Borstvoeding - ervaringen en vragen delen

16-10-2021 19:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo af en toe heb ik een vraag over hoe ik dingen moet aanpakken rondom de borstvoeding of ben ik benieuwd naar hoe anderen dat doen. Nu dacht ik misschien is het wel leuk om daar een kletstopic voor te hebben.

Gewoon om te kletsen / spuien / klagen / vragen etc.

Ik heb een dochtertje van 2 maanden en ik ben stiekem best trots dat ik nog steeds borstvoeding geef want het is niet altijd makkelijk.
Maar zo zat ik vandaag met de vraag hoe jullie het aanpakken als je niet bij je baby bent tijdens een voedingsmoment en je ook niet kunt kolven op dat moment.
Pads in de bh en snel ergens heen waar je wel kan kolven, anders gaat zo lekken en pijn doen?
Alle reacties Link kopieren
Nou, niet kolven/voeden was voor mij geen optie. Ik had een duidelijk schema en een kwartier eerder of later kon nog wel, maar overslaan zeker niet. Al helemaal niet met 2 maanden. Ik heb mijn dagelijkse ritme aangepast aan de voedingsmomenten van m'n kinderen. Ook toen ik weer moest werken. Ik had 2/3x op een dag een half uur geblokt in mijn agenda (en de kolf ruimte). Meetings/reizen of wat dan ook werden daaromheen gepland.
Waarom zou je niet rond die tijd even ergens kunnen gaan kolven TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik kolfde dan wat eerder of later, eerder is prettiger maar later kon ook wel. Echt prettig voelde het dan niet maar ja, soms kon het niet anders. En de voedingsmomenten van mijn dochter verschoof ik ook soms als dat beter uit kwam, dan legde ik haar wat sneller aan dan gebruikelijk om het ritme een beetje te verschuiven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Als ik wist dat ik niet kon kolven omdat ik bijvoorbeeld toen baby 2,5 maand was een vergadering had zorgde ik dat ik ervoor ging kolven. Kolven uitstellen of niet kolven was echt geen optie ivm stuwing. Heb wel eens met de hand klein beetje druk eraf gekolfd bij wc zelfs als ik echt niet kon kolven
Alle reacties Link kopieren
Niet kunnen kolven is geen optie. Ik heb overal gekolfd: in de trein, op een leeg toneel, in een machineruimte. Ik had een handkolf, zodat ik niet afhankelijk was van elektriciteit.
Alle reacties Link kopieren
Hmm maar waren jullie dan nooit wat langer van huis?

Voorbeelden zijn voetbalwedstrijd kijken van oudste kind of zoals gisteren gaan zwemmen met en groep met onze oudste kinderen zonder de baby. Plekken waar kolven geen optie is dus.
Ik vind dat wel lastig. Ik had namelijk ook het idee om over 1-2 maanden een dagje naar de Efteling te gaan met 1 van m’n kinderen maar als ik dan 3x moet gaan kolven is dat denk ik niet zo’n succes.

Bij de oudsten ben ik snel gestopt met borstvoeding maar ergens vind ik dat toch wel erg zonde voor dit soort momentjes die echt niet dagelijks voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de Efteling op het invalidentoilet gekolfd. Niet kolven was geen optie, dus die optie was er niet. Dat hielp enorm :) Je kunt overal kolven. Met een handkolf en een sjaal heb je altijd alles bij de hand.
Wortelsap91 schreef:
16-10-2021 19:59
Hmm maar waren jullie dan nooit wat langer van huis?

Voorbeelden zijn voetbalwedstrijd kijken van oudste kind of zoals gisteren gaan zwemmen met en groep met onze oudste kinderen zonder de baby. Plekken waar kolven geen optie is dus.
Ik vind dat wel lastig. Ik had namelijk ook het idee om over 1-2 maanden een dagje naar de Efteling te gaan met 1 van m’n kinderen maar als ik dan 3x moet gaan kolven is dat denk ik niet zo’n succes.

Bij de oudsten ben ik snel gestopt met borstvoeding maar ergens vind ik dat toch wel erg zonde voor dit soort momentjes die echt niet dagelijks voorkomen.

Bij alle dingen kan je als het moet even op de wc of een kleedkamer ect toch kolven? Ook bij de Efteling.

En even eerder of later kan, maar ivm stuwing gaan mensen niet een halve dag of langer zonder kolfoptie weg nee. Dat is toch gewoon hoe het is als je nog voedt.

Of wil je eigenlijk stoppen met voeden? Wat prima is hoor.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 20:04
14.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wortelsap91 schreef:
16-10-2021 19:59
Hmm maar waren jullie dan nooit wat langer van huis?

Voorbeelden zijn voetbalwedstrijd kijken van oudste kind of zoals gisteren gaan zwemmen met en groep met onze oudste kinderen zonder de baby. Plekken waar kolven geen optie is dus.
Ik vind dat wel lastig. Ik had namelijk ook het idee om over 1-2 maanden een dagje naar de Efteling te gaan met 1 van m’n kinderen maar als ik dan 3x moet gaan kolven is dat denk ik niet zo’n succes.

Bij de oudsten ben ik snel gestopt met borstvoeding maar ergens vind ik dat toch wel erg zonde voor dit soort momentjes die echt niet dagelijks voorkomen.
Ja dit soort dingen deed ik ook gewoon tijdens de borstvoeding.

Zwemmen/voetbalwedstrijd: vlak ervoor kolven/voeden en dan direct erna weer. Dat is toch maar een paar uur, dus kolven hoeft niet perse dan? En anders even snel in een kleedkamer, eventueel met de handkolf.

Efteling: Kolven voor vertrek en dan daar nog een keer. Zelf zou ik dan 8 uur van huis kunnen. De efteling heeft ongetwijfeld wel kolfruimtes.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 20:02
Bij alle dingen kan je als het moet even op de wc of een kleedkamer ect toch kolven? Ook bij de Efteling.

En even eerder of later kan, maar ivm stuwing gaan mensen niet een halve dag of langer zonder kolfoptie weg nee. Dat is toch gewoon hoe het is als je nog voedt.

Of wil je eigenlijk stoppen met voeden? Wat prima is hoor.
Nee ik wil (nog) niet stoppen. Je hebt gelijk het moet gewoon, het is niet anders. Vraag me wel af of bijvoorbeeld voor 1 dag in de Efteling 2x kolven terwijl ze normaal 3x drinkt in die tijd wel een optie is.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
16-10-2021 20:03
Ja dit soort dingen deed ik ook gewoon tijdens de borstvoeding.

Zwemmen/voetbalwedstrijd: vlak ervoor kolven/voeden en dan direct erna weer. Dat is toch maar een paar uur, dus kolven hoeft niet perse dan? En anders even snel in een kleedkamer, eventueel met de handkolf.

Efteling: Kolven voor vertrek en dan daar nog een keer. Zelf zou ik dan 8 uur van huis kunnen. De efteling heeft ongetwijfeld wel kolfruimtes.
Ja die heeft de Efteling zag ik al! En opzich prima om daar even te zitten maar het idee dat dat eigenlijk 3x nodig zou zijn vind ik heftig haha.
Wortelsap91 schreef:
16-10-2021 20:09
Nee ik wil (nog) niet stoppen. Je hebt gelijk het moet gewoon, het is niet anders. Vraag me wel af of bijvoorbeeld voor 1 dag in de Efteling 2x kolven terwijl ze normaal 3x drinkt in die tijd wel een optie is.
Dat weet alleen jij als je het doet/probeert, niemand weet hoe erg jouw stuwing is in jouw borsten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt daar ook gewoon kolven hoor en dan net voor of na de activiteit. Ik heb in een pretpark, theater, scholen, sauna, restaurant gekolfd. Je moet je er even op instellen. Niet kolven was echt geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon van 8 maanden die borstvoeding krijgt (en peuter die ook borstvoeding heeft gekregen).
Ik heb veel geluk dat alles soepel gaat dus weinig te klagen.

Ik ben gezegend met goede productie en voor mij zou twee keer kolven voor drie voedingen zeker kunnen. (Heb ik op het werk ook regelmatig gedaan bij dochter en dan had ik voldoende voeding gekolfd voor die drie voedingen, dus niet dat ik minder kolfde maar gewoon minder vaak.) Wat ik deed was inderdaad ook kolven voor vertrek oid of na afloop bij zo'n activiteit als zwemmen. Beetje afhankelijk van de tijd van voeden en weg gaan of het ervoor of erna werd.
Op het werk kon het ook goed dat ik veel later kolfde dan dat dochter of zoon dronk.

Ik heb ook wel eens niet gekolfd, maar zit dan soms wel met opgeblazen borsten. Als zoon dan niet genoeg drinkt bij weer live zien, kolf ik de borst die hij niet heeft gehad alsnog als ik zin heb. Bijvoorbeeld laatst, was ik uit eten na mijn werk en had geen zin daar te kolven. Bij thuiskomst had zoon weer honger. S avonds en s nachts geef ik meestal 1 borst dus hij gegeten en daarna andere borst nog gekolfd. Op latere leeftijd was niet kolven niet zo'n probleem; bij dochter heb ik vanaf 9 maanden niet meer onder werktijd gekolfd terwijl dochter de vriezer voorraad leeg dronk (2 en later 1 kleine voeding per dag).
weetiknogsteedsniet wijzigde dit bericht op 16-10-2021 22:38
4.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wortelsap91 schreef:
16-10-2021 19:59
Hmm maar waren jullie dan nooit wat langer van huis?
Jawel, maar dan ging kind dus mee.
Ook naar wedstrijden van mezelf en zo.
Alle reacties Link kopieren
Toen onze kinderen baby waren nam ik ze zoveel mogelijk mee. De eerste maanden dan zeker. Omdat ik dat handiger vond. Ook naar een personeelsfeestje van mijn man bijv. Baby sliep in de kinderwagen. En tijdens voeding ging ik voor de rust apart zitten. En waren er activiteiten die de eerste maanden echt niet handig waren dan stelde ik dat uit. Komt wel weer dacht ik dan. Na een half jaar wordt het wel makkelijker. Dan zijn er langere tussen pozen tussen de voeding. En vaak zijn ze dan al wel gestart met bijvoeding. Maar een voeding overslaan was voor mij echt geen optie, Dan stond ik zowat op klappen. Ook borstvoedings pads hielden dat niet tegen. Op mijn werk kolfde ik dan altijd mininmaal 1 keer.

En als ik een aantal uren wegging waar de baby niet mee naar toe kon dan gaf ik Bv net voor vertrek en gelijk weer bij thuiskomst. Soms is het beetje zoeken wat voor jou en je baby het beste werkt

Mocht je weggaan zonder je baby en moeten kolven. Meestal is er wel ergens een plekje. Al was het weleens zoeken. Voelde me nooit zo op mijn gemak zelf daarmee. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
pippo4321 wijzigde dit bericht op 23-02-2023 19:12
4.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo ongeveer het enige wat ik met 2 maanden zonder kind deed was werken. Maar bij dat zwemmen zou ik gewoon gekolfd hebben in kleedhokje. Ik had een kolftas waar en de handkolf in pastte en een paar koelelementen en 2 flessen. Toen kind 7 maanden was wel zonder hem naar disney geweest en daf betekende idd om de 3 uur even kolven en een productiedip uiteindelijk omdat dat goed kolven er bij inschoot.

Ivm overproductie en stuwing was de optie niet kolven er gewoon niet eerste paar maanden. Mijn borsten gingen dan vanzelf wel lekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat soort dingen eigenlijk niet/nauwelijks. Omdat ik nog geen kwartier kon uitstellen.
M’n vriendinnen en ik hebben overal gekolfd. In een auto. Op een wc. Op een bruiloft in een caravan. Bij de EHBO-tent op een festival.

Wat ik wel deed op een drukke dag: zorgen dat er voldoende melk in de vriezer lag zodat ik met de hand kon kolven en de melk kon weggooien. Dat scheelt al veel gedoe.
Oh, en inmiddels is kind twee en geef ik ‘m nog steeds de borst. Het wordt allemaal makkelijker. Alleen ‘s ochtends en ‘s avonds is nu in principe genoeg. En als we veel bij elkaar zijn op een dag dan wil hij meestal vaker. Stuwing heb ik nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Kan de baby niet mee in de draagzak naar de meeste dingen die je noemt? Hier ook een baby van bijna 3 maanden en bv, ons zoontje heb ik 2 jaar bv gegeven.

Met name die eerste maanden was werk inderdaad eigenlijk het enige dat ik deed zonder baby. Verder zoveel mogelijk mee in de draagzak, voeden doe ik op verzoek.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
16-10-2021 22:48
Kan de baby niet mee in de draagzak naar de meeste dingen die je noemt? Hier ook een baby van bijna 3 maanden en bv, ons zoontje heb ik 2 jaar bv gegeven.

Met name die eerste maanden was werk inderdaad eigenlijk het enige dat ik deed zonder baby. Verder zoveel mogelijk mee in de draagzak, voeden doe ik op verzoek.
Naar het zwembad: nee. Naar voetbal: kan wel maar buiten voeden is te koud en binnen voeden kan ik niet zo goed niet gaan als ik de wedstrijd niet zie.
Efteling: kan wel maar dan is het geen exclusief uitje voor kleuter meer.

Maar ik moet toch maar m’n weg gaan zoeken met dat kolven denk ik. Maar om er nu nog eentje te kopen die niet aan de stroom hoeft…

Werken hoef ik gelukkig nog lang niet en ik ga m’n uitjes toch ook nog maar beperkt houden.
Het kan ook alleen met je handen hè? Dus helemaal zonder apparaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven