Buren geven baby zelfde naam

07-02-2019 22:38 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs verhuisd en een paar maanden zwanger van de tweede. Kennen inmiddels aardig wat mensen in de straat, actieve appgroep ook. Voor eerste kind hadden we drie jaar geleden een naam voor als het 't andere geslacht werd. Die naam wilden we nu graag gaan geven, want krijgen nu het andere geslacht. Nog wel andere namen laten passeren, maar dit is en blijft onze favoriet.

Toevallig zeiden we van de week nog tegen elkaar, dit moet de naam worden, er is niks leukers.

Totdat ik deze week op de buurtapp zie dat de buurvrouw van een paar huizen verder is bevallen, van baby, en het precies die naam heeft gekregen. Het gaat niet om een top 20 naam, ook niet iets heel aparts, maar wel eentje die je niet vaak hoort.

Nu baal ik echt en weet ik niet of ik de naam nog wil geven. Dat voelt nu echt als na-apen en niet meer als onze naam. Heb het gevoel nu uit twee kwaden te moeten kiezen. Keuze A, maar dat voelt nu dus wel minder leuk. Of een keuze B, maar dan is het dus een keuze B (die we overigens nog niet hebben).

Wij blijven hier nog wel lang wonen, zij ook verwacht ik. Kans is groot dat ze dus zelfde school en zelfs straat opgroeien.

Wat zouden jullie doen? Ik kan alleen nog maar teleurgesteld zijn (hormonen helpen ook niet mee).
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
08-02-2019 23:38
Ik vroeg me nog af hoe iedereen eigenlijk weet hoe die baby's heten. Gooi je dan bij de hele buurt een kaartje door de bus?
Maar nu zie ik dat je de naam in de tuin zet?! Doen sommige mensen dat echt, een spandoek ofzo? Wat is dat voor geks hahaha.
Het is een rage van de laatste pakweg 20 jaar (in bepaalde buurten, in beter gesitueerde wijken/villawijken kom je het nauwelijks tegen). Evenals de beschilderde dakpan naast de voordeur met daarop én de voornamen van de volwassen, én alle voornamen van de kinderen, en niet te vergeten het geschilderde hondepootje met daarnaast de naam van de hond.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-02-2019 06:21
Heb je dat serieus nog nooit gezien? Ik zie zo vaak een geboortebord (geen spandoek dus, bord in de vorm van een wiegje of ooievaar, beertje, noem maar op. Alle vormen en maten) in de tuin staan ergens. Maar goed, ja dus. Mensen doen dat echt. En niet sommige mensen, maar volgens mij het gros van de mensen.
Ik woon in Amsterdam. We hebben met ons miljoen geen voortuin ;-). Maar mensen hangen ook niks voor het raam ofzo. u

Maar opgegroeid in (vrij grote) provinciestad en op daar nooit gezien hoor. Kennelijk iets van dorpjes.

Wat moet een ander ook met die informatie? Kan niemand iets schelen.. Behalve familie, vrienden en bekenden natuurlijk, maar die stuur je vast wel een kaartje.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-02-2019 10:39
Het is een rage van de laatste pakweg 20 jaar (in bepaalde buurten, in beter gesitueerde wijken/villawijken kom je het nauwelijks tegen). Evenals de beschilderde dakpan naast de voordeur met daarop én de voornamen van de volwassen, én alle voornamen van de kinderen, en niet te vergeten het geschilderde hondepootje met daarnaast de naam van de hond.
Onzin.
Dat werd in de jaren '70 en '80 ook al gedaan, misschien daarvoor ook wel. Dat weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
09-02-2019 12:23
Ik woon in Amsterdam. We hebben met ons miljoen geen voortuin ;-). Maar mensen hangen ook niks voor het raam ofzo. u

Maar opgegroeid in (vrij grote) provinciestad en op daar nooit gezien hoor. Kennelijk iets van dorpjes.

Wat moet een ander ook met die informatie? Kan niemand iets schelen.. Behalve familie, vrienden en bekenden natuurlijk, maar die stuur je vast wel een kaartje.
Ik kan werkelijk waar niet geloven dat je nog nooit een geboortebord gezien hebt of er tenminste van gehoord hebt.
Ik heb in dorpen én steden gewoond, in de provincie en in de randstad en heb ze overal gezien.
Alle reacties Link kopieren
Vandemelkboer schreef:
09-02-2019 07:34
Woon je in België, of is er echt een stukje Nederland waar dit helemaal ongebruikelijk is?
In België wordt dit ook gedaan.
Ik ken het ook niet, hier ook nooit zo'n bord gezien. Maar wie weet rukt het nog op naar de randstad Permis.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-02-2019 12:26
Ik kan werkelijk waar niet geloven dat je nog nooit een geboortebord gezien hebt of er tenminste van gehoord hebt.
Ik heb in dorpen én steden gewoond, in de provincie en in de randstad en heb ze overal gezien.
Als uitzondering ja, bijv. zo'n ooievaar als je ergens langs rijdt... en echt niet hier in de stad. Denk dan eerlijk gezegd dat de ooievaar mensen beetje raar zijn en dat de buurt dat vast ook vindt.

Staat trouwens ook zelden een naam op volgens mij?!

Als een logisch gebruik, iets standaards, waar je kennelijk rekening mee houdt (zie TO) ken ik het echt niet.
Niemand die ik ken, en dat zijn toch heel veel mensen, heeft dat ooit gedaan of overwogen.
Alle reacties Link kopieren
ramy72 schreef:
09-02-2019 13:21
Ik ken het ook niet, hier ook nooit zo'n bord gezien. Maar wie weet rukt het nog op naar de randstad Permis.
Ja, we wachten het af.
Alle reacties Link kopieren
Vandemelkboer schreef:
08-02-2019 20:06
Het is natuurlijk eigenlijk ook geen probleem. Het voelt alleen een beetje suf om drie maanden later dezelfde naam in je tuin te zetten. Ik snap dat er meer mensen zo heten, maar dat nou net iemand drie maanden ervoor, drie huizen verder ook zo heet, dat vind ik toch anders dan wanneer kind over zeven jaar bij iemand in de klas komt die toevallig ook zo heet.

Nu is het ook toeval, maar lijkt het geen toeval. Zoiets.
En als het 7 huizen of 12 huizen verderop was geweest??
Waar ligt de gens om je bezwaard te voelen. Jullie hebben deze naam al gekozen, zelfs al jaren terug.
Als je het zelf geen probleem vindt dat er 2 Mientjes in de straat wonen, gewoon doen!!
Afbeelding


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hier hangt er vaak een naamslinger voor het raam of een naamsticker. En dat is niet iets plaatselijks.
Het lijkt me trouwens totaal geen probleem als buren dezelfde naam kiezen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-02-2019 12:25
Onzin.
Dat werd in de jaren '70 en '80 ook al gedaan, misschien daarvoor ook wel. Dat weet ik niet.
Nou sorry, maar in die tijd nog nooit borden in de tuin gezien met namen van pasgeboren kinderen erop. Ook geen slingers voor het raam e.d. Dat is echt iets van de afgelopen 20 jaar ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken die geboorteborden alleen van zuid Nederland. Wij wonen in een dorp in de randstad en daar zie je ze niet. Wel ooievaars (zonder naam) of naamslingers voor het raam, maar die enorme borden niet.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Wij hebben 3 jaar geleden al twee namen voor een meisje gekozen: N of E, maar dat werd een jongen. In de tussentijd zijn er buren gekomen met een 3-jarige N en ons nieuwe buurmeisje van 15 heet E. Met beide buren gaan wij zelf (nog) niet echt om, maar er is natuurlijk grote kans dat onze aankomende baby over een paar jaar met die N gaat spelen op straat.
Desondanks zal dat mij niet ervan weerhouden een van die twee namen te geven, als het een meisje blijkt te zijn; dat horen we over twee weken. Het is de naam die wij het mooist vinden, ongeacht hoeveel anderen er zijn. (En als het een jongen is, hebben we een heel ander 'probleem', namelijk uberhaubt een naam bedenken ;) )
anoniem_324645 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 20:53
Reden: Herkenbaarheid
4.38% gewijzigd
pejeka schreef:
09-02-2019 17:57
Nou sorry, maar in die tijd nog nooit borden in de tuin gezien met namen van pasgeboren kinderen erop. Ook geen slingers voor het raam e.d. Dat is echt iets van de afgelopen 20 jaar ofzo.
Dat jij het niet zag 'in die tijd' zegt iets over jou en jouw leefomgeving en weinig over de rest van het land. :P

In de periode dat ik geboren ben, werden er waslijnen in de voortuin gespannen met babykleding eraan, natuurlijk deels roze of blauw. Naam hoefde niet, dat was binnen vijf minuten wel bekend in het dorp. En buiten het dorp duurde het wel een of twee dagen, want het werd ook nog in het plaatselijke nieuwsblad gepubliceerd, net als in het parochieblad. ;-D

Oh en TO, in het mini dorp van ons had mijn broer twee naamgenootjes (allemaal een klas na elkaar) en ik twee (een in mijn klas en een een jaar jonger, maar door gecombineerde klassen zaten we alledrie in hetzelfde lokaal). Tegenover ons woonde dan ook een gezin met een naamgenoot van broer en hun buren met een naamgenoot van mij. Mijn moeder vond het helemaal niet leuk (understatement), wij als kinderen hebben er nooit moeite mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik van de Vivaforummers een van de weinige zou zijn die wel na zou denken over een andere naam. En niet omdat ik het niet leuk zou vinden als de buurt denkt dat ik een na-aper ben. Maar gewoon omdat ik het leuker vind als mijn kind en het buurtkindje verschillende namen heb.
pejeka schreef:
09-02-2019 17:57
Nou sorry, maar in die tijd nog nooit borden in de tuin gezien met namen van pasgeboren kinderen erop. Ook geen slingers voor het raam e.d. Dat is echt iets van de afgelopen 20 jaar ofzo.
Nee hoor, ik vraag het net aan mijn ouders en die hadden een slinger voor het raam :mrgreen: en ik ben uit begin 80.
gioia82 schreef:
09-02-2019 18:01
Ik ken die geboorteborden alleen van zuid Nederland. Wij wonen in een dorp in de randstad en daar zie je ze niet. Wel ooievaars (zonder naam) of naamslingers voor het raam, maar die enorme borden niet.
Hier ook randstad en iedereen doet het hier :)
Alle reacties Link kopieren
Loes1975 schreef:
09-02-2019 21:10
Ik denk dat ik van de Vivaforummers een van de weinige zou zijn die wel na zou denken over een andere naam. En niet omdat ik het niet leuk zou vinden als de buurt denkt dat ik een na-aper ben. Maar gewoon omdat ik het leuker vind als mijn kind en het buurtkindje verschillende namen heb.
En een jaar later gaan de buren verhuizen, komt er een nieuw gezin en die hebben een kind met de 2e keus naam van jou kind.
Dat is pas balen ;-)
Hier plaatst de buurt een enorm bord met naam en slinger en babykleertjes en de hele mikmak. Dat gaat al tientallen jaren zo en dat doen de ouders zelf echt niet hoor.

Wij hebben onze zoon een andere naam gegeven omdat iemand in de familie dezelfde naam aan haar kind had gegeven. Geen naaste familie en we zijn ze eigenlijk nooit tegen gekomen met kinderen. Maar toch geen spijt van, de nieuwe naam was misschien nog wel leuker. Elke naam van de eigen kind is leuk. Dus ik zou een andere naam kiezen TO.
Titel klopt ook niet helemaal zo klinkt het of jullie al een kind hebben met de naam en zij jullie na-apen .
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
10-02-2019 08:37
Hier ook randstad en iedereen doet het hier :)
Echt! Welke stad woon je?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in een klas met drie keer Monique en twee keer Paul (bouwjaar 1971)
Waarom hoor je die namen helemaal niet meer??

Schoonzus en ik hebben dezelfde naam, en een andere broer heeft nog even verkering gehad met "nummer 3" met dezelfde naam.

Soms kom je het gewoon zo tegen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Niet het hele topic doorgelezen maar als ik het goed begrijp ben je zwanger, vandemelkboer?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-02-2019 10:39
Het is een rage van de laatste pakweg 20 jaar (in bepaalde buurten, in beter gesitueerde wijken/villawijken kom je het nauwelijks tegen).
Hier toch echt zo'n 'beter gesitueerde wijk'; statige herenhuizen en veel groen, bakfietsen en hippe namen. En altijd wel een stuk of vier geboorteborden in de straat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven