Contact vader - dreumes faciliteren

10-01-2021 17:53 193 berichten
Hallo,

Ik heb een dochter van 13 maanden. Hierbij wat achtergrondinformatie voor zover dat me relevant lijkt: haar vader en ik hebben geen relatie gehad. Vader was een goede vriend van mij. Hij had destijds al de vriendin die hij gelukkig nu nog heeft. Om kort te gaan: ik was hun gezamenlijke extraatje, totdat ik onverhoeds zwanger bleek. Vader een zijn partner hebben geen kinderen samen.

Hij wilde dochter niet erkennen of gezag, maar wel contact. Er is ook geen sprake van co-ouderschap. Omdat ik belangrijk vind dat mijn dochter haar vader kent, heb ik dat toegejuicht. Maar ik heb sterk het vermoeden dochter er niet goed tegen de logeerpartijtjes bij papa opgewassen is, emotioneel gezien.

Aangezien we redelijk ver uit elkaars buurt wonen, hebben we de afspraak gemaakt dat dochter 1 x per 4 weken een lang van vrijdag tot maandag bij haar vader logeert. Dit hebben we vanaf 3 maanden geïntroduceerd. Ik was in de veronderstelling dat ze er zo 'smooth' in zo groeien. Maar helaas blijkt de realiteit anders. Wanneer ik haar dan maandags terugkrijg, is ze vervolgens anderhalf week heel moeilijk. Het voornaamste is onbedaarlijk huilen ik kan niet weglopen of ze ontsteekt erin. Ook wil ze niet slapen of naar bed, heel dwars. Het enige wat ze wil is constant bij op de bank zitten, spelen wil ze nauwelijks. Dit duurt dan ruim anderhalve en daarna is ze weer haar blije zelf.

Persoonlijk ervaar ik dit als zeer slopend, want ik werk 32 uur thuis, maar vooral voor mijn dochter vind ik het heel verdrietig. Ik ben ook bang dat dit haar ontwikkeling belemmert, iedere 4 week anderhalve week van de wereld, dat zal vast niet bevorderlijk werken.

Ik heb dit aangekaart bij vader en vriendin, maar zij zien het probleem niet. Ik daarentegen wil de omgang anders gaan vormgeven. Mijn idee: 1 x in de 6 weken naar vader, maar tussentijds meer contactmomenten. Volgens mij het het aangetoond dat frequentere korte momentjes bijdragen aan het creëren van een band. Ik wil dochter wel een middag langsbrengen en later ophalen. Ook heb ik al eens voorgesteld dat vader hier een vaste dag in de week, na het werk, komt eten. Dan kan hij zijn dochter zien en het verzorgingsritueel doen. Helaas vind zijn vriendin dat niet goed en het kost hem, naar zijn zeggen, teveel benzine.

Anyhow. Zelfpersoonlijk ervaar ik dit als een hele penibele situatie. Ik ben er bijna zeker van dat vader niet akkoord zal gaan. Toch voel ik de noodzaak in te grijpen, voor het welzijn van dochter. Wie wil meedenken over hoe ik dit aanpak, of kan vormgeven?. Inzichten welkom.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
11-01-2021 00:02
Het zal je ook maar gebeuren, vanuit zijn vriendin bekeken. Je haalt er voor de lol een andere chick bij en je komt er nooit meer van af.
Absoluut een nare situatie, maar ik neem aan dat zij ook heeft geleerd van de bloemetjes en de bijtjes. Waar gesekst wordt, kunnen baby's komen. Dat risico neemt iedereen met een bed-partner van het andere geslacht, en dus ook iedereen die een trio of meer heeft met minimaal 1 van het andere geslacht. Dus Malina, de vader én de vriendin hebben dat risico genomen en zitten er dus alledrie in.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
11-01-2021 00:12
Verrassend genoeg vindt ze het kind helemaal geweldig. Ik zou bijna zeggen, dat ze er samen misschien wat teveel in opgaan op de momenten dat onze dochter daar is. Overenthousiast.
Als zij dan toch zo happy wordt van dat kind ... waarom pusht zij dan niet extra om gezag, erkenning én alimentatie?

Op dit moment kan jij op eender welk moment desnoods naar de maan verkassen met kind zonder dat zij ook maar ergens recht op hebben.

Als jij morgen alle contact blockt kunnen ze hoogstens aan de deur staan.


Enerzijds wil zij dus wel een half kind, anderzijds wil ze niet de kosten en de bijhorende moeder?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem opbellen en het uitleggen.
En praten vanuit het belang van het kind. Blijf daar op hameren. Want als hij het belang van kind ook vooropstelt dan zou hij het dus achter elkaar begrijpen.
Wissewis schreef:
11-01-2021 00:26

Enerzijds wil zij dus wel een half kind, anderzijds wil ze niet de kosten en de bijhorende moeder?
Spot on.
mabelle schreef:
11-01-2021 00:28
Ik zou hem opbellen en het uitleggen.
En praten vanuit het belang van het kind. Blijf daar op hameren. Want als hij het belang van kind ook vooropstelt dan zou hij het dus achter elkaar begrijpen.
Dan wordt het bellen, en een misschien nog een brief. Ik vind het zelf altijd fijn om zaken op papier te lezen, dan kan het bezinken.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
11-01-2021 00:32
Dan wordt het bellen, en een misschien nog een brief. Ik vind het zelf altijd fijn om zaken op papier te lezen, dan kan het bezinken.
Je kan die brief natuurlijk ook altijd voor jezelf schrijven om te weten hoe je dingen naar hem / hen gaat verwoorden.

Want ik neem aan dat de boodschap "kind komt vanaf nu niet meer maandelijks logeren" en "het moet écht anders én wel zo" niet heel lekker gaat vallen.
Zij hebben niet elke maand 1.5 week een overstuur kind bij hen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
11-01-2021 00:34
Je kan die brief natuurlijk ook altijd voor jezelf schrijven om te weten hoe je dingen naar hem / hen gaat verwoorden.

Want ik neem aan dat de boodschap "kind komt vanaf nu niet meer maandelijks logeren" en "het moet écht anders én wel zo" niet heel lekker gaat vallen.
Zij hebben niet elke maand 1.5 week een overstuur kind bij hen.
Het punt is dat hij WEET dat dochter zo is als ze bij hen is geweest. Ik heb het vaak genoeg benoemd. Hij zegt: dan moet ze vaker bij ons komen. Wil hij meteen dat ze om het weekend daar komt logeren, het gesprek gaat dan vrijwel direct die kant op.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
11-01-2021 00:44
Het punt is dat hij WEET dat dochter zo is als ze bij hen is geweest. Ik heb het vaak genoeg benoemd. Hij zegt: dan moet ze vaker bij ons komen. Wil hij meteen dat ze om het weekend daar komt logeren, het gesprek gaat dan vrijwel direct die kant op.
Om het weekend is toch ook het beste idee. Want ze moet idd vaker komen
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
11-01-2021 01:28
Om het weekend is toch ook het beste idee. Want ze moet idd vaker komen
Dan zou ie wat mij betreft eerst maar erkenning en alimentatie gaan regelen.

Af en toe contact uit goodwill is 1 zaak.
Om 't weekend terwijl zij langs hun kant niks willen regelen is een andere zaak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
MalinaF schreef:
11-01-2021 00:44
Het punt is dat hij WEET dat dochter zo is als ze bij hen is geweest. Ik heb het vaak genoeg benoemd. Hij zegt: dan moet ze vaker bij ons komen. Wil hij meteen dat ze om het weekend daar komt logeren, het gesprek gaat dan vrijwel direct die kant op.
Om het weekend daar logeren is ze nu ook nog te jong voor. Google anders voor je hem bent pp juridisch advies hierover, ik lees veel verhalen waarin zo'n omgangsregeling tot 2 jaar wordt afgeraden en daarna alleen als de band goed is. Deel dit ook met hem, misschien wil hij dan zijn voorstel laten varen en samen met jou nadenken over een regeling die goed voor jullie dochter is, want daar zou het uiteindelijk toch ook moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dit allemaal in het belang van je dochter

Ze komt overstuur terug
Ze is het resultaat van een extraatje en zo wordt zij nog behandeld
Hij erkent haar nl niet eens, wat pijnlijk voor haar later


Hij kan haar erkennen met de bijbehorende verantwoordelijkheid
En dan pas een omgang die goed is voor haar.

Gooi je kind niet zo te grabbel.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
10-01-2021 21:28
Hij wil geen financiële verplichtingen.

Ik zal zometeen de andere reacties lezen en reageren.


Hij wil hij wil hij wil.

Wat hij wil kan hij in zijn reet stoppen. Tijd om te kiezen voor wat het beste is voor jullie kind en voor jou. Deze constructie is dat duidelijk niet. Dingen die voor haar echt belangrijk zijn (erkennen, band opbouwen, evt financieel helpen) wijst hij af. Dan vervallen zijn wensen ook. Overigens is 1x in de 2 weken een weekend nog te lang voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naast frequentere bezoeken, toch ook juridisch advies inwinnen over de 'vader'. En dingen zwart op wit zetten.

Wet gebeurt er bijvoorbeeld als jij overlijd? Is vader voogd en zo nee kan hij daar wel aanspraak op doen etc.
Betaalt hij wel kinderalimentatie? (los van dat hij het niet wil en dat hij daarom het kind niet wilde erkennen?)

Hoe dan ook: laat je adviseren door een deskundige, want dan kan je niet gezegd worden dat je jouw belang laat voorgaan in plaats van het belang van de vader. Het gaat om het belang van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Laat je adviseren door een (ortho)pedagoog voordat je de brief schrijft.

En leg je niet vast in die zin ' over een half jaar is ze... en dan doen we...'
Volg altijd je kind!

Mijne is 2, ziet oma elke week vanaf geboorte, maar logeren lukt niet. Hij trekt het niet. Oma vindt het de stress bij hem niet waard en zegt komt wel. Wanneer? Dat gaan we zien.
MalinaF schreef:
10-01-2021 23:45
:idee: dat was nog eens een idee geweest.

Nee, ik heb me eigenlijk heel nederig opgesteld tijdens mijn zwangerschap. Ik heb ze beide alleen gezien indien dat noodzakelijk was.
Toen de 20-wekenecho kwam, heb ik hem uit noodzaak meegevraagd. Stel dat er een medisch probleem zou worden geconstateerd, het leek me derhalve toch wel logisch dat de vader erbij moest zijn. Haar niet. Nou, dat werd me een drama. Ik had haar ook mee moeten vragen ... de zwangerschap bestond vooral uit een permanent gebrek aan contact en daarnaast een aaneenschakeling van kleine dramaatjes met zijn vriendin.
Op zich best logisch dat die mevrouw zich nogal genaaid voelt.
Heb je een gezamenlijke fuckbuddy en ineens is de fuckbuddy niet alleen zwanger maar besluit ook nog om de baby te laten komen.

Waarom betrek je haar niet bij het kind, ze zal in de toekomst nog veel met haar te maken krijgen. Het kan maar liever goed zitten lijkt mij.

Voorheen kon je ook prima delen toch?
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
11-01-2021 01:28
Om het weekend is toch ook het beste idee. Want ze moet idd vaker komen
Om het weekend vader zien, met moeder erbij zou helemaal prima zijn. Niet om het weekend achter laten.
Stop met het beschadigen van dit kind. Dat is echt wat je nu doet.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
11-01-2021 00:44
Het punt is dat hij WEET dat dochter zo is als ze bij hen is geweest. Ik heb het vaak genoeg benoemd. Hij zegt: dan moet ze vaker bij ons komen. Wil hij meteen dat ze om het weekend daar komt logeren, het gesprek gaat dan vrijwel direct die kant op.
Dan zeg je dat jullie daar wellicht tzt wel naar toe kunnen werken maar dat ook dat nu nog geen goed schema voor een klein kind is. En het belang van kind staat voorop. Heel simpel.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
11-01-2021 08:23
Om het weekend vader zien, met moeder erbij zou helemaal prima zijn. Niet om het weekend achter laten.
Stop met het beschadigen van dit kind. Dat is echt wat je nu doet.
Inderdaad niet om het weekend achter laten!

Veilig voelen als kind heeft invloed de rest van je leven op het gebied van ontwikkeling, omgaan met stress, hart- en vaatziekten en nog veel meer.
Je ziet dat je kind hier onder lijdt, je hebt volledig gezag... 1+1=...

Raar ook dat de vader dit wil, verder helemaal niets, dat ze klagen over benzine-geld en totaal niet begaan zijn met het feit dat kind zo'n tijd van slag is. Eerlijk gezegd zou ik flink van me laten horen als moeder hoor.
Wel goed van je dat je dit contact wil faciliteren, maar doe het op jouw manier.
Lillybit schreef:
11-01-2021 08:21
Op zich best logisch dat die mevrouw zich nogal genaaid voelt.
Heb je een gezamenlijke fuckbuddy en ineens is de fuckbuddy niet alleen zwanger maar besluit ook nog om de baby te laten komen.

Waarom betrek je haar niet bij het kind, ze zal in de toekomst nog veel met haar te maken krijgen. Het kan maar liever goed zitten lijkt mij.

Voorheen kon je ook prima delen toch?
Hele logische redenatie, wijs ook. Maar ze heeft dingen gedaan die mijn geliefden geraakt hebben. Pijnlijke voorvallen. Hij was daar in latent opzicht in betrokken, maar soit. Zodanige dingen, die maken dat mijn familie en ik de dame liever niet als wel in onze directe omgeving hebben. Of althans, als het niet noodzakelijk is, niet.

Voor mijn dochter zal ik bij hen langsgaan, voor haar bestwil, mijn best doen en mijn fatsoen houden.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
11-01-2021 08:53
Hele logische redenatie, wijs ook. Maar ze heeft dingen gedaan die mijn geliefden geraakt hebben. Pijnlijke voorvallen. Hij was daar in latent opzicht in betrokken, maar soit. Zodanige dingen, die maken dat mijn familie en ik de dame liever niet als wel in onze directe omgeving hebben. Of althans, als het niet noodzakelijk is, niet.

Voor mijn dochter zal ik bij hen langsgaan, voor haar bestwil, mijn best doen en mijn fatsoen houden.
En dan reageer je alleen hierop. Waarom is langsgaan met je dochter voor haar bestwil? Of wil je zelf graag contact houden ?
MalinaF schreef:
11-01-2021 08:53
Hele logische redenatie, wijs ook. Maar ze heeft dingen gedaan die mijn geliefden geraakt hebben. Pijnlijke voorvallen. Hij was daar in latent opzicht in betrokken, maar soit. Zodanige dingen, die maken dat mijn familie en ik de dame liever niet als wel in onze directe omgeving hebben. Of althans, als het niet noodzakelijk is, niet.

Voor mijn dochter zal ik bij hen langsgaan, voor haar bestwil, mijn best doen en mijn fatsoen houden.
Maar je stelt je kind wel bloot aan haar en haar latente partner?
Hoe is dat voor je dochters bestwil?

Of jullie praten oud zeer uit en gaan vanaf daar verder of hij kan zijn kind bij jou thuis zien. Dat lijkt me meer voor dochters bestwil.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk zou ik in deze beerput van een situatie, waarin de vader en zijn vriendin het kind wel willen zien, op voorwaarde dat ze kunnen doen alsof het wees is en zich verder niet wensen te bekommeren om de negatieve gevolgen daarvan, de omgang stoppen. Ouder zijn vergt een zware investering, financieel en emotioneel. Het vraagt het opzij zetten van je persoonlijke wensen om een zo goed mogelijk situatie te creëren voor het kind. Vader wil dat niet. Vriendin wil dat niet. Jij hebt in deze situatie de volledige zeggenschap over je dochter. Ik zou de omgang stoppen, het contact incidenteel en oppervlakkig houden en verder jullie leven leven met een vader op afstand.
dubbel
anoniem_653ac66edbd71 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 09:07
98.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven