Boos op je kinderen

26-11-2020 20:14 91 berichten
Hoe vaak ben je boos op je kind(eren)
Vanmiddag kwam het gesprek hier met een vriendin op. Ze claimt dat ze nooit boos is op d'r kind, ze kan altijd tot een oplossing komen door te praten.
Ik doe dat ook maar word toch echt wel eens boos.

Nu voel ik me een slechte moeder, ik ben soms wel dagelijks boos op ze.
Mijn situatie, alleenstaande moeder van een tweeling van bijna 4. Kunnen heel leuk zijn met elkaar maar elkaar ook behoorlijk in de weg zitten. Luisteren is soms toch erg moeilijk voor ze,kan praten tot ik een ons weeg maar op een gegeven moment is het toch klaar.

Hoe vaak ben je boos op je kind(eren)

Totaal aantal stemmen: 146

Dagelijks (34%)
Wekelijks (34%)
Zelden (29%)
Anders namelijk; (3%)
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen. Maar misschien is wat voor jou boos is, voor haar slechts geïrriteerd? En misschien is één kind ook minder lastig dan twee van dezelfde leeftijd?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk nooit boos op je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Raar om níet regelmatig boos te zijn op je kind, lijkt me. Het is belangrijk voor de opvoeding om grenzen aan te geven.
Ik moet dagelijks boos worden op mijn dochter. Anders wordt het een chaos...
Alle reacties Link kopieren
Als je dagelijks boos wordt, zou ik toch eens een opvoedcursus of zo volgen. Wat bereik je met boosheid? Ja, dat de ouder wint en t kind verliest.
Kan je de thomas a. gordon methode aanraden. Ook heel geschikt voor pubers.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Boos doen en échte boos zijn zit ook verschil tussen hé.
Saivash schreef:
26-11-2020 20:19
Raar om níet regelmatig boos te zijn op je kind, lijkt me. Het is belangrijk voor de opvoeding om grenzen aan te geven.
Ik moet dagelijks boos worden op mijn dochter. Anders wordt het een chaos...

Dat is hier ook dus, grote chaos wat resulteert in ongelukjes.
Ze stoken elkaar op en versterken elkaar
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat er heel wat meer voor nodig is om een slechte moeder te zijn. Geeft je vriendin je dat gevoel, doet ze alsof er iets met je mis is dat je wel eens boos bent op je kinderen? Of komt het echt uit jezelf?

Ik denk dat de meeste moeders wel eens boos zijn op hun kinderen. Zij toevallig niet, nou, good for her. Maar om daar nou zulke gigantische conclusies uit te trekken over jezelf, kom nou.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik ongeveer 1 of 2 keer per 2 weken speel dat ik boos ben.
Echt boos misschien 2 keer per jaar
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Als je dagelijks boos ben dan kan je beter hulp in schakelen.
Wanneer sta jij 'uit'?
Heb je tijd voor jezelf, en dan niet ingevuld door opruimen, schoonmaken enz?
Been there, done that, got the T-shirt.
Madeliefjees schreef:
26-11-2020 20:22
Als je dagelijks boos wordt, zou ik toch eens een opvoedcursus of zo volgen. Wat bereik je met boosheid? Ja, dat de ouder wint en t kind verliest.
Kan je de thomas a. gordon methode aanraden. Ook heel geschikt voor pubers.

100x zeggen dat ze iets niet mogen omdat het gevaarlijk is, dat is niet helpend. Uiteindelijk stel ik heel duidelijk de grens en is de consequentie voor hun. Dan zitten ze uiteindelijk op de timeout stoel

Die methode ga ik eens googlen
Ik probeer niet boos te worden op mijn kinderen. Stem verheffen of schreeuwen of dreigen zijn dingen die ik probeer niet te doen. Ik probeer ook te relativeren, tot 10 te tellen en niet geïrriteerd te zijn.
En ja, vaak werkt dat, maar dan zijn er van die dagen dat er van alles mis loopt en dingen zich opstapelen en dan kan ik wel eens boos worden.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je definitie van "boos zijn" is.
Grenzen aangeven is niet boos zijn, je kind 'straffen' of consequenties opleggen is niet hetzelfde als boos zijn of worden. Je kind dingen verbieden is ook niet boos worden.
Als je steeds boos moet worden voordat je kind luistert dan is er toch iets mis denk ik.

Maar goed, ik ben geen heilige, ik ben ook niet altijd kalm, ik heb ook niet altijd mijn emoties onder controle, dus ja, ik wordt ook wel eens boos. En nee, dat is niet altijd terecht.
Alle reacties Link kopieren
roxy89 schreef:
26-11-2020 20:23
Dat is hier ook dus, grote chaos wat resulteert in ongelukjes.
Ze stoken elkaar op en versterken elkaar
Ik snap je volkomen en vind er werkelijk niets raars aan om dagelijks, zelfs meerdere malen op te treden.
Boos worden geeft duidelijkheid. Hoeft zéker niet te betekenen dat je ze de armen uittrekt, slaat of hard schreeuwt. Maar wat ik hier boven al schreef, grenzen aangeven is nodig en geeft veiligheid aan een kind.
Alle reacties Link kopieren
Wat versta jij onder boos?

Als alleenstaande moeder van twee kinderen, kan ik mij voorstellen dat dingen je teveel worden en dat je gefrustreerd raakt. Jij bent ook maar een mens met gevoelens en probeert het zo goed mogelijk te doen allemaal. Geen partner die dingen over kan nemen.
Madeliefjees schreef:
26-11-2020 20:22
Als je dagelijks boos wordt, zou ik toch eens een opvoedcursus of zo volgen. Wat bereik je met boosheid? Ja, dat de ouder wint en t kind verliest.
Kan je de thomas a. gordon methode aanraden. Ook heel geschikt voor pubers.

Boos zijn is je eigen emotie, je kunt ook boos zijn zonder lelijk te doen tegen je kind.
roxy89 schreef:
26-11-2020 20:26
100x zeggen dat ze iets niet mogen omdat het gevaarlijk is, dat is niet helpend. Uiteindelijk stel ik heel duidelijk de grens en is de consequentie voor hun. Dan zitten ze uiteindelijk op de timeout stoel

Die methode ga ik eens googlen


Ik stel ook heel duidelijk grenzen en er zijn consequenties als ze niet luisteren. En ja, ze krijgen regelmatig een time-out.
En dat kan allemaal zonder boos te worden hoor. Je bereikt zelfs veel meer als je niet boos bent.
Alle reacties Link kopieren
Ennik begrijp je wel. Ik vond de periode van 3,5 tot 4 echt zwaar ennik heb er maar 1.

Gaan ze weleens naar de opvang zodat jij even je handen vrij heb?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 zoons, die beide naar de basisschool gaan. Elke ochtend is het hier vreselijk aansporen om op tijd te komen, ze kunnen rustig een dik boek pakken of gaan willen kleien terwijl ik zeg dat de schoenen en jas aanmoeten.
Totaal geen tijdsbesef of zo.

Dan ben ik niet boos, maar vooral geïrriteerd en dat horen ze dan ook wel van mij. Valt dat ook onder boos? Dan dus 5 dagen per week.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Saivash schreef:
26-11-2020 20:26
Ik snap je volkomen en vind er werkelijk niets raars aan om dagelijks, zelfs meerdere malen op te treden.
Boos worden geeft duidelijkheid. Hoeft zéker niet te betekenen dat je ze de armen uittrekt, slaat of hard schreeuwt. Maar wat ik hier boven al schreef, grenzen aangeven is nodig en geeft veiligheid aan een kind.

Als je boos moet worden om grenzen aan te geven en dagelijks meerdere malen boos moet worden dan is er toch iets mis en heb je jezelf niet echt onder controle en kan je jezelf niet beheersen lijkt me. Dat is toch een werkpunt dan.
Susan schreef:
26-11-2020 20:24
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat er heel wat meer voor nodig is om een slechte moeder te zijn. Geeft je vriendin je dat gevoel, doet ze alsof er iets met je mis is dat je wel eens boos bent op je kinderen? Of komt het echt uit jezelf?

Ik denk dat de meeste moeders wel eens boos zijn op hun kinderen. Zij toevallig niet, nou, good for her. Maar om daar nou zulke gigantische conclusies uit te trekken over jezelf, kom nou.

Dat gevoel komt nu vanuit moeheid en stress.
Het leven met 2 kleine kinderen is erg druk, weinig hulptroepen. Vader is amper in beeld.
Apatura schreef:
26-11-2020 20:25
Als je dagelijks boos ben dan kan je beter hulp in schakelen.
Wanneer sta jij 'uit'?
Heb je tijd voor jezelf, en dan niet ingevuld door opruimen, schoonmaken enz?

Ik sta altijd aan, letterlijk
Dochter gooide hier vanochtend met kerstballen die ze uit de boom had gevist. Dan word ik echt wel even boos. Helemaal als het niet de eerste keer was. Het moet duidelijk zijn dat het echt niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Plusssss.... Het hangt er ook echt van af hoe je kind is. De éen luistert veel beter dan de ander. En de éen heeft veel temperament dan de ander....
Saivash schreef:
26-11-2020 20:32
Plusssss.... Het hangt er ook echt van af hoe je kind is. De éen luistert veel beter dan de ander. En de éen heeft veel temperament dan de ander....

Dan juist werkt boos worden niet.
Ik heb ook zo'n temperamentvolle dochter met een hele sterke eigen wil. Af en toe een echte drama Queen.
En juist dan is boos worden olie op het vuur gooien. Hoe kalmer ik blijf hoe sneller de situatie is opgelost.
Saivash schreef:
26-11-2020 20:26
Ik snap je volkomen en vind er werkelijk niets raars aan om dagelijks, zelfs meerdere malen op te treden.
Boos worden geeft duidelijkheid. Hoeft zéker niet te betekenen dat je ze de armen uittrekt, slaat of hard schreeuwt. Maar wat ik hier boven al schreef, grenzen aangeven is nodig en geeft veiligheid aan een kind.

Ik ga ook geen grenzen over, als ik te boos wordt loop ik even weg en zeg dat dan tegen ze. Dat mama even koffie gaat maken en zo weer terug is.
Ik geef wel eens een brul als ze gillend en schreeuwend door het huis rennen terwijl ze aan elkaars kleding trekken. Dat voelt al wel fout voor me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven