CIZ indicatie aanvragen voor kind meerdere beperkingen.

27-01-2020 16:06 22 berichten
Beste mensen,

Ik weet niet of ik hier goed zit. Maar mijn kind heeft diverse beperkingen. Ik wil bij de CIZ een indicatie aanvragen.

Wie weet aan welke voorwaarden je kind moet voldoen om een CIZ indicatie te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Kom je er niet uit met Google? "Voorwaarden ciz" geeft best een hoop hits...

Ik heb er verder geen verstand van, maar misschien staat er wat bij :idee:
Alle reacties Link kopieren
Google brengt me hier...

https://www.ciz.nl/client/ik-wil-een-aanvraag-doen/wlz
Alle reacties Link kopieren
Of hier om te checken of je aan de voorwaarden voldoet:

https://www.ciz.nl/wlz-check
lieve mensen, ik heb al gegoogeld en niks gevonden.
Alle reacties Link kopieren
CIZ bellen?
Alle reacties Link kopieren
je zou ook hulp kunnen krijgen bij de aanvraag. Stichting MEE kan je hierbij helpen. Zij weten ook alle ins en outs mbt het aanvragen

Hier kun je de juiste MEE opzoeken.. https://www.mee.nl/mee-locator
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
knor010 schreef:
27-01-2020 16:14
lieve mensen, ik heb al gegoogeld en niks gevonden.
Heb je de links hierboven al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
knor010 schreef:
27-01-2020 16:14
lieve mensen, ik heb al gegoogeld en niks gevonden.
Die link die ik plaatste was toch vrij duidelijk? Waar loop jij tegenaan dan?
Ik begrijp je vraag niet. Het CIZ IS de organisatie die onderzoekt of je wel of niet een indicatie voor wat dan ook krijgt. Of jouw kind aan bepaalde voorwaarde voldoet gaat het ciz bekijken. Van hun krijg je dan te horen waar je wel of niet voor in aanmerking komt. Als je een aanvraag voor bepaalde zorg doet bij je verzekering gaat die je doorsturen naar het Centrum voor Indicatiestelling Zorg.
Alle reacties Link kopieren
knor010 schreef:
27-01-2020 16:14
lieve mensen, ik heb al gegoogeld en niks gevonden.
Lees nou gewoon eerst die folder eens en vertel daarna waar je tegenaan loopt.

https://ciz.nl/images/pdf/folders/Folde ... rg_Wlz.pdf
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
https://www.zorgwijzer.nl/faq/wlz
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bij de gemeente geweest? De gemeente regelt de jeugdzorg. Meestal kun je terecht bij een jeugdteam of centrum voor jeugd en gezin.

Het CIZ komt vaak pas later in beeld.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook MEE noemen. Daar werken onafhankelijk clientondersteuners die je met dit soort zaken kunnen helpen.

Verder is het van belang of het blijvende beperkingen zijn, dit maakt ml uit of je gebruik kunt maken van WMO of WLZ.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in principe 3 "afdelingen" waar je zorg voor je kind kunt krijgen. In de 1e instantie is dit de gemeente de WMO, dat is in feite ook het 1e aanspreekpunt. Als je kind heel erg beperkt is dan kan een kind in de WLZ terecht komen - wet langdurige zorg- echter dan moeten er in principe geen verbeteringen of ontwikkeling mogelijk zijn,. Inzake de WLZ indiceert het CIZ. Maar dat is in feite na de gemeente- of je moet al zeker weten dat je kind zo beperkt is dat het enige kans heeft om in de WLZ te komen. Dan is er nog de zorgverzekering, daar kun je zorg krijgen inzake verpleging/ADL verzorging van je kind. Dat wordt geïndiceerd door een verpleegkundige van niveau 4/5. Natuurlijk mag en kun je altijd het CIZ benaderen, maar in feite is de 1e weg via je eigen gemeente (WMO).
Hier gaat dat via de gemeente voor jongeren tot 18 jaar. Pas vanaf 18 jaar via het WMO-loket (ook gemeente maar andere afdeling). De overgang gaat ook niet automatisch dus met bijna 18 moet je een nieuwe indicatie aanvragen.
Maak eerst eens een afspraak met MEE voor info en advies en zo nodig ondersteuning bij een eventuele aanvraag gemeente of CIz
lolapaloeza schreef:
27-01-2020 17:01
Ben je al bij de gemeente geweest? De gemeente regelt de jeugdzorg. Meestal kun je terecht bij een jeugdteam of centrum voor jeugd en gezin.

Het CIZ komt vaak pas later in beeld.
Wat heeft jeugdzorg nou met beperkingen te maken.
strings-attached schreef:
27-01-2020 17:45
Wat heeft jeugdzorg nou met beperkingen te maken.
heel veel. Ipv jeugdzorg wordt ook wel jeugdhulp gebruikt via de gemeente verstrekt.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-01-2020 17:45
Wat heeft jeugdzorg nou met beperkingen te maken.
Niet "Bureau Jeugdzorg" maar alle hulp en begeleiding voor jeugd tot 18.

Inderdaad laat je helpen door MEE. Zij zijn er om je te helpen met het aanvragen van zorg en de daarbij horende financiering (jeugdwet danwel wlz)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wordt de zorg in principe via de gemeente verstrekt. Wet jeugdzorg heet dat. Dus de gemeente bellen en dan zullen ze je de juiste weg wijzen. Jeugdzorg is hier niet bij betrokken, maar de wet heet 'wet jeugdzorg'. De gemeente verstrekt een indicatie waarmee je zorg kunt inkopen (begeleiding of behandeling groep/individueel), logeeropvang etc...).

Als je kind levenslange beperkingen heeft met een minimale kans op een zelfstandig leven, dan kun je een wlz-indicatie aanvragen bij het CIZ. Binnen de wlz heb je verschillende indicaties met bijbehorend budget (VG 1-9 geloof ik). Deze indicatie is levenslang. Je moet dus aantonen dat je kind levenslang zorg heeft met minimale kans op ontwikkeling (binnen de beperkingen) en 24 uur zorg (ook in de nacht dus) nodig heeft. Andere aanwijzingen kunnen zijn: levenslang de gehele dag toezicht nodig, vrijstelling van leerplicht en dagbehandeling, geen kans op zelfstandig wonen, genetische afwijking waardoor het toekomstbeeld bekend is... Je moet hiervoor veel documenten aanleveren.
Zorg wat je hiermee kunt inkopen is hetzelfde als via de gemeente. Maar je hebt meestal een groter budget en sneller recht op een groter pgb budget. Jezelf inhuren als zorgverlener kan dan ook. Als je minder of niet kunt werken doordat je zorg moet verlenen aan jouw kind. Het voordeel is dat je niet elk jaar of elke 2 jaar geherindiceerd hoeft te worden. Maar daardoor zijn de regels om deze indicatie te krijgen streng en dus voor mensen die levenslang zorg nodig hebben.

Verpleegkundige zorg gaat via de zorgverzekeraar. Hulpmiddelen ook of via gemeente (wmo).

Ik neem aan dat er een hoofdbehandelaar betrokken is? Bespreek met diegene wat je nodig hebt en of je kans maakt op een wlz-indicatie.

Het feit dat je dit niet weet, maakt dat ik vermoed dat je eerder bij de gemeente moet beginnen. Als je kind zulke ernstige beperkingen heeft dat je recht hebt op een wlz-indicatie had je dit wel geweten denk ik...via de dagbehandeling.
herfst100 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 18:36
20.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten gaat dit ook allemaal via het wijkteam (gemeente) tegenwoordig.

Google op wijkteam jouw gemeente en vraag een gesprek aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven