Combineren borst- en flesvoeding

09-03-2020 13:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geeft mijn dochter van 4 weken borstvoeding en overweeg te starten met flesvoeding. Bedoeling is vooralsnog 1 keer flesvoeding per dag en verder borstvoeding. Ik lees graag succeservaringen en tips: de overgang van borst naar fles resulteerde bij oudste in weigeren en uiteindelijk sondevoeding, dus ik zie wat beren op de weg..
Kun je niet beter kolven om de fles aan te bieden?

Hier vanaf jong al gecombineerd en met 3 weken gestopt. Ik kon niet aan haar vraag voldoen. Dus geen problemen gehad. Ze was al aan beiden gewend.
Met vier weken is je productie doorgaans nog niet zo stabiel dat je zonder consequenties een voeding weg kunt laten. Als je overstapt op flesvoeding is de kans groot dat je over een week of drie vier geen borstvoeding meer geeft. Als je dat geen probleem vindt is dat natuurlijk niet erg, wel goed om rekening mee te houden.
Hier al aantal jaar geleden maar vanaf 2 weken gekozen om te gaan kolven en avondfles werd dan door papa gegeven. Indien weinig gekolfd dan kv. Is prima gegaan tot 16 weken toen begon menstuatie weer van ene op andere dag en viel productie geheel weg. Geen enkel probleem gehad om toen volledig naar fv te gaan
Kolven wil ik liever niet. Wel voor nu om dagelijks even te oefenen bijvoorbeeld.
Bij onze tweeling van nu drie maanden oud combineer ik ook omdat het voeden anders te intensief werd. We kregen van een kraamverzorgster de tip om eerst een aantal keer de speen van de fles over de tepel te doen en de baby daaruit te laten drinken. Dan ligt hij in dezelfde houding als altijd, ruikt en ziet jou als altijd een krijgt hij dezelfde melk als hij gewend is, maar went wel alvast aan de speen. Bij ons heeft het gewerkt, beide kindjes drinken net zo makkelijk aan de borst als kv uit een fles.
Pandax schreef:
09-03-2020 13:53
Met vier weken is je productie doorgaans nog niet zo stabiel dat je zonder consequenties een voeding weg kunt laten. Als je overstapt op flesvoeding is de kans groot dat je over een week of drie vier geen borstvoeding meer geeft. Als je dat geen probleem vindt is dat natuurlijk niet erg, wel goed om rekening mee te houden.
Hm.. Daar ben ik dus ook bang voor. Ik hoopte dat het met laten vallen van 1 middagvoeding niet zo'n vaart zou lopen.
Bij mij na 8 weken ook 1 avond/nachtfles die door papa werd gegeven, ik heb niks aan mijn productie gemerkt. Wel om 2 weken begonnen met fles aanbieden met gekolfde melk. Uiteindelijk weigerde hij op gegeven moment een merk fles maar op een ander merk doet hij het prima.
Je kan combineren.
-En met 4 weken zou ik niet later beginnen want dan wordt het niet makkelijker (vanwege flesweigeren).

-Rustig beginnen/houden met de hoeveelheden, 1x kleine beetje elke dag of om de dag. Want je wil borstvoeding hoofdzakelijk blijven geven.
-Speengrootte: zo klein mogelijk (nummer 0 bijvoorbeeld bij de Philips Avent). Anders kan je kans krijgen op borstweigeren.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Ik zou, als het niet heel noodzakelijk is, nog even niets doen nu. Vier weken is nog piep, je productie is nog vers, ik zou nog minstens een maand wachten voordat je gaat prutsen met de voeding. Het is fijn als jij en je baby eerst kunnen wennen aan wat stabiliteit; binnenkort komt er weer een regelperiode aan, dan is het handig als je nog exclusief de borst geeft, dat krikt je productie het snelst op naar de vraag van je baby. Maar als je binnenkort weer aan het werk moet, snap ik dat je nu een begin met flesvoeding wil maken, dan zou ik gewoon de gok nemen. Sterkte in ieder geval!
Hier ook begonnen met de lunch voeding kV te geven omdat ik wilde afbouwen maar me vervolgens weer bedacht. Geef nu al drie weken een fles kV en merk niks aan mijn productie. Productie is vraag en aanbod dus als je hem of haar de rest wel aanlegt
where ever you go, go with your heart
Ik heb ook gecombineerd, al weet ik niet meer precies vanaf welke week. Kinderen zijn inmiddels pubers. Bij mijn oudste denk ik vanaf 7-8 weken ofzo. Jongste denk ik wat later. Wel eerder zo nu en dan een fles gegeven met kolfmelk of kv.

Oudste heb ik ochtend en avondvoeding gegeven tot 14 maanden oud en jongste tot 18 maanden. Het kan dus heel lang goed gaan.

Bij de jongste wel gekolfd bij de oudste heel weinig.

Maar ik ken ook de verhalen dat het dan snel over was met de bv. Maar bij mij ging het dus prima en ik had bij beiden makkelijk nog langer door kunnen gaan, maar vond het zelf op een gegeven moment wel genoeg.
Ik heb met mijn tweeling vanaf dag 1 gecombineerd. Dus ik heb geen tips voor je om het soepel te laten verlopen. Bij mij verviel er ook geen bv, omdat ik mijn kinderen om-en-om aan de borst had.
Sorry, hier heb je niet zoveel aan, maar wilde wel duidelijk maken dat kinderen wel vrij flexibel zijn (mij werd het afgeraden i.v.m. tepel/speenverwarring, maar daar was helemaal geen sprake van).
Als ik kijk naar mezelf en mijn omgeving kijk is het ook een kwestie van geluk hebben.
Mijn dochtertje heeft in de eerste week een paar keer kunstvoeding gehad en later ook steeds vaker een fles gekolfde melk. Ondanks dat mijn productie niet overhield en ze vaak hard moest werken heeft ze tot 1 jaar liever de borst gehad maar dronk ook probleemloos uit de fles.
2 kennissen zijn om medische redenen enkele dagen bij gaan voeden met de fles waarna de baby's weigerde nog uit de borst te drinken.
Wel zou ik tot 6 weken wachten. Tot die tijd worden namelijk hormoonreceptoren aangemaakt in het klierweefsel. Hoe vaker je baby drinkt, hoe meer receptoren, hoe groter de kans dat je niet enorm terug valt in productie.
Heel veel succes!
Of het combineren bij zo jong lukt hangt af van je productie en je baby. De kans is groot dat het niet lukt, bij de meeste vrouwen is dan de productie nog niet stabiel, ook is je baby nog aan het leren drinken.
Wat is je reden dat je wil combineren? Als je minder voedingen wil voeden moet je juist niet combineren. Waarschijnlijk loopt je productie terug en gaat je kindje juist meer voedingen vragen (clusteren) op andere momenten om jouw productie weer op te krikken en heb je in totaal juist meer voedingen.

Ik ben bij mijn oudste vanaf 6 maanden gaan combineren, wat ook nog niet lukte, productie holde terug. Toen weer teruggegaan op alleen BV en afgekolfde melk en een jaar gevoed.Bij mijn middelste helemaal niet gecombineerd en 10 maanden gevoed, bij de jongste vanaf 9 maanden en een jaar gevoed.
Ik heb bij beide kinderen gecombineerd gegeven. Wel pas vanaf 3 maanden, toen was de productie stabiel.

Beide kinderen vanaf 6 maanden alleen ochtend en avond de borst (bij zoon ook nog 's nachts als hij kwam). Bij dochter tot 10 maanden, toen was het toch niet meer voldoende en bij zoon tot 9 maanden.
Bij mij werd de productie al na ruim een week flink minder (ook door omstandigheden maar bij ons in de familie zijn we ook niet echt goed in borstvoeding aanmaken). Dus na anderhalve week af en toe een KV fles erbij. Borstvoeding alles gekolfd zodat ik wist hoeveel er was. Werd steeds minder dus zo'n beetje elke week een fles KV erbij.

Vlak voor ik weer ging werken na 3 maanden helemaal overgestapt.

Geen enkel probleem. Heb ik wel een goede, gulzige eter.
Fijn te lezen dat het dus wel kan! Kritische noten ook welkom hoor. Ik zie inderdaad het risico van teruglopende productie, maar dat is misschien een risico dat ik gezien de omstandigheden voor lief moet nemen. Kans is namelijk dat ik door medicatiegebruik binnenkort abrupt moet stoppen met borstvoeding en ik wil niet het risico lopen dat dochter dan fles(voeding) weigert.
Tsja borstvoeding geven is net als ongesteldheid of zwangerschap: het is bij iedereen anders.

De een kan een voeding minderen gemakkelijk aan, bij de ander keldert hierdoor de productie...

Als je wil voorkomen dat je dochter ook een flesweigeraar wordt, is kolven de meest veilige optie.
Maline schreef:
09-03-2020 16:01
Fijn te lezen dat het dus wel kan! Kritische noten ook welkom hoor. Ik zie inderdaad het risico van teruglopende productie, maar dat is misschien een risico dat ik gezien de omstandigheden voor lief moet nemen. Kans is namelijk dat ik door medicatiegebruik binnenkort abrupt moet stoppen met borstvoeding en ik wil niet het risico lopen dat dochter dan fles(voeding) weigert.
Ik denk dat je dan beter met afgekolfde melk kan oefenen, dan wennen ze ook aan de fles. Ik deed dat ook vanaf jong omdat ik weer aan het werk moest en ze dan uit de fles moesten kunnen drinken.
Ik heb 1 flesweigeraar gehad, en die vond kunstvoeding heerlijk, maar niet uit een fles. De oplossing was haar uit een bekertje laten drinken. Ik ben bij haar met kunstvoeding begonnen vanaf 6-7 maanden.
Ik heb het vanaf 6 maanden gedaan ivm nieuwe baan. Was geen succes. 1,5 maand later was ik volledig over op flesvoeding. Kind ging bijten omdat hij niet meer genoeg kreeg.
Ik zou dan eerder kiezen voor af en toe wat kolven en om de dag blijven oefenen met de fles. Je hoeft dan geen hele voeding te geven, maar 20 of 30 cc gekolfde melk tussen de voedingen door is ook prima om de techniek niet te verleren.

Tip voor als je medicatie moet gaan gebruiken: check op lareb.nl of e-lactancia.org of de medicatie écht niet samen kan met borstvoeding. Fabrikanten zetten vaak zonder vooronderzoek in hun bijsluiten dat medicatie niet samen met borstvoeding kan, gewoon voor de zekerheid. Vaak is het echter wel onderzocht, dus dat is het nakijken waard :-) De risico's van kunstvoeding zijn vaak groter dan die van een beetje medicatie die overgaat in de moedermelk.
-Noukies- schreef:
09-03-2020 20:52
Ik zou dan eerder kiezen voor af en toe wat kolven en om de dag blijven oefenen met de fles. Je hoeft dan geen hele voeding te geven, maar 20 of 30 cc gekolfde melk tussen de voedingen door is ook prima om de techniek niet te verleren.

Tip voor als je medicatie moet gaan gebruiken: check op lareb.nl of e-lactancia.org of de medicatie écht niet samen kan met borstvoeding. Fabrikanten zetten vaak zonder vooronderzoek in hun bijsluiten dat medicatie niet samen met borstvoeding kan, gewoon voor de zekerheid. Vaak is het echter wel onderzocht, dus dat is het nakijken waard :-) De risico's van kunstvoeding zijn vaak groter dan die van een beetje medicatie die overgaat in de moedermelk.
Dit is aperte onzin. Kunstvoeding heeft geen acute risicos, in tegenstelling tot sommige medicatie. Er zijn hele ernstige redenen waarom je absoluut geen bv mag geven met bepaalde medicijnen dus ik vind dit serieus gevaarlijk advies.

Ik weet dat het door de borstvoedingsmaffia zo wordt aangeprezen maar dat is wmb bijna crimineel dat men dat in zijn algemeenheid durft te zeggen. (En ik ben hardstikke pro borstvoeding)

Dus TO, luister vooral naar je arts mbt dit onderwerp.

Verder heb ik vanaf 5 weken succesvol gecombineerd. Wegens andere redenen moest ik (veel) later stoppen maar productie technisch ging het prima. Ook geen last van weigeren of verwarring, mijn zoontje dronk vrolijk uit de borst en de fles.
Positivevibes schreef:
10-03-2020 00:07
Dit is aperte onzin. Kunstvoeding heeft geen acute risicos, in tegenstelling tot sommige medicatie. Er zijn hele ernstige redenen waarom je absoluut geen bv mag geven met bepaalde medicijnen dus ik vind dit serieus gevaarlijk advies.

Ik weet dat het door de borstvoedingsmaffia zo wordt aangeprezen maar dat is wmb bijna crimineel dat men dat in zijn algemeenheid durft te zeggen. (En ik ben hardstikke pro borstvoeding)

Dus TO, luister vooral naar je arts mbt dit onderwerp.

Verder heb ik vanaf 5 weken succesvol gecombineerd. Wegens andere redenen moest ik (veel) later stoppen maar productie technisch ging het prima. Ook geen last van weigeren of verwarring, mijn zoontje dronk vrolijk uit de borst en de fles.
Ik zeg ook niet dat je op eigen houtje moet bepalen of iets wel of niet kan, maar op basis van wetenschappelijk onderzoek. Heeft niks met maffia te maken. En op termijn heeft kunstvoeding soms meer risico's dan medicatie die overgaat in de melk. Dat is ook niks maffia, maar gewoon wetenschap. Het zou zonde zijn om te stoppen met borstvoeding als je dat eigenlijk niet wil, omdat je niet de juiste informatie hebt. Daarom geef ik de bronnen waar je dit kunt opzoeken.
-Noukies- schreef:
06-04-2020 14:55
Ik zeg ook niet dat je op eigen houtje moet bepalen of iets wel of niet kan, maar op basis van wetenschappelijk onderzoek. Heeft niks met maffia te maken. En op termijn heeft kunstvoeding soms meer risico's dan medicatie die overgaat in de melk. Dat is ook niks maffia, maar gewoon wetenschap. Het zou zonde zijn om te stoppen met borstvoeding als je dat eigenlijk niet wil, omdat je niet de juiste informatie hebt. Daarom geef ik de bronnen waar je dit kunt opzoeken.
De stelling dat 'kunstvoeding vaak meer risicos draagt dan medicatie' is wetenschappelijk gezien volstrekt onjuist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven