Contact met kind na scheiding tijdens verblijf andere ouder

15-09-2019 20:12 284 berichten
De situatie: Dochter in de peuter leeftijd en het komt door onze roosters voor dat zij 3 of 4 dagen bij haar vader verblijft. In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact niet mag belemmeren maar het komt vaker wel dan niet voor dat ik geen contact krijg met kind en ook geen updates ontvang.

Dit vind ik niet in het belang van onze dochter en zelf vind ik het ook gewoon echt niet leuk. De band met ex is stroef maar uit belang van dochter stuur ik om de dag wel een paar fotootjes van wat ze aan het doen is naar hem als ze bij mij is. Tevens kan hij haar videobellen als hij zou willen. Ik beantwoord zijn appjes niet a la minute maar binnen het uur (mits mijn werk of bezigheden het toelaten) is heel normaal.
Andersom is het vaak zo dat hij een dag of langer niks laat horen. Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Ik app hem alleen kort over zaken die over ons kind gaan. Denk aan het afstemmen van wanneer ze bij wie is. Wie haar haalt/brengt en hoe laat.

Ben ik een verbitterde zeur als ik voor een klein meisje 4 dagen echt te lang vind zonder telefonisch / videobel contact?
Nee, ik vind je geen zeur.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Dit is een herkenbare vorm van controle willen houden.
Het is allemaal moeilijk moeilijk. En we hebben het over een type wat toen wij nog bij elkaar waren zowat vergroeid was met zijn telefoon. Alleen tijdens het eten en het neuken lag ie aan de kant en o ja als ie sliep. Even bot gezegd.

Dat iemand dan uren en uren geen tijd heeft om even een simpele vraag te beantwoorden zodat ik ook mijn draaiboek voor de week kan maken (ik werk onregelmatig) lijkt me niet zo heel lastig.

Ik vind het gewoon goed voor mijn kind om (en dat hoeft echt niet elke dag maar om de dag even welterusten zeggen via videobellen is toch niet zo raar?) op deze leeftijd zo lang niks van me te horen. En het voelt alsof ex me loopt te zieken op deze manier en dat vind ik al helemaal niet in het belang van het kind.

In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact met kind niet mag belemmeren. Kan ik daar nog wat mee (iets wat niet meteen uitmondt in een dikke rechtzaak want dat is alleen maar goed voor de portemonnee van de advocaat) of is het echt stikken of slikken in deze.
Alle reacties Link kopieren
Dan lijkt het mij zinvol, IN HET BELANG VAN KIND, om een vast tijdstip af te spreken waarop gebeld wordt met de andere ouder. Als onderdeel van het bedritueel bijvoorbeeld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
granny71 schreef:
15-09-2019 20:18
Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Dit is een herkenbare vorm van controle willen houden.
precies dit. Hij wil controle. Dat was tijdens ons huwelijk al zo. Zelf ziet ie dat overigens totaal anders. Ik probeer een modus te vinden om niet ten prooi te vallen aan die controle drang van hem maar wel op een manier waar ons kind niet de dupe van wordt en dat wordt ze nu mijns inziens wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie dochter bij jou is: heeft vader dan ook de behoefte om op de hoogte te worden gehouden en contact te hebben met zn dochter? Kan het zijn dat jullie verschillende verwachtingen hebben ?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Doreia* schreef:
15-09-2019 20:21
Dan lijkt het mij zinvol, IN HET BELANG VAN KIND, om een vast tijdstip af te spreken waarop gebeld wordt met de andere ouder. Als onderdeel van het bedritueel bijvoorbeeld.
Er valt niet veel af te spreken met iemand die niet inhoudelijk reageert op mijn vragen hierover. Telefoon gaat naar de voicemail. Vinkjes blijven grijs. Mail onbeantwoord. Als ik hem dan paar dagen later iets anders vraag krijg ik daar wel antwoord op (denk aan Wil je haar jasje meegeven) dan krijg ik "ok"

Hij antwoord selectief en geeft geen gehoor aan overige verzoeken/vragen. Tijdens het halen/brengen is geen optie want dan is ze er bij. Ook dit staat in het ouderschaps plan namelijk dat zaken over het kind niet in bijzijn van het kind worden besproken. Ik wil het haal en breng moment zo relaxed mogelijk laten verlopen. Dus ik ben enthouiast, vraag of ze het leuk heeft gehad, doe m de hartelijke groeten zeg dat ze papa nog even een knuffel moet geven en neem kind mee.
puck-en-hans schreef:
15-09-2019 20:23
Als jullie dochter bij jou is: heeft vader dan ook de behoefte om op de hoogte te worden gehouden en contact te hebben met zn dochter? Kan het zijn dat jullie verschillende verwachtingen hebben ?
Hij laat niks horen, vraag niet of hij haar mag bellen, en reageert ook niet op fotos van haar. Prima ik hoef ook geen reactie van hem. Ik hou me gewoon netjes aan mijn kant van de afspraken zoals vastgelegd tijdens het scheidingsproces. Andersom heb ik heel duidelijk afgesproken dat ik wens haar te kunnen videobellen of gewoon bellen en dat ik tijdens haar verblijf bij hem hier en daar een fotootje wel prettig vind. Die foto's is me nog het minst belangrijk want dat is alleen maar leuk voor mezelf. Daar kan ik wel mee leven als ie dat niet doet. Dat ik hierdoor een groot deel van haar leven mis soit. Maar het niet kunnen bellen en het geen contact krijgen als ze daar is dat vind ik op zijn zachtst gezegd problematisch.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:22
precies dit. Hij wil controle. Dat was tijdens ons huwelijk al zo. Zelf ziet ie dat overigens totaal anders. Ik probeer een modus te vinden om niet ten prooi te vallen aan die controle drang van hem maar wel op een manier waar ons kind niet de dupe van wordt en dat wordt ze nu mijns inziens wel degelijk.
Mijn kinderen mochten ook niet bellen (toen 8 en 11) want het was ZIJN tijd.
Nu 9 jaar later hebben ze helemaal geen contact meer met hun vader.
Zeg niet dat niet mogen bellen de oorzaak is maar het is zeker een symptoom.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
15-09-2019 20:18
Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Dit is een herkenbare vorm van controle willen houden.
Of misschien irritatie door het 'aanspreken' ipv overleggen / vragen?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-09-2019 20:21
Dan lijkt het mij zinvol, IN HET BELANG VAN KIND, om een vast tijdstip af te spreken waarop gebeld wordt met de andere ouder. Als onderdeel van het bedritueel bijvoorbeeld.
Dit

Als t niet vanzelf gaat dan maar zo afspreken.
Mijn dochter mag altijd rond etenstijd met papa videobellen of apjes sturen.
We zijn nu ruim 1,5 jaar woonachtig op verschillende adressen maar dit gaat prima. Ja soms ben ik hem zat. Adem in adem uit.
Been there, done that, got the T-shirt.
Voorbeeld van als hij wel reageert: Ik geef om 3 uur smiddags aan dat ik haar s avonds wil bellen. Krijg terug We zijn boodschappen doen. Daarna blijft het stil. Urenlang. Berichten worden niet gelezen. Telefoon lijkt uit te staan (of ik ben geblokkeerd). Uiteindelijk krijg ik als uitleg "Ja mijn telefoon stond even uit". Kan gebeuren. Heel geloofwaardig is het niet maar het kan. Maar wat ik dan niet snap is wanneer hij hem zelf weer aanzet, een paar gemiste telefoontjes heeft van me, dat er niet even teruggebeld wordt. En dit is als ie wel reageert. Meestal hoor ik dus helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
De scheiding heeft hem kennelijk diep verwond. Vermoedelijk in zijn ego maar misschien ook in zijn hart. Ik zou zijn gedrag spiegelen (hij weinig toeschietelijk dan jij ook) en ach die kinderen worden groot en dan begrijpen ze vanzelf wel hoe het zit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
15-09-2019 20:31
Of misschien irritatie door het 'aanspreken' ipv overleggen / vragen?
Als er in het ouderschapsplan afgesproken is dat er contactmomenten zijn hoef je niet meer te overleggen.
Dan is dat gewoon vastgelegd en mag je best iemand aanspreken op het niet nakomen van die afspraken.
CatherineTheGreat schreef:
15-09-2019 20:31
Of misschien irritatie door het 'aanspreken' ipv overleggen / vragen?
Ik het begin vroeg ik het. Nog net niet op mijn blote knietjes. Dit had evenveel effect als nu. Nu deel ik het inderdaad mede op een korte zakelijke toon omdat ik zat ben om bijna te moeten smeken om iets wat gewoon keihard zwart op wit staat. Het is geen gods gratie het is een recht wat ik heb als moeder. Daar staat ook zijn handtekening onder. En als ik het vraag en het komt even niet uit ( ze zijn op visite, ergens heen, boodschappen doen) evengoed prima. Maar er wordt me dan geen tegenvoorstel gedaan. Het voelt als een machtsmiddel van hem om maar negatieve aandacht te blijven zuigen en ik ben het best wel zat om hem energie te geven. Maar ik loop daarin vast. Want het enige wat ik dan kan doen is maar accepteren dat een meisje van nog geen 4 soms dagenlang niks van haar moeder hoort. De reden dat in het plan staat dat er contact met de andere ouder mogelijk moet zijn, is met name erin gezet om het kind zelf. Omdat ze nog zo klein is. Tijdens de zomervakantie duurde de periode dat ik haar niet te pakken kreeg overigens zelfs een volle week.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:32
Voorbeeld van als hij wel reageert: Ik geef om 3 uur smiddags aan dat ik haar s avonds wil bellen. Krijg terug We zijn boodschappen doen. Daarna blijft het stil. Urenlang. Berichten worden niet gelezen. Telefoon lijkt uit te staan (of ik ben geblokkeerd). Uiteindelijk krijg ik als uitleg "Ja mijn telefoon stond even uit". Kan gebeuren. Heel geloofwaardig is het niet maar het kan. Maar wat ik dan niet snap is wanneer hij hem zelf weer aanzet, een paar gemiste telefoontjes heeft van me, dat er niet even teruggebeld wordt. En dit is als ie wel reageert. Meestal hoor ik dus helemaal niks.
Maar hoe vaak bel je dan?
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 20:40
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk helemaal niet gek dat een ex geen dagelijks of om de dag contact wil als het kind bij hem/haar is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
retrostar schreef:
15-09-2019 20:34
De scheiding heeft hem kennelijk diep verwond. Vermoedelijk in zijn ego maar misschien ook in zijn hart. Ik zou zijn gedrag spiegelen (hij weinig toeschietelijk dan jij ook) en ach die kinderen worden groot en dan begrijpen ze vanzelf wel hoe het zit.
Ja hier hoop ik dus ook op. Overigens is mijn doel absoluut niet om haar te vervreemden van haar vader. Wat ik ondertussen van hem vind doet niet ter zake. Zij heeft een mama en een papa en ik vind het uiterst belangrijk voor haar latere ontwikkeling dat ze zonder schuldgevoel evenveel van mama als van papa mag houden. Dit betekent van mijn kant een heleboel dingen inslikken die ik eigenlijk graag had willen zeggen maar daar is niemand bij gebaat. We zijn uit elkaar en moeten daarmee op een manier zien te dealen die ons kind zo veel mogelijk buiten schot laat. Daarom heb ik dus echt geen zin in deze flauwekul.
Ik vind jou eerlijk gezegd redelijk dwingend over komen. Jij 'wenst' dingen, belt blijkbaar diverse keren achter elkaar als hij niet snel genoeg reageert, wil dat hij contact met jou heeft als kind bij hem is etc. etc., kan me best voorstellen dat hij daar geen trek in heeft. Er dan wel vanuit gaande als er iets aan de hand is hij dat natuurlijk wel laat weten. Welterusten zeggen snap ik dan nog wel, maar lijkt mij eigenlijk ook niet zo handig, al snel aanleiding voor kind om juist dan heimwee te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn jullie gescheiden? Wat is er gebeurd?
gizzmo-returns schreef:
15-09-2019 20:37
Mast hoe vaak bel je dan?
Ik bel eigenlijk nooit. Ik stuur een appje of ik even mag whatsapp bellen met dochter. Meestal doe ik dat op dag 2 ofzo en toen ze in de vakantie langer bij m was deed ik het op dag 3 en vervolgens op 5 en vervolgens op 7 en toen ik haar nog niet te spreken kreeg ja toen heb ik hem een paar keer echt gebeld en ook toen kreeg ik geen reactie en werd er niet opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die vindt dat je wat overdreven reageert? Laat dochter rustig die dagen bij papa. Zit er niet zo bovenop. Als jij een stap terug doet doet je ex misschien wel een stap naar voren.
Alle reacties Link kopieren
Maak hele vaste afspraken en beperk het contact tussen jullie tot een minimum. Hij wil gewoon niet elke dag meermalen met jou communiceren en dat is ook helemaal niet nodig om samen voor een kind te kunnen zorgen.

Jij hebt net zo goed controle drang: jij kunt net achterover leunen als jullie dochter bij haar vader is. Je verschuilt je achter het belang van je dochter, maar ze is bij haar vader, niet bij een vreemde. Laat het een beetje los. Het kan voor kinderen ook heel onrust zijn als ze iedere keer moeten schakelen.

Nergens is aangetoond dat elke dag of om de dag contact hebben noodzakelijk is en in het beste belang van je kind. Als de communicatie tussen jullie zo stroef is, is dat het eerder het tegenovergestelde omdat het spanningsverhogend is en daarvan is wél aangetoond dat dit schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen.
Cootjecatootje schreef:
15-09-2019 20:41
Ben ik nou de enige die vindt dat je wat overdreven reageert? Laat dochter rustig die dagen bij papa. Zit er niet zo bovenop. Als jij een stap terug doet doet je ex misschien wel een stap naar voren.
Eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven