Cadeaus aan kraamhulpen/juffen/meesters etc

25-01-2021 22:36 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic:

Wat is jullie mening over het geven van cadeaus aan de kraamverzorgster/ juf/meester/ pedagogisch medewerker?

Ik snap dat het leuk is om soms eens een aardigheidje te geven, een dat doe ik zelf ook wel eens. Maar dan naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis ofzo.

Maar op Facebook zag ik laatst een draadje voorbij komen: "Heb jij je cadeau aan de kraamhulp al klaar staan?" Alsof het standaard is, of zelfs een verplichting. De ene na de andere post met Rituals pakketten en allerhande "voor de liefste kraamverzorgster" items passeerde de revue. Heel erg veel van hetzelfde ook.

En (nu nog niet aan de orde voor mij) eens in de zoveel tijd is het juffendag o.i.d., volgens mij speelt daar een beetje hetzelfde ding?

Volgens mij kunnen die mensen allemaal wel een marktkraam beginnen met de goedbedoelde pakjes thee, chocolade, douchefris en kaarsen die ze steeds maar weer krijgen.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verhalen van de ontvangers, wat vind je ervan?

Een blijk van waardering is natuurlijk altijd leuk, maar zit je ook echt op zulke cadeautjes te wachten?

Hoeveel "voor de liefste juf" mokken heb je al in de kast staan?

Wat zijn de stomste cadeaus en wat was wel leuk?

Geef jij zulke cadeaus?

Totaal aantal stemmen: 112

Nee (46%)
Ja, vanwege groepsdruk e.d. (11%)
Ja, leuk (24%)
Ja, maar niet op een "nationale dag" maar op mijn eigen moment (19%)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik was eigenlijk niet van plan onze kraamphulp een cadeau te geven maar toen bleken we echt een leuke klik te hebben en vond ik haar heel waardevol. Naast natuurlijk de zorg ook op mentaal vlak lekker nuchter en goede adviezen.

Hebben toen spontaan fles gin gekocht en gegeven. Viel goed in de smaak! Wel een gokje maar leek ons leuker dan een mandje met douchegel etc.
Wij hebben volgens mij een fles rosé meegegeven aan onze kraamhulp. Maar verder ben ik niet zo van de snuisterijen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kraamhulp getrakteerd op een gebakje.

Ik ben zelf juf en van mij hoeven de cadeautjes niet maar ik zie wel hoe leuk kinderen het vinden om te geven. Ik ben dan ook fan van de zelf uitgezochte cadeautjes van de kinderen :) . Fluoriserend/ met glitters/ superkitsch.... :love:

Helblauwe Boeddhabeeldjes / een plastic kanten tafelkleed/ een zelf geverfde pennenbakje.... heerlijk!

Zoon geeft ook liever zelf een cadeautje dan een groepscadeau... ik koop vaak iets als een strippenkaart voor de ijsjeswinkel. Ik koop het omdat hij het graag wil geven, niet omdat ik vind dat de juf zonodig een cadeautje moet.
Alle reacties Link kopieren
Eerste kraamhulp hebben we volgens mij niets gegeven, waren opgelucht dat ze weg was🙈

De tweede was echt een topper en heb haar echt gemist en dus ook een mooi cadeautje voor gekocht. Stiekem kende ik haar moeder dus vooraf af kunnen stemmen
Alle reacties Link kopieren
De kraamverzorgster heeft een geboortekaartje gekregen. Die verzamelde ze. Aan juffendag deed ik mee als de klasse-ouder geld inzamelde, maar ik heb nooit zelf iets gekocht. Wel heb ik bij afscheid van het kdv een cadeautje gegeven, maar dat maakte onderdeel uit van de traktatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk om mensen die 'een belangrijk stukje met me meelopen in het leven' iets te geven. Inderdaad, als een stukje waardering. Maar ik ben sowieso wel van de cadeautjes.

Op de geijkte dagen, zoals eind van het schooljaar, maar ik dochter iets maken. Afgelopen jaar wilde ze een mooie bloem uit de tuin. Ik heb kleine vaasjes gekocht en daar heeft ze een tekening op gemaakt. Kleinigheidje dus.

De kraamzorg heb ik een stoffen haarhanddoek en een zakje badparels gegeven. Omdat we daar leuke momenten mee hebben gehad in de kraamtijd.

Voor de kerstvakantie heb ik de juf van mijn oudste een boek gegeven. Dat was een duur cadeau, maar ik moest meteen aan haar denken. Ik heb er een mooie kaart bij gedaan met oprechte woorden van dankbaarheid. Het is voor iedereen een lastige tijd, maar zij heeft echt nog tien stapjes extra moeten doen afgelopen half jaar. Ik wilde haar graag laten weten dat dat gezien en gewaardeerd wordt.

Mijn jongste gaat binnenkort naar een andere groep op het kdv. De juffen krijgen een boek voor de groep en ik bak hun favoriete gebak.

Oftewel, ik geef graag iets. Op geijkte en minder geijkte momenten. Ik probeer het dan wel persoonlijk te maken en geef graag boeken of plantjes o.i.d.

Zelf werk ik ook in de opvang/onderwijs en ben oprecht blij met alles wat ik krijg. En wat ik zelf evt. niet gebruik maak ik een ander weer blij mee.
Juffen en meestersdag is ter vervanging van hun verjaardagen dus of je dan een cadeautje geeft, wat ik 39 jaar geleden ook al deed vanaf de kleuterschool op de verjaardagen of op die ene juffen en meestersdag. Zelfde idee toch?


En een bedankje of dankwoord aan andere zorgmederwerkers of hulp is ook nooit verkeerd als je dat zelf ook echt fijn vind. Anders niet doen.

Zie het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Een bedankje voor de kraamhulp als ze je echt goed geholpen heeft, vind ik wel mooi. Heb ik ook gedaan. Het is niet erg als je het niet doet maar wel een blijk van waardering

Als docent in het VO vind ik cadeautjes/bedankjes altijd heel bijzonder om te krijgen, juist omdat het niet standaard is. Als je dan iets krijgt, weet je dat je echt gewaardeerd bent, dat is heel mooi. Hoeft overigens absoluut niet iets groots te zijn, een kerstkaart krijgen is ook gewoon een mooie blijk van waardering bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste kraamverzorgster kreeg niks. Geen seconde aan gedacht ook. De kraamverzorgster bij jongste kreeg een doosje bonbons.

Hier nog kdv leeftijd, maar kdv regelt iets op dag van de leidster. En als peuter dadelijk na 3,5 jaar afscheid neemt heb ik wel een gepersonaliseerde waterfles met kaartje per juf. Als blijk van waardering. Geen idee hoe het met juffen dag enzo zal gaan, maar ik hou van persoonlijke cadeautjes boven standaard douchesets oid.
Alle reacties Link kopieren
Gestemd op ‘ja leuk’ omdat ik wel presentjes geef en dat in 99% van de gevallen op de ‘vaste’ momenten doe. Afscheid kraamzorg, afscheid KDV/PSZ, enz. Juffen- en meesterdag wil zoon zelf.

En een gevulde pot drop voor de nachtverpleging vond ik wel zo netjes nadat ik na een verblijf hun pot had leeg getrokken. En een aparte mok met drop voor die ene nachtverpleger die zo lief was om iedere nacht even te komen kletsen en alvast mijn haren borstelde en in een verse knot draaide.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja, (tot nu toe) alleen op mijn eigen moment. En ik houd er dan ook wel van om meteen een beetje uit te pakken, geen prulletje maar een cadeau als dank hoort een beetje luxe te zijn vind ik.

Geen idee wat ik ga doen als kind op school zit en kleinigheidjes geven daar een gewoonte blijkt te zijn. Dan zou ik denk ik wel groepsdruk ervaren hoor, haha. Misschien dat ik initiatief zou nemen om met zijn allen één flink cadeau te geven ipv 30 kleintjes.
ollie-ollie schreef:
26-01-2021 00:18
Ja, (tot nu toe) alleen op mijn eigen moment. En ik houd er dan ook wel van om meteen een beetje uit te pakken, geen prulletje maar een cadeau als dank hoort een beetje luxe te zijn vind ik.

Geen idee wat ik ga doen als kind op school zit en kleinigheidjes geven daar een gewoonte blijkt te zijn. Dan zou ik denk ik wel groepsdruk ervaren hoor, haha. Misschien dat ik initiatief zou nemen om met zijn allen één flink cadeau te geven ipv 30 kleintjes.
Ik hoop dat je dat dan wel eerst even kort sluit met de leerkrachten.
Onze eerste kraamphulp bij de tweede baby heeft een lekkere reep tony's gehad, dat werd gewaardeerd. De tweede kraamhulp een fles doucheschuim van de ritualsgeur die zij het lekkerste vond. Ik had een bodylotion in die geur gekregen tijdens mijn kraamweek en toen kwam ter sprake dat zij die geur de lekkerste vond. Omdat zij ook heel waardevol was voor ons in de kraamweek ben ik op de laatste dag dat gaan halen. Ook zij kon dat waarderen.

Ik vind niet dat je zulke dingen moet doen omdat het moet, maar gewoon als waardering en bedankje.
De oudste trakteert binnenkort ook voor zijn verjaardag op de opvang, dan vind ik dat daar ook wel een kleinigheidje voor de leidsters in mag zitten. Ik probeer altijd iets te kiezen waarvan ik denk dat het wel gewaardeerd wordt en wat niet te groot is.


Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar meer verhalen van de ontvangers.
Ik vind vooral de gedachte erachter erg leuk. Kinderen 'kochten' altijd iets voor juffendag. De kraamverzorgster kreeg bloemen etc.

Als 'juf' vind ik het heel leuk te ontvangen. Ook weer de gedachte erachter. Heb echt heel lieve dingen gekregen en deel dat sinds royaal van uit.

Vorige week een kind in de opvang op school met doosje Merci, voor de juffen omdat we zo hard werkten. Dat vind ik dus oprecht leuk. Maakt weer een beetje goed dat andere ouders wat ondankbaar kunnen zijn over de opvang of 'misbruik' maken van de opvang.
Due-scimmie schreef:
25-01-2021 23:20
Onze eerste kraamverzorgster kreeg niks. Geen seconde aan gedacht ook. De kraamverzorgster bij jongste kreeg een doosje bonbons.

Hier nog kdv leeftijd, maar kdv regelt iets op dag van de leidster. En als peuter dadelijk na 3,5 jaar afscheid neemt heb ik wel een gepersonaliseerde waterfles met kaartje per juf. Als blijk van waardering. Geen idee hoe het met juffen dag enzo zal gaan, maar ik hou van persoonlijke cadeautjes boven standaard douchesets oid.

Het kaartje is reuze leuk, het personaliseren hoeft natuurlijk niet. Zo'n leidster waardeert die cadeautjes vast maar kan ze niet allemaal gebruiken, en gepersonaliseerde dingen kun je ook niet weggeven. Dus belandt het ongebruikt in een kast of uiteindelijk in de kliko.

Beetje jammer voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij hadden bij beide kinderen dezelfde kraamhulp.
Ze heeft op de laatste dag een handgeschreven kaart gerekend met foto van haar en kind in de kraamweek.
En een grote bos bloemen.
Bij de 2e zaten we in de hittegolf ,dus toen een bon zodat ze later zelf nog een flinke bos bloemen kon halen.
Werd heel erg gewaardeerd.

Op de kinderopvang doe ik vaak wel iets op de dag van de leidster. Maar ook altijd rond kerst oud en nieuw om ze te bedanken voor een jaar goede zorgen.
En met verjaardag vieren ook wat extra voor de leidsters.
Het zijn nou eenmaal echt lieve meiden.

Ik doe dat echt graag, ook voor familie en vrienden af en toe een kleinigheidje
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
We hebben op school gezamenlijke cadeaus op de dag van de juf, als er een jubileum verjaardag is ( want dan hebben we apart feest).
Dan maken de kinderen vaak iets leuks. Net als op laatste schooldag.

De paar echt briljante juffen kregen een kaart aan het eind van het jaar. Dat vonden ze heel erg leuk.
De kdv juffen deden mee met de traktatie voor de kinderen, ik had een kasteel vorm, en daar ging voor vier cakes beslag in. Hele pand at mee. Bus slagroom erbij en het was echt feest. Niet meteen vanaf baby, vanaf twee denk ik. Ik had twee kinderen, dus vier keer cake.

Bij afscheid heb ik een favoriet voorleesboek gegeven. Ook eens voor een juf op school, iets lekkers en een boek van de gorgels met de hele klas. De juf had deel 1 hartstochtelijk voorgelezen aan onze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik geef graag iets als blijk van waardering. Dat hoeft niet groots te zijn en ik doe er altijd een kaartje bij met waarom iemand belangrijk voor ons is. Meer juffen/meester-dag maken mijn kinderen zelf iets, vinden ze heel leuk. Eigenlijk iedereen geeft hier iets op school. Vanuit school wordt aangegeven dat als je iets wil geven dan iets wat door de kinderen gemaakt is.
Alle reacties Link kopieren
Als juf waardeer ik die cadeautjes erg! Het feit dat iemand deze moeite voor je doet is al bijzonder. Dan maakt het niet eens zoveel uit wat het is. Het meeste gebruik ik ook echt, waarbij ik nog eens aan dat kind terug denk.

Zelf geven we de juffen/meester ook altijd iets. Gewoon omdat ik het waardeer dat ze zich dat jaar weer voor mijn kind ingezet hebben. Want hun salaris krijgen ze ook wel zonder dat stapje extra dat ze zetten! Fijn toch, als iemand zich dan extra inzet voor jouw kind/de groep van jouw kind?

Kraamverzorgsters heb ik ook wat gegeven (behalve de eerste, wist ik veel dat ze halverwege de week konden wisselen :$ , had dus nog niks in huis). En mijn poetshulp geef ik ook zeker 2x per jaar iets.
Zelfs de schoenmaker heb ik wel eens iets gegeven! En de tuinmannen die hier 2 dagen bezig waren kregen op vrijdag een kroketje bij de lunch.
En caissières, de postbode, etc. probeer ik ook altijd vriendelijk te benaderen, complimentje te geven of zoiets.
Het is toch niet moeilijk om het leven een beetje te kleuren? Iedereen wordt graag gewaardeerd!
Alle reacties Link kopieren
De juffen kregen wel iets, klassikaal, dus niet allemaal prullen
Onze werkster krijgt rond kerst iets extra's (geld)
Ik geef mijn medewerkers een mooie fles wijn (buiten het kerstpakket van bedrijf om)
En soms ook andere collega's die iets bijzonder doen
Bij mij is dat niet onder groepsdruk, maar omdat ik het zelf leuk vind om te doen.

Met onze kraamhulp hadden we een hele leuke klik. En ze deed meer dan ze zou moeten doen. Ik was haar heel dankbaar dat ze ons zo goed op weg heeft geholpen.

Ze was een alleenstaande moeder en ik merkte dat ze de eindjes aan elkaar moest knopen moest knopen. Einde van de kraamtijd hebben we daarom een envelopje met 50 euro gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Kraamhulp niks gegeven, we waren blij dat ze weg ging.

Hier een dochter bij de peuters, 3 juffen en een keer voor alledrie een ander tijdschrift leuk ingepakt (zo dat ze ook konden ruilen) met een kaartje eraan waarop stond hoe blij we met ze zijn.

Dochter mag als de scholen open gaan naar de kleuters.Ze krijgen dan een knuffelaap (ik slinger van de peuters naar de kleuters) die de kinderen ook krijgen (met wat apenkoekjes erbij) en dan voor de juffen een mooie sleutelhanger eraan en een kaart waarop we zetten hoe we hun ervaren hebben.Het zijn echt zulke lieverds die zo hun best voor dochter en de andere kindjes doen.Ook nu tijdens alweer de noodopvang en de overgang naar de kleuters, echt top!
Alle reacties Link kopieren
Onze geweldige kraamhulp heb ik uitgebreid bedankt en met tranen in m'n ogen (deels door hormonen) afscheid van genomen, maar geen cadeautje gedaan.

Op juffendag maakt dochter een mooie knutsel. Zij blij dat ze iets kan geven en ik verwacht bij juf geen schuldgevoel als het in de prullenbak beland.
Volgend schooljaar gaat ze naar groep 3 en neemt ze afscheid van de hele lieve kleuterjuffen. Ik denk dat ik dan ook een gekocht kleinigheidje geef, naast de knutsel van dochter.
Alle reacties Link kopieren
Beide kraamhulpen hebben een cadeautje gekregen op hun laatste dag bij ons.

Ik wist van de eerste kraamhulp dat ze dol was op de lekkernijen van de chocolaterie hier in het dorp. Daar heb ik een doosje bonbons op laten halen voor haar. Ze was lief, was ontzettend begaan en behulpzaam en ik heb tranen met tuiten gehuild toen ze haar laatste dag had en ons verliet ;-)

De tweede kraamhulp heb ik zo mee gelachen, zoveel aan gehad qua handigheidjes met 2 kleine kinderen en we delen een gezamelijke hobby. Voor haar heb ik een waardebon gekocht bij een wolwinkel in hetzelfde dorp en ik kreeg na een goede maand een foto door van haar kunstwerk.

Beide keren viel het goed in de smaak en omdat ik echt met beiden een hele fijne band had, ik me heel erg op mijn gemak voelde en ze echt in het zonnetje wilde zetten, vond ik een gebaar richting beiden echt wel gepast.

Mijn moeder is, totdat ze met vervroegd pensioen ging, kleuterjuf geweest. Zij kreeg iedere juffendag en op haar verjaardag van alles mee naar huis. Douchegel, chocola, zelfgemaakte knutsels. Soms was dat veel, maar alleen het idee dat ouders en kinderen wat voor haar specifiek hadden gekocht of gemaakt, zorgde voor een fijn gevoel. En ja, ze had een voorraad aan douchegel, bodycream, maar met 2 dochters was dat prima en hoefde ze de voorraad niet zelf aan te vullen ;-)
De zelfgemaakte knutsels bleven even staan/hangen, maar verdwenen daarna wel in de prullenbak/oud papier, met uitzonderingen van knutsels die gewoon echt handig waren.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 09:47
4.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven