De een wel en de ander niet (staken school)

24-01-2020 16:21 369 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben als ouders vandaag pas te horen gekregen dat een aantal klassen toch gaan staken volgende week donderdag èn vrijdag. Nu gaat de lerares van de jongste staken en die van mijn oudste niet. Ik ben nu eigenlijk in staat om gewoon mijn oudste ook thuis te houden zonder hem af te melden en net te doen of mijn neus bloedt. Riskeer ik hiermee een boete? En meer moeders in hetzelfde schuitje?
sjiraf wijzigde dit bericht op 24-01-2020 16:41
2.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als leerkrachten kleinere klassen willen dan willen ze dat wel structureel. Een leerling die gewoon in de klas zit maar twee dagen lang niet op komt dagen, levert ze niet echt minder werk op, eerder meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
24-01-2020 16:23
Dat gaan ze vast wel doen.
In het onderwijs werken zaken altijd maar één kant op.

Lessen kunnen onbeperkt uitvallen om de meest onnozele redenen.
Maar waag het niet om je kind zelf een keertje thuis te houden.
Nou nee hoor.
absor schreef:
24-01-2020 16:58
Ik ben echt helemaal klaar met dat staken
Er zijn zoveel sectoren waar de werkdruk gigantisch is maar waar gewoon doorgewerkt wordt (transport politie zorg bouw enz enz )
Ja al die boomers gaan met pensioen nu eenmaal

Ze hebben een fikse loonsverhoging al gehad, als leraar verdien je prima (vergelijk maar niet met zorg of politie )
Als je gek wordt van de werkdruk organiseer dan met elkaar dat je geen leerlingvolgsystemen meer invult of andere administratie die erbij is gekomen
Verzin iets daadwerkelijks werkdrukverlichtends ipv ALWEER te staken
Ik ben dan weer klaar met dit soort dom geblaat.
jo12345 schreef:
24-01-2020 16:23
...

Lessen kunnen onbeperkt uitvallen om de meest onnozele redenen.
Maar waag het niet om je kind zelf een keertje thuis te houden.

bij spijbelen mist een enkel kind een les en instructie, bij uitval speelt de docent daar klassikaal op in voor de hele groep kinderen

ik zie duidelijk verschil
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 17:30
Ik ben dan weer klaar met dit soort dom geblaat.

Nou, misschien moet dit topic maar worden samengevoegd met dat andere domme topic op Actueel.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-01-2020 17:19
Sarcasme is niet aan jou besteed, dat merk ik al. En een beetje verder doordenken dan je neus lang is ook al niet.

Omdat je mij quootte: ik was ook enigszins sarcastisch. Als een of meerdere kinderen een probleem hebben en de leerkracht veel tijd en moeite steekt in het schriftelijk formuleren van een oplossing die hij toch niet uitvoert, is het een stuk efficiënter om het probleem gewoon te negeren. Het heeft exact hetzelfde resultaat, maar scheelt een hoop tijd en energie.
Star² schreef:
24-01-2020 17:37
Nou, misschien moet dit topic maar worden samengevoegd met dat andere domme topic op Actueel.
:-D :-D
Pandax schreef:
24-01-2020 17:41
Omdat je mij quootte: ik was ook enigszins sarcastisch. Als een of meerdere kinderen een probleem hebben en de leerkracht veel tijd en moeite steekt in het schriftelijk formuleren van een oplossing die hij toch niet uitvoert, is het een stuk efficiënter om het probleem gewoon te negeren. Het heeft exact hetzelfde resultaat, maar scheelt een hoop tijd en energie.
Ik quootte jou niet, ik quootte TO.

Verder eens hoor, al begrijp ik niet zo goed het verband met het 'probleem' van TO.
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
24-01-2020 16:32
Voor 1 dag ongeoorloofd afwezig komt de leerplichtambtenaar niet in actie.
Ik weet uit betrouwbare bron dat dat soms wel zo is.


Verder zou de een hier gewoon naar school gaan en de ander niet. Maak het uitstapje maar met het ene kind en ga een andere keer met je oudste op pad. Ik zou echt niet weten waarom je je oudste thuis zou houden!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 16:48
De staking komt niet uit de lucht vallen. Is al lang geleden aangekondigd.

Omdat veel besturen dit keer niet doorbetalen is de stakingsbereidheid minder groot.

Heb bewondering voor hen die voor eigen rekening gaan staken of die lid zijn van een bond. Zij zijn de mensen die hart hebben voor de zaak.

Dat leidt dus tot halve scholen die staken en halve die werken. Misschien juist een heel mooi signaal.
degenen die niet staken, hebben geen hart voor de zaak? Dan zou ik de conclusie kunnen trekken dat men bij jullie op school geen hart voor de zaak hebben, want jullie staken niet. Dat bedoel je vast niet, maar ben wel heel benieuwd wat je er dan wel mee wil zeggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Ik ben voor staken, vooral omdat men nog steeds niet door heeft dat het niet om meer loon gaat.
Maar op dit moment val ik in op een klein schooltje, waar de afgelopen jaren veel uitval is geweest door ziekte en burn out. als team is er voor gekozen juist niet te gaan staken omdat we graag goed onderwijs willen geven.
Alle reacties Link kopieren
En voor diegene die het heeft over papieren tijgers als ze het over handelingsplannen heeft. Er wordt dus niks gedaan? Geen handelingsplan uitgevoerd/ extra ondersteuning gegeven? Waarom niet? Misschien omdat ze handen te kort hebben? :idee:
renske1975 schreef:
24-01-2020 17:55
Inderdaad. Ik ben voor staken, vooral omdat men nog steeds niet door heeft dat het niet om meer loon gaat.
Maar op dit moment val ik in op een klein schooltje, waar de afgelopen jaren veel uitval is geweest door ziekte en burn out. als team is er voor gekozen juist niet te gaan staken omdat we graag goed onderwijs willen geven.
Dan zou ik juist wel gaan staken. Al die uitval komt niet uit de lucht gevallen, die is juist het gevolg van de misstanden in het onderwijs. En het is nou ook weer niet alsof je in die twee dagen alles recht kunt breien wat er de afgelopen jaren mis is gegaan, al geef je in die twee dagen nog zulk retegoed onderwijs.
rosanna08 schreef:
24-01-2020 17:48
degenen die niet staken, hebben geen hart voor de zaak? Dan zou ik de conclusie kunnen trekken dat men bij jullie op school geen hart voor de zaak hebben, want jullie staken niet. Dat bedoel je vast niet, maar ben wel heel benieuwd wat je er dan wel mee wil zeggen

Iedereen heeft hart voor de zaak, maar twee dagen salaris inleveren voor deze kwestie getuigt in mijn ogen nou net voor extra hart voor de zaak.

Wij, met ons niet staken, hebben dan weer meer hart voor specifiek onze kinderen en onze ouders. Daarnaast gaat het niet staken vooral om ons eigen hachje, twee dagen staken maakt de werkdruk in de komende weken nou net nog hoger. Door geplande Cito en projectweek kunnen we die twee dagen gewoon niet missen.

De stakers voor eigen geld, staken voor een hoger doel en het grote geheel. Wij staken niet, vooral uit eigen belang.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 18:08
0.44% gewijzigd
renske1975 schreef:
24-01-2020 17:57
En voor diegene die het heeft over papieren tijgers als ze het over handelingsplannen heeft. Er wordt dus niks gedaan? Geen handelingsplan uitgevoerd/ extra ondersteuning gegeven? Waarom niet? Misschien omdat ze handen te kort hebben? :idee:
Dat ben dan weer helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
24-01-2020 17:57
En voor diegene die het heeft over papieren tijgers als ze het over handelingsplannen heeft. Er wordt dus niks gedaan? Geen handelingsplan uitgevoerd/ extra ondersteuning gegeven? Waarom niet? Misschien omdat ze handen te kort hebben? :idee:

Dat kan natuurlijk, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het niet oplossen van terugkerende problemen in de klas de werkdruk bijkomend verhoogt. Maar mijn punt was: als je niet van plan dan wel bij machte bent om een probleem op te lossen, hoef je ook geen tijd en energie te steken in het formuleren van die oplossing. Dat scheelt nog meer tijd.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-01-2020 18:06
Dan zou ik juist wel gaan staken. Al die uitval komt niet uit de lucht gevallen, die is juist het gevolg van de misstanden in het onderwijs. En het is nou ook weer niet alsof je in die twee dagen alles recht kunt breien wat er de afgelopen jaren mis is gegaan, al geef je in die twee dagen nog zulk retegoed onderwijs.
Ja, ik snap wat je bedoelt en ik denk dat ik het niet goed verwoord.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
24-01-2020 18:08
Dat kan natuurlijk, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het niet oplossen van terugkerende problemen in de klas de werkdruk bijkomend verhoogt. Maar mijn punt was: als je niet van plan dan wel bij machte bent om een probleem op te lossen, hoef je ook geen tijd en energie te steken in het formuleren van die oplossing. Dat scheelt nog meer tijd.
Ja, maar we willen wel een oplossing. En daarom wordt er gestaakt!
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
24-01-2020 18:10
Ja, maar we willen wel een oplossing. En daarom wordt er gestaakt!

Ik betwijfel of meer mensen alleen resulteert in het uitvoeren van handelingsplannen :) Maar laten we hoop houden.
Pandax schreef:
24-01-2020 18:08
Dat kan natuurlijk, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het niet oplossen van terugkerende problemen in de klas de werkdruk bijkomend verhoogt. Maar mijn punt was: als je niet van plan dan wel bij machte bent om een probleem op te lossen, hoef je ook geen tijd en energie te steken in het formuleren van die oplossing. Dat scheelt nog meer tijd.
Daar kun je dan beter de leerkracht/IB'er op aanspreken die zich niet heeft gehouden aan het eigen handelingsplan. Heb ik ook wel eens gedaan. Het is inderdaad heel frustrerend als er zo omgegaan wordt met de behoeften van je kind, maar het heeft verder vrij weinig te maken met de algemene problematiek die heeft geleid tot al dat gestaak.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 18:06
Iedereen heeft hart voor de zaak, maar twee dagen salaris inleveren voor deze kwestie getuigt in mijn ogen nou net voor extra hart voor de zaak.

Wij, met ons niet staken, hebben dan weer meer hart voor specifiek onze kinderen en onze ouders. Daarnaast gaat het niet staken vooral om ons eigen hachje, twee dagen staken maakt de werkdruk in de komende weken nou net nog hoger. Door geplande Cito en projectweek kunnen we die twee dagen gewoon niet missen.

De stakers voor eigen geld, staken voor een hoger doel en het grote geheel. Wij staken niet, vooral uit eigen belang.
je moet die 2 dagen loon maar net kunnen missen. Vind het nogal wat om dan te zeggen dat je dan blijkbaar minder hart voor de zaak hebt dan degenen die het wel kunnen hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-01-2020 18:15
Daar kun je dan beter de leerkracht/IB'er op aanspreken die zich niet heeft gehouden aan het eigen handelingsplan. Heb ik ook wel eens gedaan. Het is inderdaad heel frustrerend als er zo omgegaan wordt met de behoeften van je kind, maar het heeft verder vrij weinig te maken met de algemene problematiek die heeft geleid tot al dat gestaak.

De discussie ging over het schrappen van onnodige administratieve handelingen om tijd te creëren en energie te winnen. Het schrappen van het handelingsplan-zonder-intentie-uitgevoerd-te-worden lijkt me daar een van.
rosanna08 schreef:
24-01-2020 18:18
je moet die 2 dagen loon maar net kunnen missen. Vind het nogal wat om dan te zeggen dat je dan blijkbaar minder hart voor de zaak hebt dan degenen die het wel kunnen hebben

Klopt ook, maar ook dan staak je dus niet, uit eigen belang. Geheel terecht overigens hoor want het gaat dan om veel geld. Je stelt dan wel je eigen belang boven het collectief belang.

Ik merk ook bij collega's een soort stakingsmoeheid. Of demonstratiemoeheid.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 18:25
Klopt ook, maar ook dan staak je dus niet, uit eigen belang. Geheel terecht overigens hoor want het gaat dan om veel geld. Je stelt dan wel je eigen belang boven het collectief belang.

Ik merk ook bij collega's een soort stakingsmoeheid. Of demonstratiemoeheid.
ja, je rekeningen nog kunnen betalen, is idd eigen belang....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Pandax schreef:
24-01-2020 18:20
De discussie ging over het schrappen van onnodige administratieve handelingen om tijd te creëren en energie te winnen. Het schrappen van het handelingsplan-zonder-intentie-uitgevoerd-te-worden lijkt me daar een van.
Lijkt me een vrij onuitvoerbaar plan. Al is het alleen maar omdat achteraf pas blijkt of een handelingsplan wordt uitgevoerd. En als het niet wordt uitgevoerd is het vrij lastig vast te stellen of dat een kwestie is van onwil of van iets anders.

Maar ik herken je frustratie helemaal hoor. Ik heb ook wel eens tegen een IB'er staan te roepen van 'maak dan gewoon helemaal geen plan verdorie' :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven