Cito ruwe score omzetten in vaardigheidsscore tabel

25-01-2020 15:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft de Cito begrijpend lezen gemaakt en heeft vd meester gehoord dat ze 62 vragen goed heeft.

Weet iemand voor welke score dit staat?

Heb al op internet gezocht maar helaas geen tabel kunnen vinden.
boekenwurm_vlaai wijzigde dit bericht op 05-02-2020 22:37
Reden: .
53.83% gewijzigd
Ik denk eigenlijk lager. Mijn dochter had ook nooit zoveel fouten en dan toch IV of V. De rest doet het nagenoeg foutloos vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat idd een III of een IV
Wacht rustig af, maar dat zeg ik omdat ik de cito scores zelf niet belangrijk vind.
Jeetje, je zal maar een helicoptermoedert zijn.
Miranda_86 schreef:
25-01-2020 17:02
Wacht rustig af, maar dat zeg ik omdat ik de cito scores zelf niet belangrijk vind.
Als je kind op niveau scoort zijn ze inderdaad niet zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat de Citoscore altijd een relatieve score is, dus afgezet tegen wat de rest scoort. Dus volgens mij kan je zonder die informatie zo niet zeggen wat een bepaalde ruwe score oplevert en is er daarom ook geen tabel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 73 vragen.

61 goed is een II, een vaardigheidsscore van 191 en het is net een B.

Vertaling: je kind doet het prima. Kan beter, maar daar heeft je kind, als dat verder bij haar past, nog alle tijd voor.
Ga lekker naar het bos en spelen en vies worden en rennen.
Of een vette game spelen. Liefst online, waar ze een tactiek bij nodig heeft en ook nog moet samenwerken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
25-01-2020 17:21
Er zijn 73 vragen.

61 goed is een II, een vaardigheidsscore van 191 en het is net een B.

Vertaling: je kind doet het prima. Kan beter, maar daar heeft je kind, als dat verder bij haar past, nog alle tijd voor.
Ga lekker naar het bos en spelen en vies worden en rennen.
Of een vette game spelen. Liefst online, waar ze een tactiek bij nodig heeft en ook nog moet samenwerken.
Hoezo, kan beter? Het is geen wedstrijd, het geeft een niveau aan. Soms kun je beter na wat oefenen, maar als het er niet in dit niet.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
25-01-2020 17:21
Er zijn 73 vragen.

61 goed is een II, een vaardigheidsscore van 191 en het is net een B.

Vertaling: je kind doet het prima. Kan beter, maar daar heeft je kind, als dat verder bij haar past, nog alle tijd voor.
Ga lekker naar het bos en spelen en vies worden en rennen.
Of een vette game spelen. Liefst online, waar ze een tactiek bij nodig heeft en ook nog moet samenwerken.
Top dankjewel! En ook voor de andere reacties hoor ;-) Snap de reacties ook wel. Het was meer dat ze er zelf mee zat en dacht het heel slecht gedaan te hebben. Bij hun op school telt vanaf groep 6 de Cito mee voor het advies. Haar zus zit in groep 8 en ze heeft net t hele circus van dichtbij gezien dus misschien vandaar. Ik heb haar ook uitgelegd dat ze gewoon haar best moet doen en meer niet. Mocht t tegenvallen dan pech volgende keer beter maakt allemaal niks uit. Wilde eigenlijk gewoon m’n dochter geruststellen. Dank jullie wel en fijn weekend allemaal
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
25-01-2020 17:23
Hoezo, kan beter? Het is geen wedstrijd, het geeft een niveau aan. Soms kun je beter na wat oefenen, maar als het er niet in dit niet.
Sorry. Nadruk op PRIMA.
Pas met nul fout is het niet mogelijk om het beter te kunnen doen bij deze toets. Maar er is werkelijk geen enkele reden in het belang van een kind om te streven naar 0 fout op Cito M6. (Behalve voor leerkrachten, omdat elk kind tenslotte zijn of haar groei in vaardigheidsscore moet halen. Soms is 0 fout dan de enige manier om papierwerk te voorkomen. )
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
25-01-2020 17:40
Sorry. Nadruk op PRIMA.
Pas met nul fout is het niet mogelijk om het beter te kunnen doen bij deze toets. Maar er is werkelijk geen enkele reden in het belang van een kind om te streven naar 0 fout op Cito M6. (Behalve voor leerkrachten, omdat elk kind tenslotte zijn of haar groei in vaardigheidsscore moet halen. Soms is 0 fout dan de enige manier om papierwerk te voorkomen. )
Nou, volgende keer 1 fout is doel niet behaald en dan mag je uitleggen waarom kind vorige keer 0 fout had en nu 1.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
25-01-2020 17:40
Sorry. Nadruk op PRIMA.
Pas met nul fout is het niet mogelijk om het beter te kunnen doen bij deze toets. Maar er is werkelijk geen enkele reden in het belang van een kind om te streven naar 0 fout op Cito M6. (Behalve voor leerkrachten, omdat elk kind tenslotte zijn of haar groei in vaardigheidsscore moet halen. Soms is 0 fout dan de enige manier om papierwerk te voorkomen. )
Als een kind 0 fouten moet halen om groei te laten zien op de cito, dan heeft het kind te makkelijke toetsen voorgeschoteld gekregen.
Cito’s waarbij kinderen 0 fouten maken zijn niet van het juiste niveau. Het is juist de bedoeling dat ze fouten maken.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
26-01-2020 09:39
Als een kind 0 fouten moet halen om groei te laten zien op de cito, dan heeft het kind te makkelijke toetsen voorgeschoteld gekregen.
Cito’s waarbij kinderen 0 fouten maken zijn niet van het juiste niveau. Het is juist de bedoeling dat ze fouten maken.
Weet je wel wat Cito’s zijn?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf welke Cito ze gemaakt hebben. Een oudere cito van voor vorig jaar of de nieuwe Cito. De nieuwere Cito’s hebben strengere normeringen dan de oude.

Als dochter zich nu al druk maakt om het advies zou ik zeggen dat het nu echt nog niet hoeft. Als er groei te zien is tussen groep 6 en 8 is dat toch helemaal prima?
Er kan in twee jaar nog zoveel gebeuren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
26-01-2020 23:12
Het hangt er ook vanaf welke Cito ze gemaakt hebben. Een oudere cito van voor vorig jaar of de nieuwe Cito. De nieuwere Cito’s hebben strengere normeringen dan de oude.

Als dochter zich nu al druk maakt om het advies zou ik zeggen dat het nu echt nog niet hoeft. Als er groei te zien is tussen groep 6 en 8 is dat toch helemaal prima?
Er kan in twee jaar nog zoveel gebeuren.
Ja dat weet ik hoor. Maar ja is makkelijk gezegd tegen haar ‘’maak je maar niet druk over twee weken horen we wel hoe het zit en je score maakt niks uit”. Ik ken haar en die gaat zich dus twee weken druk maken om eigenlijk niks. Nu ze dit weet, en ze is heeel blij met een II trouwens, kan ze weer opgelucht door. Zorgen zijn idd niet terecht, wat zegt zo’n score nou maar ja onnodige zorgen zijn ook nergens voor nodig. :-)
Of jij leert haar en jezelf dat 2 weken wachten niet erg is.

Je kan dit echt niet bij elke cito/norm/drempel/nio/eindtoets gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om cito's uit het leerlingvolgsysteem. Het is om te kijken waar de leerling staat tov de landelijke populatie, maar ook of het de eigen leercurve volgt conform de verwachtingen. Het is ook een controle op de methodetoetsenben of het is blijven hangen. Methodetoetsen toetsen wat er net is geleerd en de cito-toetsen gaan over een grotere periode met meer behandelde stof. Het is niet bedoeld om als advies te geven dat bij een ll een havo hoort. Scholen maken dat daar nu wel van om hun advies te onderbouwen, omdat de eindtoets, die echt advies geeft, verschoven is naar april en de entreetoets niet altijd wordt afgenomen. Al schijnt dat weer veranderd te worden.

Mijn dochter zit in groep 6 en maakt nu de cito spelling en begrijpend lezen van m7. Zou ze die van m6 of e6 maken dan maakt ze een strakke en foutloze toets, maar heb je geen idee waar ze toe in staat is en waar ze nog te leren heeft. Haar uitslagen op die m7 toetsen wordt ruw gemeten en op fouten gecontroleerd, afgezet tov het gemiddelde die de toets maakt en gecorrigeerd voor het feit dat ze een schooljaar minder onderwijs heeft genoten dan het gemiddelde kind (immers, ze is een jaar jonger) in haar eigen grafiek weer gegeven. Op rekenen en taal (grammatica) is ze niet versneld en maakt ze gewoon de m6.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter maakt ook Cito’s van groepen hoger om te kijken waar ze staat (doortoetsen) maar maakt wel eerst de Cito van de eigen groep. Ze heeft sowieso al een groep overgeslagen. Ze is 9 maar zit met sommige zaken al op e8. Daarom gaat ze ook naar de bovenschoolse plusklas voor meer uitdaging.
Opvallend is dat ze juist meer fouten gaan maken als het te makkelijk is. Ze wordt dan minder oplettend en slordig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Boekenwurm_Vlaai schreef:
25-01-2020 17:38
Top dankjewel! En ook voor de andere reacties hoor ;-) Snap de reacties ook wel. Het was meer dat ze er zelf mee zat en dacht het heel slecht gedaan te hebben. Bij hun op school telt vanaf groep 6 de Cito mee voor het advies. Haar zus zit in groep 8 en ze heeft net t hele circus van dichtbij gezien dus misschien vandaar. Ik heb haar ook uitgelegd dat ze gewoon haar best moet doen en meer niet. Mocht t tegenvallen dan pech volgende keer beter maakt allemaal niks uit. Wilde eigenlijk gewoon m’n dochter geruststellen. Dank jullie wel en fijn weekend allemaal
Ik vraag me dan altijd af welk circus? Mijn oudste zit op de middelbare, mijn middelste in groep 7 maar ik herken dus helemaal niks van al die heisa.
Cito wordt gewoon als een toets afgenomen, ze horen hoeveel ze goed hebben, vertellen dit, met een beetje geluk 😂, thuis onder het eten tussen de andere verhalen door en verder niks. En ik heb de indruk dat dat bij veel andere kinderen op school ook zo gaat want ik hoor nooit iets over hoog niveau dit, of laag niveau dat.

Mijn oudste doet tl, mijn middelste zoals het er nu voor staat vwo en ik vind het allemaal best als ze daar op hun plekje zitten en een fijne tijd hebben. Die prestatiedrang/faalangst die je tegenwoordig veel merkt merk ik hier echt helemaal niet
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-01-2020 10:28
Mijn dochter maakt ook Cito’s van groepen hoger om te kijken waar ze staat (doortoetsen) maar maakt wel eerst de Cito van de eigen groep. Ze heeft sowieso al een groep overgeslagen. Ze is 9 maar zit met sommige zaken al op e8. Daarom gaat ze ook naar de bovenschoolse plusklas voor meer uitdaging.
Opvallend is dat ze juist meer fouten gaan maken als het te makkelijk is. Ze wordt dan minder oplettend en slordig.
Herkenbaar :-) Dat doortoetsen is vorig schooljaar gedaan en ze gaan nu verder waar ze gebleven waren. Mijn dochter scoort op de methodetoetsen juist lager...saai, want al genoeg gedaan. Cito's vindt ze leuk. :-D En nee, we leggen er verder geen druk op of pushen haar.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
27-01-2020 10:29
Ik vraag me dan altijd af welk circus? Mijn oudste zit op de middelbare, mijn middelste in groep 7 maar ik herken dus helemaal niks van al die heisa.
Cito wordt gewoon als een toets afgenomen, ze horen hoeveel ze goed hebben, vertellen dit, met een beetje geluk 😂, thuis onder het eten tussen de andere verhalen door en verder niks. En ik heb de indruk dat dat bij veel andere kinderen op school ook zo gaat want ik hoor nooit iets over hoog niveau dit, of laag niveau dat.
Ik hoor eigenlijk niet eens wanneer ze zijn en hoeveel fouten kind had.

Alleen maar toevallig omdat het huiswerk nog in de tas zat en dat niet ingeleverd was "want we hadden cito en toen heb ik er niet aan gedacht".
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
26-01-2020 23:09
Weet je wel wat Cito’s zijn?
Jazeker! Weet jij het ook?!

Ik heb alle handleidingen volledig gelezen/uitgeplozen... dat kunnen niet veel mensen zeggen. Ook de meeste leerkrachten niet.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
27-01-2020 10:29
Ik vraag me dan altijd af welk circus? Mijn oudste zit op de middelbare, mijn middelste in groep 7 maar ik herken dus helemaal niks van al die heisa.
Cito wordt gewoon als een toets afgenomen, ze horen hoeveel ze goed hebben, vertellen dit, met een beetje geluk 😂, thuis onder het eten tussen de andere verhalen door en verder niks. En ik heb de indruk dat dat bij veel andere kinderen op school ook zo gaat want ik hoor nooit iets over hoog niveau dit, of laag niveau dat.

Mijn oudste doet tl, mijn middelste zoals het er nu voor staat vwo en ik vind het allemaal best als ze daar op hun plekje zitten en een fijne tijd hebben. Die prestatiedrang/faalangst die je tegenwoordig veel merkt merk ik hier echt helemaal niet
Bij mijn kinderen op school wordt er heel erg aan gehangen door de directie. Een keer een IV scoren in groep 6 en een Havo advies wordt al heel lastig te onderbouwen voor ze (zijn de woorden van de directie). Begrijp me niet verkeerd hoor van mij hoeven ze echt niet het hoogste niveau, verre van. Vind t alleen verwonderlijk dat een school zo erg aan Cito uitslagen hangt terwijl deze:
A) gewoon op marktplaats te koop zijn (De daadwerkelijke Cito’s)
B. je ook gewoon een rotdag kan hebben/ziek kan zijn etc en het net even allemaal wat minder maken.

Ik probeer de stress zo laag mogelijk te houden. Heb nu ook tegen haar gezegd is waarschijnlijk een II en anders een III dus super gedaan! Niet meer aan denken en weer lekker door. Cito blijft altijd omstreden denk ik. Maar een leerkracht zei ook laatst ja zonder Cito uitslagen wordt t wel een heel vaag verhaal bij de adviesgesprekken. We moeten toch iets hebben waar we ons advies op baseren.
Alle reacties Link kopieren
Elk examen is een momentopname... Ik had bij mijn rijexamen ook 3x mijn dag niet 🤔

En de cito's van het leerlingvolgsysteem zijn te koop, maar je hebt er per toets een A en een B versie van, geen idee welke ze dit jaar willen gebruiken op onze school, en er zijn nog verschillende oudere versies van het leerlingvolgsysteem in gebruik en in omloop. Bovendien val je dan door de mand bij de eindtoets omdat daar wel jaarlijks nieuwe toetsen voor worden gemaakt. Zijn er werkelijk ouders die hun kind zo dan of op de middelbare school onderuit willen zien gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven