Brutalen hebben de halve wereld

16-05-2018 13:51 437 berichten
Lang getwijfeld over dit topic, want het onderwerp is potentieel fittiemateriaal. Maar goed, ik vraag het me toch af.

Mijn man en ik zijn vrij ouderwets opgevoed. Hij ouderwetser dan ik, maar we moesten beide altijd stil zijn als grote mensen aan het praten waren, we mochten ons niet met gesprekken bemoeien die ons niet aangingen, we mochten niet klagen en moesten netjes op onze beurt wachten. Nu kwam die beurt ook altijd, dus echt heel dramatisch was het niet.
Onze kinderen worden op bepaalde gebieden wat makkelijker opgevoed, maar de strekking is niet veel veranderd. Daardoor nemen mijn kinderen in gezelschap een wat afwachtende houding aan. De laatste tijd zie ik, tijdens interactie met andere kinderen (vooral als ze niet uit onze provincie komen), dat ze daardoor soms weleens ondersneeuwen. Ik vraag me soms af of ik mijn kinderen niet tekort doe door fatsoensnormen op te leggen die wellicht wat archaïsch zijn.
Zelf voel ik nog weleens de echo's van deze opvoeding, zo kan ik bijvoorbeeld heel moeilijk direct commentaar leveren op oudere collega's, omdat je oude mensen meestal gelijk moet geven ("Tenzij ze echt iets heel raars zeggen" zei mijn moeder dan).

Concrete vraag: moet je je kinderen een vorm van brutaliteit meegeven? Is wat ik brutaal vind, wel brutaal gedrag?
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 13:56
0.58% gewijzigd
Ik vind dat je ze heel netjes opvoed.
Vind het persoonlijk ook lastig om in deze maatschappij een balans te vinden tussen wat netjes en beleefd is en waar je kind ondersneeuwt
Herkenbaar. Hier delft kind (rustig, afwachtend) ook vaak het onderspit van een kind van laat-maar-waaien ouders.

Ik vind het ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
Een ouder iemand op een fout wijzen is niet per definitie brutaal, deelnemen aan een gesprek ook niet, klagen ook niet. Het gaat om de manier waarop.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook dat het karakter is, mijnouders hebben echt hun best gedaan mij zo op te voeden zoals jij beschrijft, is gruwelijk mislukt...
Assertief zijn kan toch ook zonder brutaal doen?
Alle reacties Link kopieren
Fatsoen is zo belangrijk. Maar kun je het "ondersneeuwen" niet voorkomen door ze wel heel duidelijk te leren wat hun grenzen zijn en hoe ze te bewaken?
Zonder brutaliteit kom je nergens in de wereld van nu. Kansen worden gepakt niet aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Scratte schreef:
16-05-2018 13:55
Assertief zijn kan toch ook zonder brutaal doen?
Jij zegt het bondiger
Brutalen hebben de halve wereld, introverten de andere helft. Beiden hebben hun voor en nadelen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je met beleefdheid uiteindelijk een stuk verder komt dan met brutaliteit. In je kindertijd tussen kinderen onderling wellicht niet, maar later zeker wel.
Santaaa schreef:
16-05-2018 13:56
Zonder brutaliteit kom je nergens in de wereld van nu. Kansen worden gepakt niet aangeven.
En dat is dus het lastige, je moet ze assertief opvoeden anders kom je er niet maar hoe leer je een kind waar de grens ligt tussen assertief en brutaal
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je brutaal?
(Enige vorm van) assertiveit vind ik wel belangrijk. Aangeven als je geen kus wil van iemand, kinderen mogen van mij iets afslaan/het aangeven als ze iets miet lekker vinden. Ze mogen het ook aangeven als ze het ergens niet mee eens zijn, maar ik beslis uiteindelijk zelf.

Oudere mensen hebben bij mij zeker niet per definitie gelijk. Dan zijn (goede) argumenten belangrijk.

Hoe ouder de kinderen worden, hoe beter ze het concept ‘op je beurt wachten’ begrijpen. Als ik een ‘grotemensengesprek’ voer waar mijn kinderen bij zijn, vind ik het logisch dat ze tussendoor wat vragen/zeggen of met een half oor mee luisteren.

Ik denk niet dat ik van het ‘laat maar waaien ben’. Maar ik heb geen vastomlijnde ideeën van hoe het hoort.
vitamined wijzigde dit bericht op 16-05-2018 14:01
0.46% gewijzigd
Mth85 schreef:
16-05-2018 13:57
En dat is dus het lastige, je moet ze assertief opvoeden anders kom je er niet maar hoe leer je een kind waar de grens ligt tussen assertief en brutaal
Ik kreeg een pets op mijn achterhoofd.
Als je een voorbeeld wilt een corrigerende Gibbs tik uit NCIS. Leer je het snel genoeg. Voor de rest naar mijn idee niet zo zwaar aan tillen. Leer je kinderen gewoon dat ze er mogen zijn en laat zijn / haar karakter het verder uitbouwen. Als ze wat ouder zijn Kun je altijd is met ze praten.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
16-05-2018 13:57
En dat is dus het lastige, je moet ze assertief opvoeden anders kom je er niet maar hoe leer je een kind waar de grens ligt tussen assertief en brutaal
Door het goede voorbeeld te geven en ze te begeleiden in situaties en achteraf samen bespreken waarom het ene wel kan en het andere niet en hoe het het beste aangepakt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja je doet je kinderen tekort als je ze niet leert om assertief te zijn. Gezien je OP heb je daar zelf ook moeite mee, aangezien assertief nooit aanvallend is, zou het geen probleem moeten zijn om dit naar ouderen te zijn.

Jij bent subassertief. Die brutalen waar jij het over hebt zijn eigenlijk agressief.

Google: Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf en de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
16-05-2018 13:56
Zonder brutaliteit kom je nergens in de wereld van nu. Kansen worden gepakt niet aangeven.
Nee precies. Ik ben helemaal voor beleefdheid maar zoals TO beschrijft dat zij op haar beurt moest wachten maar altijd wel een beurt kreeg, dat gebeurt gewoon niet altijd (meer).
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Ze hebben volwassenen gewoon te gehoorzamen, maar tegen leeftijdgenoten kunnen ze gewoon assertief zijn toch?
vrouwjagersma schreef:
16-05-2018 13:51
Concrete vraag: moet je je kinderen een vorm van brutaliteit meegeven? Is wat ik brutaal vind, wel brutaal gedrag?
Nee, niet als je het in het vat 'brutaliteit' giet wat mij betreft.
Wat je je kinderen wel mee moet geven is de overtuiging dat zij ruimte mogen innemen en dat zij belangrijk zijn. Dat hun behoeftes belangrijk zijn en dat die belangrijk zijn en gezien mogen worden.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 14:09
2.23% gewijzigd
Ik kom prima voor mezelf op, dat is het probleem niet. Maar wellicht komt dat ook omdat ik bepaalde situaties vermijd, dat weet ik niet. Ik ben ook niet onzeker over mezelf en niet passief-agressief. Mijn kinderen krijgen ook veel positieve bevestiging, ik vind het leuke, vriendelijke kinderen en ik ben erg trots op ze.

Mijn kinderen hoeven zichzelf geen geweld aan te doen, ze hoefden geen kusjes te geven als ze dat niet wilden, maar wel altijd een hand. Beetje in die richting.

Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen op een feestje een ijsje aangeboden zouden krijgen en ze zouden zeggen: "ik lust geen waterijs, mag ik wel een cornetto" Maar is dat wel zo dramatisch?
borboletas schreef:
16-05-2018 14:04
Nee precies. Ik ben helemaal voor beleefdheid maar zoals TO beschrijft dat zij op haar beurt moest wachten maar altijd wel een beurt kreeg, dat gebeurt gewoon niet altijd (meer).
Nou dit. Ik zie dat steeds meer. Dan wordt er op een feestje gezegd "wie wil er een zakje chips?" en dan gaat mijn kind netjes in een niet-bestaande rij staan, terwijl de hordes om de persoon met de chips heen drommen. Iedereen chips, behalve mijn kind. Dat vind ik sneu en ik vind het ook gewoon stom dat je niet oplet, maar goed. Anekdote van niets verder, want chips zijn geen eerste levensbehoefte, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
16-05-2018 13:55
Denk ook dat het karakter is, mijnouders hebben echt hun best gedaan mij zo op te voeden zoals jij beschrijft, is gruwelijk mislukt...


In welk opzicht?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
IK denk zeker niet dat brutalen de halve wereld hebben, denk juist dat ze uiteindelijk aan het kortste eind trekken.
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat een groot deel ook karakter is. Ons kind krijgt een "moderne" opvoeding maar is van zichzelf rustig en afwachtend. In speeltuinen en bij glijbanen etc. Spit hij echt het onderdelft. Hij zal ook niet zomaar een kind aan de kant duwen b.v. Vraag me ook regelmatig af hoe dat straks zal gaan op de basisschool. Dus ik denk niet dat alleen je opvoeding dat gedrag in de hand werkt zeg maar.
vrouwjagersma schreef:
16-05-2018 14:09
Nou dit. Ik zie dat steeds meer. Dan wordt er op een feestje gezegd "wie wil er een zakje chips?" en dan gaat mijn kind netjes in een niet-bestaande rij staan, terwijl de hordes om de persoon met de chips heen drommen. Iedereen chips, behalve mijn kind. Dat vind ik sneu en ik vind het ook gewoon stom dat je niet oplet, maar goed. Anekdote van niets verder, want chips zijn geen eerste levensbehoefte, maar goed.

Netjes op de beurt wachten vind ik ook belangrijk om mijn kind te leren. Maar in dit specifieke geval zou ik dan even naar mijn kind toelopen en het aanmoedigen om naar de gastvrouw te gaan en aan te geven dat hij is overgeslagen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven