Cadeaus aan kraamhulpen/juffen/meesters etc

25-01-2021 22:36 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic:

Wat is jullie mening over het geven van cadeaus aan de kraamverzorgster/ juf/meester/ pedagogisch medewerker?

Ik snap dat het leuk is om soms eens een aardigheidje te geven, een dat doe ik zelf ook wel eens. Maar dan naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis ofzo.

Maar op Facebook zag ik laatst een draadje voorbij komen: "Heb jij je cadeau aan de kraamhulp al klaar staan?" Alsof het standaard is, of zelfs een verplichting. De ene na de andere post met Rituals pakketten en allerhande "voor de liefste kraamverzorgster" items passeerde de revue. Heel erg veel van hetzelfde ook.

En (nu nog niet aan de orde voor mij) eens in de zoveel tijd is het juffendag o.i.d., volgens mij speelt daar een beetje hetzelfde ding?

Volgens mij kunnen die mensen allemaal wel een marktkraam beginnen met de goedbedoelde pakjes thee, chocolade, douchefris en kaarsen die ze steeds maar weer krijgen.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verhalen van de ontvangers, wat vind je ervan?

Een blijk van waardering is natuurlijk altijd leuk, maar zit je ook echt op zulke cadeautjes te wachten?

Hoeveel "voor de liefste juf" mokken heb je al in de kast staan?

Wat zijn de stomste cadeaus en wat was wel leuk?

Geef jij zulke cadeaus?

Totaal aantal stemmen: 112

Nee (46%)
Ja, vanwege groepsdruk e.d. (11%)
Ja, leuk (24%)
Ja, maar niet op een "nationale dag" maar op mijn eigen moment (19%)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kraamhulpen beide keer bos bloemen gegeven bij afscheid en de vk ook. Maar eigenlijk is t best gek ze doen hun werk en krijgen salaris. Ik krijg ook geen kado’s op mijn werk😅
where ever you go, go with your heart
Ik ben alleen ontvanger, maar ik vind het heerlijk om al die prullen te krijgen. Ik drink al jaren uit een de-liefste-juf mok en heb een zelfde soort koektrommel.
Toen ik laatst corona had, kreeg ik ook een grote envelop met tekeningen thuis. Daar word je toch blij van!
Alle reacties Link kopieren
Kind is rond kerst jarig en trakteert dan. Voor leidsters heb ik dan iets kerstigs qua chocolade. Klein doosje van het een of ander. Altijd met een kaartje erbij en dank voor alle goede zorgen en het plezier wat kind daar heeft.

Kraamverzorgster hebben we een pakketje gegeven van een lokale cadeau winkel. Achteraf vond ik dat niet zo geslaagd, maar man moest het regelen want ik was nog verre van mobiel en ook mijn hoofd kon er even niks mee.
Straks bij nummer 2 wil ik dat anders doen. Ga ik vooraf even over nadenken.
Wil geen dure dingen geven, maar ook geen algemene 'zooi'.

Voor juffen/meesters hoop ik dat tzt bij kind zelf te kunnen neerleggen. Liefst een knutsel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juf en word blij van die cadeautjes. Het leukst vind ik iets dat ik op school kan gebruiken. Het is super lief.
Ik denk dat het altijd leuk is als iemand speciaal iets voor je koopt of maakt. Maar extra leuk is het wanneer dit niet op een standaard dag is.
Ik heb jaren op het kdv gewerkt en daar lieten ouders vaak merken dat ze blij met ons waren. Ze zeiden dat bij het halen van hun kinderen of schreven het in het schriftje. Dat was mij meer waard dat een cadeautje op de dag van de leidster.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ondanks dat we heel weinig kraamzorg kregen waar ik erg van baalde want het was allemaal druk in de zomervakantie blabla, wel erg blij met mijn kraamhulp, maar een cadeautje heb ik niet gegeven. Waarom? Puur omdat ze er ook niet veel is geweest, wij hebben in 1 week tijd 3 kraamhulpen gezien, soms maar 3 uurtjes per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de kraamzorg gewerkt en kreeg 9vd10x wel een kleinigheidje op de laatste dag. Vond het altijd erg leuk! Als ik niks kreeg was het ook prima. Geboortekaartjes kreeg ik ook altijd, heb deze altijd in een map bewaard die k nu nog heb. Soms kreeg ik foto's nagestuurd, ook erg leuk. De kleinigheidjes varieerden van een bos bloemen/ plant tot een bon van de drogist, een zelf gemaakte tekening van andere kinderen in het gezin, een zelfgemaakt kadootje van een creatieve kraamvrouw, sommige mensen kozen voor iets wat in het seizoen paste, zo heb ik een keer een kleine oranje bal met geschreven bedankje gehad. Dat gezin had het geboortekaartje ook oranje, geboorte was met het WK.

Zelf heb ik de eerste kraamhulp een bos bloemen en een cadeaubon gegeven, de 2de niks, was erg blij dat ze weg was.

Toen ik op een revalidatiecentrum werkte kregen we als team ook vaak een kleinigheidje. In het verpleeghuis ook regelmatig iets gekregen als een bewoner overleden was.

Ik vind het leuk om iets te krijgen/ geven, zelfgemaakt helemaal leuk!
Als de kinderen jarig zijn geef ik de leidsters ook iets als kind trakteert, als ze straks afscheid nemen van hun groep krijgen de leidsters ook iets. Ze hebben m'n kinderen rust, structuur en een veilige haven gegeven toen ons leven op z'n kop stond, er heel veel gebeurde en ik elke dag in de boksring stond om een nieuw leven op te bouwen voor ons drieën.

Maar de reden om de kraamzorg of wie dan ook een kleinigheidje te geven is omdat ze onderdeel zijn van een bijzondere, kwetsbare, intieme periode, een nieuw begin, soms het einde. Ik heb veel gehoord toen ik nog in de kraamzorg werkte, je bent soms een soort vertrouwenspersoon. Ik vond het altijd wel bijzonder. Zou het werk ook zo weer willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in het basisonderwijs werkte vond ik de cadeautjes heel leuk. Ik heb de mokken en theeglazen nog steeds in de kast staan, ik had die ook nodig. Het zijn gewoon normale mokken en theeglazen, geen rare teksten erop zoals 'voor de liefste juf'. Ik heb één mok gekregen waar ze mijn naam op hebben laten drukken, dat vond ik ook superleuk omdat mijn naam nooit voorkomt op al die naamdingen. Dus nu heb ik eindelijk iets met mijn naam erop. De douchegels waren ook altijd welkom. Sommige kinderen gaven een theezakje met een koekje en een kaartje, ook superleuk. En de chocolaatjes natuurlijk, heerlijk. Ik heb ook nog twee kaarsen staan waar de moeder een zelfgemaakt breisel omheen heeft gemaakt met hartjes eraan. We hebben eigenlijk nooit kaarsen aan, dus die staan nog steeds in de vensterbank. Oh en ik heb ook bloemen gekregen, dat was ook leuk. Alleen niet handig om dat op de laatste dag voor de zomervakantie te geven, even als tip ;)

Tekeningen van de kinderen gooide ik direct weg. Cadeautjes die ik zelf niet wilde gaf ik weg aan vriendinnen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat het gebruikelijk is om aan de kraamzorg een cadeautje te geven. Wij hebben dat dus niet gedaan.

Aan de juffen geef ik altijd chocola. Ik ben meer van cadeaus wat ze op kunnen eten ipv de zoveelste mok.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
26-01-2021 06:49
Het kaartje is reuze leuk, het personaliseren hoeft natuurlijk niet. Zo'n leidster waardeert die cadeautjes vast maar kan ze niet allemaal gebruiken, en gepersonaliseerde dingen kun je ook niet weggeven. Dus belandt het ongebruikt in een kast of uiteindelijk in de kliko.

Beetje jammer voor het milieu.
Gedachten erachter is dat het stikbenauwd wordt daar in de zomer binnen, ze veel drinken en ze zo makkelijk zien welke waterfles van wie is 😏.

Jij mag jouw mening hebben, ik deel hem niet.
Due-scimmie schreef:
26-01-2021 11:20
Gedachten erachter is dat het stikbenauwd wordt daar in de zomer binnen, ze veel drinken en ze zo makkelijk zien welke waterfles van wie is 😏.

Jij mag jouw mening hebben, ik deel hem niet.

Dat kan en mag, maar na jaren onderwijs wordt het gewoon best veel. Ik werk pas vijf jaar in het onderwijs en heb al twee gieters met : bedankt dat je mij hielp groeien' met dan nog de naam van het kind erop. Mijn collega heeft er al vier.

Maar ook dingen met je eigen naam heb je eens meer dan genoeg van.

Ik zeg dat in dit topic, niet speciaal tegen jou omdat iedereen daar dan misschien rekening mee kan houden. Niet voor mij maar voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
26-01-2021 11:07
Ik wist niet dat het gebruikelijk is om aan de kraamzorg een cadeautje te geven. Wij hebben dat dus niet gedaan.

Aan de juffen geef ik altijd chocola. Ik ben meer van cadeaus wat ze op kunnen eten ipv de zoveelste mok.

Het is ook geen verplichting. Ik ben er nooit van uit gegaan dat ik iets kreeg, een simpel gemeend bedankje was voldoende! Ik ging ook niet anders weg als ik niks had gekregen, het is wel gewoon je werk waar je salaris voor krijgt, zoals iemand anders al zei. Als je een kantoorbaan hebt krijg je ook niks als je iets afgerond hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juf en heb het geluk soms echt verwend te worden door de kinderen en ouders.
Ik word echt heel blij van een kaart met een persoonlijke boodschap. Als duidelijk is dat ouders (en soms ook de kinderen zelf) echt even zijn gaan zitten voor de tekst. Dat maakt dat ik me echt gewaardeerd voel om wie ik ben en hoe ik mijn werk doe/gedaan heb.
Verder is chocolade altijd goed. Bekers ook, hoewel ik er al heel wat van heb. Jammer is het als ik iets krijg wat niet bij me past, maar het gebaar waardeer ik er zeker niet minder om!
Alle reacties Link kopieren
Overigens doe ik het ook andersom: mijn klassenmoeders worden aan het eind van het schooljaar ook door mij bedankt met een cadeautje en persoonlijke kaart. Ik steek met de kinderen tijd, aandacht en geld in de Vaderdag en Moederdag cadeautjes. En nu heb ik een ouder die echt behulpzaam is tijdens het thuiswerken van de week een bloemetje gestuurd, om te laten zien dat ik haar hulp enorm waardeer.

Ook nu mijn dochter op het VO zit, geef ik haar aan het eind van het schooljaar een persoonlijke kaart en kleinigheidje mee voor haar mentor.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week kregen wij als team een heel lief kaartje van een oma. Ze had opgepast bij haar kleinkinderen en zag hoe wij het thuisonderwijs aanpakken en wilde daar haar waardering voor uiten. Dat wordt door heel het team heel erg gewaardeerd!
Cadeautjes zijn bijna altijd leuk. Ik geef ze graag en ik krijg ze graag.
Het enige wat ik vervelend vind zijn verplichte grote bijdragen voor een cadeau dat ik niet zo leuk vind (omdat ik denk dat de ontvanger er niet op zit te wachten), maar dat is denk ik maar een keer gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn duo-collega (groep 1/2) kreeg vorig jaar een gebruikte mannen deo-roller met een haar erop. :sick:

Het kindje had zo graag iets willen geven dat ze van haar moeder die deo van papa had meegekregen.

(School in een probleemwijk)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn fantastische kraamhulp had het vooral druk met ons te vroeg geboren kindje warm houden en verzuchtte dat het zo lastig is om 100% wollen dekens te vinden (vaak een mix met polyesther). Dus ik heb voor haar een mooi 100% wollen dekentje 'gemaakt' (lap netjes omgezoomd en haar initialen erop geborduurd, gestyleerd zodat het niet zo 'in your face' was).
Dat kan ze dan achterin de auto leggen voor als ze in een vergelijkbare situatie komt. Of zelf gebruiken. Of weggooien.
Ja, ik ben gek op kadootjes geven, beroep en salaris van diegene maakt me niet zoveel uit verder.
calvijn1 schreef:
26-01-2021 16:46
Mijn duo-collega (groep 1/2) kreeg vorig jaar een gebruikte mannen deo-roller met een haar erop. :sick:

Het kindje had zo graag iets willen geven dat ze van haar moeder die deo van papa had meegekregen.

(School in een probleemwijk)

Dat is toch ontzettend lief van dat kind en van de moeder! Ik snap niet dat je dat hier op een openbaar forum zet, dat getuigt van weinig integriteit.
Niet iedereen is nu eenmaal even fortuinlijk of sociaal vaardig maar de intentie was goed.
Parella schreef:
26-01-2021 19:47
Dat is toch ontzettend lief van dat kind en van de moeder! Ik snap niet dat je dat hier op een openbaar forum zet, dat getuigt van weinig integriteit.
Niet iedereen is nu eenmaal even fortuinlijk of sociaal vaardig maar de intentie was goed.
Helemaal mee eens! De moeder zou het hier maar teruglezen, want zal het herkennen. Ik vind dit echt super lief en zou mij als juf persoonlijk een grotere betekenis hebben dan een grote bos bloemen o.i.d.
Andersom schreef:
26-01-2021 11:29
Dat kan en mag, maar na jaren onderwijs wordt het gewoon best veel. Ik werk pas vijf jaar in het onderwijs en heb al twee gieters met : bedankt dat je mij hielp groeien' met dan nog de naam van het kind erop. Mijn collega heeft er al vier.

Maar ook dingen met je eigen naam heb je eens meer dan genoeg van.

Ik zeg dat in dit topic, niet speciaal tegen jou omdat iedereen daar dan misschien rekening mee kan houden. Niet voor mij maar voor het milieu.
O, ja die vreselijke gieters. Ik bedruk dingen voor de hobby ben ik weiger al dat soort dingen te maken. Krijg elk jaar de vraag voor een gieter of een stoffer met blik.

En nog wel wat van die geijkte dingen als een pot met het zit er drop enz. :-D :-D

Neh, ik wil best wel eens iets maken of personaliseren maar dat wel iets meer echt persoonlijks of nuttigs of liefs. Maar meestal sla ik over en doe het alleen voor mijn eigen kinderen.

Iets wat bij kind of leerkracht past of iets voor school.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:25
7.76% gewijzigd
calvijn1 schreef:
26-01-2021 16:46
Mijn duo-collega (groep 1/2) kreeg vorig jaar een gebruikte mannen deo-roller met een haar erop. :sick:

Het kindje had zo graag iets willen geven dat ze van haar moeder die deo van papa had meegekregen.

(School in een probleemwijk)
Ik hoop echt dat jij niet in het onderwijs zit. Dat je dit soort reacties verzint.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
26-01-2021 08:46
Ik heb de kraamhulpen beide keer bos bloemen gegeven bij afscheid en de vk ook. Maar eigenlijk is t best gek ze doen hun werk en krijgen salaris. Ik krijg ook geen kado’s op mijn werk😅
Ik ben geen juf, geen pedagogisch medewerker en geen kraamhulp, maar elke week krijgen wij wel iets op werk ;) we hebben veel klanten of er is een collega of klant jarig. Dan hebben we nog leveranciers die ook graag iets meebrengen.

Meestal is dit taart, vaak kibbeling of lekkerbekjes, maar ook regelmatig Surinaams eten. Een enkele keer chocola, maar ook weleens een RC bestuurbare auto of van die kleine Bluetooth speakers. Ik zit boven op de administratie, in mijn eentje, maar ze houden altijd rekening met me ( terwijl ze me nooit zien)
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
28-01-2021 08:05
Ik ben geen juf, geen pedagogisch medewerker en geen kraamhulp, maar elke week krijgen wij wel iets op werk ;) we hebben veel klanten of er is een collega of klant jarig. Dan hebben we nog leveranciers die ook graag iets meebrengen.

Meestal is dit taart, vaak kibbeling of lekkerbekjes, maar ook regelmatig Surinaams eten. Een enkele keer chocola, maar ook weleens een RC bestuurbare auto of van die kleine Bluetooth speakers. Ik zit boven op de administratie, in mijn eentje, maar ze houden altijd rekening met me ( terwijl ze me nooit zien)
hier komt tegen kerst voor duizenden euro's aan (vooral) wijn binnen. Mooie champagnes etc.
Als het goed is, levert iedereen die iets krijgt het in, en wordt alles verloot.
Af&toe komt er gedurende het jaar ook wel wat binnen, alles wat verdeeld kan, zetten we in de kantines

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven