Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
quote:Lemon_tree schreef op 17 juni 2016 @ 21:15:

[...]





Wat ik in het begin deed: voeden aan een zijde en de andere ook even 'los laten hangen', met een doek eronder zodat bij de tsr die ook even een stukje leegliep. Dat luchtte wel op. Succes!



Dit helpt inderdaad. Goede tip! Bedankt.



Vandaag is de stuwing al minder. Probeer ook (met hulp) in de rugby houding te voeden. Dan drinkt hij bepaalde harde plekken grotendeels weg.



Voor de kloven heb ik nu rite aid hydrogrl pads besteld op aanraden verloskundige. Purelan helpt helaas niet voldoende... iemand daar ervaring mee, met van die pads?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraag..



Ik heb een zoontje van nu 13 dagen oud. Ik geef hem sinds hij 2 dagen is borstvoeding. Het duurde even voor hij het door had. Nu inmiddels lijkt het goed te lopen? Ik vraag mij alleen af of ik een luxeprobleem heb, of dat het toch niet helemaal oke is.



Vanaf het begin heb ik een behoorlijke productie. Ook heb ik een sterk toeschietreflex. De melk spuit echt alle kanten op. Hij laat dan ook even los dus ik vang de ergste stralen op met een hydrofiele doek.

Hij viel in het begin telkens in slaap na 1 borst. Nu drinkt hij soms 1 borst, en soms nog een paar slokken uit de 2e. Het is een beetje 50/50. Soms vraag ik mij zelfs af als hij 1 borst drinkt, of deze wel helemaal leeg is. Het lijkt er wel echt op dat ik gewoon behoorlijk wat melk heb. Hij laat er overdag variërend tussen de 2/4 uur zitten en in de nacht tussen de 3/4 uur. Ik maak hem (niet meer) wakker, omdat hij prima zelf komt. Alleen bijvoorbeeld vandaag denk ik maar op 8 voedingen uit te komen, terwijl hij vrijwel bij alle voedingen vandaag maar 1 borst heeft gedronken. Hij slaapt ongeveer van voeding tot voeding, maar heeft ook zeker wakkere momenten.

Ik voed op verzoek, dus hij mag drinken wanneer hij wil (deed hij ook tijdens regeldagen), alleen is er dus al een redelijk ritme.



Toen hij 1 week was, kwam hij boven zijn geboortegewicht (dat was 3512). Gisterochtend woog hij bij het consultatiebureau 3648 en toen in de middag de jeugdverpleegkundige langs kwam, woog hij 3760???? Wij zijn ook op onze weegschaal gaan staan, en dat zou uitkomen op 3700.



Mijn vraag in het kort:

Zou hij toch te weinig krijgen? Aangezien hij regelmatig maar 1 borst drinkt en dan ook binnen 5 min klaar is en vervolgens content verder gaat slapen?



Wij verschonen iedere keer na de 1e borst en soms krijg ik hem dan dus aan de 2e. Maar vaak wil hij gewoon slapen.



Het ene moment denk ik; hij is tevreden, geniet er toch van. En het volgende moment denk ik; krijgt hij misschien toch te weinig?
Zo'n productie had ik ook Fitzgerald.

Mijn beide dochters dronken ook max. 5 minuten. En altijd maar 1 borst. Mijn jongste probeerde 's avonds wel om te clusteren. Maar dat draaide 9 van de 10 keer op een soort van projectielbraken uit, waarbij echt alles onder de melk zat. (Hoe vaak zij, ikzelf en ons hele onder de zure melk hebben gezeten.... pfff.... en dat ik dan mijn man maar riep om te helpen met opruimen.... waar moest ik immers beginnen als ik tot aan mijn ondergoed doorweekt was )

CB vond bij oudste altijd dat ze langer moest drinken als ik vertelde dat ze zo kort dronk. Maar ze groeide supergoed. Bij jongste heb ik dat korte drinken dus maar niet meer aan CB verteld. Zolang je kindje tevreden is, goed groeit, jij geen borstontsteking krijgt omdat je borsten niet goed leeg gedronken worden (had ik wel soms last van), dan is er toch niets aan de hand?!

Ik merkte wel dat mijn kids zich regelmatig verslikte in de eerste melkstroom. Maar gelukkig lieten ze net als bij jou dan vaak los en stelpte ik de melk met een hydrofiel.

Je zult misschien de tip krijgen om de tsr weg te kolven. Daar zou ik echter niet aan beginnen, want dan gaat je productie alleen nog maar meer omhoog. (Of je moet melkdonor willen worden)
Ik had t zelfde, eerste kindje verzoop in twee borsten, bij m'n tweede kindje heb ik altijd maar een borst gegeven, alleen tijdens regeldagen merkte ik dat t niet genoeg was: ineens was m'n borst leeg, en wilde ze de tweede borst wel. Ik heb ook blokvoeding gegeven om te voorkomen dat t helemaal de spuigaten uitliep. Wel in overleg met de lactatiekundige de eerste keer, en bij de tweede alleen even gebeld om me gerust te stellen.

Het CB vond t prima, als ze maar goed groeien voldoende plassen en poepen, en tevreden zijn.

Overigens: Mijn moeder vond de babies "gulzig" omdat ze te lagen stikken in de melk, maar die heeft later toegegeven geen verstand te hebben van bv

Niet te veel aan trekken dus van wat anderen zeggen en bij twijfel een gecertificeerde lactatiekundige vragen!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er toch wat herkenning is.

Hij is nu in 1 week iets meer dan 100 gram aangekomen. Ik moet hem dinsdag ook laten wegen. Het was nu goed, maar ze willen het toch in de gaten houden..

Hij plast en poept gewoon goed. Hij drinkt nu sinds gisteren wel bijna iedere keer 2 borsten en is daarna soms nog wat huilerig en stopt zijn vuistje in zijn mond. Maar nogmaals aanleggen maakt hem vaak meer overstuur.. In bed leggen werkt vaak beter.

Hopelijk is hij dinsdag gewoon weer voldoende aangekomen. Ik denk ook dat mijn borsten zich weer een beetje naar zijn vraag aan het aanpassen zijn.

Best een onzeker iets, die borstvoeding. Maar hij lijkt al met al tevreden. Want dat huilerige is niet erger/extremer dan iedere andere pasgeboren baby.

Als het dinsdag toch tegenvalt, ga ik wel een lactatiekundige inschakelen, misschien heeft zij nog wel tips.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een vraag.

Ik heb een dochter van 5 weken oud en voed op verzoek. Dit gaat al vanaf dag 1 goed, gelukkig.



Nu wil ik eind deze maand een avondje weg met een vriendin en zal mijn man 1 of 2 afgekolfde melk-flesjes moeten geven.



Nu heb ik een paar vragen:

Wanneer moet ik hiervoor kolven? Ik wil natuurlijk geen lege borsten aan dochter aanbieden. En hoe weet ik of ik genoeg voorraad heb?

Kan ik steeds een beetje kolven of moet ik in 1 keer veel kolven?



Dochter drinkt overdag elke 3 a 4 uur en snachts elke 4 a 5 uur.



Soms laat ze er langer tussen zitten, dan slaapt ze bijvoorbeeld van 20.00-02.00 uur. Zou ik dan moeten/kunnen kolven?

Soms drinkt ze 1 borst en heeft ze voldoende. Zou ik dan borst 2 kunnen kolven?



Ik denk erover om een handkolf te bestellen om het zo eens te proberen.

Ik weet namelijk nog niet of ik ook ga kolven als ik in januari weer ga werken. Voorlopig is het dus voor af en toe.



Ik hoop dat m'n vragen duidelijk zijn en dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Alvast bedankt!
Je kunt ook ren electrische kolf huren. Ik had namelijk een hekel aan een handkolf, daar kreeg ik geen druppel melk mee uiten borsten. Maar dat is persoonlijk

Als ik extra wilde kolven dan deed ik dat vaak in de nacht. Dan is je aanmaak t grootst. Ik stond een week lang in de nacht op om te kolven en dan had ik een aardige voorraad achter de hand.



Grote voordeel van een handkolf is wel dat je die mee kunt nemen, want je moet meestal zelf ook nog een keertje kolven als je weg bent. Die melk kun je dan weggooien.

Ik heb zelf pas rond 10 weken geoefend met flesjes, omdat ik bang was dat mijn kinderen (nu 4 en bijna 1) de borst niet meer wilden nadat ze uit een flesje hadden gedronken.

Onze oudste dronk zo uit de fles, merk maakte niet uit.

Onze jongste wilde niet uit de fles. Uiteindelijk 1 merk gevonden wat hij wel wilde, na twee weken vanalles proberen. Nog steeds wil hij geen ander merk fles dan Difrax, terwijl hij al bijna 1 is (ik probeerde laatst voor de lol eens een ander merk).

Dus dat is wel iets om over na te denken dat dat ook kan.

Als ik weg ging had ik meestal 1 voeding extra, en een voeding was ongeveer 100ml, met 12 weken rond de 120 ml geloof ik.

Ook kolven moeten sommige vrouwen leren. Dus niet in de stress schieten als het niet meteen lukt (maar bij mij lukte een handkolf dus nooit, terwijl ik allebei m'n kinderen 6 maanden bv heb gegeven en bij 12 weken ben gaan werken en kolven). Dus t kan ook liggen aan dat jij niet past bij je merk kolf.
Alle reacties Link kopieren
quote:linjmh schreef op 01 oktober 2016 @ 13:53:

Je kunt ook ren electrische kolf huren. Ik had namelijk een hekel aan een handkolf, daar kreeg ik geen druppel melk mee uiten borsten. Maar dat is persoonlijk

Als ik extra wilde kolven dan deed ik dat vaak in de nacht. Dan is je aanmaak t grootst. Ik stond een week lang in de nacht op om te kolven en dan had ik een aardige voorraad achter de hand.



Grote voordeel van een handkolf is wel dat je die mee kunt nemen, want je moet meestal zelf ook nog een keertje kolven als je weg bent. Die melk kun je dan weggooien.

Ik heb zelf pas rond 10 weken geoefend met flesjes, omdat ik bang was dat mijn kinderen (nu 4 en bijna 1) de borst niet meer wilden nadat ze uit een flesje hadden gedronken.

Onze oudste dronk zo uit de fles, merk maakte niet uit.

Onze jongste wilde niet uit de fles. Uiteindelijk 1 merk gevonden wat hij wel wilde, na twee weken vanalles proberen. Nog steeds wil hij geen ander merk fles dan Difrax, terwijl hij al bijna 1 is (ik probeerde laatst voor de lol eens een ander merk).

Dus dat is wel iets om over na te denken dat dat ook kan.

Als ik weg ging had ik meestal 1 voeding extra, en een voeding was ongeveer 100ml, met 12 weken rond de 120 ml geloof ik.

Ook kolven moeten sommige vrouwen leren. Dus niet in de stress schieten als het niet meteen lukt (maar bij mij lukte een handkolf dus nooit, terwijl ik allebei m'n kinderen 6 maanden bv heb gegeven en bij 12 weken ben gaan werken en kolven). Dus t kan ook liggen aan dat jij niet past bij je merk kolf.



Alvast bedankt voor de tips!

Ik ga over 4 weken een avond weg, dus wilde over 3 weken een keer gaan oefenen. Dochter is dan 8 weken.

Bedankt voor de hoeveelheid, dat is alvast fijn! Dan weet ik een beetje waar ik naartoe moet werken.

Een elektrische kolf huren is inderdaad ook nog een optie, maar ik wil het eerst handmatig proberen. Als dat niet lukt, kan ik altijd nog overstappen.
De hoeveelheid wisselt hoor! Sommige bv babies drinken maar het minimum als je weg bent, en halen als je terug bent de schade in. Mijn oudste wilde vooral veeeeeel dus grote flessen. Mijn jongste is gematigder en wilde zo min mogelijk de fles.

Kortom: je weet t niet.

Wat ik me nog wel herinnerde: de eerste keer kolfde ik maar 10 ml. In totaal. Dus dan is 3 flesjes van 100 ml echt heeeel veel. Dus ik had stress.

Maar ik ben veel blijven oefenen, het werd vanzelf meer (maar niet met de handkolf, die heb ik laatst maar weggedaan )
Euhm... ik zou maar snel zijn met het aanleren van het drinken uit een flesje. Als ze het met 5 wkn nog geen enkele keer gedaan heeft, wordt de kans steeds groter dat ze de fles weigert.

Mijn jongste heeft nooit uit een fles gedronken en was/is een zeer hardnekkige flesweigeraar.

Kolven is het handigst na het drinken van dochter. Geen idee wat je opbrengst na het drinken is, maar ik zou het gewoon allemaal invriezen. En dan zou ik tot 120 á 140 cc per flesje gaan. En dan een flesje of twee.



Clustert je dochter 's avonds? Dat deed de mijne wel altijd. Als de jouw dat ook doet, dan zou ik voor je weggaat kolven en dat flesje niet gekoeld bewaren, maar verpakt in een handdoek. Dan kan je man steeds dat flesje geven en kan je dochter zelf bepalen hoeveel ze drinkt. (Hoef je dus geen melk weg te gooien nadat het verwarmd is, of het geleden heeft aan temp.verschil van het in- en uit de koelkast)
Hmmm, dat van dat flesweigeren was mosterd.
En ik zie dat ik toch minder verstand heb van cc's.... dat heb je als je kind nooit uit een fles heeft gedronken. Ik kolfde voor de gootsteen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips South en Lin!

South, dat van die verse melk bewaren in een handdoek is een goede tip! Hoeft hij niet te tobben, haha.



Nog een andere vraag, moet je alle afgekolfde melk apart invriezen? Dus als ik de eerste keer 40 cc kolf en daarna 30 cc (zelfde dag) apart invriezen of kan dat bij elkaar?
Wat ik op een dag kolfde zette ik gedurende de dag in de koelkast (helemaal achterin daar is t t koudste) en aan t eind van de dag gooide ik alles bij elkaar en vroor t in.

Moedermelk is inderdaad lang houdbaar naast de koeling dus de tip van de handdoek is een hele goede!
Alle reacties Link kopieren
Vraagje van mij; mijn zoontje is 2 weken en drinkt heel goed. Productie is goed op gang.

Alleen soms klungelt hij met aanhappen, hij hapt dan goed maar laat meteen los. Hij heeft dan wel honger.

Kan dat komen omdat mijn tepels al snel vrij 'melkdoordrenkt' zijn en dus te glad?

Herkenbaar voor iemand?
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Em1985, gefeliciteerd met je zoontje. Heel herkenbaar, zoon glibberde er ook vaak af door sterk toeschietreflex. Ik liet de melk dan even in een spuugdoekje lopen totdat het stopte en maakte tepel en mond van zoontje droog en legde dan opnieuw aan, daarna kon hij zonder peoblemen drinken.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is 'fijn', dat het herkenbaar is.

Ongelooflijk, bij mijn dochter was de toeschietreflex te traag. Zou hij nu dan echt te snel zijn???
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Hieperdepiep hoera mijn tweede kind is er! Inmiddels vijf dagen oud. Sinds vanmiddag wil hij de hele tijd drinken. Elk uur zo'n beetje.

Productie is goed op gang, kind komt ook al flink aan.



Nu lijkt het me een beetje vroeg voor regeldagen of clusteren maar dat laatste is het denk ik wel? Of zie ik iets over het hoofd?
Is alle meconium er al uit enzo? Misschien dat ie nu "lekker op gang komt"? Clusteren lijkt me ook een goede.

Of hij heeft t koud? In jouw armen is t warm en je melk is ook warm?

Als t lang duurt zou ik wel even overleggen met een gecertificeerde lk. Misschien dat je beter even kunt gaan blokvoeden. Maar dat mag dus alleen in overleg, anders leg je je productie de nek om (tenzij je zoals mij bent, en in t begin zoveel produceer dat je kind t niet aan kan en je borsten ook niet).

Wat ook nog kan: kind drinkt veel "voormelk". Er is discussie of t bestaat, maar bij mijn twee kids had ik op de top van t ontploffen van m'n productie enorm waterige melk en pas na even kolven/laten drinken werd het romiger.

Misschien dat jij dat ook hebt, dan krijgt je baby dus veel vocht met relatief minder room. Dus minder vullend, minder calorisch.

Als je denkt dat dat zou kunnen is dat nog een hele goede reden de lk te bellen, anders kom je in een spiraal van veeeeeeel voeden, veeeeeeel (waterige) melk. Daar was ik de eerste keer, dat was voor niemand leuk want de tsr was zo hevig dat kind verdronk, ik een hele hydrofiel vol kon laten lopen voordat ik m aanlegde en ik serieus een keer man in z'n gezicht heb ge-tsrt omdat hij te dicht bij liep en kind los liet om even op adem te komen.

Dus.

Kan vanalles zijn, maar ook een goede reden om met een expert te overleggen.
Krijg nou wat, een topic over borstvoedingsvragen. TVP dus.
quote:Captain_Obvious schreef op 10 oktober 2016 @ 21:27:

Hieperdepiep hoera mijn tweede kind is er! Inmiddels vijf dagen oud. Sinds vanmiddag wil hij de hele tijd drinken. Elk uur zo'n beetje.

Productie is goed op gang, kind komt ook al flink aan.



Nu lijkt het me een beetje vroeg voor regeldagen of clusteren maar dat laatste is het denk ik wel? Of zie ik iets over het hoofd?Hee, wat leuk om te lezen! Gefeliciteerd! Ik hoop dat jullie het goed maken
Tsr valt wel mee voor zover ik kan beoordelen. Het spuit er niet uit.



Meconium is al voorbij, het is al mooie borstvoedingspoep aan het worden



Papa heeft 'm ook veel bij zich maar dan gaat baby echt zoeken en mokken dat hij wil drinken.
quote:Marie87 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:47:

[...]





Hee, wat leuk om te lezen! Gefeliciteerd! Ik hoop dat jullie het goed maken

Dank je! Ja het gaat goed, het is een lief mannetje en hij doet het heel goed!

Met mij gaat het ook goed. We zijn heerlijk thuis met z'n vieren (papa, ik, oudste en baby)
quote:Marie87 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:46:

Krijg nou wat, een topic over borstvoedingsvragen. TVP dus.Ja handig he?
quote:Captain_Obvious schreef op 10 oktober 2016 @ 21:49:

[...]



Dank je! Ja het gaat goed, het is een lief mannetje en hij doet het heel goed!

Met mij gaat het ook goed. We zijn heerlijk thuis met z'n vieren (papa, ik, oudste en baby)Ah, heeerlijk! Al kunnen die eerste weken ook heel zwaar zijn. Maar zo lang het gezin compleet is en man nog niet hoeft te werken... Het klinkt in ieder geval lekker cocoonerig. Fijn dat het met jou ook goed gaat! Nu dus nog dat gekke drinken van de baby snappen. Ik zou het niet weten trouwens. Denk dat ik het maar zou toelaten en als het zo blijft, misschien inderdaad een lk bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven