Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
quote:Captain_Obvious schreef op 10 oktober 2016 @ 21:48:

Tsr valt wel mee voor zover ik kan beoordelen. Het spuit er niet uit.



Meconium is al voorbij, het is al mooie borstvoedingspoep aan het worden



Papa heeft 'm ook veel bij zich maar dan gaat baby echt zoeken en mokken dat hij wil drinken.



Als t een tijdje duurt (maar ja... Wat is dat) dan zou ik toch een lk vragen. Wie weet is blokvoeden "echt iets voor jullie".

Maar je kindje is nog zo klein (smelt) dat ik voorlopig maar gewoon mee zou veren. T is niet niks zo geboren zijn enzo
quote:Marie87 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:55:

[...]





Ah, heeerlijk! Al kunnen die eerste weken ook heel zwaar zijn. Maar zo lang het gezin compleet is en man nog niet hoeft te werken... Het klinkt in ieder geval lekker cocoonerig. Fijn dat het met jou ook goed gaat! Nu dus nog dat gekke drinken van de baby snappen. Ik zou het niet weten trouwens. Denk dat ik het maar zou toelaten en als het zo blijft, misschien inderdaad een lk bellen.

Ach hij is verder tevreden en dit hoort een beetje bij voeden op verzoek lijkt me, maar het leek me zo vroeg voor clusteren.

Grappig hoe je bij je tweede toch nog niet alles weet blijkbaar!
quote:linjmh schreef op 10 oktober 2016 @ 22:18:

[...]





Als t een tijdje duurt (maar ja... Wat is dat) dan zou ik toch een lk vragen. Wie weet is blokvoeden "echt iets voor jullie".

Maar je kindje is nog zo klein (smelt) dat ik voorlopig maar gewoon mee zou veren. T is niet niks zo geboren zijn enzo Ja, dat is ook zo. Het is ook echt weer heel leuk zo'n kleintje weer aan de borst
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Oooooooh zo'n kleintje aan en op je borst, wat een heerlijkheid!
Dames, vraagje.

Heb vannacht lopen spugen en voel me uitermate belabberd vandaag. Zoontje gaat naar kdv. Zoals ik me nu voel, heb ik geen puf om te kolven. Dus enig idee hoe dit alles m'n productie beïnvloed?
Hoe oud is je zoon?



Het beinvloedt je productie. Maar als je hem gewoon op verzoek blijft laten drinken, trekt het wel weer bij. Het is alleen voor jezelf even doorbijten, ziek zijn, herstellen en regeldagen tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Marie, niet kolven zou ik niet doen denk ik. Al was het alleen omdat je waarschijnlijk dan wel last van stuwing krijgt? Ligt er misschien ook wel aan hoe oud je zoontje is en hoeveel voedingen hij nog krijgt. Misschien een keertje minder dan normaal? Doe ik ook wel eens, en lijkt bij mij geen problemen te geven (behalve dat mijn vriezervoorraad dan niet goed wordt aangevuld natuurlijk).



Vraag: mijn dochtertje (bijna 8 maanden) drinkt vaak één of twee keer per nacht, en ligt naast me in de cosleeper. Ik lees steeds allemaal mensen die zeggen dat dat zo handig is, want je merkt haast niet dat ze komt enzo. Nu weet ik niet hoe dat bij die mensen zit, maar... drinken jullie nacht-drinkers vanuit de cosleeper dan altijd alleen die ene borst die het dichtst bij ligt? Want ik lig dus toch te hannessen om haar onder me door/over me heen te rollen om haar aan de andere borst te krijgen, en vervolgens moet ik alsnog half mijn bed uit om haar goed terug te kunnen schuiven in de cosleeper. Geen wereldprobleem, maar ik vroeg me toch af: doet iedereen dit zo? Tips? Trucs? Handigheidjes?
Dat deed ik ook, Aapkees. Maar vanaf 12 maanden gaf ik alleen nog de borst aan de kant van de co-sleeper, ik had geen zin meer in dat circus 's nachts. Inmiddels voed ik al meer dan een jaar alleen met rechts. Gaat prima.
De slaapzak hielp trouwens enorm, ik trok daar gewoon aan om zoon onder me door te schuiven en weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Haha Pantax, dat deed ik dus ook, lekker slepen aan die slaapzak! Maar dan lag ze dus wel eens met slaapzak en al toch onder ons dekbed, als ik in slaap val tijdens de voeding. Dus nu slaapt ze toch maar onder een dekentje, zodat ze niet zo warm wordt als ze aan mijn borst aan de 'andere kant' drinkt en we in slaap vallen. Dat sleept alleen weer lastiger. Dilemma!

Wat ik ook een tijdje deed: zij in de slaapzak en ik onder een los dekentje, dat werkte ook wel. Misschien dat maar weer eens proberen...

Fijn te horen dat alleen-rechts voeden uiteindelijk ook goed gaat. Dat kan mijn linkerborst op dit moment echt nog niet aan, ik wil graag dat ze die ook nog even leegdrinkt ;)
Mijn zoontje wil enkel van de rechterborst. Tot 7 maanden probeerde ik nog om 's nachts te wisselen, maar nu voed ik overdag en 's nachts enkel van rechts.



Ik liet hem trouwens gewoon in bed liggen als ik van de linkerborst had gevoed.
Ik heb ons grote tweepersoonsdekbed ingeruild voor twee eenpersoons, zodat zoon altijd redelijk onbedekt blijft. Of bleef, inmiddels slaapt hij gewoon onder zijn eigen dekbed. Of onder de mijne



Dat alleen rechts ging bij mij ook pas met 12 maanden, daarvoor was mijn productie nog niet stabiel. Toen ben ik ook gestopt met kolven, en dat ging ook zonder productieverlies. Heel handig nu eigenlijk, alleen vraag ik me nu wel eens af wanneer ik nou ga stoppen. Zoon is erg gehecht aan de borstvoeding. Voorlopig vind ik het nog wel okee, maar soms lijkt geen borstvoeding meer geven me ook wel eens lekker. Dilemma's
Ohja, dat deden wij ook zoals Pantax: twee eenpersoonsdekbedden. Toen zoon nog erg klein was dan ging ik er erg op letten dat hij niet onder mijn dekbed kon terecht komen. Nu is hij bijna 9 maanden en kruipt hij het bed rond
Zoontje is 7 maanden en drinkt nog best veel. Ik hou amper water binnen. Echt waardeloos dit
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Mijn zoontje van 6 maanden doet sinds een paar dagen steeds zn duim in zn mond tijdens het voeden.



Dat kan natuurlijk niet maar het doet ook nog heel erg pijn.



Is dit normaal? En hoe kom ik hier doorheen/vanaf?
Hoi mv4.



Dat doet die van mij ook! Bijna 11 maanden. Geen idee waarom dat is eigenlijk. Sinds de laatste week doet ze dat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even wat tips van jullie nodig.

ik heb een dochter van iets meer als 5 maanden oud die ik voed op verzoek. Tot nu toe ging dat altijd super. Sinds begin oktober heeft ze haar eerste 2 tandjes gekregen en slaapt ze snacht niet meer door. Voor heen heel netjes van 19 tot 7.

ik werk halve dagen en kolf daarom 1 keer op mijn werk voorheen tussen de 120 en 160cc en dochter drinkt 1 voeding 180cc bij de oppas en daarna voed ik haar weer. Toen ze nog door sliep stond ik smorgens vroeg op als ik wakker werd van de stuwing en kolfde ik gemiddeld 200cc. Daarna als dochter wakker werd legde ik haar weer aan en leek ik voldoende voeding te hebben en was ze tevreden. Ik had dus genoeg voeding en voorraad in me vriezer.

ze krijgt nu bijvoeding en merk dat ze minder vaak komt voor een voeding. En nu denk ik dat mijn productie heel erg terug loopt maar dat ze wel meer borstvoeding nodig heeft. Ik leg haar nu al een paar dagen zo vaak mogenlijk aan maar dit lijkt niet te helpen. Ook met kolven kolf ik steeds minder. Ook omdat ze snachts om voeding vraagd kan ik smorgens niet meer kolven omdat er niks meer uit komt.

Ik voed haar altijd eerst en dan krijgt ze bijvoorbeeld een banaan. Gister avond om 19 uur gevoed en daarna een papfles gegeven daar heeft ze nog 100cc van op. Ze heeft dus nog wel echt honger.

hebben jullie tips voor mij hoe ik het anders kan aanpakken en mijn productie weer op gang kan krijgen?
Leg je dochter aan zoveel je kunt en probeer je er niet druk over te maken. Als je je dochter blijft aanleggen wanneer ze aangeeft honger te hebben past je productie zich vanzelf weer aan. Echt echt echt. Dus niet druk maken, het lost zichzelf weer op.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je berichtje! Ik heb me tot deze week nog geen seconde druk gemaakt met de voeding maar begin hem nu wel een beetje te knijpen. Zou het zo zonde vinden als het nu niet meer lukt
Ik heb ook periodes gehad waarin ik dacht dat het te weinig was, dat het terug zou lopen of opeens helemaal zou stoppen. Maar iedere keer heb ik mezelf uit die neerwaartse spiraal getrokken met de gedachte dat mijn kind en de borstvoeding elkaar wel in evenwicht zouden houden. En dat ik er vooral niet bij na moest denken omdat piekeren en stress slecht zijn voor borstvoeding. En dat heeft enorm geholpen, dat niet-nadenken. Bewust niet piekeren werkt het allerbeste bij het in stand houden van de productie. Het komt echt gewoon goed als je alleen maar je kind volgt (ik voed nu twee jaar en drie maanden gedachteloos )
Ik heb een vraag voor mijn zoontje van 5 weken. Hij krijgt borstvoeding en weet eigenlijk altijd de borst te vinden. De ene keer is het aanhappen foutloos en de andere keer moet hij wat meer gestuurd worden, maar hoe dan ook pakt hij de borst wel steeds. Maar sindskort is dat bij 1 voeding ineens anders, namelijk de laatste avondvoeding. Hij hapt heel even goed aan, drinkt flinke slokken en dan begint de ellende. Hij zet zich af van de tepel, waardoor hij aan de tepel trekt. Hij drinkt dan nog wel, maar bij mij doet dat getrek pijn. Als ik het niet zelf stop, blijft dit geduw en getrek een tijdje aan de gang. Vervolgens laat hij de borst los, maar wil direct weer aanhappen. Hij is dan veeeel paniekeriger dan bij elke andere voeding. Echt wild aan het happen, heel ontevreden, vaak ook overstrekken. Overdag is hij juist heel rustig qua aanhappen.

Maar wat hij ook doet, vanaf dan lukt het hem niet meer om de borst te pakken te krijgen. En dat maakt hem nog bozer. Ik snap ook echt niet waarom het dan niet meer lukt.

Heel soms lukt het even om met mijn hulp een vacuum te krijgen, maar na twee teugen laat hij weer los en begint het gevecht opnieuw.

Mijn borst is op dat moment nog lang niet leeg overigens en ik help hem zowel met het vormen van de borst, als met borstcompressie. Ik heb op dat moment ook geen stuwing (hij drinkt juist goed bij stuwing). Als ik hem de andere borst biedt, gebeurt hetzelfde.

En het wordt erger naar mate de borst wél leeg raakt en mijn tepels zachter worden.



Tips of herkenning?

Het vervelende is dat hij nog iedere 2 uur komt en ik nu juist het gevoel heb dat hij 's avonds nu een voorraadje voor de nacht op wil bouwen. En mijn borsten hebben in principe voldoende daarvoor, maar het moet wel zijn maag kunnen bereiken..
Heb je al eens geprobeerd te kolven en hem uit een flesje te geven?

Wellicht kun je dat alleen even met de ergste honger doen. En daarna de borst nog aanbieden.
Ja, hebben we gedaan. Zelfde probleem, hij kan de speen niet te pakken krijgen en is panisch aan het zoeken. Uiteindelijk na heel lang aandringen en in zijn mond blijven duwen lukt het wel, maar voelt erg als forceren.
Zou het kunnen dat hij géén honger heeft, maar wel zuigbehoefte?
Nee, want met de pink is hij dan ontevreden, terwijl hij dat normaal wel fijn vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven