Co-ouderschap baby 13 maanden

18-07-2019 16:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan. Wij hebben een baby van (nu) 10 maanden. We willen co-ouderschap aangaan, en doen nu tijdelijk aan birdnesting totdat ik mijn onlangs gekochte huis in kan (half oktober). Dat houdt in dat wij elke vrijdag wisselen, ene week bij mij, andere week bij haar, maar onze zoon is altijd in ‘ons’ huis. Daarnaast ben ik elke maandag bij hem, is mijn ex elke woensdag bij hem, gaat hij op dinsdag en donderdag naar de opvang en op vrijdag naar mijn ouders.

So far, so good. Denk ik. Het is over het algemeen een vrolijk ventje.

In oktober heb ik een ander huis, dan is onze zoon 13 maanden oud. De regeling blijft dan hetzelfde, echter woont hij de ene week bij mij en de andere week bij mijn ex. En ook dan geldt: hij is elke maandag bij mij, elke woensdag bij haar, dinsdag en donderdag op de opvang en vrijdag bij mijn ouders.

Momenteel ben ik (alleen) op vakantie en zorgt mijn ex fulltime voor hem (zij is vrij). Onze zoon bloeit op. Hij is blij, eet, drinkt en slaapt goed, huilt vrijwel niet. Toch iets anders dan hoe hij ‘normaal’ is, al heeft hij de laatste weken veel last van doorkomende tandjes gehad, maar toch. En nu lees ik online ineens van alles over hoe slecht co-ouderschap is voor kinderen onder de 3 jaar. Dat kleine kinderen bij de hoofdverzorger cq. moeder moet blijven wonen. Wij zijn allebei zijn moeder. We hebben allebei direct na de bevalling huid op huid contact gehad, hebben altijd 50/50 voor hem gezorgd. Onze mediator had niets aan te merken op de verdeling in het ouderschapsplan.

Wat nu? Is dit niet goed voor mijn zoon? En als het anders moet; hoe dan? Wie moet zich opofferen? En in hoeverre doet dat afbreuk aan de band tussen de andere moeder en ons kind? Of is bovenstaand wél de beste optie voor hem? Omdat er max. 4 nachten tussen zitten (ziet mij maandagavond en dan vrijdagavond weer, ziet haar vrijdagochtend en dan woensdagochtend weer, dat zijn de langste tussenperiodes).

Alvast bedankt voor de reacties.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jullie er heel goed over nagedacht hebben... En als een stabiele regeling.

Onder de 2 jaar ging het hier op en af qua humeur. Ik kon daar behalve tandjes/honger/zere buik geen peil op trekken.

Ik denk dat de regeling gewoon stabiel moet zijn, met dezelfde vaste gezichten.
Alle reacties Link kopieren
Als het te maken heeft met hechting zal ik zeker kijken naar het gedrag van je zoon. Hechtingsproblematiek is voor altijd namelijk. Een vast gezicht dat voor lange tijd verdwijnt, dat voelt onveilig. Elke keer wanneer de kleine zich weer veilig voelt mag hij weer wisselen van ouder. Dat kan gevolgen hebben, omdat hij dus nog zo klein is en zichzelf nog heel erg 1 ziet met verzorger. Ik zou me eerst even verdiepen in hechting/gevolgen en symptomen. Hoe jullie dat willen en kunnen oplossen zou ik niet weten.
Misschien kan je hier iets mee TO:

https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet week op week af maar de een ma, di en woe, woe wisselen, dan de ander woe, do, vrij en de weekenden om en om. Zit er niet een hele week tussen (de oppasdagen even niet meegerekend), wat beter zou kunnen zijn voor de hechting.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou na je vakantie weer de oude regeling invoeren: weer het minder blije kind? Dan moet je er wat mee. Nog steeds een blij ei? Lekker zo laten. Het klinkt prima.
Uit ervaring kan ik zeggen dat wat goed is voor het ene kind niet hoeft te betekenen dat dit ook zo is voor een ander. Wat ik merk bij onze kinderen is dat juist het vaak afwisselen van ouders (tussendoor) voor onrust zorgt. Het elke keer weer “aarden” en afscheid nemen van de andere ouder, valt zwaar. Wij zorgen dan ook altijd voor oppas als wij onverhoopt van huis zijn, i.p.v. de andere ouder te vragen. Dit is weer tegengesteld aan het ouderschapsplan. Maar soms kom je gewoon door de ervaring erachter dat bepaalde afspraken wel/niet werken.
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij wel naar de opvang of is hij helemaal thuis met haar?

Mijn ervaring is namelijk: hoe goed en rustig ze ook verzorgd worden door oma/kinderopvang, het geeft altijd meer spanning dan echt lekker thuis zijn en alles in keuteltempo kunnen doen.

Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
Eerst een dikke knuffel. Het klinkt alsof jullie allebei het allerbeste voor jullie zoontje.

Wat betreft het gedrag van je zoontje: ik heb drie kinderen en allebei waren ze nogal veranderlijk in hun eerste jaar. Ongemakken zoals doorkomende tanden zorgden voor huilerigheid, slapeloze nachten etc, waarna het twee weken later weer opklaarde en je een totaal ander (vrolijk) kind had.
De vraag is dus of de verandering bij je zoontje nu komt door jouw afwezigheid.

Ik vind het wel ontzettend goed dat jullie zo goed nadenken, wat het beste is. En daar is denk ik niet 1 antwoord op. Ieder kind is anders. Dus straks na de vakantie weer proberen en goed kijken hoe het gaat. Ik zou er niet voor kiezen dat 1 ouder zich “opoffert” en zoontje veel minder gaat zien. Mogelijk moet je de regeling wel anders maken (minder wisselingen- of blijvend in 1 huis bij dezelfde ouder en veel/regelmatig contact met de andere ouder) als je merkt dat het moeizaam gaat. En ook dit kan ook weer veranderen met de leeftijd. Misschien ook goed om de mening van een professional te vragen? (Pedagoog)
anoniem_13280 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 23:34
Reden: Kleine toevoeging
8.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat jullie doen is volgens deskundigen ontzettend slecht voor een veilige hechting.

En wie van jullie tweeën zich op moet offeren? De vrouw uit wiens buik jullie kind niet komt.

Het is egoïstisch van de andere vrouw om de baby niet de kans te geven zich veilig te hechten. Daar heeft het kind zijn leven lang last van.

Hoe goed kunnen jullie nog met elkaar?
Is het mogelijk dat de andere ouder meerdere keren in de week op bezoek komt bij de verzorgende ouder?
Ik zou eerst eens afwachten hoe hij is als jij weer terugkomt. Misschien had hij een sprongetje ( :P ) en blijft hij zo vrolijk?

Persoonlijk zou ik voor één vorm van opvang kiezen en dus 3 dagen kdv doen ipv ook nog een dag opa en oma. Of opa en oma in een van de huizen laten oppassen ipv in hun eigen huis.
Overigens zelf geen ervaring met co-ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor. .hij is nog zo klein en dan zoveel veranderingen. Het is mooi om te lezen dat jullie er zo bewust mee omgaan. Persoonlijk zou ik de opvang veranderen en daarmee kijken hoe t co ouderschap gaat. Hij moet al regelmatig van 2 huizen wisselen, dan nog opvang en dan nog naar opa en oma. Dat is teveel verandering in n week. Ik zou bij voorkeur n gastouder zoeken die 3 dagen bij jullie thuis op hem past. Dus als hij de ene week bij jou is dan komt de gastouder die dagen bij jou, de andere week is ze met hem in t andere huis. Zo blijft de omgeving veel meer hetzelfde. Dit n tijdje aankijken.
Ik zou me nu niet direct zorgen maken om de hechting. .dat doen mensen volgens mij ook niet die hun kids fulltime op t kdv hebben met wisselende verzorgers (en dat lijkt me ongezonder dan dit) Als jullie er zo bewust mee omgaan en goed naar m kijken dan komt t wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk! Jullie omgangsregeling klinkt fijn en doordacht, maar is mbt hechting theoretisch gezien nog niet geschikt voor een kindje van deze leeftijd. Ik zou, indien jullie zoontje na de vakantie weer onrustig wordt, zorgen dat hij langer/regelmatiger bij de verzorgende ouder is (degene die hem voorheen het vaakst in bed legde, die hem meestal te eten gaf, enz) om te zorgen dat hij veilig hecht.
In je OP vraag je wat dit voor gevolgen heeft voor de band met de ouder die hem minder gaat zien. Als jullie zoontje niet veilig kan hechten, heeft dat niet alleen gevolgen voor de band met jullie, maar ook voor relaties later in zijn leven. Zorg ervoor dat hij veilig hecht met 1 ouder, en hij zal later een net zo goede band op kunnen bouwen met de andere ouder. Met hechtingsproblemen kan dit niet.
Alle reacties Link kopieren
yeps1 schreef:
18-07-2019 23:42

Ik zou me nu niet direct zorgen maken om de hechting. .dat doen mensen volgens mij ook niet die hun kids fulltime op t kdv hebben met wisselende verzorgers (en dat lijkt me ongezonder dan dit) Als jullie er zo bewust mee omgaan en goed naar m kijken dan komt t wel goed.
Je wil wat aardigs zeggen tegen to.
Fijn voor to.

Maar het kind zit later met de gebakken peren.

Ook als beide ouders him stinkende best doen is de situatie die to beschrijft gewoon niet goed voor een kind.
Alle reacties Link kopieren
Lees de link van star
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-07-2019 17:17
Misschien kan je hier iets mee TO:

https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/
Wat een helder pleidooi dat artikel.

TO jouw visie verandert dus naar aanleiding van het gedrag van je kind en informatie die je hebt gezocht.
Hoe staat je ex er nu in? Kunnen jullie samen zorg dragen voor rustige omgang op het eigen plekje van kind? Dus beide ouders bij elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat hechting belangrijk is, maar tegenwoordig wordt dit onderwerp wel heel panisch aangepakt. Een kind kan best gedijen bij verschillende gezichten. Als ik even uit mijn blote hoofd wat oprakel, dan meen ik dat er 4/5 vaste gezichten mogen zijn. Vaak zijn 2 daarvan de opvoeders.
Dochter ging destijds 4 dagen naar KDV. Daar was niet elke dag dezelfde leidster en soms was er ook een stagiair.
Wat ik bedoel te zeggen tegen to is, dat hechting natuurlijk heel belangrijk is, maar dat de kans op een hechtingsproblematiek bij 4/5 vaste gezichten, in een dezelfde wekelijks ritme, mij sterk lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Blauw kleedje misschien moet je de link van star lezen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
19-07-2019 06:44
Ik snap dat hechting belangrijk is, maar tegenwoordig wordt dit onderwerp wel heel panisch aangepakt. Een kind kan best gedijen bij verschillende gezichten. Als ik even uit mijn blote hoofd wat oprakel, dan meen ik dat er 4/5 vaste gezichten mogen zijn. Vaak zijn 2 daarvan de opvoeders.
Dochter ging destijds 4 dagen naar KDV. Daar was niet elke dag dezelfde leidster en soms was er ook een stagiair.
Wat ik bedoel te zeggen tegen to is, dat hechting natuurlijk heel belangrijk is, maar dat de kans op een hechtingsproblematiek bij 4/5 vaste gezichten, in een dezelfde wekelijks ritme, mij sterk lijkt.
Als je kind naar het kdv gaat zit het de vaste opvoeders binnen enkele uren weer terug. Bij een co-ouderschap is er geen sprake van een primaire opvoeder.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast krijgen kinderen die naar het kdv gaan ook nog weleens last van hechtproblemen.. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat baby's op het KDV een hoog stressniveau hebben en dit is ook de hele dag aanwezig. Dus het is ook niet een kwestie van even wennen dus.

(onderzoek van de Radboud Universiteit 2010)
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
19-07-2019 19:58
Daarnaast krijgen kinderen die naar het kdv gaan ook nog weleens last van hechtproblemen.. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat baby's op het KDV een hoog stressniveau hebben en dit is ook de hele dag aanwezig. Dus het is ook niet een kwestie van even wennen dus.

(onderzoek van de Radboud Universiteit 2010)
Ik denk dat het per KDV/gastouder nogal verschilt. En dit niet over 1 kam te scheren is. KDV waar dochter heen ging was kleinschalig en leidsters liepen continue met de baby's op de arm/in de draagzak.
Maar nu voelt het alsof ik mijzelf aan het verantwoorden ben......:)
Afijn, het is en blijft lastig in de maatschappij van nu. Veel koppels gaan uit elkaar en moeders werken. Je zult het nooit 100% goed kunnen doen. Ik denk dat je naar je eigen kind moet kijken en grotendeels op je gevoel af moet gaan...
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
19-07-2019 21:55
Ik denk dat het per KDV/gastouder nogal verschilt. En dit niet over 1 kam te scheren is. KDV waar dochter heen ging was kleinschalig en leidsters liepen continue met de baby's op de arm/in de draagzak.
Maar nu voelt het alsof ik mijzelf aan het verantwoorden ben......:)
Afijn, het is en blijft lastig in de maatschappij van nu. Veel koppels gaan uit elkaar en moeders werken. Je zult het nooit 100% goed kunnen doen. Ik denk dat je naar je eigen kind moet kijken en grotendeels op je gevoel af moet gaan...
Je kan er niks aan doen. Je moet wel. Moeders werken. Ik snap het helemaal en ik wil je ook echt niet op het matje roepen of je er een rotgevoel over geven. Het is totaal niet afkeurend bedoeld.

Het lijkt verder niet zoveel uit te maken of je een kleinschalige of grootschalige KVD hebt, wanneer het aankomt op hechting. Het gaat om de verschillende verzorgers, waar baby's over het algemeen niet goed op reageren.
Maar niet elke baby dat naar een KDV gaat krijgt natuurlijk hechtingsproblemen. Maar ze zitten er wel tussen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
19-07-2019 22:41
Je kan er niks aan doen. Je moet wel. Moeders werken.
Vaders ook.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een baby? Dat kind is net op de wereld en ineens is de koek op?
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
20-07-2019 23:55
Waarom een baby? Dat kind is net op de wereld en ineens is de koek op?
Dat is een ander onderwerp.

Dank voor alle reacties, interessant om alle meningen en invalshoeken te lezen en bekijken. Een eenduidig antwoord is lastig, merk ik. We doen uiteraard ons uiterste best om het voor de kleine man zo goed en fijn mogelijk te regelen, maar kijken daarin mogelijk te veel naar onze eigen wensen. Ik wil mijn zoon het liefst altijd bij me hebben, maar ga nu ‘akkoord’ met de helft van de tijd (ik moet wel). Pijnlijk om te beseffen dat dat mogelijk niet de beste optie is. Als hij altijd bij mijn ex verblijft/woont, komt dat er in de praktijk op neer dat ik hem alleen in het weekend kan zien. Ik werk en hij gaat om 19 uur naar bed. Bovendien wil mijn ex mij niet drie keer in de week over de vloer vlak voor zijn bedtijd, dat is zeker. En mijn ex wil ook geen volledige zorg, denk ik. Dat betekent namelijk dat ze ineens niet meer twee weekenden en weken per maand haar volledige gang kan gaan (uit, feesten, drinken).

We gaan het eerst maar eens op deze manier proberen, denk ik. En dan evalueren op het moment dat ik mijn eigen huis heb.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven