Brugpieper moeite met naar school gaan.

19-09-2021 14:52 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn twaalfjarige zoon gaat met enorme spanning in zijn hoofd en lijf naar school. Hij heeft nu twee reguliere lesweken gehad en het is iedere dag afwachten hoe het gaat.
De eerste maandag werden we door school gebeld met de vraag of we hem wilden komen ophalen.
Meteen is hij thuis op de bank gaan liggen en in slaap gevallen, hij kreeg in de loop van de middag zelfs koorts! Het zuigt hem helemaal leeg. Dinsdag nog thuis gehouden en contact gehad met zijn mentor en een afspraak gemaakt voor die volgende maandag .
Woensdagochtend hevig huilen, maar hij ging uiteindelijk wel.
De dagen erna is hij gewoon naar school geweest, waardoor wij maandag met de mentor hebben afgesproken dat we voorlopig geen extra maatregelen gaan inzetten, omdat het best wel goed ging.
Het ging goed tot en met woensdag.
Die donderdagochtend kwam hij huilend terug met zijn fiets, net nadat hij was weg gegaan en zei dat het niet lukte.
Uiteindelijk heb ik hem met de auto gebracht. Hij heeft het de rest van de dag volgehouden, waar hij heel trots op was. Vrijdagochtend was de koek echter helemaal op en is hij thuisgebleven.
Dat was afgelopen vrijdag en morgen begint een nieuwe schoolweek en ik houd mijn hart vast.

Vorig jaar hebben wij hulp gezocht, omdat zoon erg hechte aan stabiliteit, regelmaat, structuur en veiligheid. Ze hebben hem toen gediagnosticeerd met ass. Aan het begin van het spectrum, dus niet heel overduidelijk. We hoopten dat hij door die hulp voldoende weerbaar zou zijn voor de volgende nieuwe fase.

Ik heb ook het idee dat hij de lat voor zichzelf heel hoog legt: hij mag niet zenuwachtig zijn en moet meteen nieuwe vrienden maken en is verdrietig waarom hij altijd dit soort dingen heeft. We hebben er al veel met hem over gepraat, maar misschien heeft iemand nog tips? Dingen die wij als ouders compleet over het hoofd zien?
We willen hem graag helpen, maar het is lastig hoe.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij het niveau aan?
Wat een lastige situatie TO, vooral voor je zoon. Ik zou goed contact houden met de mentor en toch nog een paar weken aankijken hoe het gaat. Hij heeft wat langer nodig dan anderen om zijn routine te vinden.
Is een medische oorzaak uitgesloten, ziekte van pfeiffer oid?
Beh wat zielig voor je zoon. Ik vermoed dat alle nieuwe prikkels hem even te veel zijn geworden. Toch denk ik wel dat ie naar school moet gaan, want het gebeurt regelmatig dat kinderen in een vergelijkbare situatie op een gegeven moment helemaal niet meer durven en dan ben je verder van huis. Heeft je zoon niet een oude klasgenoot van de basisschool in zijn klas die eventueel zijn 'buddy' zou willen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 15:09
Beh wat zielig voor je zoon. Ik vermoed dat alle nieuwe prikkels hem even te veel zijn geworden. Toch denk ik wel dat ie naar school moet gaan, want het gebeurt regelmatig dat kinderen in een vergelijkbare situatie op een gegeven moment helemaal niet meer durven en dan ben je verder van huis. Heeft je zoon niet een oude klasgenoot van de basisschool in zijn klas die eventueel zijn 'buddy' zou willen zijn?
Daar ben ik dus ook bang voor, dat hij straks helemaal niet meer gaat.
Hij zit inderdaad met een oude klasgenoot in de klas, een lieve meid. Dat zou nog best iets kunnen zijn. Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 15:09
Beh wat zielig voor je zoon. Ik vermoed dat alle nieuwe prikkels hem even te veel zijn geworden. Toch denk ik wel dat ie naar school moet gaan, want het gebeurt regelmatig dat kinderen in een vergelijkbare situatie op een gegeven moment helemaal niet meer durven en dan ben je verder van huis. Heeft je zoon niet een oude klasgenoot van de basisschool in zijn klas die eventueel zijn 'buddy' zou willen zijn?
Ik zou een ander 12 jarig kind daar niet mee belasten. Dat ze elkaar kennen van de basisschool wil toch niet zeggen dat ze zijn buddy kan zijn. Vind dat wel een verantwoordelijkheid voor een ander 12 jarig kind dat ook misschien met haar eerste onzekerheden kan zitten mbt overgang van de basisschool naar de middelbare school.
kaat123 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 15:34
0.55% gewijzigd
Zorg dat er direct (ambulante) hulp vanuit het samenwerkingsverband wordt ingeschakeld.
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 15:09
Beh wat zielig voor je zoon. Ik vermoed dat alle nieuwe prikkels hem even te veel zijn geworden. Toch denk ik wel dat ie naar school moet gaan, want het gebeurt regelmatig dat kinderen in een vergelijkbare situatie op een gegeven moment helemaal niet meer durven en dan ben je verder van huis. Heeft je zoon niet een oude klasgenoot van de basisschool in zijn klas die eventueel zijn 'buddy' zou willen zijn?

Dat klinkt voor de zoon van TO heel goed. Voor de buddy kan het goed uitpakken maar ook heel erg tegen werken. Die persoon moet zich immers ook een plaatsje in de groep veroveren. Als zoiets niet vanzelf ontstaat kan de mentor mogelijk meerdere kinderen aanwijzen die op toerbeurt een dagje als buddy fungeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie! Helaas voor mij ook erg herkenbaar. Op de school van mijn kinderen hebben ze een speciaal lokaal waar kinderen die overprikkeld zijn zich even terug kunnen trekken. In dit lokaal is altijd begeleiding aanwezig. Het lokaal is alleen toegankelijk voor kinderen die daarvoor permissie hebben gekregen. Hoewel dit geen ideale situatie is, geeft het toch veel rust, mijn kind heeft er vooral in het eerste 2 jaar veel aan gehad. Wellicht is zo’n faciliteit ook beschikbaar op de school van jouw zoon? Of anders het overwegen waard om voor een andere school te kiezen die deze faciliteit aanbiedt?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Wel het zorgteam van school inschakelen. Laat iemand van school bijvoorbeeld even de dag met hem evalueren en de volgende dag voorbereiden. Zeker met die Corona gelden, zal dat vast te organiseren zijn, totdat hij gewend is. Thuishouden zou ik echt niet doen, zeker niet met een kind, dat hecht aan gewoontes. Beter leert hij de situatie op school overzien en aankunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel positief klinken dat school heeft gebeld om hem op te laten halen. Volgens mij zijn ze best betrokken, tenminste zo komt het op mij over.
Ik hoop dat het een kwestie is van 'wennen, en over een jaar lachen we erom: wist je nog dat je begin het schooljaar in slaap viel?'.
Ik zou niet weten wat the meer kan doen dan het aankijken en zijn grens goed in de gaten houden.
Ons kind is normaal het zonnetje in huis en kwam, zonder diagnose, de eerste twee weken huilend thuis.
Nu ineens gaat het wel. We hebben haar soms opgehaald, super makkelijk gedaan over taken thuis 'want ze had het al zo zwaar' dus ik heb bijv haar kamer extra opgeruimd, eten mee: ook wat extra lekkers etc.
Het is ook gewoon heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-09-2021 15:28
Dat klinkt voor de zoon van TO heel goed. Voor de buddy kan het goed uitpakken maar ook heel erg tegen werken. Die persoon moet zich immers ook een plaatsje in de groep veroveren. Als zoiets niet vanzelf ontstaat kan de mentor mogelijk meerdere kinderen aanwijzen die op toerbeurt een dagje als buddy fungeren.
Da's ook waar, je wil niet dat het voor het andere kind een belasting wordt.
Alle reacties Link kopieren
Uitgevallen met koortst en dan doe je geen coronotest?

Weten zij op school dat hij ASS heeft? Heeft hij extra hulp van de mentor?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-09-2021 15:26
Zorg dat er direct (ambulante) hulp vanuit het samenwerkingsverband wordt ingeschakeld.
Toch wel doen? Niet eerst nog even aankijken?
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
19-09-2021 15:29
Wat een nare situatie! Helaas voor mij ook erg herkenbaar. Op de school van mijn kinderen hebben ze een speciaal lokaal waar kinderen die overprikkeld zijn zich even terug kunnen trekken. In dit lokaal is altijd begeleiding aanwezig. Het lokaal is alleen toegankelijk voor kinderen die daarvoor permissie hebben gekregen. Hoewel dit geen ideale situatie is, geeft het toch veel rust, mijn kind heeft er vooral in het eerste 2 jaar veel aan gehad. Wellicht is zo’n faciliteit ook beschikbaar op de school van jouw zoon? Of anders het overwegen waard om voor een andere school te kiezen die deze faciliteit aanbiedt?
Er is inderdaad een studiecentrum die dienst doet als stilteruimte. Alleen zitten daar ook vaak klassen die een tussenuur hebben.
Janiva schreef:
19-09-2021 15:36
Toch wel doen? Niet eerst nog even aankijken?
Nee. Als het niet nodig is kan je het altijd nog stopzetten. Ambtelijke traagheid, dus beter te vroeg dan te laat. Een thuiszittend verdwijnt gewoon uit beeld en dan is er helemaal geen hulp meer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen speciaal onderwijs ? ( of zeg ik nu iets heel geks..)
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-09-2021 15:40
Nee. Als het niet nodig is kan je het altijd nog stopzetten. Ambtelijke traagheid, dus beter te vroeg dan te laat. Een thuiszittend verdwijnt gewoon uit beeld en dan is er helemaal geen hulp meer.
Oh brrr.....
Janiva schreef:
19-09-2021 15:32
Da's ook waar, je wil niet dat het voor het andere kind een belasting wordt.
Daarom schreef ik ook dat dat andere kind wel moet willen :mrgreen:

Maar ambulante hulp is nog een veel beter idee.
Muurbloempje115 schreef:
19-09-2021 14:59
Is een medische oorzaak uitgesloten, ziekte van pfeiffer oid?
Ass is dat medisch genoeg?
Dulce_leche schreef:
19-09-2021 15:45
Waarom geen speciaal onderwijs ? ( of zeg ik nu iets heel geks..)
Nee hoor.

Bijvoorbeeld die ambulante hulp zoeken en daar zeker ook naar kijken en wel zsm.
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 16:08
Daarom schreef ik ook dat dat andere kind wel moet willen :mrgreen:

Maar ambulante hulp is nog een veel beter idee.

Dat andere kind kan misschien nog niet direct zien wat de gevolgen op wat langere termijn zouden kunnen zijn.
Andersom schreef:
19-09-2021 16:13
Dat andere kind kan misschien nog niet direct zien wat de gevolgen op wat langere termijn zouden kunnen zijn.
Wat voor vreselijke lange termijn gevolgen verwacht je voor een kind dat met een onzekere klasgenoot meeloopt zodat ie niet verdwaalt tijdens de leswissel?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
19-09-2021 16:11
Nee hoor.

Bijvoorbeeld die ambulante hulp zoeken en daar zeker ook naar kijken en wel zsm.
Zsm vanwege dezelfde reden als moiren noemt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven