Co ouderschap en verdeling zomervakantie: hoe lang zonder 1

07-01-2021 14:27 183 berichten
Hoi

Mijn ex wil afwijken van ons ouderschapsplan en stelt voor om onze 10 jarige nu drie weken achtereen met hem en zn vriendin (plus 2 kinderen) mee te laten gaan op vakantie. Onze communicatie is heel slecht; vorig jaar toen ze twee weken met hem mee was, heb ik haar twee keer heel kort gesproken door de telefoon. Op mijn verzoek om contact met mij wat vaker te stimuleren en niet het gesprek af te kappen na 3 minuten als ze met mij aan de telefoon is, werd genegeerd.

Ik vind (buiten wat er tussen x en mij speelt) drie weken zonder 1 ouder te lang voor een 10 jarige.
Daarnaast speelt mee dat de communicatie tussen ex en mijn heel slecht is.

Mijn gevoel zegt me dat ik me aan het ouderschapsplan moet houden. Ik ben benieuwd wat jullie mening/ ervaring is.
En langer dan 1 minuut bellen vind ik echt veel gevraagd, een gemiddelde tiener doet dat liever überhaupt niet en als wel dan max een minuut ‘ja, nee, leuk, zwemmen, dus.’
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook 10 toen mijn ouders (alweer bijna 30 jaar geleden) gescheiden zijn. Ik ben vanaf toen elke vakantie 3 weken bij mijn moeder en 3 weken bij mijn vader geweest. Dat vonden vader, moeder en ik zelf helemaal prima. En dat was dus nog voor het mobiele telefonie tijdperk. Ik geloof ook niet dat ik veel contact met de andere ouder had in die weken.
Mijn (vorig jaar) 5 jarige ging ook 3 weken met papa op vakantie.

Helemaal prima. Kind had tijd van z’n leven en ik kom 3 weken lang even rustig aan doen, naast m’n werk wat uitslapen en tot rust komen.

Nu heb ik goede band met vader en is de communicatie oké. Wellicht dat dat scheelt? Alhoewel er ook dagen waren dat ik kind niet sprak etc hoor. Ook prima, is de vakantie van vader.
Alle reacties Link kopieren
Ben geen kind van gescheiden ouders, maar vader was voor werk regelmatig een maand weg. Contact opnemen kon toen niet eens Heb ik niets aan over gehouden (was echt een vaderskindje). Zie ook niet waarom die 3 weken en issue zouden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je weet al dat je kind last heeft van loyaliteitsconflicten en toch laat je haar kiezen tussen papa of mama's kant? Dat vind ik echt lullig voor het meisje. Zij heeft inmiddels natuurlijk ook wel door dat ze één van de twee teleur gaat stellen.

Ik vind dit er één in de categorie 'pick your battles' en als je dochter daarna lekker 3 wkn bij jou is, zou ik niet weten waarom je nou juist hierover het op de spits zou moeten drijven. Zal de communicatie tussen jou en je ex niet verbeteren, en aangezien je dochter niet huilend aan je been hangt dat ze niet 3 weken wil, zal ze het niet zo erg vinden om gewoon te gaan.

Laat het los, haal de beladenheid eraf, en bedenk samen met je dochter allemaal leuke dingen die jullie in jullie weken samen gaan doen. Lekker voorpret ipv voorstress!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees echt alleen maar jouw behoeftes. Je zegt wel dat het je om je dochter gaat maar als je het gaat uitleggen dan komt er dat je niet gebeld bent na aankomst (hoezo, kind is bij vader), dat kind je niet vaak genoeg belt, dat kind je niet lang genoeg belt (denk je nou echt dat ze het erg vond dat ze lekker ging zwemmen?) etc.

En ik snap heus dat dat als moeder allemaal heel lastig is. Als jullie nog samen waren geweest dan had je gewoon even een berichtje of belletje gekregen na aankomst, dat is ook doodnormaal. Maar jullie zijn helaas niet meer samen en jullie kunnen zelfs niet normaal met elkaar communiceren. Je dochter heeft haar leven bij jou en haar leven bij haar vader. Tijd om haar meer los te laten, hoe moeilijk ook. Als jij merkt dat zíj het heel moeilijk vindt dat ze jou niet mag bellen dán is het tijd om daar iets mee te doen (en dan nog kun je dan beter focussen op dochter, vertellen dat ze dan bij vader is en haar leven daar heeft, dat jij er bent als ze weer bij jou komt en ze je dan alles kan vertellen). Nu niet, nu zijn het enkel jouw behoeftes en dat moet je bij jezelf houden.

En natuurlijk heb je alsnog het recht om naar het papiertje te wijzen en te zeggen dat je niet afwijkt van het OSP, maar wees dan naar jezelf wel zo eerlijk dat je dat doet voor jezelf en niet voor je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het persoonlijk sowieso een domme regeling om niet 3 om 3 weken zomervakantie af te spreken. Dan zit je dus jarenlang vast aan het feit dat je nooit eens ruim 2/3 weken op vakantie kunt.

Wij hebben ook co ouderschap met 3 weken zomervakantie per ouder, en ook ons kind heeft niet echt behoefte aan contact met de andere ouder. Bovendien is het vrij makkelijk om de vader de schuld te geven van het afkappen van het gesprek, want bijvoorbeeld bij ons geeft kind braaf antwoord op de vragen enzo maar zit ze ondertussen de hele tijd naar buiten te kijken waar ze weer zsm heen wil. En ja dan kap ik, hoewel ex dat niet ziet, ook het gesprek af. Dat gebeurt andersom ook.

Trouwens vind ik ook helemaal niet dat je kind hoeft te bepalen wat er in de zomervakantie gebeurt, zolang ze iig prima overweg kan met stiefmoeder en haar kinderen. Als dat contact prima is maar ze vindt 3 weken vakantie te lang (wat ik me haast niet voor kan stellen), dan kun je toch ook gewoon tegen haar zeggen dat dat vast goed komt en als ze er is het heel fijn zal hebben? De kinderen die ik en mijn huidige partner samen hebben willen dat soort dingen ook weleens niet, dikke vette pech want je draait gewoon mee in een gezin.

Ik vind het niet raar dat je ex afstandelijk naar jou toe is want waarschijnlijk gaat het daar prima, maar wil jij alles vanuit je eigen gevoel beïnvloeden en daar zou ik ook heel snel zat van zijn.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
07-01-2021 23:13
Ik ben nog nooit langer dan 12 dagen op vakantie geweest. Ook niet als ik met de auto naar Spanje of Frankrijk ging.

Ik denk dat ouders gewoon de verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun kind. Dat je niet meer bij hun vader/moeder bent, betekent dus dat er beperkingen zitten aan je vakanties met dat kind. Geen ramp hoor, om ‘maar’ 2 weken te gaan.

En ik kan me heel goed voorstellen dat je 3 weken zonder je vader of moeder dochter lang vindt.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
08-01-2021 07:55
Maar dat is het toch wel? Ze denkt vooral aan haar eigen belang en verpakt dat in kinds belang
Dat plan is toch niet voor niets gemaakt? Dat is ooit bedacht in het belang van kind.

Echt belachelijk om mensen aan te vallen omdat ze zich gewoon aan de afspraken in het convenant willen houden. Dan had je het net zo goed niet hoeven maken als je vervolgens een kutwijf bent omdat je die afspraken na wil komen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
08-01-2021 07:57
3 om 3 is volgens mij een volslagen normale zomervakantie regeling en contact met de andere ouder moet niet gestimuleerd worden zoals jij vraagt maar uiteraard toegestaan worden als het vanuit het kind komt. Maar een ex gaan vragen om contact te stimuleren is onnodig en onhandig, zeker als de communicatie slecht is.

Zijn voorstel is niet raar, maar door jullie verstoorde verhouding kan jouw reactie wel wat buiten proportie ziin volgens mij.

Het is niet in belang van kind om hierover te steggelen en er ziin geen echte bezwaren om 3 om 3 te doen lijkt me. Dus dan is koste wat kost het ouderschapsplan willen volgen recept voor gedoe en ruzie en dat ligt dan niet echt aan ex dit keer

Okee, dus de ene ouder wil koste wat kost de afspraken negeren. De andere ouder zegt "nee, hier hebben we afspraken over en die wil ik gewoon aanhouden". En dan is die ouder degene die fout zit?

Echt hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En men lijkt te vergeten dat het dus net zo goed voor vader geldt dat hij nooit langer dan 2 weken zijn kind niet ziet in de afspraken die de TO nu heeft. Hoezo is dat niet in het belang van het kind, om nooit langer dan 2 weken geen contact met beide ouders te hebben?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral van starheid getuigen. Ja..maar..ooit hebben wij afgesproken...dat. Beetje flexibiliteit zou fijn zijn, dingen veranderen, inzichten veranderen, behoeftes van kinderen veranderen. Maar het zit er niet in, omdat de vader de gunfactor in dit geval niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
08-01-2021 10:56
Ik vind het vooral van starheid getuigen. Ja..maar..ooit hebben wij afgesproken...dat. Beetje flexibiliteit zou fijn zijn, dingen veranderen, inzichten veranderen, behoeftes van kinderen veranderen. Maar het zit er niet in, omdat de vader de gunfactor in dit geval niet heeft.
Dat maken jullie ervan. Men kan ook oprecht vinden dat kinderen niet langer dan 2 weken geen contact met de andere ouder horen te hebben, ongeacht welke ouder dat is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-01-2021 11:10
Dat maken jullie ervan. Men kan ook oprecht vinden dat kinderen niet langer dan 2 weken geen contact met de andere ouder horen te hebben, ongeacht welke ouder dat is.
Dat kan zeker. Maar in het geval van TO is dit niet oprecht, want TO vond het al niet fijn dat kind 2 weken nagenoeg geen contact met haar had. Het draait in dit geval dus wel om haar gevoelens. En dat mag hoor, het is alleen jammer dat het kind dan iets leuks aan haar voorbij ziet gaan. Hoevaak heeft ze haar vader nu drie weken achter elkaar om haar heen, een vader die vrij is, niet hoeft te werken? Hoevaak heeft ze TO drie weken om haar heen, die vrij is en niet hoeft te werken? Lijkt mij heerlijk als het al niet vanzelfsprekend is omdat je ouders zijn gescheiden.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-01-2021 10:40
Okee, dus de ene ouder wil koste wat kost de afspraken negeren. De andere ouder zegt "nee, hier hebben we afspraken over en die wil ik gewoon aanhouden". En dan is die ouder degene die fout zit?

Echt hoor.

Nee hoor, dat is prima haar recht, zoals ik meermaals aangegeven heb. Maar verpak het dan niet dat je dat voor dochter doet want dat is het gewoon niet, getuige al TO's argumenten. Die zijn namelijk doorspekt van haar eigen behoeftes.
fashionvictim schreef:
08-01-2021 10:40
Okee, dus de ene ouder wil koste wat kost de afspraken negeren. De andere ouder zegt "nee, hier hebben we afspraken over en die wil ik gewoon aanhouden". En dan is die ouder degene die fout zit?

Echt hoor.
Kind heeft niks aan geruzie en een ouderschapsplan is een wassen neus. Een kind heeft meer aan ouders die kunnen overleggen. In elke gescheiden ouder cursus die die bestaat is dit wat je leert. Ja er ligt een plan, dat is vooral handig om dingen vast te leggen die zakelijk zijn. Maar dit is een volslagen normale vraag en tos op lossing om kind te laten kiezen is schadelijk
fashionvictim schreef:
08-01-2021 10:40
Okee, dus de ene ouder wil koste wat kost de afspraken negeren. De andere ouder zegt "nee, hier hebben we afspraken over en die wil ik gewoon aanhouden". En dan is die ouder degene die fout zit?

Echt hoor.
Er was overigens niks mis geweest met meteen zeggen ‘sorry maar ik hou me aan het ouderschapsplan’. Dan was to ook klaar geweest. En dat was prima. Niks mis met je aan het plan willen houden. Het gedraaikont, invullen, mekkeren over wat goed is voor kind, afdwingen van telefoontjes en ex wegzetten als boeman en kind laten kiezen want ‘in het belang van het kind’ is waar ik op reageer. Als ze had gezegd ‘nee sorry de afspraak is max 2 weken’ dan had je mij niet gehoord
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
08-01-2021 11:39
Dat kan zeker. Maar in het geval van TO is dit niet oprecht, want TO vond het al niet fijn dat kind 2 weken nagenoeg geen contact met haar had. Het draait in dit geval dus wel om haar gevoelens. En dat mag hoor, het is alleen jammer dat het kind dan iets leuks aan haar voorbij ziet gaan. Hoevaak heeft ze haar vader nu drie weken achter elkaar om haar heen, een vader die vrij is, niet hoeft te werken? Hoevaak heeft ze TO drie weken om haar heen, die vrij is en niet hoeft te werken? Lijkt mij heerlijk als het al niet vanzelfsprekend is omdat je ouders zijn gescheiden.
Nogmaals, dat kan dus voortkomen uit de overtuiging dat een kind nooit langer dan 2 weken geen contact met de andere ouder zou moeten hebben. En waarom is 3 weken aaneengesloten meer waard dan 2 + 1 wkn?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-01-2021 12:09
Nogmaals, dat kan dus voortkomen uit de overtuiging dat een kind nooit langer dan 2 weken geen contact met de andere ouder zou moeten hebben. En waarom is 3 weken aaneengesloten meer waard dan 2 + 1 wkn?
Hoezo? Ze had toch contact in die 2 weken? Alleen niet zoals zij wenste.

Dat andere is een invulling. Lekker drie weken ontspannen (op) vakantie met je vader. Denk dat er ergere dingen zijn op de wereld.
fashionvictim schreef:
08-01-2021 12:09
Nogmaals, dat kan dus voortkomen uit de overtuiging dat een kind nooit langer dan 2 weken geen contact met de andere ouder zou moeten hebben. En waarom is 3 weken aaneengesloten meer waard dan 2 + 1 wkn?
Kind heeft gewoon wel contact. Alleen niet precies in de hoeveelheid die TO wil en daarom wil ze geen 3 weken.
toffifee schreef:
08-01-2021 12:19
Hoezo? Ze had toch contact in die 2 weken? Alleen niet zoals zij wenste.

Dat andere is een invulling. Lekker drie weken ontspannen (op) vakantie met je vader. Denk dat er ergere dingen zijn op de wereld.
Er zijn ergere dingen. Bijvoorbeeld dat je vader iets anders wil dan afgesproken in het ouderschapsplan en niet wil faciliteren dat je met je moeder belt op vakantie. En daarmee gedoe en een loyaliteitsconflict veroorzaakt.
Thordïs schreef:
08-01-2021 11:45
Kind heeft niks aan geruzie en een ouderschapsplan is een wassen neus. Een kind heeft meer aan ouders die kunnen overleggen. In elke gescheiden ouder cursus die die bestaat is dit wat je leert. Ja er ligt een plan, dat is vooral handig om dingen vast te leggen die zakelijk zijn. Maar dit is een volslagen normale vraag en tos op lossing om kind te laten kiezen is schadelijk
Als je wederzijds kunt overleggen, is dat beter ja. Maar klinkt hier alsof vader wel wil afwijken van het plan om 3 weken weg te kunnen, maar niet wil overleggen over telefoontjes/contact tijdens die vakantie. En zo werkt het niet. Als je wilt overleggen, moet je allebei geven en nemen. En als dat niet gaat, houd je dan gewoon aan de afspraken.
fashionvictim schreef:
08-01-2021 10:39
Dat plan is toch niet voor niets gemaakt? Dat is ooit bedacht in het belang van kind.

Echt belachelijk om mensen aan te vallen omdat ze zich gewoon aan de afspraken in het convenant willen houden. Dan had je het net zo goed niet hoeven maken als je vervolgens een kutwijf bent omdat je die afspraken na wil komen.
Exact.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
08-01-2021 12:39
Als je wederzijds kunt overleggen, is dat beter ja. Maar klinkt hier alsof vader wel wil afwijken van het plan om 3 weken weg te kunnen, maar niet wil overleggen over telefoontjes/contact tijdens die vakantie. En zo werkt het niet. Als je wilt overleggen, moet je allebei geven en nemen. En als dat niet gaat, houd je dan gewoon aan de afspraken.
Dit ja.
Zo is het gewoon.
Wat ik ook gek vind: TO en ex zijn (als ik zo loep) nog geen 3 jaar uit elkaar. Misschien minder, ik zag dat ze in 2017 nog samen waren. Waarom maak je afspraken in een convenant om amper 3 jaar later daarvan af te willen wijken? Terwijl je waarschijnlijk wel weet dat dit gedoe zal geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven