De Surinaamse Opvoeding

06-12-2013 19:30 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag mensen,



Ik had dit onderwerp graag op een Surinaams forum willen aansnijden, maar aangezien er daar geen ruimte voor is en ik als racistisch word weggezet, probeer ik het hier nog eens.

Ik gok dat ik hier niet veel Surinamers zal treffen, maar ik doe gewoon mijn verhaal en ik zie wel waar het schip strandt.



De Surinaamse opvoeding bestaat vaak uit :



- Schelden.

- Schreeuwen.

- Kinderen angst aanjagen.

- Slaan.



Ik ben zelf Surinaamse en heb dus aan den lijve ondervonden hoe het bij veel Surinamers eraan toegaat. De goede niet nagesproken, maar ik wil het echt even hebben over de velen Surinamers die duidelijk nogwel van de oude stempel zijn.

Deze opvoeding heeft er namelijk voor gezorgd dat ik langere tijd een onzeker kind was die overal bevestiging voor zocht en nodig had. Ik had het idee dat ik niks goed kon doen en af en toe word ik nog steeds door zulke gedachtes geteisterd. Als er constant naar je wordt geschreeuwd en gescholden om elk pietlullig dingetje dan ga je op den duur terugtrekken in je schulp en in je eigen wereldje leven en dat was ook bij mij het geval. Ik weet niet of jullie een Surinaamse weleens hebben horen schreeuwen tegen haar kinderen, maar man o man. Wat een geluid kunnen Surinaamse vrouwen produceren zeg. En je moet je voorstellen dat, dat de hele dag door gebeurde. Van binnen kookte ik altijd van woede en probeerde in mijzelf te keren wanneer ze weer eens als een razende tekeer ging, iets wat ook niet altijd lukte want als ze dan merkte dat je niet luisterde waren de rapen pas echt gaar voor je.



Bij ons thuis was het ook niet toegestaan om mijn moeder tegen te spreken. Haar wil was wet en als je eens probeerde om er voorzichtig tegenin te gaan, dan kon je een klets krijgen en niet zomaar een klets. Nee. Vaak genoeg werden we met een kabel of broeksriem afgeranseld, totdat de striemen op ons lijf stonden. Hierdoor ging ik mij steeds meer afzetten tegen mijn moeder en hadden we op een gegeven moment nauwelijks nog een band.



Surinaamse ouders zijn ook altijd een beetje bangig om hun kinderen deel te laten nemen aan sociale activiteiten, erop uit met vrienden, schoolreisjes en noem maarop. Dat zijn dingen die ik allemaal gemist heb in mijn jeugd en waardoor ik in mijn ogen ook een zekere achterstand heb opgebouwd. Je mist bepaalde fases in je leven.



Blanke kinderen leren vanaf jongs af aan, dat ze ook best hun mening mogen geven over bepaalde zaken. Daardoor worden het gezonde kinderen die van zich af kunnen bijten en een discussie niet uit de weg gaan. Ik heb heel lang moeite gehad om mijzelf te uiten omdat ik als het ware monddood was gemaakt. De meeste blanke kinderen worden tevens ook meer gestimuleerd om het beste uit zich zelf te halen en dat is iets waar ik best wel jaloers op kan zijn. Of vul ik de dingen nu rooskleuriger in dan ze zijn? Graag ook jullie mening hierover en eigen ervaringen.
Ik denk dat jij gewoon je eigen opvoeding moet verwerken. Ik vind je verhaal namelijk erg zwart-wit. Dat jij zo bent opgevoed betekent niet dat alle Surinaamse kinderen zo worden opgevoed. Vrienden van mij hebben een aantal jaar in Suriname gewoond en ik het ze er nog nooit over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou gestoord. Ken zoveel surinamers die hun kinderen normaal opvoeden. Wat jij beschrijft is meer tokkie gedrag en dat kom je bii alle culturen tegen.
Ik ben zelf Surinaams en herken me niet geheel in wat je schrijft. Ja, de Surinaamse opvoeding verschilt met de Nederlandse opvoeding. Maar het verschilt ook met de Chinese opvoeding of Russische of noem maar op. Het ene is niet beter dan de andere. Dat jij, zoals je het zelf noemt monddood gemaakt bent vind ik echt erg voor je en ik hoop dat je het verwerkt hebt. Maar je mag van mij aannemen dat dat niet in alle Surinaamse gezinnen gebeurd.
Als jouw verhaal werkelijk waar is, dan vind ik het des te erger dat je nu nergens met je verhaal terecht kunt, omdat iedereen zo bang is om beschuldigd te worden van discriminatie en uitgemaakt te worden voor racist en dus sterk de neiging vertoont om zich daarom tegen je te keren.

De situatie lijkt me zonder dat alles sowieso al heel moeilijk, want ik zou kunnen stellen dat je eens hulp zou kunnen gaan zoeken voor de dingen waar je nu nog mee worstelt, maar zie maar eens een goede hulpverlener te vinden die inzicht heeft in de Surinaamse cultuur. Volgens mij is dat heel lastig. Maar desalniettemin zou je wel hulp kunnen zoeken om een gezonde kijk te krijgen over hoe je tegenover jezelf staat en hoe dat te verbeteren, zodat je ook een grotere kans hebt om echt gelukkig te zijn.



Enige wijsheid heb ik niet voor je, maar wens je wel het allerbeste.
Alle reacties Link kopieren
Faracha wat een kut opmerking, ze is niet gestoord ze is beschadigd. En dit gebeurt vaak in Surinaamse gezinnen, ik heb het zelf veel gezien. Er zijn ook normale Surinaamse gezinnen, en dit gebeurt ook in 'blanke' gezinnen. Jij moet met iemand gaan praten hier over, je moet het verwerken, ongeacht je afkomst.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Dit ligt aan jouw gezin, niet aan de surinaamse opvoeding.
Nou ik kijk elke avond naar de familie Baumgard in een huis vol en daar gebeurt niks van wat je zegt als de camera's draaien hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 19:49:

Als jouw verhaal werkelijk waar is, dan vind ik het des te erger dat je nu nergens met je verhaal terecht kunt, omdat iedereen zo bang is om beschuldigd te worden van discriminatie en uitgemaakt te worden voor racist en dus sterk de neiging vertoont om zich daarom tegen je te keren.

De situatie lijkt me zonder dat alles sowieso al heel moeilijk, want ik zou kunnen stellen dat je eens hulp zou kunnen gaan zoeken voor de dingen waar je nu nog mee worstelt, maar zie maar eens een goede hulpverlener te vinden die inzicht heeft in de Surinaamse cultuur. Volgens mij is dat heel lastig. Maar desalniettemin zou je wel hulp kunnen zoeken om een gezonde kijk te krijgen over hoe je tegenover jezelf staat en hoe dat te verbeteren, zodat je ook een grotere kans hebt om echt gelukkig te zijn.



Enige wijsheid heb ik niet voor je, maar wens je wel het allerbeste.Zeg. Dit heeft niets met Surinaams te maken. Ze had een slechte moeder. Er zijn genoeg NL vrouwen die hun kids op een dergelijke manier opvoeden.
Je bent mishandeld. Dat is heel erg, maar heeft niet zo veel met cultuur te maken.
quote:swa schreef op 06 december 2013 @ 19:52:

[...]





Zeg. Dit heeft niets met Surinaams te maken. Ze had een slechte moeder. Er zijn genoeg NL vrouwen die hun kids op een dergelijke manier opvoeden.In alle bescheidenheid, maar ik ben wel bekend met verhalen over de riem.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn culturen waar men regelmatig de handjes of iets anders gebruikt bij de opvoeding van kinderen, niet alleen in Suriname maar ook dichterbij, Frankrijk, Italië, Spanje, Turkije. Ik kan echt wel wat voorbeelden noemen maar er zijn ook Nederlandse ouders die de bijbelspreuk "wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet" erg letterlijk nemen, die slaan het geloof er letterlijk in.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Moet zeggen, dat ik het herken. Als kind, was 1 van mijn beste vriendinnen Surinaamse en bij haar ging het er ook zo aan toe, zoals TO beschrijft.

Ben er bij geweest, dat zij 'de riem' moest gaan halen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook meer iets voor "simpele zielen" dan dat dit nou zo per land bepaald is.

Je ziet dit soort opvoedgedrag bij allerlei groepen die niet zo goed zijn opgeleid, sociaal economisch nogal laag op de ladder staan of gewoon heel erg dom.

Ook zie je het vaak bij mensen die in een of andere sprookjesgod geloven, maakt niet uit welke.

Al die sprookjesgoden eisen absolute gehoorzaamheid aan hun boekje.
Volgens mij ben je mishandeld als kind zijnde, dat is wat ik lees
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op vrijdag 06 december 2013 19:52 Je bent mishandeld. Dat is heel erg, maar heeft niet zo veel met cultuur te maken.Dat. Ik kwam juist heel graag bij een Surinaamse vriendin, zo gezellig! Ja haar moeder dwong wel respect af, maar sloeg haar kinderen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf Surinaams en dit herken ik niet. Ik weet wel dat de oudere generatie wel van het 'met 2 woorden spreken, niet tegenspreken en mensen die ouder zijn dan jij, daar moet je respect voor hebben' is maar wat jij beschrijft is gewoon mishandeling.



Ik vind het heel erg om te lezen.. Maar dit is echt niet cultuurgebonden.
Roaaarrrrr!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het inderdaad niet zo zwart wit gesteld kan worden. Niet alle Surinamers voeden hun kinderen op deze manier op, net zomin als je kan spreken over "de blanke opvoeding". Ik wens je veel sterkte bij het verwerken van jouw jeugd.



En tegelijk moet ik toegeven dat ik er delen in herken. Enorm zelfs, binnen een Antilliaanse opvoeding. Ik vind het ontzettend moeilijk om te bekennen nu ik dit lees, maar er zit een kern van waarheid in. Desondanks, nogmaals, gelukkig gaat er soms ook anders aan toe.
quote:faracha schreef op 06 december 2013 @ 19:38:

Ik vind jou gestoord. Ken zoveel surinamers die hun kinderen normaal opvoeden. Wat jij beschrijft is meer tokkie gedrag en dat kom je bii alle culturen tegen.Leg uit waarom TO dan gestoord is.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig dat je zo beschadigd bent als kind. Of andere mensen het wel of niet herkennen als iets wat vaker voorkomt in de Surinaamse cultuur verandert niks aan jouw trauma.

Er is niks mis met professionele hulp om dit een plek te kunnen geven en de vrouw te worden die je eigenlijk bent.
Wat ik graag zou willen weten of er wel eens gezegd werd:" kinderen die vragen worden overgeslagen"?
quote:marseille schreef op 06 december 2013 @ 20:15:

Wat verdrietig dat je zo beschadigd bent als kind. Of andere mensen het wel of niet herkennen als iets wat vaker voorkomt in de Surinaamse cultuur verandert niks aan jouw trauma.

Er is niks mis met professionele hulp om dit een plek te kunnen geven en de vrouw te worden die je eigenlijk bent.



Dit.



Sterkte TO.



Ik denk dat je veel baat zult hebben bij goeie hulpverlening die past bij waar jij behoefte aan hebt. Misschien is het culturele aspect uiteindelijk meer een 'inkleuring' van de gezinssituatie, maar zo te lezen is de gezinssituatie an sich voor jou onveilig geweest. En misschien is dat wel los te koppelen van de Surinaamse achtergrond. Of het nou wel of niet normaal is in Surinaamse gezinnen; voor jou was het geen veilige situatie en dat is het enige wat telt. Ik hoop dat je daarmee in het reine kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suridame schreef op 06 december 2013 @ 19:30:





Ik had dit onderwerp graag op een Surinaams forum willen aansnijden, maar aangezien er daar geen ruimte voor is en ik als racistisch word weggezet, probeer ik het hier nog eens.

.http://www.waterkant.net/suriname/forum/



Heb je het hier geprobeerd? In het verleden liep daar al eens een topic over;

http://www.waterkant.net/suriname/forum ... php?id=858
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik woon in een Surinaams deel van een grote stad en wat ik herken is wel gehoorzaamheid eisen met harde hand en veel meer schreeuwen.

Ik zie ook er mooi en verzorgd uit zien. Heel vaak fastfood eten. Veel overgewicht en gouden tanden. Hartelijkheid en lekker koken. vaak een lager tempo met werken.



wat ik doe is generaliseren en dat kan eigenlijk niet want dan doe je het individu in vele gevallen tekort.



de bevestiging die jij zoekt moet je niet hier zoeken en ook niet inde wel of niet s

Surinaamse cultuur. Jij hebt een moeilijke jeugd gehad bij jouw moeder. Dat is heel verdrietig. Dat mag je onderkennen en daar mag je aandacht aan geven. Moet je aandacht aan geven. Voor je eigen herstel en geluk.

veel sterkte vrouw.
quote:MarianneDavids schreef op 06 december 2013 @ 19:55:

Er zijn culturen waar men regelmatig de handjes of iets anders gebruikt bij de opvoeding van kinderen, niet alleen in Suriname maar ook dichterbij, Frankrijk, Italië, Spanje, Turkije. Ik kan echt wel wat voorbeelden noemen maar er zijn ook Nederlandse ouders die de bijbelspreuk "wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet" erg letterlijk nemen, die slaan het geloof er letterlijk in.

Wat betreft die bijbelspreuk: we hebben op dit forum zelfs wel eens een vrouw gehad die dat actief beleed. Maakte deel uit van de baptistenkerk ofzo, dezelfde als waar Clinton deel van uit maakt als ik mij goed herinner?



Het is dus van alle culturen, rangen, standen, kerken, enz.

Ik ben zelf opgegroeid in Amsterdam Zuid Oost (toen nog Bijlmermeer geheten). Op facebook heb ik een Surinaamse vriendinnetje van de lagere school. Daar speelde dit soort dingen totaal niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven