Crèche een dagje dicht ivm personeelstekort

16-10-2021 12:04 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook bij ons is het zo ver: de crèche moet een dagje dicht omdat ze het rooster gewoon niet gevuld krijgen. Super vervelend voor beide partijen... Wij hebben destijds bewust voor een grote organisatie gekozen zodat er veelal wel backup is als iemand ziek is en je niet zelf vanalles moet gaan regelen. Maar die vlieger gaat in deze tijd ook niet meer op.
Er wordt wel van ons verwacht dat we de crèchedag die ze niet aanbieden, gewoon betalen. Ik denk: je hebt geen personeel om te betalen, en ik krijg er niets voor, dus waarom moet ik dan toch €100 aftikken? Ze hebben het vorig jaar opgenomen in hun voorwaarden, dus protesteren heeft wrs geen nut.
Ik ben er benieuwd hoe dit bij jullie gaat in geval van tijdelijke sluiting door personeelstekort?
Alle reacties Link kopieren
Zo dan, niets krijgen en wel betalen, mag dat zo maar...

Sorry, geen echte bijdrage, oplossing voor je.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar toch over in protest gaan en eventueel bij de OR aankaarten. Ik vraag me af of het wel mag en zou daar zelfs ook even juridisch advies over inwinnen bij de rechtsbijstandsverzekering. Straks gaan ze vaker op die manier dicht en betaal je honderden euro's voor niks.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel raar. Ik hoorde juist van de week dat er weer wachtlijsten zijn voor kinderopvang en ik kan me niet voorstellen dat er echt geen personeel te krijgen is. Er komen ieder jaar duizenden leerlingen van die mbo-richting.
Wel betalen en niets krijgen kan natuurlijk niet. Hoe staat dat in de algemene voorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Met zulke rare eisen zou ik een andere opvang zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nog niet aan de order. Maar als het zo ver zou zijn zouden er kosten worden berekend en de dag zou een andere dag ingehaald mogen worden. Dit omdat het een organisatorische nachtmerrie zou worden voor de opvang en ouders( toeslagen).
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
KamilleT schreef:
16-10-2021 12:07
Dat is heel raar. Ik hoorde juist van de week dat er weer wachtlijsten zijn voor kinderopvang en ik kan me niet voorstellen dat er echt geen personeel te krijgen is. Er komen ieder jaar duizenden leerlingen van die mbo-richting.
Wel betalen en niets krijgen kan natuurlijk niet. Hoe staat dat in de algemene voorwaarden?

Ehm, wat bedoel je precies?

Ze gaan staken omdat er geen personeel is/ laag salaris ect. Dus dat je hoort dat er wachtlijsten zijn is toch logisch?
En dat er mensen van school komen zegt toch niets welke opleiding ze gaan doen?
Ja, inhalen zal het wel worden hoor.


Trouwens, als er niets gebeurt heb je straks helemaal geen opvang meer voor een deel van de mensen, ze moeten wat toch?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 12:16
Ehm, wat bedoel je precies?

Ze gaan staken omdat er geen personeel is/ laag salaris ect. Dus dat je hoort dat er wachtlijsten zijn is toch logisch?
En dat er mensen van school komen zegt toch niets welke opleiding ze gaan doen?
Ik heb vorig jaar wat van die mbo-salarissen uitgezocht met mijn dochter en de kinderopvang kwam daar niet slecht uit, dus vandaar dat het me verbaasde. Net een nieuwe CAO ook dus het personeelstekort was me even ontgaan. Mijn laatste persoonlijke ervaring met de opvang, 12 jaar geleden, was dat leidsters naar huis werden gestuurd als er te weinig kinderen waren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dit laatst ook. En idd, raar, maar staat in de voorwaarden. De dag ervoor kregen we bericht dat ze dicht gingen en dat dit onder overmacht valt. Wij krijgen dit niet gecompenseerd en ook geen mogelijkheid tot ruilen. Ook wij hebben nu een grote organisatie.

Voordat wij verhuisd waren, hadden we een kleinere organisatie. Daar speelde dit nooit en daarnaast waren ze enorm flexibel met bv ruildagen (dat kan bij huidige opvang ook niet). Leidsters namen ook veel meer initiatief en waren creatiever. Ik heb via via begrepen dat die leidsters ook beter betaald kregen. Ze zaten altijd wel goed in hun personeel. Helaas is het niet bereisbaar vanuit nieuw huis. Een nieuwe kdv is ook niet eenvoudig, we hebben ook weinig keus, we staan overal op wachtlijsten :cry:
wollentrui wijzigde dit bericht op 16-10-2021 12:29
6.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Alle reacties Link kopieren
De slyiting ivm de staking hebben we als compensatiedag ontvangen. Ik snap wel dar je nu moet betalen, alles kosten lopen voor de kinderopvang gewoon door en het is niet te doen voor iedereen de rekening aan te passen, daarnaast moet je het ooknweer regelen met de belastingdienst. Het zou alleen wel netjes zijn als ze het op een andere manier zouden compenseren.
Gekke vraag, maar….is crèche vergelijkbaar met KDV? Of BSO?

Ten tijde van de stakingen in het onderwijs ging BSO mee de barricaden op. En toen was er geen BSO, maar moesten we wel betalen. Ik vind het dus niet gek om met een stakingsdag door te betalen.

In dit geval, geval van te weinig personeel…geen idee hoe daar mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Er kan van alles in een overeenkomst staan, en daar kun je ook je handtekening onder hebben gezet, maar dat betekent niet per definitie dat het ook rechtsgeldig is.
Ik zou ook denken: zij hebben die kosten niet want personeelstekort, dan hoef ik ook niet te betalen als de dienst waar ik voor betaal niet geleverd wordt. En dan wil ik best flexibel zijn, maar geen enkele compensatie vind ik niet acceptabel. Aan hun kant ligt nu eenmaal een ondernemersrisico.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten bij twee verschillende opvangorganisaties en ik heb bij beide helaas al meegemaakt dat de groep een dag gesloten was vanwege personeelstekort (ondanks dat het beide grote organisaties zijn).

Bij de ene opvang worden deze dagen aan het einde van het jaar verrekend tenzij je dit niet wil. Want dit betekent ook wat voor je kinderopvangtoeslag.
Bij de andere opvang wordt het niet verrekend maar dan krijg je servicedagen. Dat zijn dagen dat je extra opvang kan afnemen op een dag dat je kind normaal gesproken niet naar de opvang gaat.

Ik denk: je hebt geen personeel om te betalen, en ik krijg er niets voor, dus waarom moet ik dan toch €100 aftikken?
Dit klopt natuurlijk niet helemaal. Ze hebben gewoon de mensen in dienst en moeten de mensen gewoon betalen. Vanwege ziek en zeer is het inderdaad wel zo dat ze steeds vaker de bezetting niet rondkrijgen omdat er ook altijd wel vacatures uitstaan.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk ga je niet betalen. Niet geleverd dan ook geen geld. Zijn ze helemaal gek geworden…?
Alle reacties Link kopieren
wollentrui schreef:
16-10-2021 12:25
Wij hadden dit laatst ook. En idd, raar, maar staat in de voorwaarden. De dag ervoor kregen we bericht dat ze dicht gingen en dat dit onder overmacht valt. Wij krijgen dit niet gecompenseerd en ook geen mogelijkheid tot ruilen. Ook wij hebben nu een grote organisatie.

Voordat wij verhuisd waren, hadden we een kleinere organisatie. Daar speelde dit nooit en daarnaast waren ze enorm flexibel met bv ruildagen (dat kan bij huidige opvang ook niet). Leidsters namen ook veel meer initiatief en waren creatiever. Ik heb via via begrepen dat die leidsters ook beter betaald kregen. Ze zaten altijd wel goed in hun personeel. Helaas is het niet bereisbaar vanuit nieuw huis. Een nieuwe kdv is ook niet eenvoudig, we hebben ook weinig keus, we staan overal op wachtlijsten :cry:

Precies dit... Hier ruildagen ook verboden de rest vh jaar...

Verder:
2,5 jaar geleden hebben wij onze handtekening onder het contract gezet en kennelijk ga je dan akkoord met jaarlijkse aanpassing van de algemene voorwaarden.

Bij ons zijn er niet veel leidsters ziek, maar vertrekken er veel en komt er niemand voor in de plek.

Goed idee, eens de centrale oudercommissie vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken ze zo snel wél personeel aan te trekken dat ze vanaf nu niet elke week of elke maand dicht moeten bij gebrek aan mensen?

1 dag oké, maar ik zou vooral willen weten hoe ze de toekomst zien.
Want elke week of elke maand een dag voor niets betalen ... dan zou ik hard wegrennen en me zo snel mogelijk op elke mogelijke wachtlijst in de buurt gaan zetten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
16-10-2021 17:02
Hoe denken ze zo snel wél personeel aan te trekken dat ze vanaf nu niet elke week of elke maand dicht moeten bij gebrek aan mensen?

1 dag oké, maar ik zou vooral willen weten hoe ze de toekomst zien.
Want elke week of elke maand een dag voor niets betalen ... dan zou ik hard wegrennen en me zo snel mogelijk op elke mogelijke wachtlijst in de buurt gaan zetten.
Het jammere is alleen dat alle kdv’s hier in de regio een wachtlijst van minstens een half jaar hebben, dus daar heb je enkel jezelf mee.
Inschrijven ergens anders lijkt me redelijk zinloos. Volgens dit artikel kampt 71% van de kinderopvangorganisaties met personeeltekort: https://www.nu.nl/economie/6162622/nijp ... deren.html

Je zou kunnen vragen of je kind op een andere dag naar de opvang mag, als vervanging van de afgezegde dag.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
16-10-2021 12:48
Gekke vraag, maar….is crèche vergelijkbaar met KDV? Of BSO?

Ten tijde van de stakingen in het onderwijs ging BSO mee de barricaden op. En toen was er geen BSO, maar moesten we wel betalen. Ik vind het dus niet gek om met een stakingsdag door te betalen.

In dit geval, geval van te weinig personeel…geen idee hoe daar mee om te gaan.
Vroeger had je crèches. Totaal niet meer te vergelijken met de kinderdagverblijven van nu. Helaas blijven veel mensen dit woord gebruiken
KDV is dagopvang van 0-4 jarigen
BSO is buitenschoolse opvang van 4-12 jarigen
Alle reacties Link kopieren
Hier is aangekondigd dat dit mogelijk gaat spelen en dat we moeten betalen en er niets voor terug krijgen. Ruildagen zijn al afgeschaft. Ik kreeg wel een boze mail toen ik mijn kind vergat af te melden toen we op vakantie waren, want dan hadden ze teveel mensen oo de groep staan. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met de organisaties (ik heb te maken met twee grote kinderopvangorganisaties) en haal mijn kinderen er zo snel mogelijk af als het kan. Gelukkig zal dit geen jaren meer duren.
volgende keer niet op Rutte stemmen
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk heeft het extra geld dat scholen krijgen ervoor gezorgd dat onderwijs assistenten naar het onderwijs gegaan zijn. Die werkten voorheen in de kinderopvang. TO, geen nuttige bijdrage. Ik zou ook protesteren tegen het betalen van een dienst die niet geleverd kan worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
modus_ schreef:
16-10-2021 17:49
Hier is aangekondigd dat dit mogelijk gaat spelen en dat we moeten betalen en er niets voor terug krijgen. Ruildagen zijn al afgeschaft. Ik kreeg wel een boze mail toen ik mijn kind vergat af te melden toen we op vakantie waren, want dan hadden ze teveel mensen oo de groep staan. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met de organisaties (ik heb te maken met twee grote kinderopvangorganisaties) en haal mijn kinderen er zo snel mogelijk af als het kan. Gelukkig zal dit geen jaren meer duren.
Een boze mail is nooit goed
Maar hoe moeilijk is het nou om even je kind af te melden
Het kost heel veel moeite om het rooster rond te krijgen en als er dan ineens meerdere kinderen niet komen opdagen dan is dat echt heel vervelend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven