Brabanders, gaat je kind morgen naar school?

08-03-2020 11:45 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ik nu de volle lading krijg met nog een Corona topic, maar ik heb echt oprecht een vraag.

Ik weet niet zo goed of ik mijn kinderen nu morgen wel of niet naar school moet brengen. Twee zijn aan het snotteren, eentje niet. Dat snotteren doen ze al de hele winter, zo als zoveel kinderen.

Zelf heb ik nergens last van.

Als ik ze thuis laat moet ik zelf (of man) ook thuisblijven want ergens anders droppen is natuurlijk een beetje raar. Maar als ik thuis blijf moet mijn hele klas (ook leerkracht) thuisblijven want klassen worden niet opgevangen.

Gaat je kind morgen naar school? (Alleen brabanders invullen svp)

Totaal aantal stemmen: 116

Ja (60%)
Nee (23%)
Twijfel (16%)
rosings schreef:
08-03-2020 14:19
Het thuisblijven voor snotteraars is toch alleen tijdens het steekproef onderzoek? Ik kan alleen nergens vinden tot wanneer dat duurt
Nee, dit is een indammingsmaatregel. Onbekend wanneer het opgeheven wordt.
Ik zou thuis blijven. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rd-brabant
coravanmora schreef:
08-03-2020 15:13
Maar in het rivm advies voor Brabant staat toch: bij verkoudheid, hoesten of koorts, blijf thuis.
Daar valt je kind toch onder? Door mensen zoals jij wordt het wel heel moeilijk om een onder controle te krijgen.
Ik vraag hier toch om advies? En zoals je kunt lezen blijft mijn kind morgen gewoon thuis. Het was voor mij alleen niet duidelijk of je al met alleen een lichte neusverkoudheid thuis moest blijven of alleen als je drong koorts etc bij had. Het is voor mij nu duidelijk dus niks met mensen zoals jij!
Sjiraf schreef:
08-03-2020 15:28
Ik vraag hier toch om advies? En zoals je kunt lezen blijft mijn kind morgen gewoon thuis. Het was voor mij alleen niet duidelijk of je al met alleen een lichte neusverkoudheid thuis moest blijven of alleen als je drong koorts etc bij had. Het is voor mij nu duidelijk dus niks met mensen zoals jij!
In je eerste reactie vroeg je niet om advies. Toen stelde je dat je kind verkouden was maar 'gewoon' naar school ging.
Klopt. Maar nav dit topic ben ik verder gaan kijken.
Haley schreef:
08-03-2020 11:49
Wij kregen een mail van werk dat thuisblijvende kinderen geen reden was om niet te komen werken. Dat vond ik wel erg simpel gesteld en ik snap dus jouw vraag dus heel goed!
Oh ja handig inderdaad.. :facepalm:

Mijn kinderen kunnen morgen ook niet naar school en de kinderopvang ivm beetje hoesten (doen ze al de halve winter). Morgen ben ik zelf vrij, maar dinsdag kan ik dan waarschijnlijk ook niet werken (tenzij ze morgen niet meer hoesten). Thuis werken kan ik in principe wel, maar dus niet met 2 jonge kinderen thuis... Hoop dus eigenlijk ook niet dat dit 2 (?) weken gaat duren ;-D
happyapple wijzigde dit bericht op 08-03-2020 19:54
40.58% gewijzigd
Ik snap niks van dit topic. Het afvies is duidelijk. De situatie is duidelijk.

Het enige wat in de weg zit is dat TO zich óver-verantwoordelijk voelt voor haar werk. Zoals zoveel mensen in het onderwijs (wat gelijk de oorzaak is van veel ellende).

TO het is niet jouw verantwoordelijkheid of en hoe je manager vervanging regelt. Gewoon niet.

Ik zou als ouder echt niet blij zijn met een juf als jij. Blijf gewoon thuis.
Mensen mensen, mijn vriendin is middenin een reeks van 6 chemokuren omdat ze haar kinderen wil zien opgroeien. Haar weerstand is heel laag, als ze dit virus te pakken krijgt dan ben ik bang dat ze het niet overleeft.
Als ik dan hier over organisatorische problemen lees... dan doet me dat echt verdriet.
Blijf alsjeblieft thuis met ziekige kinderen! Wat er nu in Italië gebeurt gaat hier ook gebeuren.
Alleen kordaat optreden van de overheid en burgers NU kan het ietwat indammen. 'Vrijwillig' werkt niet zie je goed dit topic. Ik vind het van de zotte dat ze niet verplicht iedereen een week of 2 thuis laten bivakeren. Beter drastisch en kort dan half en lang...
Saartje70 schreef:
08-03-2020 18:15
Mensen mensen, mijn vriendin is middenin een reeks van 6 chemokuren omdat ze haar kinderen wil zien opgroeien. Haar weerstand is heel laag, als ze dit virus te pakken krijgt dan ben ik bang dat ze het niet overleeft.
Als ik dan hier over organisatorische problemen lees... dan doet me dat echt verdriet.
Blijf alsjeblieft thuis met ziekige kinderen! Wat er nu in Italië gebeurt gaat hier ook gebeuren.
Alleen kordaat optreden van de overheid en burgers NU kan het ietwat indammen. 'Vrijwillig' werkt niet zie je goed dit topic. Ik vind het van de zotte dat ze niet verplicht iedereen een week of 2 thuis laten bivakeren. Beter drastisch en kort dan half en lang...
:hug:
Dubbeljus schreef:
08-03-2020 17:05
Ik snap niks van dit topic. Het afvies is duidelijk. De situatie is duidelijk.

Het enige wat in de weg zit is dat TO zich óver-verantwoordelijk voelt voor haar werk. Zoals zoveel mensen in het onderwijs (wat gelijk de oorzaak is van veel ellende).

TO het is niet jouw verantwoordelijkheid of en hoe je manager vervanging regelt. Gewoon niet.

Ik zou als ouder echt niet blij zijn met een juf als jij. Blijf gewoon thuis.
Heerlijk digitaal roepen he, krijg je daar een goed gevoel van? Zit jij wekelijks in deze bijzondere situatie waardoor je precies weet wat je moet doen? Ik ben zelf gewoon fit. Enkel 2 kinderen snotteren een beetje dus daarvoor bedenk ik nu wat het beste is. Of mag ik me dat niet afvragen? Niet twijfelen? Ik zal je wat verklappen, ik ben ook gewoon een mens 😉
Saartje70 schreef:
08-03-2020 18:15
Heftig zeg!! Ik zou als ik haar was zelf nu ook thuisblijven en kinderen thuis laten. Brr voor zo’n mensen is het echt wel eng ja.
Sjiraf schreef:
08-03-2020 15:47
Klopt. Maar nav dit topic ben ik verder gaan kijken.
Nou, dan heeft zo’n topic toch zin.
Niet meer zo verongelijkt doen dan. Want ik zei al gelijk dat ik je keuzes niet begreep.
En dat het vervelend is om je kind thuis te moeten houden terwijl het vorige week met dezelfde klachten naar schoo kon, dat snap ik wel
Haley schreef:
08-03-2020 11:52
Ik werk in het onderwijs dus bij ons hetzelfde als bij TO: vervanging is lastig.
Nou, als mensen niet kunnen werken omdat kinderen thuis van school gehouden worden is docent juist een handig beroep. Want als de ouders van jouw leerlingen hun kinderen ook thuis houden is het cirkeltje voor jou weer rond.
Mijn kinderen snotteren en/of hoesten alledrie. Normaal gezien zouden ze gewoon naar school gaan maar nu dus niet. Nu zijn die van mij al wat ouder en kunnen echt wel een dagje alleen thuis blijven. Maar anders had ik ook wel echt een probleem gehad. Ikzelf kan niet zomaar wegblijven van werk.
huppeldefiets schreef:
08-03-2020 19:51
Mijn kinderen snotteren en/of hoesten alledrie. Normaal gezien zouden ze gewoon naar school gaan maar nu dus niet. Nu zijn die van mij al wat ouder en kunnen echt wel een dagje alleen thuis blijven. Maar anders had ik ook wel echt een probleem gehad. Ikzelf kan niet zomaar wegblijven van werk.
Werk moet inderdaad wel begrijpen dat het niet 'zomaar' is. Het is een advies van de RIVM om een hele nare maatschappelijke situatie proberen in te dammen. Dat is dus niet zomaar.
De scholen van mijn kinderen zijn gewoon open.
Bij de basisschool worden kinderen naar huis gestuurd als ze toch komen met klachten, of als er leerkrachten gaan uitvallen e.d.

Het lijkt me wel lastig te beoordelen wanneer iets precies een verkoudheid is. Bij mij is dat meer een geleidelijk proces, niet abrupt verkouden of niet.
Ik woon niet eens in de buurt van noord Brabant en wij kregen vanavond een mail van school dat als je kind ziek is of alleen niet fit, dat je kind thuis moet blijven, ookal geeft je kind zelf aan dat het naar school skl. en dat hier streng op gecontroleerd wordt.
Handen schudden werd sinds vorige week al niet meer gedaan.
Zijn er meer scholen buiten noord Brabant die zo handelen?
Mijn peuter is een klein beetje verkouden: vandaag niet meer dan vijf snotneuzen gehad. Maar verkouden is verkouden, en met een snotneus val je natuurlijk meteen door de mand. Dus hij mag morgen niet komen van het KDV, want die volgen het advies van het RIVM op. En terecht.

En ook wij volgen braaf het advies van het RIVM. Want we wonen in Brabant. En ik baal echt heel erg van al die mensen die dat advies aan hun laars lappen. Doe gewoon wat er van je gevraagd wordt. Dat doen ze niet voor niets. Het is onhandig, maar anders wordt het alleen maar erger... hoewel dat inmiddels toch niet meer te voorkomen is, vrees ik...
Wortelsap91 schreef:
08-03-2020 18:52
Heerlijk digitaal roepen he, krijg je daar een goed gevoel van? Zit jij wekelijks in deze bijzondere situatie waardoor je precies weet wat je moet doen? Ik ben zelf gewoon fit. Enkel 2 kinderen snotteren een beetje dus daarvoor bedenk ik nu wat het beste is. Of mag ik me dat niet afvragen? Niet twijfelen? Ik zal je wat verklappen, ik ben ook gewoon een mens 😉

Ik ben niet zo’n twijfelkont als de situatie zo duidelijk is. Twee kinderen die snotteren is dus twee kinderen die volgend het rivm thuis moeten blijven.

Zeg eens eerlijk, zou je ook zo twijfelen als je een kantoorbaan had waarbij je morgen thuis kon werken? Of was de situatie je dan wel duidelijker geweest?
Wortelsap91 schreef:
08-03-2020 18:56
Heftig zeg!! Ik zou als ik haar was zelf nu ook thuisblijven en kinderen thuis laten. Brr voor zo’n mensen is het echt wel eng ja.

Het zou dus niet nodig moeten zijn dat zijn haar (niet snotterende) kinderen thuis houdt als alle anderen zich gewoon aan het RIVM advies zouden houden...
Mijn oudste heeft al een week een snotneus, school is heel duidelijk, kinderen met verkoudheidsverschijnselen worden verwacht thuis te blijven en als ze toch komen, naar huis gestuurd, dus hij blijft thuis.
Nou ben ik zelf ook al even een beetje aan het snotteren, dus voor mij ook geen andere keus. Ik werk zelf ook in het onderwijs en mijn klas is morgen vrij, samen met 2 andere klassen.

Het voelt gek om thuis te moeten blijven terwijl je je eigenlijk verder prima voelt, maar het advies is duidelijk en daar hou ik me aan. Ik ga ervanuit dat het RIVM hier goed over na heeft gedacht, dus voor mij geen twijfel.

Enige lastige is mijn andere kind, die is niet verkouden, maar ik kan me moeilijk op mijn eigen school ziekmelden om vervolgens op een andere school binnen te lopen om mijn kind te komen brengen en halen. Die blijft dus ook thuis, maar eigenlijk niet met goede reden. Tsja, het is even niet anders.
En binnen het onderwijs cao zijn dit soort dingen overigens prima geregeld, je heb zowel recht op calamiteitenverlof als zorgverlof in deze situatie. En je school zal hoogstwaarschijnlijk met meer leerkrachten te maken hebben die niet kunnen/mogen komen, dus ze moeten sowieso al maatregelen treffen.
Eki12 schreef:
08-03-2020 23:59

Enige lastige is mijn andere kind, die is niet verkouden, maar ik kan me moeilijk op mijn eigen school ziekmelden om vervolgens op een andere school binnen te lopen om mijn kind te komen brengen en halen. Die blijft dus ook thuis, maar eigenlijk niet met goede reden. Tsja, het is even niet anders.
En er is niemand die jouw kind kan meenemen? Klasgenoot, opa/oma, buurmeisje?
Sjiraf schreef:
08-03-2020 13:07
Ja. En er is ook vastgesteld dat er iemand in woonplaats Corona heeft.

Mijn kind is nu licht verkouden maar heeft geen benauwdheid of koorts en hoest niet. En zelf heb ik dan ook niet. En zolang wij dat niet hebben is er toch ook geen reden om thuis te blijven?
Regels gelden uiteraard niet voor jou en je gezin..
Want jullie zijn bijzonder enzo.
Really? Echt, wat begrijp je niet van dd opgestelde regels?
Tiana_76 schreef:
09-03-2020 00:17
En er is niemand die jouw kind kan meenemen? Klasgenoot, opa/oma, buurmeisje?
Brengen eventueel wel, ophalen helaas niet. Plus, ze is net 5, dus veel mist ze gelukkig niet met een dagje thuis ;-) Maar als dit advies zo blijft wordt het lastiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven