Co ouderschap en verdeling zomervakantie: hoe lang zonder 1

07-01-2021 14:27 183 berichten
Hoi

Mijn ex wil afwijken van ons ouderschapsplan en stelt voor om onze 10 jarige nu drie weken achtereen met hem en zn vriendin (plus 2 kinderen) mee te laten gaan op vakantie. Onze communicatie is heel slecht; vorig jaar toen ze twee weken met hem mee was, heb ik haar twee keer heel kort gesproken door de telefoon. Op mijn verzoek om contact met mij wat vaker te stimuleren en niet het gesprek af te kappen na 3 minuten als ze met mij aan de telefoon is, werd genegeerd.

Ik vind (buiten wat er tussen x en mij speelt) drie weken zonder 1 ouder te lang voor een 10 jarige.
Daarnaast speelt mee dat de communicatie tussen ex en mijn heel slecht is.

Mijn gevoel zegt me dat ik me aan het ouderschapsplan moet houden. Ik ben benieuwd wat jullie mening/ ervaring is.
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:29
Lijkt me niet logisch dag je een tienjarige zo’n beslissing laat nemen.
Tot wanneer blijf je star aan een ouderschapsplan vasthouden? En dan ook tegen de wil van het kind/puber, want het is ooit zo afgesproken dus doen we het altijd zo?
Dat ouderschapsplan houd je natuurlijk aan zolang het nodig is. Daar staan de afspraken in. Extra belangrijk als je geen goede relatie hebt.

En ik snap jouw vraag niet. Je vindt het raar om een kind te laten beslissen. Maar het ouderschapsplan mag wel aangepast als een kind anders beslist? Wat is het nou?
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 07-01-2021 22:38
0.40% gewijzigd
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:32
Dat ouderschap houd je natuurlijk aan zolang het nodig is. Daar staan de afspraken in. Extra belangrijk als je geen goede relatie hebt.

En ik snap jouw vraag niet. Je vindt het raar om een kind te laten beslissen. Maar het ouderschapsplan mag wel aangepast als een kind anders beslist? Wat is het nou?
Als het kind nu beslist dat het 3 weken met pa weg wil, is dan het ouderschapsplan bepalend? Of het kind?
En wanneer wel? En wanneer niet? En wat als er wat verandert? Om wiens behoeften gaat het?
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:34
Als het kind nu beslist dat het 3 weken met pa weg wil, is dan het ouderschapsplan bepalend? Of het kind?
En wanneer wel? En wanneer niet? En wat als er wat verandert? Om wiens behoeften gaat het?
Een kind heeft er vooral baat bij dat hier geen gedoe over is. En dus houd je gewoon de afspraken aan die gemaakt zijn.
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:37
Een kind heeft er vooral baat bij dat hier geen gedoe over is. En dus houd je gewoon de afspraken aan die gemaakt zijn.
Oké. Tot ze het huis uit is dus. Fijn, lekker duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:38
Oké. Tot ze het huis uit is dus. Fijn, lekker duidelijk.
Welnee. Natuurlijk kun je in de loop der tijd best eens van die afspraken afwijken. Maar in de regel is dat op zaken waar je het als vader en moeder gewoon met elkaar eens bent.

Zodra de ene ouder A wil en de andere B, dan is het ouderschapsplan gewoon leidend.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-01-2021 22:43
Welnee. Natuurlijk kun je in de loop der tijd best eens van die afspraken afwijken. Maar in de regel is dat op zaken waar je het als vader en moeder gewoon met elkaar eens bent.

Zodra de ene ouder A wil en de andere B, dan is het ouderschapsplan gewoon leidend.
Kind is niet relevant dus.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:44
Kind is niet relevant dus.
Nee, kind wordt niet lastig gevallen met getouwtrek, want dat heb je als het goed is of al geregeld toen je nog wel on speaking terms was en geen gesteggel had, of daar heeft een mediator of rechter een ei over gelegd. Dat heb je juist gedaan om kind te beschermen.

Beetje raar dat jij daar nu iets smerigs van probeert te maken om je gelijk in dit topic te halen.
Am Yisrael Chai!
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:44
Kind is niet relevant dus.
Vind jij dat vader kind zo relevant maakt dan door haar - tegen de afspraken in - 3 weken op vakantie te willen nemen?
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 07-01-2021 22:54
1.79% gewijzigd
fashionvictim schreef:
07-01-2021 22:46
Nee, kind wordt niet lastig gevallen met getouwtrek, want dat heb je als het goed is of al geregeld toen je nog wel on speaking terms was en geen gesteggel had, of daar heeft een mediator of rechter een ei over gelegd. Dat heb je juist gedaan om kind te beschermen.

Beetje raar dat jij daar nu iets smerigs van probeert te maken om je gelijk in dit topic te halen.
Smerigs? Ik vind het gewoon ontzettend star.
Melofkim schreef:
07-01-2021 22:50
Vind jij dat vader kind zo relevant te maken dan door haar - tegen de afspraken in - 3 weken op vakantie te willen nemen?
Niet de vader.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-01-2021 22:53
Smerigs? Ik vind het gewoon ontzettend star.
Ja, alsof TO niet aan de belangen van haar kind zou denken of niet om haar kind zou geven als ze zich gewoon aan haar ouderschapsplan houdt. Dat vind ik echt onder de gordel.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-01-2021 22:54
Ja, alsof TO niet aan de belangen van haar kind zou denken of niet om haar kind zou geven als ze zich gewoon aan haar ouderschapsplan houdt. Dat vind ik echt onder de gordel.
Dat mag jij vinden.
Er is niks star aan vasthouden aan de afspraken die je samen gemaakt hebt. En als dat wel zo is, dan is het maar star. Het is in het belang van je kind om gedoe te vermijden door gewoon het ouderschapsplan aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij bovendien ontdekt dat er met dat ouderschapsplan te schuiven valt wil ie volgend jaar wel weer iets anders wijzigen.

Ben je op de duur elk jaar een nieuw plan aan 't schrijven, alleen maar voor hem.


Gezien de "schitterende communicatie" zal iets in 't voordeel van opstartster er wel niet in raken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
07-01-2021 23:00
Als hij bovendien ontdekt dat er met dat ouderschapsplan te schuiven valt wil ie volgend jaar wel weer iets anders wijzigen.

Ben je op de duur elk jaar een nieuw plan aan 't schrijven, alleen maar voor hem.
En elke keer zit dochter met dat gedoe en loyaliteitsconflict.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je dochter de eerste week maar 3 min ongeveer aan de telefoon had en de tweede week langer. Nu heb ik zelf dochters in die leeftijd en die weten aan de telefoon na 3 min ook niets meer te vertellen.
Laat je dochter gaan en maak het niet allemaal zo beladen. Het is haar vader en geen vreemde die met je dochter op vakantie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook echt het probleem niet van drie weken. Als je met de auto naar Zuid Frankrijk of Spanje gaat, dan ga je toch niet voor twee weken? Dan neem je de volle drie weken die de gemiddelde Nederlander achter elkaar vakantie heeft in de zomer. Volstrekt logisch dus om drie om drie te verdelen. Ook eens met dat kind heus zelf kan bepalen wanneer ze contact opneemt en zeker als je haar een mobiel meegeeft. En verwacht niet zoveel, bij mama is bij mama en bij papa is bij papa. En dat is prima.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
07-01-2021 23:09
Ik snap ook echt het probleem niet van drie weken. Als je met de auto naar Zuid Frankrijk of Spanje gaat, dan ga je toch niet voor twee weken? Dan neem je de volle drie weken die de gemiddelde Nederlander achter elkaar vakantie heeft in de zomer. Volstrekt logisch dus om drie om drie te verdelen. Ook eens met dat kind heus zelf kan bepalen wanneer ze contact opneemt en zeker als je haar een mobiel meegeeft. En verwacht niet zoveel, bij mama is bij mama en bij papa is bij papa. En dat is prima.
Ik ben van mijn leven nog nooit langer dan 2 weken op reis geweest.
Hoewel ik als kind en puber zo'n beetje elk jaar naar Spanje ging.

Toch écht nooit iets aan overgehouden :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Buffie schreef:
07-01-2021 23:09
Ik snap ook echt het probleem niet van drie weken. Als je met de auto naar Zuid Frankrijk of Spanje gaat, dan ga je toch niet voor twee weken? Dan neem je de volle drie weken die de gemiddelde Nederlander achter elkaar vakantie heeft in de zomer. Volstrekt logisch dus om drie om drie te verdelen. Ook eens met dat kind heus zelf kan bepalen wanneer ze contact opneemt en zeker als je haar een mobiel meegeeft. En verwacht niet zoveel, bij mama is bij mama en bij papa is bij papa. En dat is prima.
Ik ben nog nooit langer dan 12 dagen op vakantie geweest. Ook niet als ik met de auto naar Spanje of Frankrijk ging.

Ik denk dat ouders gewoon de verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun kind. Dat je niet meer bij hun vader/moeder bent, betekent dus dat er beperkingen zitten aan je vakanties met dat kind. Geen ramp hoor, om ‘maar’ 2 weken te gaan.

En ik kan me heel goed voorstellen dat je 3 weken zonder je vader of moeder lang vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bij zes weken zomervakantie is drie om drie heel normaal qua verdeling, en dat geeft iedere ouder ruimte om op vakantie te kunnen. En dat hoeft niet die drie weken volledig te zijn, ik heb bv ook wel eens gehad dat ik de eerste dagen echt nog geen vakantie kon krijgen op mijn werk. Dat TO en ex een andere verdeling hebben kan, maar een ouderschapsplan is ook niet in steen gehouwen, dat kan aangepast worden, zeker als het al een hele tijd geleden is gemaakt. Voortschrijdend inzicht.

Dat ex en TO niet fatsoenlijk communiceren is het echte probleem hier lijkt me. Daardoor zijn dit soort verzoeken niet normaal te bespreken, hangt er van alles extra aan vast en is dochter de dupe, die zit er tussenin.
Alle reacties Link kopieren
Enige wat ik weet is dan een 10 jarige nu helemaal niet weet wat 2 of 3 week inhoudt nu in januari voor de vakantie. Vroegert gingen wij, toen ik jong was gewoon de hele vakantie weg, de totale 5-6 week. Geweldige tijd gehad maar verder nooit door gehad dat mijn vader nooit verder vrij was kerst, voorjaar, pinksteren. Of dat wij veel langer op vakantie gingen dan ieder ander.

Voor mijn idee is het echt TO, die beetje star is. Laten we zeggen vorig jaar ging ex met kind naar frankrijk, belde ze meteen achter hem aan, of kind goed was aangekomen. Dus ex antwoord ja we zijn er. Dan is kind toch ook goed aangekomen.
fietsen varen vrouwelijk doen
fashionvictim schreef:
07-01-2021 22:54
Ja, alsof TO niet aan de belangen van haar kind zou denken of niet om haar kind zou geven als ze zich gewoon aan haar ouderschapsplan houdt. Dat vind ik echt onder de gordel.
Maar dat is het toch wel? Ze denkt vooral aan haar eigen belang en verpakt dat in kinds belang
Je kunt ook een familytrackerapp op jouw en haar mobiel zetten.
3 om 3 is volgens mij een volslagen normale zomervakantie regeling en contact met de andere ouder moet niet gestimuleerd worden zoals jij vraagt maar uiteraard toegestaan worden als het vanuit het kind komt. Maar een ex gaan vragen om contact te stimuleren is onnodig en onhandig, zeker als de communicatie slecht is.

Zijn voorstel is niet raar, maar door jullie verstoorde verhouding kan jouw reactie wel wat buiten proportie ziin volgens mij.

Het is niet in belang van kind om hierover te steggelen en er ziin geen echte bezwaren om 3 om 3 te doen lijkt me. Dus dan is koste wat kost het ouderschapsplan willen volgen recept voor gedoe en ruzie en dat ligt dan niet echt aan ex dit keer
Als mijn 10 jarige op ponykamp is en ik bel. Komt ze nog net aan de telefoon, zegt dat ze het leuk heeft en weer verder moet om zus of zo te doen.....
1 min is het soms.....

Maar ze heeft het naar haar zin en ja het is maar 1 week. Maar 3 week met haar vader lijkt me geen probleem. Lijkt me zelf ook fijner om 3 week aan een stuk te hebben met kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven