Combinatieklas....... voordelen/nadelen?

16-11-2008 21:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu bijna 2 en we moeten ons gaan verdiepen in de keuze van de basisschool......



Wij zitten te twijfelen tussen 2 scholen.



De ene school is een openbare basisschool van kleine omvang in een prachtig nieuw gebouw. Maar ze hebben alleen maar combinatieklassen!



De andere school is een PC basisschool in een oud gebouw met juist 2 klassen van hetzelfde jaar. Dus een redelijk grote school.



Wij zijn zelf niet gelovig maar opzich vind ik het prima als mijn kind enige kennis van het geloof heeft. Ik heb vroeger altijd op een christelijke school gezeten en vond dat altijd leuk!



Maar mijn probleem is dat ik totaal geen ervaring met combinatieklassen heb. Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn? Zeker omdat die ene school alle klassen als combi heeft.



Ik hoor graag van jullie!



Belle
Alle reacties Link kopieren
Wat ik kan bedenken is dat je kind in de klas een keer de 'jongste' is, ze heeft dan dus oudere kinderen boven zich, en is ook weer een keer 'oudste'. Dat is denk ik wel een leerzame ervaring voor kinderen. Ik denk dat dit misschien tegelijkertijd ook wel een nadeel kan zijn, dat het jongste kind totaal ondergesneeuwd kan worden als ze verlegen/onzeker is, maar dat gebeurt ook in een gelijkwaardige klas. Kinderen kunnen elkaar onderling helpen in een combinatieklas.



Echt nadelen kan ik niet bedenken, misschien dat activiteiten minder gericht zijn omdat de leeftijd niet hetzelfde is. Maar vaak werken ze ook wel met splitskring/groepen.



Succes met het maken van jullie keuze!
Alle reacties Link kopieren
Belle,

Mijn ervaring is dat ouders er meer tegenaan hikken dan de kinderen zelf. Mijn kinderen hebben tot nu toe alleen maar in combiklassen gezeten omdat het een kleine school is. Hier volgen de voor- en nadelen die ik tot nu toe ervaren heb:



Voordelen:

* kinderen worden spelenderwijs gestimuleerd eerder zelf dingen uit te zoeken

* jongere kinderen trekken zich onbewust aan de oudere kinderen op "oh maar dan kan ik dat ook!"

* de ouderen kinderen zijn vaak erg hulpvaardig naar de jongeren kinderen toe



Nadelen:

* juf moet haar aandacht verdelen over 2 klassen

* grote groep kan vrij druk zijn

* onzekere kindjes kunnen het moeilijk vinden dat de oudere kindjes bepaalde taken al wel kan en zij zelf (nog) niet

* de oudere kinderen vinden sommige gezamelijke activiteiten te kinderachtig



Maar zoals je vast wel gehoord zult hebben: kinderen zijn heel flexibel en passen zich erg snel aan. Ik vond het in het begin ook niet echt geweldig, maar m'n kids zelf hebben er geen problemen mee gehad. Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vroeger in combinatieklassen gezeten. In groep 5 ben ik overgestapt naar een andere school, waar ze met combinatieklassen werkten. Inderdaad het ene jaar als "jongste", het andere jaar als "oudste". Ik vond het als "jongste" het leukst, dan kon ik stiekum meeluisteren met de uitleg voor de oudere groep. Ik was ook wel een snelle leerling. Muziek en gym enzo deden we natuurlijk wel samen, maar bij rekenen en taal moest de ene groep zelfstandig aan het werk terwijl de docent met de andere groep bezig was.



Voordelen: we leerden heel goed zelfstandig te werken, want de helft van de tijd moest je echt aan je eigen werk, als de juf/meester aan de andere groep aan het uitleggen was.



Nadelen: organisatorisch moet je er wel een goede docent op hebben staan, anders wordt het een rommeltje.



Ik heb in mijn combinatieklassen meer geleerd dan in mijn niet gemengde klassen ervoor. Maar dat had meer met de scholen te maken: de eerste school was een witte school met grote klassen en iedereen dezelfde lesstof (ik verveelde me dood). De tweede school was een zwarte school met kleine klassen, en noodgedwongen enorm veel differentiatie tussen leerlingen. Daar moest ik ineens écht aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vier jaar in een combinatieklas gezeten op de basisschool. Ik zat met een klein groepje (zes mensen) in een oudere klas. Ik vond het erg prettig. Ik leerde makkelijk en we kregen alle stof mee van de hogere klas.

Er zitten voor- en nadelen aan. Voor mij een groot voordeel, tot ik weer in een normale klas kwam en de stof ineens zo langzaam ging. Maar goed, daar wen je ook snel weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een jenaplanschool gezeten met combinatieklassen en heb hier naar mijn gevoel nooit hinder van ondervonden. Eerlijk gezegd kan ik het me niet goed meer voor de geest halen en zit ik mij sterk af te vragen hoe de docent het organisatorisch aanpakte. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de leraar twee verschillende 'colleges' gaf in een les. Ehm, denk dat ik binnenkort eens wat oud-klasgenootjes ga ondervragen, want het steekt me dat ik het me niet herinner.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van negen zit in een combigroep 5/6. Zij zit dus in groep 6. Waar zij met name in het begin (ze zit al vanaf groep 4 in een combigroep, altijd de oudste geweest) moeite mee had was dat ze afgeleid werd als zij aan het werk moesten en de juf nog wat ging uitleggen aan de andere groep.

Dit is nu niet echt meer een probleem maar ik weet wel dat zij de jongere kinderen echt niet zo bijster interessant vindt. De kinderen uit groep 5 vinden de groep 6 kinderen wel erg leuk maar er is een duidelijke scheiding. De meiden van groep 6 spelen nooit met de meiden van groep 5! Soms is zij een beetje verontwaardigd omdat ze een bepaalde activiteit niet doen (kan zo gauw niets concreets bedenken) omdat groep 5 daar te jong voor is.

Zij roept dus regelmatig dat ze hoopt dat ze nu eindelijk eens een keer niet in een combigroep terecht komt.

Persoonlijk vind ik het geen probleem, groep 6 is op zich een mooie kleine groep en ik heb het idee dat ze voldoende aandacht krijgt maar mijn dochter vindt het dus niet echt leuk!
Alle reacties Link kopieren
Nadelen: organisatorisch moet je er wel een goede docent op hebben staan, anders wordt het een rommeltje.



Klopt! Haha, ik vond het ook erg vermoeiend om te doen!

Nooit rust..meteen weer door naar de volgende groep..pfff!

Respect voor de leerkrachten die het in de vingers hadden en het leuk vonden
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten op een Montessorischool, waar alle klassen combinatieklassen zijn. Mede om die reden heb ik voor de Montessorischool gekozen. Ik ben een fervent tegenstander van het klassikale onderwijssysteem en vind combi-klassen dus een groot voordeel.



Zelf heb ik op de basisschool een aantal keren in een combi-klas gezeten (volgens mij meestal als jongste) en kon ik op die manier vast meeluisteren met de stof van de hogere groep. Vond ik wel leuk, maar betekende wel dat ik me dan het jaar daarop weer zat te vervelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf vroeger altijd in combinatieklassen gezeten. Voordeel is dat je er best wel zelfstandig van wordt. De juf legt uit en daarna moet je zelfstandig aan de gang. Waar je aan moet wennen is dat als jij zelfstandig aan het werk bent de juf aan het uitleggen is aan de andere klas. Hierdoor heb ik mij wel weer leren afsluiten voor mijn omgeving; als het om mij heen rumoerig is kan ik mij afsluiten en gewoon mijn werkzaamheden doen...ik vind dat wel weer een voordeel. Aandacht zijn we eigenlijk nooit tekort gekomen...Heb een combinatieklas dan ook nooit als niet prettig gevonden.
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was een combinatieklas en een gewone klas (er was dus anderhalve klas). In de combinatieklas zaten de kinderen die iets makkelijker konden meekomen, omdat je toch wat meer zelfstandig moet kunnen werken. Als de juf met de andere helft van de klas bezig is, moet jij gewoon verder werken.



Ik heb het altijd wel prettig gevonden. Er was ook niet echt een scheiding tussen de verschillende klassen, volgens mij speelde iedereen door elkaar heen.



Overigens zat ik altijd in de oudste klas, want na groep 3 (dat is toch de eerste klas?) werden er volgens mij pas combinatieklassen gevormd en daarna bleef die klas tot groep 8 bijelkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb in een combinatieklas gezeten, precies zoals bij Lara. Ik zat met 8 anderen in de combinatieklas omdat ik goed mee kon komen op school. Heb het altijd heel leuk gevonden. Wij kregen inderdaad omstebeurt uitleg en de ouderen hielpen de jongeren. Vond het heel leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven