Bonuskind straks 3 weken hier.

09-08-2019 18:11 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het Stiefmoeder meeschrijf topic zowat dood is, heb ik besloten om een apart topic te maken. Morgen komt na 3 weken bij zijn moeder, mijn bonuszoon weer. Mijn vriend heeft hem echt gemist,maar ik totaal niet. Ik was echt blij om 3 weken geen discussies te hebben, geen kind wat zich overal mee bemoeit en zelfs mij zo nu en dan vertelt dat dat ene zo echt niet kan. Het kind is hoogbegaafd en is een snellere denker dan ik,wat nog wel eens botst. Al heb ik dan wel weer meer levenservaring en weet ik daarom weer dingen beter. Mijn vriend weet natuurlijk,dat wij elkaar niet altijd goed liggen, iets wat ik niet leuk vind naar hem toe en doe dan ook mijn best om het zo gezellig mogelijk te maken. Maar dit kost best veel energie. Ik volg sinds kort ook een cursus om 'steviger' te staan. We hebben hier een klein huis en behalve de, slaapkamer,niet echt een andere plek om jezelf terug te trekken. Kortom we zitten alle drie op elkaars lip. Nu wil ik voorstellen aan mijn vriend dat ik zelf ook er zo nu en dan tussen uit te kunnen, voor mijn 'persoonlijke ruimte', want als ik 3 weken dat niet heb, zal ik op een gegeven moment kunnen 'ontploffen'. Maar hoe stel ik dit voor, zonder hem te kwetsen. Ik vind het heel moeilijk en had liever een betere band met mijn bonuszoon, ik hoop dat die cursus echt gaat helpen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent niet de opvoeder, dat is zijn vader. Bemoei je dus niet met opvoedkundige zaken en blijf daar buiten. Pas als het ook echt “jouw” leefomgeving aantast mag je er iets van vinden en uiten, Denk je nou echt dat het niet al erg genoeg is voor zon kind dat hij zijn vader iedere keer met jou moet delen terwijl hij zijn vader al zo weinig ziet? Ook voor je vriend is dat leuker en relaxter als jij dingen los kan laten.

En hoezo zie je er drie weken tegenop als zijn zoon komt? Je moet juist stimuleren dat ze lekker wat dingetjes samen gaan / en blijven doen. Daar hoef jij helemaal niet bij te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee hoogbegaafde zonen en het is behoorlijk pittig. Die discussies zijn heel herkenbaar, ze nemen niks klakkeloos aan. Zelf ben ik denk ik ook hoogbegaafd en ook nog prikkelgevoelig, maar dan nog willen ze uitputtend discussiëren. Nu zijn het mijn eigen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat je daar echt niet op zit te wachten als bonusmoeder.

Ik ben ook nog stiefkind geweest van verschillende striefouders. En ik schaam me het te moeten bekennen, maar op die leeftijd was ik ze bewust uit de tent aan het lokken. Een soort concurrentiestrijd die je als stiefmoeder haast niet kan winnen denk ik. Want hij heeft geen last van de sfeer en de discussies hoor.

Mijn advies is dus ook: ga iets helemaal alleen doen. Missschien zelfs drie weken weg. Kan je niet in iemands huis?

In mijn geval werd het wel beter: vanaf m'n vijftiende stopte het treiteren van de stiefouders. Wel een vraag: staat zijn moeder achter jullie relatie? Want dat is iets wat bij mij wel meespeelde.
Alle reacties Link kopieren
Waarom sta je met je stiefkind in de supermarkt?

Laat pa zn zoon opvoeden. Of ben jij wel handig als oppas?
Orișa schreef:
09-08-2019 21:51
Ga latten.
Ja mijn idee, lekker gaan latten. Bedenk je eens TO hoe heerlijk bevrijd je je zult voelen.
Alle reacties Link kopieren
Even dit als eerst: ik heb zeker geen hekel aan hem, maar zoals ik al eerder beschreef, is het op bepaalde punten best lastig om met hem om te gaan. Toen hij weer naar 3 weken thuis kwam,heb ik hem ook een dikke kus gegeven.

De hoofdopvoeding ligt niet bij mij, maar op bepaalde dagen doordeweeks is hij hier en heb ik de zorg over hem,omdat vader werkt tot ong. 18.00u. Dan zal ik toch een opvoedende rol moeten hebben. Want anders zou hij van alles kunnen maken natuurlijk.....
Ik probeer tegenwoordig buiten hem om naar de supermarkt te gaan, bijv. als hij op school zit.

Ik wil inderdaad in september een leuke cursus gaan volgen, maar weet alleen nog niet wat.

Verder wil ook diegene bedanken voor de complimenten dat ik zoek naar oplossingen en die cursus doe.

Ik weet ook dat het moeilijk is om met een hoogbegaafd kind te gaan, heb er al veel over gelezen op internet. Dus ik probeer er ook rekening mee te houden,dat hij daarom zo doet zoals hij doet. Wat mij vooral zeer doet is dat mijn vriend er tussen in staat. Mijn bonuszoon en ik lijken soms 2 kinderen naar elkaar en daar wil ik vanaf. Een leuke sfeer hebben in huis.
Tuurlijk heb je een opvoedende rol als stiefmoeder van een kind dat nog jong is. Het zou volstrekt idioot en misschien wel schadelijk voor het kind zijn als jij je als volwassene onder hetzelfde dak helemaal afzijdig zou houden.

Het is als stiefmoeder al lastig genoeg soms om met 'normale' kinderen part-time samen te leven, laat staan met een kind met een gebruiksaanwijzing. Ik weet er alles van, als stiefmoeder van 2 waarvan 1 autisme heeft.

Het is een continu proces van afstemmen, aanpassen, bijsturen en dat allemaal zonder handboek maar op basis van je eigen inzicht en intuïtie in een situatie die steeds verandert omdat kinderen ouder worden. Het is een hele klus die energie vraagt. Energie die ik er graag voor over heb maar die energie moet wel ergens vandaan komen. Opladen is voor mensen in onze situatie van levensbelang. Alleen dan kun je die tig zichtbare en onzichtbare taken vervullen.

Ik denk dat als je je partner kan uitleggen dat je om 3 weken goed te functioneren, tussendoor af en toe een break nodig hebt om op te laden, hij zal zien dat iedereen daar baat bij heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet natuurlijk dat to als vriendin van vader een opvoedende rol heeft.
Dat is een keuze.
Je kan er ook voor kiezen die rol niet te willen.
Kind kan net als heel veel kinderen op de dagen dat hij bij vader is na school naar de BSO. Of vader kiest ervoor om te zorgen dat hij op die dagen eerder thuis is.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
10-08-2019 16:18
Het is helemaal niet natuurlijk dat to als vriendin van vader een opvoedende rol heeft.
Dat is een keuze.
Je kan er ook voor kiezen die rol niet te willen.
Kind kan net als heel veel kinderen op de dagen dat hij bij vader is na school naar de BSO. Of vader kiest ervoor om te zorgen dat hij op die dagen eerder thuis is.
Precies dit.
Hij heeft een kind, hij heeft deze regeling afgesproken met zijn ex, en jij kunt er vervolgens voor opdraaien. Waarom kind niet gewoon naar de BSO of pa eerder naar huis? Dat had hij ook gemoeten als jij niet in beeld was of jullie een latrelatie hadden.

En stel dat je ooit een eigen kindje krijgt, en jij wil je tijd, aandacht en energie aan je eigen kindje besteden. Dan ga je het niet meer voor elkaar krijgen dat je stiefzoon naar de BSO gaat, want ja jij zorgt er thuis immers voor een dus kan die andere er ook wel bij... Dat je van die ene veel meer zal kunnen hebben omdat het je eigen vlees en bloed is vergeet pa voor het gemak. Dus hop stief naar de BSO en pa zelf de zorg op zich nemen, wordt de sfeer vast beter van.
Alle reacties Link kopieren
Als hij naar de BSO zou gaan,dan zou het alleen maar erger worden, want dat wil hij absoluut niet. Het is constant aanpassen inderdaad wat Kindrebel zegt. 'Gelukkig' is hij tegen zijn stiefvader ook niet de aardigste, al gaat die wel in discussie met hem. Partner heeft ook al een aantal keer aangegeven,dat ik zelf meer moet gaan ondernemen. Het stomme is dat ik mij vaak verplicht voel als stiefmoeder om altijd wat te doen met het gezin of om in ieder geval thuis te zijn. Uiteraard vind ik het erg leuk,om met elkaar wat te doen, maar in een andere omgeving zijn is ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Fluffy85 schreef:
10-08-2019 16:37
Als hij naar de BSO zou gaan,dan zou het alleen maar erger worden, want dat wil hij absoluut niet. Het is constant aanpassen inderdaad wat Kindrebel zegt. 'Gelukkig' is hij tegen zijn stiefvader ook niet de aardigste, al gaat die wel in discussie met hem. Partner heeft ook al een aantal keer aangegeven,dat ik zelf meer moet gaan ondernemen. Het stomme is dat ik mij vaak verplicht voel als stiefmoeder om altijd wat te doen met het gezin of om in ieder geval thuis te zijn. Uiteraard vind ik het erg leuk,om met elkaar wat te doen, maar in een andere omgeving zijn is ook fijn.
Dat is dan jammer voor hem. Vader mag daar dan een oplossing voor vinden, samen met de moeder.
Jij moet je eigen leven gaan opbouwen.
Wat als je een baan vind? Dan zal er ook een oplossing moeten komen.
Je moet van je vriend meer gaan ondernemen maar hij gebruikt jou nu wel als gratis oppas. Wat jou enorm belemmerd in je eigen dingen gaan doen.

Jij denkt alleen in onmogelijkheden i.p.v. in oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Kun jij niet gewoon lekker lang naar de camping gaan? Komen vriend en zoon een keer een paar daagjes langs.
Heb je al een plan gemaakt wat je wanneer (en met wie) gaat doen als je stiefzoon er is?
Alle reacties Link kopieren
Wauw als mijn kind dit zou flikken in de supermarkt of onaardig tegen mij is, dan zeg ik er ook wat van. En geloof me een kind van negen weet precies wat hij of zij moet zeggen.

Ik zou het gesprek vooral omdraaien en vragen hoe hij deze 3 weken met zijn zoon gaat doorbrengen...
Alle reacties Link kopieren
Zo'n opmerking over het langzaam werken van de caissière lijkt me ook niet met hoogbegaafdheid te maken te hebben. Het is een onaardige opmerking, waarom maakt hij die? Een gemiddeld kind van negen weet echt wel dat je dat niet doet.

Aanvulling: ik heb het even teruggelezen en het is dus omdat hij zichzelf beter acht dan anderen. Dan nog kan je hem natuurlijk vragen waarom hij het nodig vindt om over een ander (negatief) te oordelen, en wat de functie is van z'n onaardige opmerking. Stel hem vooral vragen die hem aanzetten tot nadenken over zijn eigen gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Dat fuq? Hoe dan???? ' ben jij echt zo dom?' sorry hoor, maar als mijn ( eveneens hoogbegaafde) zoon dat tegen iemand zou zeggen, zou hij toch echt voor mij zijn... Ook als ik diegene niet eens zou mogen, ik wil niet dat hij zo praat. Niet tegen volwassenen maar ook niet tegen zijn vriendjes of andere kinderen. Ik wil niet dat hij dat normaal vindt. Wat zegt zijn vader dan? En wat doet zijn moeder als zijn stiefvader zo aanspreekt? Ik vraag me af of die arme jongen wel iets van etiquette mee krijgt...
Hoe komt het dat deze jongeman zich beter voelt dan anderen? Omdat hij HB is? Bij onze zoon zit ook een jongen in de klas die gister letterlijk tegen mijn man zei: ik ben een heel speciaal jongetje, want ik lees al AVI E6 etc... Oftewel, ik ben super slim. Dan vraag ik me echt af, waar haalt hij dit vandaan? Dat praten ouders hem toch gewoon aan?
Misschien vriend en zijn ex verzoeken niet teveel een over het paard getild specialleke van hem te maken...
Alle reacties Link kopieren
Fluffy85 schreef:
10-08-2019 16:37
Als hij naar de BSO zou gaan,dan zou het alleen maar erger worden, want dat wil hij absoluut niet. Het is constant aanpassen inderdaad wat Kindrebel zegt. 'Gelukkig' is hij tegen zijn stiefvader ook niet de aardigste, al gaat die wel in discussie met hem. Partner heeft ook al een aantal keer aangegeven,dat ik zelf meer moet gaan ondernemen. Het stomme is dat ik mij vaak verplicht voel als stiefmoeder om altijd wat te doen met het gezin of om in ieder geval thuis te zijn. Uiteraard vind ik het erg leuk,om met elkaar wat te doen, maar in een andere omgeving zijn is ook fijn.
Wie wil dat niet, kind niet of vader niet? Als het kind betreft: die heeft niets te willen, is te jong om alleen thuis te blijven dus als jij geen zin/tijd/energie hebt houdt het op. Wil vader het niet? Dan moet vader daar, samen met zijn ex, een mouw aan zien te passen. Hun kind, hun verantwoordelijkheid.

Als jouw vriend ook vindt dat jij meer dingen moet ondernemen dan zou ik beginnen met dat te doen in de uren dat hij zijn zoon in jouw mik schuift. En ook als zoon bij hem is ben jij absoluut niet verplicht om iets met "het gezin" te doen. Jullie zijn nml geen gezin, hij is een (een ouder)gezin met zijn zoon, en daarnaast een setje met jou. That's it. Hij gaat maar mooi zelf iets ondernemen met zijn zoon, kan jij in die tijd iets leuks doen/werken/tot rust komen/een opleiding doen/Wat je maar wil.
Alle reacties Link kopieren
Het stiefmoedertopic is niet persé dood.
Je kreeg er alleen steeds hetzelfde antwoord op je vragen: laat het kind zijn en laat vader voor hem zorgen als jij er zoveel zichtbare moeite mee hebt.
Na een aantal keer dezelfde riedel wordt dat eentonig.

Kies alsjeblieft voor een eigen bezigheid in die 3 weken. Al ga je elke dag naar het bos of lees je 5 boeken uit. Haal je focus van die jongen, het is niet jouw taak. Je beledigd er niemand mee als je zegt tijd voor jezelf nodig te hebben. Dat is alleen maar heel gezond.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
09-08-2019 18:21
Vreselijk om dmv dominantie het op te lossen. Zal het echt niet beter maken
Alle reacties Link kopieren
Er is een strijd gaande zo te lezen. Je zegt zelf dat jullie wel 2 kinderen naar elkaar lijken. Eén is daadwerkelijk een kind. Die kan even niet anders. De ander, dat ben jij. Jij kunt voorkomen dat er strijd ontstaat, niet door van een kind van 9 volwassen reacties te verwachten, wel door zelf volwassen te reageren. Verlaag jezelf niet tot zijn niveau. Voor een discussie heb je een wederpartij nodig; je hoeft niet met hem in discussie. Hij kan uitlokken wat hij wil, zolang jij daar niet op ingaat, gebeurt er niets.

Als je een opvoedtaak hebt, moet je ook het mandaat krijgen om deze taak uit te voeren. Vinden zowel zijn vader als zijn moeder veel schermtijd goed, dan loop je tegen problemen aan als je daarover een ander idee hebt. Je kunt dan beter bedanken voor de opvoedtaak en deze weer teruggeven aan de ouders. Doe dat in ieder geval de komende drie weken.

Zijn vader heeft toch vrij genomen om voor hem te zorgen? Dan kun jij je best terugtrekken, gun ze wat tijd samen en gun jezelf wat tijd alleen. Win-win situatie!

Je komt op mij over als iemand met vastomlijnde ideeën over hoe iets ‘hoort’ en daar lijk je niet vanaf te willen stappen, sterker nog, je zoekt daarvoor steun bij jouw familie. Dat leidt tot polarisering en niet tot een oplossing.

Wil je nou harmonie,
of wil je je gelijk halen?
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
10-08-2019 17:10
Kun jij niet gewoon lekker lang naar de camping gaan? Komen vriend en zoon een keer een paar daagjes langs.
Ja dit. Ik zou op vakantie gaan. Hop, naar Azië, Italië, Afrika of de camping om de hoek als dat je ding is.
Bij dat laatste kun je vader en zoon nog een paar ontmoeten in de paar weken, even eten ofzo.
Probleem opgelost, iedereen blij toch? Denk dat je vriend en zijn kind zichzelf prima kunnen vermaken, misschien wel een stuk beter zonder jou er bij. En jij bespaart je allemaal ergernis en maakt die weken zo leuk als je zelf wilt.
Win win.
Alle reacties Link kopieren
is het niet fijn als je vriend een aantal dagen weggaat met zijn zoon? aantal dagen kamperen/amsterdam/londen/fiesten in limburg of andere hobby vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
09-08-2019 18:23
Oh ja, en als je bonuszoon zich niet gedraagt volgens de regels, volgen er consequenties. Verzin zelf maar wat "straffen". Het afpakken van de mobiele telefoon schijnt heel goed te werken.
Nou ik zou vooral niet naar deze forummer luisteren TO, tenzij je graag tips wilt 'hoe laat ik zo snel mogelijk onze band compleet escaleren'.
-
Alle reacties Link kopieren
Maar wat houd je tegen om iets voor jezelf te doen? Jij vindt stiefzoon geen leuk ventje, vader vindt dat jij meer zelf moet ondernemen, en ik kan mij niet voorstellen dat stiefzoon liever overal zijn stiefmoeder bij heeft ipv tijd alleen met zijn vader. Dus alle partijen zijn blij als jij iets voor jouzelf gaat doen. En ja dan kan je wel aankomen met "Iedereen woont een stuk verderop" maar je bent een volwassen vrouw en je kan niet verwachten dat jouw vriend continu voor jouw invulling en entertainment zorgt. Ga naar de bieb, de bios, een museum, helpen in het dierenasiel, de kringloopwinkel, een stuk fietsen... whatever. Oh en laat pa lekker zelf de naschoolse opvang regelen in het vervolg. Is niet jouw pakkie-an.

Nog beter ga je latten, dan hoef je niet perse de deur uit om even aan je stiefzoon te ontsnappen.
Alleen de OP gelezen, maar ik was nooit gaan samenwonen in jouw geval. Dan had je nu lekker naar je eigen huis gekund en niet opgescheept gezeten met zijn kind. Zou alsnog zien of je elders kunt verblijven gedurende deze periode en stappen ondernemen voor een eigen woning zodat je kunt gaan latten.
Neem aan dat jij gewoon doorwerkt in deze weken dat hij oppas is voor zijn kind? Gaat hij nog met zijn kind op vakantie of zit je er echt 3 volle weken mee in huis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven