Contact vader - dreumes faciliteren

10-01-2021 17:53 193 berichten
Hallo,

Ik heb een dochter van 13 maanden. Hierbij wat achtergrondinformatie voor zover dat me relevant lijkt: haar vader en ik hebben geen relatie gehad. Vader was een goede vriend van mij. Hij had destijds al de vriendin die hij gelukkig nu nog heeft. Om kort te gaan: ik was hun gezamenlijke extraatje, totdat ik onverhoeds zwanger bleek. Vader een zijn partner hebben geen kinderen samen.

Hij wilde dochter niet erkennen of gezag, maar wel contact. Er is ook geen sprake van co-ouderschap. Omdat ik belangrijk vind dat mijn dochter haar vader kent, heb ik dat toegejuicht. Maar ik heb sterk het vermoeden dochter er niet goed tegen de logeerpartijtjes bij papa opgewassen is, emotioneel gezien.

Aangezien we redelijk ver uit elkaars buurt wonen, hebben we de afspraak gemaakt dat dochter 1 x per 4 weken een lang van vrijdag tot maandag bij haar vader logeert. Dit hebben we vanaf 3 maanden geïntroduceerd. Ik was in de veronderstelling dat ze er zo 'smooth' in zo groeien. Maar helaas blijkt de realiteit anders. Wanneer ik haar dan maandags terugkrijg, is ze vervolgens anderhalf week heel moeilijk. Het voornaamste is onbedaarlijk huilen ik kan niet weglopen of ze ontsteekt erin. Ook wil ze niet slapen of naar bed, heel dwars. Het enige wat ze wil is constant bij op de bank zitten, spelen wil ze nauwelijks. Dit duurt dan ruim anderhalve en daarna is ze weer haar blije zelf.

Persoonlijk ervaar ik dit als zeer slopend, want ik werk 32 uur thuis, maar vooral voor mijn dochter vind ik het heel verdrietig. Ik ben ook bang dat dit haar ontwikkeling belemmert, iedere 4 week anderhalve week van de wereld, dat zal vast niet bevorderlijk werken.

Ik heb dit aangekaart bij vader en vriendin, maar zij zien het probleem niet. Ik daarentegen wil de omgang anders gaan vormgeven. Mijn idee: 1 x in de 6 weken naar vader, maar tussentijds meer contactmomenten. Volgens mij het het aangetoond dat frequentere korte momentjes bijdragen aan het creëren van een band. Ik wil dochter wel een middag langsbrengen en later ophalen. Ook heb ik al eens voorgesteld dat vader hier een vaste dag in de week, na het werk, komt eten. Dan kan hij zijn dochter zien en het verzorgingsritueel doen. Helaas vind zijn vriendin dat niet goed en het kost hem, naar zijn zeggen, teveel benzine.

Anyhow. Zelfpersoonlijk ervaar ik dit als een hele penibele situatie. Ik ben er bijna zeker van dat vader niet akkoord zal gaan. Toch voel ik de noodzaak in te grijpen, voor het welzijn van dochter. Wie wil meedenken over hoe ik dit aanpak, of kan vormgeven?. Inzichten welkom.
Suan schreef:
11-01-2021 12:53

Belang voor dochter met de slaapweekenden is een heel ander verhaal. Maar het was wel met de beste bedoelingen. Dus om te zeggen 'dat ze haar dochter te grabbel gooit' vind ik erg kwetsend richting TO.


De waarheid is soms pijnlijk ja. Hopelijk heeft het haar wakker geschud.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik heb het echt te doen met je dochtertje. Je kan toch wel na gaan dat 1x per 4 weken ontzettend eng en frustrerend is voor zo'n kleintje. Steeds weer bij mensen die vreemd voor haar zijn. Wat zal ze bang zijn steeds opnieuw.

Ze kan wel ontzettende verlatingsangst ontwikkelen. Ik vraag mij af of de aanpakvan jullie wel zo bevorderlijk is voor haar ontwikkeling.

En wat een geweldige vader die zegt kost mij te veel benzine om steeds heen en weer te rijden. Wat heeft hij dan voor zijn kind over om op een normale manier een band te krijgen?

Misschien moet je eens met iemand praten die verstand van dit soort zaken heeft en wat het betekend voor de ontwikkeling van je dochtertje en of je haar niet schaad op deze manier.
En als vader niet accoord gaat vraag ik mij af of hij wel zoveel toegevoegde waarde is. Je hebt het voor je kind over of niet en wat het belangrijkst is is het welzijn van je dochtertje en zo zou hij dat ook moeten zien. Dan kost het maar een tijdje wat meer benzine.

En hoe goed ken jij deze mensen eigenlijk? Alleen van tussen de lakens of veel beter? Want waar laat jij je kind dan heen gaan en hoe goed kan je hun vertrouwen?
Want jij bent er niet bij als ze daar een heel weekend is

Sorry to maar ik vind het best onverantwoordelijk.
Blijf in jezelf geloven !
Wel, de kogel is door de kerk. Na een verhitte discussie met de vader met bergen weerstand, is hij ermee akkoord dat dochter niet meer komt logeren.

Ik heb advies gevraagd bij het consultatiebureau. Daar werd min of meer het, hier reeds aangekaarte, 'eerder frequent dan lang'-criterium onderschreven. Een onafhankelijk en objectief advies, waar ik blij mee ben.

We gaan nu kijken hoe en wat we wel gaan organiseren.

Maar degene met wie ik nu het grootste probleem heb, is de moeder van de vader (oma van vaderskant). Zij is zelf al lang en breed met pensioen, maar heeft tijdens haar werkzame leven ook ervaring opgedaan met gezinszorg.

Ze heeft me twee keer opgebeld dat ze het verschrikkelijk vindt dat dochter niet meer bij haar papa thuis komt logeren. Het advies van het consultatiebureau wil ze niets van horen. Zij is een andere (zogenaamd professionele) mening toegedaan. Ik heb haar letterlijk het advies van het CB voorgelezen. Ze vindt me een duivel en wil graag dat dochter bij hen komt logeren.

Ik begrijp dat ze het jammer vindt, maar ik denk voornamelijk dat ze het beste voorheeft met haar zoon i.p.v. haar kleindochter.
Ik begrijp werkelijk niet dat jij het gesprek met haar aangaat. Waarom?
De vader heeft niet eens zijn kind erkend, waarom bepaal jij niet gewoon wat er gaat gebeuren? Waarom moet de vader akkoord zijn?
Ik begrijp nog steeds niet waarom je hem zo graag in het leven van je kind wil, met alle moeilijkheden van dien.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:20
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oma wil misschien wel graag haar kleinkind kunnen zien.
Maar hoe komt zij aan jouw nummer?

Vader heeft er een potje van gemaakt. Als oma redelijk lijkt kan ze beter haar zoon op koers zetten.
Alle reacties Link kopieren
Joh met oma heb je al helemaal niks van doen. Zodra je dochter een goede en veilige band heeft opgebouwd kun je voorzichtig gaan kijken naar logeren. Maar dat kost tijd en investering dus laat iedereen daar lekker beginnen.
Die man wilde gewoon lekker triosexen en is nu omringd door ruziënde vrouwen :proud:
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
24-01-2021 21:42
Wel, de kogel is door de kerk. Na een verhitte discussie met de vader met bergen weerstand, is hij ermee akkoord dat dochter niet meer komt logeren.

Ik heb advies gevraagd bij het consultatiebureau. Daar werd min of meer het, hier reeds aangekaarte, 'eerder frequent dan lang'-criterium onderschreven. Een onafhankelijk en objectief advies, waar ik blij mee ben.

We gaan nu kijken hoe en wat we wel gaan organiseren.

Maar degene met wie ik nu het grootste probleem heb, is de moeder van de vader (oma van vaderskant). Zij is zelf al lang en breed met pensioen, maar heeft tijdens haar werkzame leven ook ervaring opgedaan met gezinszorg.

Ze heeft me twee keer opgebeld dat ze het verschrikkelijk vindt dat dochter niet meer bij haar papa thuis komt logeren. Het advies van het consultatiebureau wil ze niets van horen. Zij is een andere (zogenaamd professionele) mening toegedaan. Ik heb haar letterlijk het advies van het CB voorgelezen. Ze vindt me een duivel en wil graag dat dochter bij hen komt logeren.

Ik begrijp dat ze het jammer vindt, maar ik denk voornamelijk dat ze het beste voorheeft met haar zoon i.p.v. haar kleindochter.
Heb je oma er ook fijntjes op gewezen dat haar zoon én geen erkenning wil én geen gezag heeft én geen cent betaald?
En te tam is om elke week of elke 2 weken op bezoek te komen om zo een band te kweken?

Als ze haar kleinkind wil zien gaat ze haar zoon maar bijspijkeren.
Of ze komt zelf maar 1 keer per maand een middag langs om een band op te bouwen met haar kleinkind.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Vader lekker bij jou/jullie op visite laten komen wanneer ie wil en kind lekker bij jou houden.
Kind is van de leg en jij mag het oplossen. Prima maar dan gewoon lekker niet meer logeren bij vader. Dat lijkt niet goed te gaan en hij heeft immers niet erkent, dus geen rechten.

1 goede ouder die het beste met kind voor heeft is echt beter dan 1,5 ouder en een hoop gesleep en touwtrek en emotionele instabiliteit door gebrek aan structuur.
Mumper schreef:
24-01-2021 22:10
Die man wilde gewoon lekker triosexen en is nu omringd door ruziënde vrouwen :proud:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
24-01-2021 22:10
Die man wilde gewoon lekker triosexen en is nu omringd door ruziënde vrouwen :proud:
En dan zit ie straks ook nog opgescheept met een dochter :-D.
Die hem op haar 15de vraagt hoe ze er gekomen is en waarom pap nooit langskwam.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Rosalind schreef:
24-01-2021 22:38
:rofl:
Genau. Arme vent
Je hoeft je keuze niet te verantwoorden hoor. Geen discussie aangaan.
Wissewis schreef:
24-01-2021 22:12
Heb je oma er ook fijntjes op gewezen dat haar zoon én geen erkenning wil én geen gezag heeft én geen cent betaald?
En te tam is om elke week of elke 2 weken op bezoek te komen om zo een band te kweken?

Als ze haar kleinkind wil zien gaat ze haar zoon maar bijspijkeren.
Of ze komt zelf maar 1 keer per maand een middag langs om een band op te bouwen met haar kleinkind.
Ze begon over vader zijn 'rechten'. En ik zei daarop: vast, maar ook plichten. Daarna heb ik het gesprek direct afgekapt. Ik ben gekkerdje niet dat ik me door haar laat betuttelen.
MalinaF schreef:
24-01-2021 22:47
Ze begon over vader zijn 'rechten'. En ik zei daarop: vast, maar ook plichten. Daarna heb ik het gesprek direct afgekapt. Ik ben gekkerdje niet dat ik me door haar laat betuttelen.
Welke rechten? Hij heeft geen rechten. Hij heeft officieel niet eens een kind.

Gooi dat maar voor haar voeten.

En als ze nu echt puur uit haar oma hart spreekt dan zou ze af en toe welkom zijn bij mij thuis maar wel met wederzijdse verstandhouding dat ik de touwtjes in handen heb en er geen discussies mogelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
MalinaF schreef:
24-01-2021 21:42
Wel, de kogel is door de kerk. Na een verhitte discussie met de vader met bergen weerstand, is hij ermee akkoord dat dochter niet meer komt logeren.

Ik heb advies gevraagd bij het consultatiebureau. Daar werd min of meer het, hier reeds aangekaarte, 'eerder frequent dan lang'-criterium onderschreven. Een onafhankelijk en objectief advies, waar ik blij mee ben.

We gaan nu kijken hoe en wat we wel gaan organiseren.

Maar degene met wie ik nu het grootste probleem heb, is de moeder van de vader (oma van vaderskant). Zij is zelf al lang en breed met pensioen, maar heeft tijdens haar werkzame leven ook ervaring opgedaan met gezinszorg.

Ze heeft me twee keer opgebeld dat ze het verschrikkelijk vindt dat dochter niet meer bij haar papa thuis komt logeren. Het advies van het consultatiebureau wil ze niets van horen. Zij is een andere (zogenaamd professionele) mening toegedaan. Ik heb haar letterlijk het advies van het CB voorgelezen. Ze vindt me een duivel en wil graag dat dochter bij hen komt logeren.

Ik begrijp dat ze het jammer vindt, maar ik denk voornamelijk dat ze het beste voorheeft met haar zoon i.p.v. haar kleindochter.
Ze mag haar mening hebben, maar kan er 0,0 niets mee, want zij bepaalt het niet en ze heeft geen rechten.
Ik zou aangeven dat ze niet moet zeuren, omdat je anders je kind pas ghaar zoon laat bezoeken wanneer ze oud en wijs genoeg is om zelf een beslissing te maken over het contact met iemand die haar niet eens wil erkennen.

Ik zou ook aangeven dat je niet op veroordelende telefoontje van opa's of oma's zit te wachten en dat zij daarmee op moet houden. Indien ze wil oordelen dan heeft haar zoon wellicht een luisterend oor voor haar mening, maar jij niet.
Wees duidelijk. Wanneer ze niets positiefs heeft bij te dragen dan houdt zij haar mond dicht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
goed gedaan

en als oma zoon al opjaagd om naar de rechter te gaan, dan zal een rechter hem er fijntjes op wijzen dat hij dan eerst maar eens zijn kind moet erkennen en dus voor alle voorgaande jaren ook nog mag bijdragen in de kosten...

natuurlijk is het zuur voor oma dat ze kleinkind niet meer regelmatig ziet, maar het gaat hier om een klein kindje en niet om een tiener.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven