Cadeautje voor meester of juf

18-06-2019 09:13 58 berichten
Hallo allemaal,

Mijn oudste zit in groep 1, en ik zie allerlei cadeaus voor juffen en meesters voorbij komen op Facebook. Nou vroeg ik me af... Is dat tegenwoordig normaal? Ik kan me helemaal niet herinneren dat we dat vroeger ook deden. En ik wil natuurlijk niet dat mijn dochter de enige is die niks heeft. Overigens overweeg ik dan toch eerder om haar een kleurplaat te laten maken...

Hoor graag jullie ervaringen.
Een kadootje voor? Einde jaar? Juffendag?
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 09:21
38.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is normaal om iedereen voor ieder wissewasje een kado te geven. Een kado waar de ontvanger niets aan heeft, dat geld, energie en CO2-uitstoot kost en een verspilling van grondstoffen is. Ik zou een nieuw normaal beginnen en de meester of juf gewoon bedanken voor het fijne jaar. Met woorden. En een hand.
Alle reacties Link kopieren
Vaak vinden leraren en juffen iets zelfgemaakts leuker dan de zoveelste mok of ritualmeuk.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Mijn moeder was juf en kreeg 15 jaar geleden al allerlei cadeautjes aan het einde van het schooljaar. Meestal douchegels. Stonden er weer 14 flessen douchegel in de kast. We hoefden nooit zelf wat te kopen en wat we beiden niet lekker vonden ruiken gaven we weg aan anderen met verjaardagen.
Vroeger was dat op de verjaardag van de juf of meester. Nu hebben ze meestal juffen of meestersdag en vieren ze de verjaardagen van de juf en meester niet meer.

Dus het is net zo normaal als vroeger. Alleen op een andere dag.
Einde schooljaar doen ze niet hier. De verjaardagen zijn hier wel op een dag eind van het jaar. Op juffen en meestersdag.
Ik geef de juffen ook altijd een Ritualdinges aan het eind van het schooljaar met een bedankkaartje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 15 en toen was het al normaal.

Hier krijgen ze alle 5 ( 2 kinderen) een cadeaubon van de ijswinkel in de stad. Kunnen ze in de zomer een ijsje gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader is al 16 jaar en mijn schoonmoeder 14 jaar met pensioen maar bij hun puilde eind van het schooljaar ook altijd de kasten uit van de chocolade en wijn etc.
Ik ken het uit mijn eigen jeugd niet maar het bestaat dus al een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
18-06-2019 09:21
Mijn oudste is 15 en toen was het al normaal.

Hier krijgen ze alle 5 ( 2 kinderen) een cadeaubon van de ijswinkel in de stad. Kunnen ze in de zomer een ijsje gaan eten.
Wat een leuk idee!
Eigen gemaakte tekening lijkt me leuker dan een kleurplaat. Iets van chocola, rituals, een bon etc erbij kan ook, hoeft natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe meestal een tijdschrift.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dat gebeurde vroeger ook. Ik weet nog wel dat ik 5 gulden kreeg om iets voor de verjaardag van de meester te kopen. Kocht ik voor 5 gulden een kilo euroshopper chocola. Ik vond dat toen een geweldig cadeau, maar ik hoop voor hem dat niet alle 26 kinderen met een kilo goedkope chocola aan kwamen ;-D
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon en ik hebben wat gegeven bij de afscheid van zijn vorige school en daar zag je eind van het jaar wel vaak hun bureau vol met meuk en douchegel staan, mijn zoon zat daar maar 2 jaar, we hebben wel iets bescheiden gegeven weet ik nog, er was zelf een ouder die een hele mand vol fruit en douchespul had gegeven en echt een grote mand....

op deze huidige school niet. ze hebben ook geen juffen/meesters dag, en ik hoor het eigenlijk zelden dat het gebeurd

mijn dochter zit nog op een speciaal locatie tussen scholen in waar ze maar 9 maanden gaat verblijven en daarna (passend onderwijs) als ze daar weg gaat is waarschijnlijk wel een afscheid cadeau

vind wel sommige berichten interessant, vroeger bij zo,n volle bureau bij een verjaardag van een juf of meester vroeg ik mij weleens af hoe dat bij hun thuis werd ervaren :rofl: ik zag laatst wel via weggeefhoek iemand die douchegel weg gaf en ze werd herkend als een juf. :whistle:
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het niet uit mijn eigen schooltijd (30 - 35 jaar geleden...) maar zie het nu ook op FB gebeuren. Volgens mij is het bij ons op school niet echt een gewoonte, er zijn wel mensen die het doen maar ook net zoveel niet.
lariba wijzigde dit bericht op 18-06-2019 09:41
0.45% gewijzigd
Nouschi schreef:
18-06-2019 09:32
Ik doe meestal een tijdschrift.
Ja, dat deed ik ook altijd. Of als je wist dat de docent graag puzzelde kocht ik een puzzelboekje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf met het volgende: mijn jongste zit sinds dit jaar op een andere basisschool.
Voor zowel moeder als vaderdag is er niets gedaan op school.
2x per week handvaardigheid.. maar niets..
Daar doen ze kennelijk niet aan.. okay, geen ramp.. al vond mijn jongste het zelf ook wel een teleurstelling.
Nu kreeg ik vrijdag wel een brief van de klassemoeders met het verzoek iets in elkaar te knutselen + een bijdrage van 5 Euro voor een gezamelijk cadeau voor de juf ter ere van juffendag.
Nu ben ik creatief genoeg en echt niet gierig.. maar het stuitte me toch een beetje tegen de borst.. is dat een stomme gedachte van mij?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
18-06-2019 09:41
Ik zit zelf met het volgende: mijn jongste zit sinds dit jaar op een andere basisschool.
Voor zowel moeder als vaderdag is er niets gedaan op school.
2x per week handvaardigheid.. maar niets..
Daar doen ze kennelijk niet aan.. okay, geen ramp.. al vond mijn jongste het zelf ook wel een teleurstelling.
Nu kreeg ik vrijdag wel een brief van de klassemoeders met het verzoek iets in elkaar te knutselen + een bijdrage van 5 Euro voor een gezamelijk cadeau voor de juf ter ere van juffendag.
Nu ben ik creatief genoeg en echt niet gierig.. maar het stuitte me toch een beetje tegen de borst.. is dat een stomme gedachte van mij?
ik zou dat ook wel hebben denk ik..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
18-06-2019 09:14
Het is normaal om iedereen voor ieder wissewasje een kado te geven. Een kado waar de ontvanger niets aan heeft, dat geld, energie en CO2-uitstoot kost en een verspilling van grondstoffen is. Ik zou een nieuw normaal beginnen en de meester of juf gewoon bedanken voor het fijne jaar. Met woorden. En een hand.
Dat dus. Als ik iemand goed ken en er is iets waar hij/zij oprecht blij mee is, kijk ik niet op een paar euro. Maar dat geven om het geven staat me echt tegen.
Ik denk ook dat al die advertenties op FB vooral bedoeld zijn om een markt te creëren, niet omdat er nou zoveel vraag naar is. En hoeveel notitieboekjes, kaarsenhouders en sleutelhangers kun je als leerkracht verbruiken in een jaar?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
18-06-2019 09:41
Ik zit zelf met het volgende: mijn jongste zit sinds dit jaar op een andere basisschool.
Voor zowel moeder als vaderdag is er niets gedaan op school.
2x per week handvaardigheid.. maar niets..
Daar doen ze kennelijk niet aan.. okay, geen ramp.. al vond mijn jongste het zelf ook wel een teleurstelling.
Nu kreeg ik vrijdag wel een brief van de klassemoeders met het verzoek iets in elkaar te knutselen + een bijdrage van 5 Euro voor een gezamelijk cadeau voor de juf ter ere van juffendag.
Nu ben ik creatief genoeg en echt niet gierig.. maar het stuitte me toch een beetje tegen de borst.. is dat een stomme gedachte van mij?
Bij ons wordt ook niks meer gemaakt voor vader- en moederdag en wordt er wel juffen/meesterdag gevierd, maar ik heb gewoon cadeautjes geregeld en mijn dochter haar creatieve bijdrage laten leveren, eerlijk gezegd heb ik er verder niet zo bij stilgestaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hier leggen we allemaal samen voor 1 bon (een bon dat hier in de stad in verschillende winkels bruikbaar is) en een kaartje gemaakte door de kids. zo hebben de juffen dus niet een overload aan chocolade enzo maar toch eenbedanking voor het afgelopen jaar.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-06-2019 09:50
Bij ons wordt ook niks meer gemaakt voor vader- en moederdag en wordt er wel juffen/meesterdag gevierd, maar ik heb gewoon cadeautjes geregeld en mijn dochter haar creatieve bijdrage laten leveren, eerlijk gezegd heb ik er verder niet zo bij stilgestaan.

Misschien ben ik verwend geraakt op de vorige school.. daar kregen we ieder jaar een foto met gedicht en een knutselwerk.
Van dat,, naar helemaal niks was dus wel even opmerkelijk voor mij.. temeer omdat ik al het hele jaar oproepjes op de mail voorbij zie komen voor een bijdrage voor juffen en meesters bij iedere zucht of scheet..
Het kan dus erg per school verschillen..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit al vanaf de kleutergroep op dezelfde school en ze heeft de eerste jaren wel geknutseld voor voor vader- en moederdag en soms een jaar niet wegens drukte, dit jaar stond in de nieuwsbrief dat het helemaal niet meer gedaan wordt. Handvaardigheid hebben ze wel, maar dat sluit dit jaar heel vaak aan op andere vakken of actuele thema's. Op zich vind ik dat wel heel leerzaam en leuk, dus ik vind het oké dat het moeder- en vaderdagcadeau er dan bij inschiet. Bovendien ligt het initiatief voor het gezamenlijk knutselwerk voor juffendag altijd bij de klassenmoeders en niet bij school of bij de juf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De school van mijn kinderen doet niet aan vaderdag, moederdag, juffendag, meesterdag of dankjeweldag. Mijn dochter heeft voor vaderdag ontbijt gemaakt en mijn zoon heeft een zelfgeplukte bos bloemen gegeven. Hartstikke leuk en zooivrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven