Creatieve (hoog) begaafdheid en vastlopen op school

23-04-2018 13:22 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal. Onze oudste dochter is 7,5 jaar oud. We hebben al heel wat met haar achter de rug. Overigens niet alleen negatief, maar ze is gewoon anders. Omdat ze op haar vijfde begon over dat we haar "maar dood moesten maken omdat ze een slecht kind zou zijn", zijn we bij een kinderpsycholoog terechtgekomen. Aldaar is ze getest op ASS en ADHD, waar ze allebei wel kenmerken van heeft. Tot een echte diagnose is het echter nog niet gekomen omdat de kenmerken minder worden naarmate ze ouder wordt. Ik denk dat we wel een stempeltje hadden gekregen hoor als we dit hadden gewild, maar we vonden het zelf niet nodig zolang het er niet heel dik bovenop ligt.

Daarnaast is ze erg slim: ze scoort qua IQ net een paar punten onder de 130 (de hb-grens). Dit was voor ons best een verrassing omdat ze op de CITO's qua lezen heel laag en qua rekenen gemiddeld scoort. Aan de andere kant heeft ze totdat ze naar school ging wel altijd een ontwikkelingsvoorsprong gehad.

Ze is echter vooral heel erg creatief. Ze heeft een gigantische fantasie, kan prachtig kleien, schilderen en tekenen en verzint de leukste, origineelste dingen. Ons huis is te klein voor alle dingen die ze maakt. Ook heeft ze veel interesse in biologie en cultuurgeschiedenis.

Maar op school gebeurt er weinig. We zijn al gewisseld van een reguliere school naar een school die meer aandacht heeft voor hoogbegaafdheid, maar dat heeft niet echt veel geholpen. Extra werk bevindt zich toch vooral op het gebied van lezen en rekenen en dat vindt ze stom en saai. Ook wordt ze de laatste tijd af en toe gepest, zegt ze. Dit hebben we al aangekaart.

Kort gezegd leeft ze van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie. Waar ze als peuter ontzettend leergierig was, doet ze op het moment steeds minder. Ze zit haar dagen op school een beetje uit.

Ze is een kind dat graag creert. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit hoe of waarmee. Ook koken vindt ze leuk. Passief leren en stil zitten zijn niet haar ding. Zijn er uberhaupt scholen die op deze manier werken? Hoe kunnen we haar helpen? Buitenschoolse activiteiten zijn leuk, maar doordat school best veel energie kost (ze is waarschijnlijk ook nog dyslectisch) kan ze thuis ook juist een beetje bijkomen. Wat is wijsheid? Ik weet het af en toe gewoon niet meer. Was er maar een lagere kunstacademie oid.

Ik zou ook graag ervaringen horen van ouders met een vergelijkbaar kind dat al wat ouder is.
lisbeth schreef:
23-04-2018 14:06
Mijn jongste scoorde qua iq ook net onder de 130. Maar verder is het een echte hb’er, hij wordt door iedereen ook zo behandeld. En ja ik heb ook ervaring met echte hb’ers, ik heb er namelijk ook eentje hier rond lopen die ver boven de 130 scoort.
Mijn jongste ook! Niet zo gek als je weigert een paar opgaven van een IQ-test te maken, omdat je je eigen plan trekt. :) Ze wordt gelukkig wel behandeld als een hb'er en school ziet haar ook zo. Wellicht omdat ze mazzel heeft met haar drie broers die allen ver boven de 130 scoorden.

En het 'leuke' is dat zij de meeste trekken van hb vertoont. :)
Kunstenkitsch schreef:
23-04-2018 14:08
Mijn jongste ook! Niet zo gek als je weigert een paar opgaven van een IQ-test te maken, omdat je je eigen plan trekt. :) Ze wordt gelukkig wel behandeld als een hb'er en school ziet haar ook zo. Wellicht omdat ze mazzel heeft met haar drie broers die allen ver boven de 130 scoorden.

En het 'leuke' is dat zij de meeste trekken van hb vertoont. :)
Deze bleek ADHD te hebben dus nogal ongeconcentreerd tijdens de test.
En ook hij vertoont vaak meer kenmerken dan ‘slimmere’ zus
JuliaChild schreef:
23-04-2018 14:07
ik weet wat hoogbegaafdheid is, en ik kom dagelijks ouders tegen die hun kind hoogbegaafd vind. Omdat ze een hoge IQtest in handen hebben.

Een hoog IQ alleen is echt niet hoogbegaafd zijn. Er is meer dan dat.
En alle moeders met een kind met een hoog IQ test score gaan nu steigeren, maar ach. Ook die kom ik dagelijks tegen.

En dit kind heeft net geen 130 score volgens moeder, dus volgens de regeltjes ben je dan slim, maar niet hoogbegaafd.
Heb jij, naast de ouders die je dagelijks tegenkomt die vinden dat hun kind hoogbegaafd is, ook ervaring met hoogbegaafden? Met de manieren waarop ze denken, dingen aanpakken en hun kijk op de wereld en zichzelf? Hoe anderen met ze omgaan? Hoe alleen ze zich kunnen voelen in een groep? De mismatch in de interesses?

Elke ouder van een hoogbegaafd kind WEET dat het IQ maar een getalletje is en zal zich daar in de meeste gevallen nooit op beroepen. Je plaatst nu echt een hoop ouders in een heel vervelend hoekje waarin je ze niet serieus neemt.
Nog even voor de goede orde: er zit een wereld van verschil tussen slim en hoogbegaafd.

Dat wilde ik even gezegd hebben.
JuliaChild schreef:
23-04-2018 14:07
ik weet wat hoogbegaafdheid is, en ik kom dagelijks ouders tegen die hun kind hoogbegaafd vind. Omdat ze een hoge IQtest in handen hebben.

Een hoog IQ alleen is echt niet hoogbegaafd zijn. Er is meer dan dat.
En alle moeders met een kind met een hoog IQ test score gaan nu steigeren, maar ach. Ook die kom ik dagelijks tegen.

En dit kind heeft net geen 130 score volgens moeder, dus volgens de regeltjes ben je dan slim, maar niet hoogbegaafd.
Dus een kind met dyslexie maar wel met een hb iq score is dus per definitie niet hb?
Alle reacties Link kopieren
Een paar punten onder de 130 is niet net geen 130
roosje11 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 14:18
2.04% gewijzigd
lisbeth schreef:
23-04-2018 14:13
Dus een kind met dyslexie maar wel met een hb iq score is dus per definitie niet hb?
Er zijn helaas leerkrachten die zo denken. En andersom: een hb'er kan niet dyslectisch zijn.

De ib'er op onze oude school had deze mening en dat was dan ook een van de redenen dat we gewisseld zijn.
roosje11 schreef:
23-04-2018 14:15
Een paar pubten onder de 130 is niet net geen 130
Ach hou toch op, schei toch uit.

Weet je hoe IQ-testen werken? De groep die gemiddeld scoort is het grootst. Daarna wordt de groep waarmee vergeleken wordt steeds kleiner en kan een vraag meer of minder een verschil van een aantal punten opleveren.
Kunstenkitsch schreef:
23-04-2018 14:12
Nog even voor de goede orde: er zit een wereld van verschil tussen slim en hoogbegaafd.

Dat wilde ik even gezegd hebben.
Juist!
Wat maakt dan dat dit kind hoogbegaafd is? Alleen haar IQ test?
Of het feit dat ze slecht scoort op de cito? Wat overigens ook een moment opname is, dus dat zegt ook niet veel. Ze leest slecht, maar daar heeft dit meisje ook geen interesse in, dus waarom zou ze het doen?
Hier wordt er gelijk geroepen dat het dan maar onderpresteren is. Dit kind knutseld liever, dat is niet erg, maar neemt niet weg dat ze hard moet werken haar evt achterstand met lezen in zal moeten gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Oh help, wat een misverstanden.

Nee, zit zit gewoon op een reguliere school, maar wel een met wat meer ruimte voor individuele leerpaden.

Nee, ze is niet hoogbegaafd. Ze scoort op de WISC 128 en dat is te laag. Ze is volgens psycholoog wel begaafd en wellicht creatief hoogbegaafd.

Ik wil haar helemaal niet pushen, maar zou wel graag weer mijn blije, leergierige kind terugzien in plaants van een uitgeblust kind dat school haat.

Wat betreft de ontwikkelingsvoorsprong: ze was in alles snel. Zowel grove als fijne motoriek. Sprak snel, snel zindelijk. Kende al veel kleuren voor haar tweede verjaardag bijv. Tekende poppetjes toen ze 1 was.

Later reageer ik meer, nu even ophalen van school :-)
Kunstenkitsch schreef:
23-04-2018 14:11
Heb jij, naast de ouders die je dagelijks tegenkomt die vinden dat hun kind hoogbegaafd is, ook ervaring met hoogbegaafden? Met de manieren waarop ze denken, dingen aanpakken en hun kijk op de wereld en zichzelf? Hoe anderen met ze omgaan? Hoe alleen ze zich kunnen voelen in een groep? De mismatch in de interesses?

Elke ouder van een hoogbegaafd kind WEET dat het IQ maar een getalletje is en zal zich daar in de meeste gevallen nooit op beroepen. Je plaatst nu echt een hoop ouders in een heel vervelend hoekje waarin je ze niet serieus neemt.
Ja dat heb ik
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-04-2018 13:30
Waarom noem jij je kind hoogbegaafd terwijl ze dat duidelijk niet is?

De grens van hoogbegaafd zijn ligt inderdaad bij 130. Daar scoort ze een aantal punten onder dus dan is ze gewoon niet hoogbegaafd.

Door haar naar een school te sturen waar veel aandacht is voor hoogbegaafdheid moet ze waarschijnlijk ontzettend op haar tenen lopen omdat ze dat gewoon niet is.

Wellicht is je dochter wel boven gemiddeld creatief maar het komt op mij over of je dat ook wel heel erg gestimuleerd hebt en dan ben je al snel beter dan kinderen bij wie dat niet of veel minder gestimuleerd is.

Eis niet te veel van je kind.
Hallo, heb jij bij de lunch azijn gedronken ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was, zou ik eerst de dyslexie goed uitzoeken bij je kind:
een goed onderzoek laten doen van de dyslexie en eventueel een dyslexie bril aanschaffen voor je kind. Een dyslexiebril aanmeten komt echt heel nauw. Mocht je hierover meer informatie willen, stuur me dan een PB.

Mijn vriend heeft ook dyslexie (met een dyslexiebril). En zijn ervaring is dat hij als kind (en bij andere jonge kinderen) de wereld op school veranderde nadat hij wel makkelijker de letters op papier kon zien. Het leren lezen en rekenen werd veel minder frustrerend, en dus mijdt je het als kind ook minder. Leren op school werd leuker.

En dan zien we wel of het de kunstacademie wordt of iets anders...
I was reminded that my bloodtype is B positive.
JuliaChild schreef:
23-04-2018 14:24
Ja dat heb ik
Dan verbazen jouw uitspraken mij des te meer.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij moet nog zeggen dat dyslexie ook weer verschillende vormen heeft en een bril niet altijd werkt.
Maar als jouw kind een dyslexie heeft die verholpen kan worden met een bril of ander middel, dan is dat toch het proberen waard?
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Clifford, natuurlijk wil je je lieve blije meisje weer terugzien!

Heb je al eens met de leerkracht/ib'er/directeur gepraat? Sommige reguliere scholen hebben wel wat kennis van hoogbegaafdheid en wellicht hebben zij een lumineus idee.

Heb je je dochter al laten onderzoeken op beelddenken of is ze daar te jong voor? Zo nee, dan zou ik dat toch adviseren. Denkt ze associatief? Dat wil namelijk nog wel eens problemen opleveren op school en je kan dan kenmerken van dyslexie zien, maar weer net niet genoeg om dat vast te stellen.

Hebben jullie al in kaart wat haar leerstijl is? (auditief, visueel, kinestetisch bijvoorbeeld) Als je dat hebt, dan kan de manier waarop de stof wordt aangeboden wellicht worden aangepast aan haar manier van leren. Het onderwijs in Nederland is doorgaans auditief en bijvoorbeeld beelddenkers kunnen daarop afhaken.
Ik herken er wel wat in van mijn jongste dochter van 10 jaar. Opvallend was altijd al haar grote creativiteit. Ze geniet ook enorm van het creëren: stripverhalen tekenen, haar eigen moppen bedenken, kleurplaten en knutselhandleidingen voor haar jongere broer maken, muziek componeren, kleien, haken, verhalen schrijven, schilderen etc. etc.

Op school heeft ze het nooit naar haar zin gehad, het is altijd al een enorme opgave geweest. Op de BSO vond ze het daarentegen wel enorm leuk (creatieve leidsters). Haar prestaties zijn gewoon goed, zeker niet opvallend.

Ze is ook enorm chaotisch en was vaak boos op school. Ik vermoed dat er bij een test ook wel iets van ADD uit zou kunnen komen. Ze bleek uiteindelijk ook hoogbegaafd, iets wat wij zelf ook niet hadden verwacht (al had ik altijd wel het gevoel dat ze slimmer was dan ze zich deed voorkomen).

Qua school vind ik het lastig: de school waar ze nu op zit past niet goed bij haar en ze heeft weinig echte vriendschappen (wordt overigens ook niet gepest). Ik heb bij haar altijd typisch zo'n gevoel dat er qua school meer in zou kunnen zitten.

Ik volg het topic ook, want ik vraag mij af welk schooltype goed bij haar zou kunnen passen.
Lagere kunstacademie zou inderdaad ideaal zijn. Bestond er maar zoiets.

Het lastige is (en dat geldt voor ontzettend veel kinderen vermoed ik) dat school weinig interessante dingen biedt. De nadruk ligt vaak enorm op taal, rekenen en de zaakvakken. Nu is het geluk dat mijn dochter ook enorm graag schrijft, dus dat gaat nog wel goed op school. Maar ze is bijvoorbeeld ook heel erg geïnteresseerd in de Syrië-Rusland-problematiek en daar doen ze op haar school vrij weinig mee . Gelukkig is er nog het jeugdjournaal.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-04-2018 14:13
Dus een kind met dyslexie maar wel met een hb iq score is dus per definitie niet hb?
Dit gaan ze nu inderdaad onderzoeken. Er is een namelijk een groot vermoeden van dyslexie. Daar hebben we op school nu ook voornamelijk over gesproken en ik snap ook wel dat hier nu de aandacht is. Verder vind ik het ook lastig om aan te kaarten, want daar "heb je weer zo'n moeder die denkt dat haar kind hoogbegaafd is".

We denken op dit moment ook absoluut niet aan een schoolwissel, maar ik wil wel weten welke opties er nog meer zijn, voor het geval het weer dezelfde kant opgaat als bij haar oude school (elke dag een huilend kind achterlaten).

Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval. Ook de meer kritische. Het is ook interessant om te zien hoe anderen hier tegenaan kijken.
lisbeth schreef:
23-04-2018 13:34
Al eens aan een vrije school gedacht?


Het is een grote misvatting dat de vrije school creatief is.
Alle reacties Link kopieren
Jezus mina wat een gezeik over het cijfertje en wel of niet hb! Dat kind is hartstikke slim, klaar! Man man man.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
23-04-2018 14:42
Clifford, natuurlijk wil je je lieve blije meisje weer terugzien!

Heb je al eens met de leerkracht/ib'er/directeur gepraat? Sommige reguliere scholen hebben wel wat kennis van hoogbegaafdheid en wellicht hebben zij een lumineus idee.

Heb je je dochter al laten onderzoeken op beelddenken of is ze daar te jong voor? Zo nee, dan zou ik dat toch adviseren. Denkt ze associatief? Dat wil namelijk nog wel eens problemen opleveren op school en je kan dan kenmerken van dyslexie zien, maar weer net niet genoeg om dat vast te stellen.

Hebben jullie al in kaart wat haar leerstijl is? (auditief, visueel, kinestetisch bijvoorbeeld) Als je dat hebt, dan kan de manier waarop de stof wordt aangeboden wellicht worden aangepast aan haar manier van leren. Het onderwijs in Nederland is doorgaans auditief en bijvoorbeeld beelddenkers kunnen daarop afhaken.
We hebben haar niet laten onderzoeken op beelddenken, maar ik weet bijna zeker dat ze een beelddenker is. Waar zou je dat kunnen laten onderzoeken?
Dat gezeur over die grens snap ik ook niet. Kind is slim en of je dan net boven of onder de grens scoort doet er niet toe (een IQ-score ligt nooit exact vast daar er altijd met betrouwbaarheidsintervallen gewerkt wordt).
Maritte, jouw dochter lijkt op mij toen ik zo oud was. (en ik ben niet erg veranderd...)

Mijn ouders hebben me destijds op een zeer prestatiegerichte school gezet (want: degelijk onderwijs), maar het paste echt totaal niet bij me en heeft een hoop schoolse ellende veroorzaakt. (faalangst, negatief zelfbeeld en dergelijke). Als mijn ouders toen wisten wat ze nu weten hadden ze me naar of een Montessori of een Vrije School gestuurd. :)
Clifford, er zijn hb-testbureaus die ook dit soort testen afnemen. Waar kom je ongeveer vandaan? Ik weet er eentje in Rotterdam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven