantie niet door, omdat we op de bonnefooi deze 3 weken naar de camping van mijn ouders gaan. Ligt aan het weer.

Met vriendinnen afspreken, is lastig. Meeste moeten werken of hebben ook een relatie en zijn dan in hun vrije tijd bij hun vriend. Daarbij wonen ze ook allemaal op zeker een uur reisafstand. Hier in mijn eigen woonplaats heb ik wel wat contacten (bijv. bij het vrijwilligerswerk), maar niet echt vrienden. Vind het ook moeilijk om nieuwe vrienden te maken. Het is niet meer zoals vroeger dat je kan zeggen: 'kom je strakjes bij me spelen, want ik heb een nieuwe pop'. Er komt veel meer bij kijken.
Je kunt toch wel wat dingen verzinnen die je buitenshuis en in je eentje kan doen?
Ga sporten, je oma opzoeken, winkelen, koffie drinken, naar de bibliotheek, naar de bios, een stuk wandelen of fietsen, je oma opzoeken, naar de kapper of pedicure etc etc.
En als jullie op de camping zijn ga jij met je ouders koffie drinken, boodschappen doen of een kasteel bekijken, terwijl je partner iets met zijn kind doet. Ik begrijp werkelijk het probleem niet.
Gewoon lekker af en toe op pad gaan, dat moet toch kunnen binnen een relatie!? Drie weken op elkaars lip is hartstikke lang! Ik heb zelf een zoon én een stiefzoon, ik kan je vertellen de vakanties zijn niet altijd mijn favo tijd, ik vind het zwaar de kinderen aldoor thuis, óók mijn eigen kind, wat dat betreft voel ik me ook niet schuldig naar mijn stiefzoon want bij mijn eigen zoon heb ik dezelfde gevoelens. Gelukkig kan en mag ik gewoon afspraken maken en weggaan als ik dat wil, dan zorgt vader even alleen voor zijn kroos, helemaal prima toch, hij weet ook wel dat ik het af en toe zwaar vind... of eigenlijk vond, want inmiddels zijn de kinderen ouder en met ouder worden zitten ze me ook écht minder in de weg. Zij hebben ook hun eigen leven.

Ik zou je aanraden, let minder op je stiefzoon laat hem de dingen doen die hij wil doen, Go with the flow..., als hij wil gamen, lekker laten gamen, laat pa er maar wat van zeggen, etc. En trek je het écht even allemaal niet meer, ga gewoon het huis uit, maak een ommetje, bezoek een museum, ga lekker shoppen, koop een bios kaartje, eet een taartje in de stad of verzin iets anders om even weg te zijn. Heel normaal om die behoefte te hebben.
Oh en nog iets anders: investeer in het maken van nieuwe vrienden! Hoe moeilijk ook!

Aankomende september gaat er weer van alles van start. Schrijf je in, cursus boetseren, tekenen, dansen, toneel, kunstgeschiedenis, bomenkennis, vaartechnieken, punniken, je kunt het zo gek niet bedenken, er is vast iets wat je leuk vindt. Dan heb je in ieder geval iets van jezelf, iets om naar toe te gaan, wekelijks of misschien wel vaker! Dat is belangrijk. En niet vang zijn dat het misschien niet leuk is, want als dat zo is ga je op zoek naar iets anders. :-)

En vrienden die op een uur rijden afstand wonen, lijkt ver, maar is dat echt zo? Er zijn mensen die op een uur rijden van hun werk wonen waar ze 4-5 x per week heen gaan.... niet in onmogelijkheden denken...
makreel schreef:
09-08-2019 20:28
Dat betekent toch niet dat het OK is als kind tijd moet doorbrengen met iemand die veel moeite heeft met wat hij doet en wie hij is? Lijkt me aan alle kanten schadelijk.

Voor de duidelijkheid: ik vind het dus heel goed dat TO zoekt naar een oplossing voor die drie weken en voor de lange termijn, met een cursus of andere hulp ofzo.

Makreel, wat een goede bijdragen van jou in dit topic! Ik hoop dat TO ze goed leest.
Over die rode kop bij de kassa, trek het je niet zo aan: het is NIET JOUW KIND!


En die wedstrijd, je laat je uit de tent lokken. Je moet het zo zien: hij zit net zo min op jou te wachten als jij op hem. Jullie zitten met elkaar opgescheept, omdat jij toevallig een crush hebt op zn vader. Ik zou van hem niet verwachten dat hij blij met je is en dat hij wil dat je je met hem bemoeit. Dus houd gewoon afstand, als is het maar omdat ook voor jou zelf veel fijner is om je even terug te trekken.

Echt, bemoei je niet zo met hem. Houd je rust.
Alle reacties Link kopieren
Ga je eigen leven op poten zetten, minder afhankelijk zijn van je vriend.
En stop met op zijn zoon te passen en op te voeden. Laat dat aan de ouders, Bso enz over.

In de vakantie minimaal om de dag buiten de deur iets voor jezelf gaan doen, al is het maar een uurtje wandelen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-08-2019 18:53
Ook een vervelend kutkind verdient een stiefmoeder (of bonusmoeder of wat je maar voor woord wilt bedenken) die hem hartstikke leuk en grappig en slim en komisch en soms een beetje lastig maar over het algemeen een geweldig leuk bonuskind vindt.
Oh nee hoor.
Onvoorwaardelijk houden van, daar ben je vader of moeder voor. Geen stiefouder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is (zoals hierboven al geschreven) op meer dan een uur enkele reis. Toch ga ik 4 dagen in de week.
Vrienden op een uurtje, dat is toch goed te doen? Als je met ov gaat boek mee en je bent er zo :)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
09-08-2019 19:45
9 jaar schreef ze.
Sorry, had ik niet gelezen.

Met 9 jaar is het kind te jong om naar zichzelf te kijken, of zelf te bedenken wat zijn gedrag voor gevoel oproept. Hij denkt gewoon nog te primitief in wat hij zelf wil. En als hoogbegaafd betekent dat hij erg slim is (zonder ervaring), vind hij dus ook dat hij een hoop te vertellen heeft.

Eerst met vader praten. Opvoeden doe je samen en dat betekent dat jij óók aan het opvoeden bent. Dat betekent dat jij ook regels mag stellen en handhaven. Als het kind de regels breekt, moet er straf komen. Liefst van vader.
Je kunt bespreken dat jij altijd een vrij milde straf zult geven en dat hij er af en toe nog een streng woordje bovenop doet. Zo kom jij sympathieker over - als iemand die dit middel niet graag gebruikt.

Wat je vaak hoort is dat alleen de echte ouder gezag heeft en dat de stiefouder er maar een beetje bijloopt. Het kost een kind 0.3 seconden om daar achter te komen, en daar wordt het geen leukere sfeer van.
Jij moet gezag hebben. Of hij het handhaaft of jij zelf, moeten jullie bespreken.

Over die hoogbegaafdheid: Misschien heeft hij af en toe wel gelijk. Het klinkt alsof je nu altijd vanuit irritatie antwoordt.
Soms zeg je "Leuke mening, als jij 25 bent en een eigen huis hebt mag je het zo doen"
Soms zeg je "Goed idee, daar moet ik even over nadenken".
En soms antwoord je met een wedervraag; heeft hij de gevolgen wel goed overdacht?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
09-08-2019 23:00


Eerst met vader praten. Opvoeden doe je samen en dat betekent dat jij óók aan het opvoeden bent. Dat betekent dat jij ook regels mag stellen en handhaven. Als het kind de regels breekt, moet er straf komen. Liefst van vader.


Wat je vaak hoort is dat alleen de echte ouder gezag heeft en dat de stiefouder er maar een beetje bijloopt. Het kost een kind 0.3 seconden om daar achter te komen, en daar wordt het geen leukere sfeer van.
Jij moet gezag hebben. Of hij het handhaaft of jij zelf, moeten jullie bespreken.
Dit is natuurlijk onzin. Het klopt gewoon dat alleen de ouder gezag heeft. Vader zou die rol veel meer zelf moeten nemen door meer tijd aan zijn zoon te spenderen ipv hem met to als oppas op te zadelen.
In het geval van to (ook uit eerder topics) komt na voren dat zij niet de aangewezen persoon is om dit kind op te voeden. To zou juist uit de opvoedende rol moeten die ze nu veel te veel heeft en dit aan anderen over laten.
Ze weet dit gezien haar vraag zelf ook, nu nog naar gaan handelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vijf kinderen waarvan er twee in ieder geval hoogbegaafd zijn. Een daarvan is ook negen.

Ik wil je in ieder geval de tip geven om sowieso niet in discussie te gaan met stiefzoon over opvoedkundige of persoonlijke zaken (een discussie over de evolutietheorie kan natuurlijk prima). Direct beginnende discussies daarover afkappen. Scheelt je echt heel veel energie.

Drie weken naar de camping is wellicht wel veel? Zeker met dit weer.

Ik zou in ieder geval gewoon tegen je vriend zeggen: schat (of hoe je hem ook aanspreekt), ik wil even praten over de komende drie weken.
Ik merk dat ik toch een beetje opzie tegen de komende weken omdat het mij heel veel extra energie gaat kosten wanneer ‘Pietje’ bij ons is. Daarom zou ik het fijn vinden wanneer ik regelmatig even tijd voor mijzelf heb. Op die momenten kan ik zelf even ergens heen gaan maar jij kan ook ergens gezellig met ‘Pietje’ naar toe gaan om wat leuks te doen. Wat vind je daarvan?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
09-08-2019 18:23
Oh ja, en als je bonuszoon zich niet gedraagt volgens de regels, volgen er consequenties. Verzin zelf maar wat "straffen". Het afpakken van de mobiele telefoon schijnt heel goed te werken.
Tjee. Jij klinkt echt als een t*'"t.
Sorry, kan er niet veel meer van maken...
En er valt echt prima op te voeden zonder straffen.
Daarnaast moet je je afvragen wat er op te voeden valt als kind voornamelijk bij moeder is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven