Co ouderschap en verdeling zomervakantie: hoe lang zonder 1

07-01-2021 14:27 183 berichten
Hoi

Mijn ex wil afwijken van ons ouderschapsplan en stelt voor om onze 10 jarige nu drie weken achtereen met hem en zn vriendin (plus 2 kinderen) mee te laten gaan op vakantie. Onze communicatie is heel slecht; vorig jaar toen ze twee weken met hem mee was, heb ik haar twee keer heel kort gesproken door de telefoon. Op mijn verzoek om contact met mij wat vaker te stimuleren en niet het gesprek af te kappen na 3 minuten als ze met mij aan de telefoon is, werd genegeerd.

Ik vind (buiten wat er tussen x en mij speelt) drie weken zonder 1 ouder te lang voor een 10 jarige.
Daarnaast speelt mee dat de communicatie tussen ex en mijn heel slecht is.

Mijn gevoel zegt me dat ik me aan het ouderschapsplan moet houden. Ik ben benieuwd wat jullie mening/ ervaring is.
Alle reacties Link kopieren
Surrender76 schreef:
07-01-2021 19:39
Vader wil niet dat ik een mobiel meegeef. Hij wil dat alles gescheiden blijft. Hij wil het op zijn manier regelen. En nee (er wordt weer lekker ingevuld hier) ik vraag niet op een subjectieve toon aan mijn dochter of ze niet liever lekker kort met vader meegaat zodat ze sneller bij mij kan zijn. Het gaat niet om mij. Dat heb ik haar ook gezegd. Het gaat alleen om wat zij wil. Onder druk zetten is juist wat ik niet wil en wat aan de andere kant maar al te vaak gebeurt.
Nou steun dat plan van die drie weken dan, zodat ze zonder schuldgevoel over haar moeder lekker op vakantie kan. Het lijkt haar leuk, zegt ze. Geloof dat dan eens en vertrouw er op dat die vader drie weken voor dat kind kan zorgen. Dat bellen is voor de moeders, niet voor de kinderen. Als ze dat zelf echt heel graag wil (dus niet om haar moeder te pleasen, maar zelf), dan zal ze daar wel om vragen.
...
anoniem_64b06cdab0d5d wijzigde dit bericht op 07-01-2021 19:58
Reden: dubbele post.
95.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Surrender76 schreef:
07-01-2021 19:57
Je bent een helderziende? of....?

Ja
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-01-2021 14:51
Ik lees vooral eigen behoeftes. Jij vindt dat je vaker contact wilt hebben met het kind, jij vindt het niet fijn dat kind 3 weken een ouder niet ziet. Voor je kind kan dat zomaar helemaal anders zijn.

Een ouderschapsplan is een goede basis, maar ik vind ook dat je mee moeten veren met de omstandigheden en het ouder worden van je kind.

Dat jullie communicatie niet goed loopt is heel vervelend. Maar geen reden om je kind dan maar niet 3 weken met vader mee te laten gaan. Het is de vader he, niet een wild vreemde.


Dit..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wil geen contact als ze bij mij is met vader en als ze bij vader is niet met mij.

Dat geeft haar rust en is makkelijker om werelden te scheiden.

Vader en ik hebben heel goeie band en zijn al lang gescheiden.

Denk dat die behoefte aan contact van jou komt to. Zet je zelf op zij.

Ennn...over dat veilig aangekomen zijn; geen nieuws is goed nieuws. Als er echt iets is hoor je het heus wel hoor.
Drie weken voor een tienjarige kan prima. Leuk juist en minder heen en weer gesleep.
Contact is jouw behoefte en kan je niet eisen.

Wil je dochter mee op vakantie?
zusjevanLady_Day schreef:
07-01-2021 20:08
Mijn dochter wil geen contact als ze bij mij is met vader en als ze bij vader is niet met mij.

Dat geeft haar rust en is makkelijker om werelden te scheiden.
Idem. Zelfs nu nog, als ruime puber.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kinderen 3 weken bij hun vader zijn in de zomer spreek ik ze niet. Zeker niet rond de leeftijd 2-12 was er geen sprake van. Kinderen kregen er alleen maar heimwee van.
Nu zijn ze wat groter, hebben ze natuurlijk een eigen telefoon en sturen we elkaar wel eens een foto of appje. Iedereen tevreden mee
Surrender76 schreef:
07-01-2021 19:39
Vader wil niet dat ik een mobiel meegeef. Hij wil dat alles gescheiden blijft. Hij wil het op zijn manier regelen. En nee (er wordt weer lekker ingevuld hier) ik vraag niet op een subjectieve toon aan mijn dochter of ze niet liever lekker kort met vader meegaat zodat ze sneller bij mij kan zijn. Het gaat niet om mij. Dat heb ik haar ook gezegd. Het gaat alleen om wat zij wil. Onder druk zetten is juist wat ik niet wil en wat aan de andere kant maar al te vaak gebeurt.
Je kunt wel zo verontwaardigd doen, maar hoezo denkt een kind van haar leeftijd na over hoe lang ze op vakantie gaat met welke ouder? Of dat twee of drie weken is?
Dat is toch niet iets waar zo’n jong kind in januari (!) al over nadenkt? Het is iets wat jij en je ex overleggen.
Alle reacties Link kopieren
TO, het lijkt me erg lastig voor je dat je het idee hebt dat je dochter jullie allebei niet teleur wil stellen en dat je er daardoor misschien ook lastig achter komt wat ze zelf echt wil.

Ik heb nog geen kind van 10, dus misschien is het niet reeel hoor, maar kun je haar dit niet helemaal zelf laten beslissen? Dat jij zegt: ‘ik vind het leuk voor jou als je drie weken met je vader mee gaat, dus als je dat leuk lijkt, doe het vooral! Dan gaan wij daarna nog samen iets leuks doen.’

Als zij dit echt wil, dan kan ze gaan zonder (of in ieder geval minder) schuldgevoel omdat ze jouw zegen heeft. Als ze het eigenlijk zelf echt te lang vindt, zal ze dat dan toch alsnog wel aangeven?
alouette schreef:
07-01-2021 20:43
TO, het lijkt me erg lastig voor je dat je het idee hebt dat je dochter jullie allebei niet teleur wil stellen en dat je er daardoor misschien ook lastig achter komt wat ze zelf echt wil.

Ik heb nog geen kind van 10, dus misschien is het niet reeel hoor, maar kun je haar dit niet helemaal zelf laten beslissen? Dat jij zegt: ‘ik vind het leuk voor jou als je drie weken met je vader mee gaat, dus als je dat leuk lijkt, doe het vooral! Dan gaan wij daarna nog samen iets leuks doen.’

Als zij dit echt wil, dan kan ze gaan zonder (of in ieder geval minder) schuldgevoel omdat ze jouw zegen heeft. Als ze het eigenlijk zelf echt te lang vindt, zal ze dat dan toch alsnog wel aangeven?
Wat een fijne tip. Tussen de oordelen van anderen door iemand die zich echt even verplaatst in de situatie. Dank daarvoor. ;) Ik heb dit al gedaan. Ze vindt het lastig en ik merk dat ze even tijd nodig heeft om erover na te denken. Die geef ik haar natuurlijk, al wil de vader vandaag nog antwoord.
anoniem_64b06cdab0d5d wijzigde dit bericht op 07-01-2021 20:47
8.39% gewijzigd
eva-luna schreef:
07-01-2021 20:27
Je kunt wel zo verontwaardigd doen, maar hoezo denkt een kind van haar leeftijd na over hoe lang ze op vakantie gaat met welke ouder? Of dat twee of drie weken is?
Dat is toch niet iets waar zo’n jong kind in januari (!) al over nadenkt? Het is iets wat jij en je ex overleggen.
Geen kind bepaalt hoe lang de vakantie duurt volgens mij. Wil je mee of niet, waarom niet en wat is er nodig om wel mee te willen.
Alle reacties Link kopieren
Iets omfloerster geformuleerd, maar ze zegt het zelfde als alle mensen op deze pagina. Ook helderziend zeker.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeker is het trouwens dat ex dit jaar wel op reis raakt, coronagewijs?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Surrender76 schreef:
07-01-2021 20:46
Wat een fijne tip. Tussen de oordelen van anderen door iemand die zich echt even verplaatst in de situatie. Dank daarvoor. ;) Ik heb dit al gedaan. Ze vindt het lastig en ik merk dat ze even tijd nodig heeft om erover na te denken. Die geef ik haar natuurlijk, al wil de vader vandaag nog antwoord.
Wat maakt dat je die beslissing bij haar laat?
Alle reacties Link kopieren
Als de communicatie zo slecht is zou ik gewoon nee zeggen. "Beste ex, ik vind het geen goed idee om van het ouderschapsplan af te wijken. Ik zou het ook op prijs stellen als je dit soort kwesties eerst met mij bespreekt voor je dochter erin betrekt. Groetjes, Surrender76" .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Surrender76 schreef:
07-01-2021 20:46
Wat een fijne tip. Tussen de oordelen van anderen door iemand die zich echt even verplaatst in de situatie. Dank daarvoor. ;) Ik heb dit al gedaan. Ze vindt het lastig en ik merk dat ze even tijd nodig heeft om erover na te denken. Die geef ik haar natuurlijk, al wil de vader vandaag nog antwoord.
Ik kan me goed voorstellen dat ze tijd nodig heeft om hierover na te denken. Wat gebeurt er als ze zelf tegen haar vader zegt dat ze hier even over wil nadenken? Mag ze dan niet meer mee van hem? Dat zou ik wel erg hard vinden zeg..
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-01-2021 20:50
Wat maakt dat je die beslissing bij haar laat?
Vroeg ik me ook af, dat vind ik eigenlijk niet iets voor een tienjarige om te beslissen, dat regel je als ouders.

Een tienjarige vind ik dan weer niet te jong om drie weken weg te zijn bij de andere ouder. Dat is ook vrij normaal bij kinderen van gescheiden ouders in de zomervakantie. Mijn tienjarige krijgt sinds kort haar telefoon mee en appt mij regelmatig als ze bij vader is. Voorheen hoorde ik ook wekenlang niks, en dat is niet leuk, maar je kunt het niet afdwingen. Naarmate ze ouder en zelfstandiger worden gaan ze daar vanzelf wat meer hun eigen weg in zoeken.
Als jij er geen goed gevoel bij hebt, gewoon het ouderschapsplan aanhouden. Dat plan is er niet voor niets. Die afspraken zijn er om dit soort gedoe te voorkomen.

En 3 weken zonder 1 van je ouders vind ik erg lang voor een tienjarige.
LīlyRose schreef:
07-01-2021 20:50
Wat maakt dat je die beslissing bij haar laat?
Ik vind het heel normaal om een kind van 10 te betrekken bij de zomerplannen die haar aangaan.
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:08
Ik vind het heel normaal om een kind van 10 te betrekken bij de zomerplannen die haar aangaan.
Te betrekken is wat anders dan de beslissing te laten nemen. Fijn voor de loyaliteit. En waarom? Omdat pa en ma niet normaal een afspraak kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:06
Als jij er geen goed gevoel bij hebt, gewoon het ouderschapsplan aanhouden. Dat plan is er niet voor niets. Die afspraken zijn er om dit soort gedoe te voorkomen.

En 3 weken zonder 1 van je ouders vind ik erg lang voor een tienjarige.
Precies dit. Laat je niet meeslepen in dit machtsspelletje want dat schaadt je dochter. Jullie hebben dit plan gemaakt omdat ze dan niet zulke loyaliteitsconflicten zou hoeven uitvechten. Hou je daar dan aan.
Am Yisrael Chai!
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:12
Te betrekken is wat anders dan de beslissing te laten nemen. Fijn voor de loyaliteit. En waarom? Omdat pa en ma niet normaal een afspraak kunnen maken.
Ik heb gemist dat dochter het moet beslissen. Ik las dat TO heeft gevraagd wat dochter wil en dat lijkt me logisch.
Pa en ma kunnen wel normaal een afspraak maken, want er is een ouderschapsplan. Pa wil daar eenzijdig van afwijken. Waarbij hij wat mij betreft degene is die gedoe veroorzaakt en een loyaliteitsconflict voor het kind.
fashionvictim schreef:
07-01-2021 20:54
Als de communicatie zo slecht is zou ik gewoon nee zeggen. "Beste ex, ik vind het geen goed idee om van het ouderschapsplan af te wijken. Ik zou het ook op prijs stellen als je dit soort kwesties eerst met mij bespreekt voor je dochter erin betrekt. Groetjes, Surrender76" .
Eens.
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:21
Ik heb gemist dat dochter het moet beslissen. Ik las dat TO heeft gevraagd wat dochter wil en dat lijkt me logisch.
Pa en ma kunnen wel normaal een afspraak maken, want er is een ouderschapsplan. Pa wil daar eenzijdig van afwijken. Waarbij hij wat mij betreft degene is die gedoe veroorzaakt en een loyaliteitsconflict voor het kind.
Lijkt me niet logisch dag je een tienjarige zo’n beslissing laat nemen.
Tot wanneer blijf je star aan een ouderschapsplan vasthouden? En dan ook tegen de wil van het kind/puber, want het is ooit zo afgesproken dus doen we het altijd zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven