Brabanders, gaat je kind morgen naar school?
zondag 8 maart 2020 om 11:45
Ik weet dat ik nu de volle lading krijg met nog een Corona topic, maar ik heb echt oprecht een vraag.
Ik weet niet zo goed of ik mijn kinderen nu morgen wel of niet naar school moet brengen. Twee zijn aan het snotteren, eentje niet. Dat snotteren doen ze al de hele winter, zo als zoveel kinderen.
Zelf heb ik nergens last van.
Als ik ze thuis laat moet ik zelf (of man) ook thuisblijven want ergens anders droppen is natuurlijk een beetje raar. Maar als ik thuis blijf moet mijn hele klas (ook leerkracht) thuisblijven want klassen worden niet opgevangen.
Ik weet niet zo goed of ik mijn kinderen nu morgen wel of niet naar school moet brengen. Twee zijn aan het snotteren, eentje niet. Dat snotteren doen ze al de hele winter, zo als zoveel kinderen.
Zelf heb ik nergens last van.
Als ik ze thuis laat moet ik zelf (of man) ook thuisblijven want ergens anders droppen is natuurlijk een beetje raar. Maar als ik thuis blijf moet mijn hele klas (ook leerkracht) thuisblijven want klassen worden niet opgevangen.
zondag 8 maart 2020 om 13:18
Ik bedoel natuurlijk iedereen die het virus heeft. Dat de meesten waarschijnlijk denken dat ze het niet hebben.BosscheBol1984 schreef: ↑08-03-2020 13:17Er wonen 7 miljard mensen op aard; de meeste mensen hébben het ook niet hoor.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 13:21
0.18% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.

zondag 8 maart 2020 om 13:19
Klopt. Maar wij kunnen zelf niet inschatten of het wel mee zal vallen. En je gaat daarmee voorbij aan kwetsbare groepen, voor wie het níet mee zal vallen.BosscheBol1984 schreef: ↑08-03-2020 13:17Er wonen 7 miljard mensen op aard; de meeste mensen hébben het ook niet hoor.
zondag 8 maart 2020 om 13:24
Er is toch zoiets als calamiteitenverlof? Juist iets wat door dezelfde overheid is ingesteld als waar jij voor werkt. Ik vind het altijd heel bijzonder dat de overheid allerlei regels verzint, maar zelf zich daar dan weer niet aan wil houden.
zondag 8 maart 2020 om 13:28
De werkgever is verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen. Ook moet de werkgever de werknemers voorlichten over de risico’s van het nieuwe coronavirus en hygiëneprotocollen opstellen. Vanuit huis werken verkleint de kans dat werknemers elkaar besmetten. Maar het is van meerdere factoren afhankelijk of werknemers kunnen én mogen thuiswerken. De werkgever beslist samen met de werknemer per situatie wat wenselijk is. Als er een gegronde vrees is dat de werknemer besmet is, kan de werkgever de werknemer verplichten om thuis te werken, bijvoorbeeld nadat de werknemer een risicogebied heeft bezocht.
Loondoorbetalingsplicht bij quarantaine
Een werknemer die ziek gemeld is en in quarantaine moet blijven, heeft recht op doorbetaling van het loon (tool). Ook een werknemer die nog geen symptomen vertoont, maar wel verplicht in quarantaine moet, onder meer omdat hij met een besmette patiënt in contact is geweest, heeft recht op loondoorbetaling. Dit geldt ook voor een werknemer die in zijn vakantieland in quarantaine moet blijven. Deze quarantaineperiode gaat in principe niet van zijn vakantiedagen af. De enige uitzondering is als de werkgever kan bewijzen dat dit in de risicosfeer van de werknemer ligt, maar dat zal lastig te bewijzen zijn.
Calamiteitenverlof bij sluiting scholen
Scholen kunnen beslissen om tijdelijk te sluiten vanwege besmettingsgevaar. Soms kan het even duren voordat een werknemer opvang heeft gevonden voor zijn kind(eren). De werknemer kan dan eventueel recht hebben op calamiteiten- en ander kort verzuimverlof. De werkgever betaalt het loon door tijdens het verlof. Het verlof duurt zo kort mogelijk, uiterlijk totdat de werknemer opvang geregeld heeft. Heeft de werknemer langer verlof nodig, dan kan hij in overleg met de werkgever vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen.
Werktijdverkorting bij minder werk
Een werkgever die als gevolg van het coronavirus tijdelijk minder werk heeft voor zijn werknemers, kan een aanvraag doen voor werktijdverkorting. De werkgever ontvangt dan een WW-uitkering voor zijn werknemers over de niet-gewerkte uren en betaalt het loon volledig aan hen door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 8 maart 2020 om 13:31
Vervelend om nu zo sterk afhankelijk te zijn van anderen. Misschien is het voor je zoon wijs dit bij zijn beste vrienden kenbaar te maken dat ze extra goed letten op symptomen en hygiëne. Dan heb je al een kringetje eventuele besmetters te pakken en dat zullen ze vast wel graag voor hem doen.Jufjoke schreef: ↑08-03-2020 13:18Ik quote mezelf maar even voor de overzichtelijkheid.
Net toch maar even gebeld met het Radboud. Daar is mijn vraag doorgespeeld naar het team infectieziekten. Ze zeggen dat zoon gewoon naar school mag. Opletten met extra handhygiene, en opletten dat er niet in zijn gezicht wordt gehoest.
Natuurlijk gaan we dat advies opvolgen. Anders hadden we het niet hoeven vragen natuurlijk.
Maar wel met een bezorgd gevoel.
Nogmaals, zoon heeft zelf geen symptomen.
Ik maak me zorgen over andere ouders, die, uit gemak of onwetendheid of laksheid of weet ik veel, hun kind mét symptomen toch naar school sturen omdat ze denken dat het wel mee zal vallen.

zondag 8 maart 2020 om 13:32
Als je nou knipt en plakt zet dan even een bron neer zodat we weten of het het waard is door te lezen of niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑08-03-2020 13:28De werkgever is verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen. Ook moet de werkgever de werknemers voorlichten over de risico’s van het nieuwe coronavirus en hygiëneprotocollen opstellen. Vanuit huis werken verkleint de kans dat werknemers elkaar besmetten. Maar het is van meerdere factoren afhankelijk of werknemers kunnen én mogen thuiswerken. De werkgever beslist samen met de werknemer per situatie wat wenselijk is. Als er een gegronde vrees is dat de werknemer besmet is, kan de werkgever de werknemer verplichten om thuis te werken, bijvoorbeeld nadat de werknemer een risicogebied heeft bezocht.
Loondoorbetalingsplicht bij quarantaine
Een werknemer die ziek gemeld is en in quarantaine moet blijven, heeft recht op doorbetaling van het loon (tool). Ook een werknemer die nog geen symptomen vertoont, maar wel verplicht in quarantaine moet, onder meer omdat hij met een besmette patiënt in contact is geweest, heeft recht op loondoorbetaling. Dit geldt ook voor een werknemer die in zijn vakantieland in quarantaine moet blijven. Deze quarantaineperiode gaat in principe niet van zijn vakantiedagen af. De enige uitzondering is als de werkgever kan bewijzen dat dit in de risicosfeer van de werknemer ligt, maar dat zal lastig te bewijzen zijn.
Calamiteitenverlof bij sluiting scholen
Scholen kunnen beslissen om tijdelijk te sluiten vanwege besmettingsgevaar. Soms kan het even duren voordat een werknemer opvang heeft gevonden voor zijn kind(eren). De werknemer kan dan eventueel recht hebben op calamiteiten- en ander kort verzuimverlof. De werkgever betaalt het loon door tijdens het verlof. Het verlof duurt zo kort mogelijk, uiterlijk totdat de werknemer opvang geregeld heeft. Heeft de werknemer langer verlof nodig, dan kan hij in overleg met de werkgever vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen.
Werktijdverkorting bij minder werk
Een werkgever die als gevolg van het coronavirus tijdelijk minder werk heeft voor zijn werknemers, kan een aanvraag doen voor werktijdverkorting. De werkgever ontvangt dan een WW-uitkering voor zijn werknemers over de niet-gewerkte uren en betaalt het loon volledig aan hen door.
zondag 8 maart 2020 om 13:40
Ik vind het allemaal heel verwarrend en door dit topic weet ik ook even niet meer wat ik moet doen.
Ik woon in Brabant, kleuter is sinds gisteren verkouden, heeft geen benauwdheid/koorts/hoest en is verder fit.
School heeft vrijdag nog een mail gestuurd dat kinderen die verkouden zijn EN benauwdheid/koorts en/of moeten hoesten thuis moeten blijven.
De regels van het RIVM zijn wat ik lees dus nog strenger...
Wat zal ik morgen doen? Hem wel of niet naar school laten gaan?
Ik woon in Brabant, kleuter is sinds gisteren verkouden, heeft geen benauwdheid/koorts/hoest en is verder fit.
School heeft vrijdag nog een mail gestuurd dat kinderen die verkouden zijn EN benauwdheid/koorts en/of moeten hoesten thuis moeten blijven.

zondag 8 maart 2020 om 13:43
De regels van het RIVM volgen dunkt me. Waarom is dit zo moeilijk?Sjiraf schreef: ↑08-03-2020 13:40Ik vind het allemaal heel verwarrend en door dit topic weet ik ook even niet meer wat ik moet doen.
zondag 8 maart 2020 om 13:45
Jij schrijft nota bene net nog dat er zefs in jullie dorp een bekend geval is.Sjiraf schreef: ↑08-03-2020 13:40Ik vind het allemaal heel verwarrend en door dit topic weet ik ook even niet meer wat ik moet doen.
Thuisblijven dus. Wat is hier verwarrend aan?

zondag 8 maart 2020 om 13:51
De school volgt het advies van het RIVM!Sjiraf schreef: ↑08-03-2020 13:40Ik vind het allemaal heel verwarrend en door dit topic weet ik ook even niet meer wat ik moet doen.
zondag 8 maart 2020 om 13:52
Voor de rest van het gezin geldt ook: verkouden = thuisblijven. Als ze helemaal niks hebben dan kunnen ze wel naar school/werk. Maar bij de eerste klachten ook direct thuisblijven. Jijzelf dus ook.
Juist van kinderen is overigens bekend dat ze nauwelijks ziek worden van het coronavirus. Dat is fijn voor de kinderen zelf maar zo'n verkouden kleuter kan dus wel iedereen aansteken.
Juist van kinderen is overigens bekend dat ze nauwelijks ziek worden van het coronavirus. Dat is fijn voor de kinderen zelf maar zo'n verkouden kleuter kan dus wel iedereen aansteken.
zondag 8 maart 2020 om 13:52
https://www.rendement.nl/loondoorbetali ... taine.htmlBosscheBol1984 schreef: ↑08-03-2020 13:32Als je nou knipt en plakt zet dan even een bron neer zodat we weten of het het waard is door te lezen of niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 8 maart 2020 om 13:53
Nogmaals, advies RIVM.
Het RIVM vraagt inwoners van Noord-Brabant met een verkoudheid, die hoesten of koorts hebben hun sociale contacten zo veel mogelijk te vermijden. Werk bijvoorbeeld thuis, ga niet op bezoek bij anderen of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Mocht je klachten hebben en toch het huis willen verlaten, probeer dan zo veel mogelijk afstand te houden tot anderen. Hiermee verklein je de kans om onopgemerkt het virus te verspreiden. Bel uw huisarts alleen als uw klachten verergeren.
zondag 8 maart 2020 om 14:07
zondag 8 maart 2020 om 14:14
Ik vind er niets verwarrends aan.Sjiraf schreef: ↑08-03-2020 13:40Ik vind het allemaal heel verwarrend en door dit topic weet ik ook even niet meer wat ik moet doen.
RIVM is heel duidelijk toch.
En als je kind ziek is, houd je die sowieso thuis lijkt mij (en dan bedoel ik niet een snottebel of een kuchtje). Of er nu wel of niet een of ander virus de ronde gaat.

zondag 8 maart 2020 om 14:22

zondag 8 maart 2020 om 14:36
Bij ons was het op het werk ook al bijna onmogelijk. Collega's die hoesten mogen niet komen, gezonde collega's moeten dus extra mee opvangen, maar die zitten ook weer met zieke familieleden. Waar ligt de grens? Thuis blijven is voor sommige gewoon echt geen reële optie.
Dochter van bijna 4 gaat dinsdag voor het eerst oefenen op school. En nu hebben zij, maar ook man en ik vannacht alles eruit gespuugd. Man heeft koorts (was ook een dag eerder ziek), dochter en ik (nog) niet. We wachten morgen dus maar even af.
Voor mijn werk (residentiële jeugdzorg) mag ik hopen dat ze snel met een anders advies komen. Want het huidige is niet lang haalbaar.
Dochter van bijna 4 gaat dinsdag voor het eerst oefenen op school. En nu hebben zij, maar ook man en ik vannacht alles eruit gespuugd. Man heeft koorts (was ook een dag eerder ziek), dochter en ik (nog) niet. We wachten morgen dus maar even af.
Voor mijn werk (residentiële jeugdzorg) mag ik hopen dat ze snel met een anders advies komen. Want het huidige is niet lang haalbaar.
zondag 8 maart 2020 om 14:48
Hier zojuist bericht dat er overlegd wordt omdat vele scholen problemen ervaren rond9m dit advies vooral omdat veel ik leraren ook voldoen aan de symptomen en er dus amper leraren zijn. En degene die er zijn niet alles kunnen opvangen.
Zie het nog gebeuren dat de school morgen gewoon dicht is of dat de regels dus aangepast wo4den maar goed vermoed het 1e. Want ja... biina iedereen is snotterig aangezien het nog steeds de wintergeiep heerst en dit eigenlijk ook wel een standaard is zo na de carnaval. Wacht dus nog op nadere informatie maar ben benieuwd
Zie het nog gebeuren dat de school morgen gewoon dicht is of dat de regels dus aangepast wo4den maar goed vermoed het 1e. Want ja... biina iedereen is snotterig aangezien het nog steeds de wintergeiep heerst en dit eigenlijk ook wel een standaard is zo na de carnaval. Wacht dus nog op nadere informatie maar ben benieuwd
zondag 8 maart 2020 om 15:13
Maar in het rivm advies voor Brabant staat toch: bij verkoudheid, hoesten of koorts, blijf thuis.
Daar valt je kind toch onder? Door mensen zoals jij wordt het wel heel moeilijk om een onder controle te krijgen.