De zorg voor kind(eren) verdeling man/vrouw

12-12-2017 16:43 1325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist Jinek zitten kijken en daar ging het om de emancipatie van vrouwen. De overheid vindt nog steeds dat vrouwen te weinig werken en met kinderen ook fulltime zouden moeten werken. Dit zodat ze financieel onafhankelijk zijn. En dat mannen dan minder gaan werken.
Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk :-(
Als jij en je man het zo hebben kunnen regelen en jullie financieel alles goed geregeld hebben, zou ik niet inzien waarom je fulltime moet werken. Ik vind dat mensen hierin hun eigen keuzes moeten maken. Toen mijn kinderen klein waren werkte ik niet en mijn man fulltime. Hij is voor zijn werk een aantal dagen in het buitenland, maar dan vervolgens ook een aantal dagen volledig thuis. Voor ons werkte dit prima.
Ze emanciperen maar een eind weg, man werkt en ik ben thuis. Ben dus niet financieel onafhankelijk. Boeien.
Scheiden doen we niet aan, kunnen we niet betalen :-D
Ik ben blij dat ik niet fulltime werk en thuis ben voor mijn kind. Ik wil niet fulltime werken en kan het ook niet.
Ik zou graag alles eerlijk verdelen, maar dat lijkt me een utopie. Man en ik werken evenveel, maar ik doe nagenoeg alles in huis en met de kinderen. Als ik nog meer moest werken, zou ik er aan onderdoor gaan, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog (lang) geen kinderen, maar in mijn ideale plaatje werken mijn (hypothetische) man en ik allebei 4 dagen per week. Ik vind het heel belangrijk om als vrouw straks ook gewoon (bijna) fulltime te werken en carrière te maken.

Aanvulling daarop: maar als jij het juist fijn vindt om maar weinig te werken, dan moet je dat gewoon doen! Als het mogelijk is, moeten jullie gewoon doen waar jullie allebei het meest gelukkig van worden :)
promethium wijzigde dit bericht op 12-12-2017 16:52
30.96% gewijzigd
Daarbij lijkt het zelf mogen beslissen me het toppunt van emancipatie.
Promethium schreef:
12-12-2017 16:51
Ik heb nog (lang) geen kinderen, maar in mijn ideale plaatje werken mijn (hypothetische) man en ik allebei 4 dagen per week. Ik vind het heel belangrijk om als vrouw straks ook gewoon (bijna) fulltime te werken en carrière te maken.

Aanvulling daarop: maar als jij het juist fijn vindt om maar weinig te werken, dan moet je dat gewoon doen! Als het mogelijk is, moeten jullie gewoon doen waar jullie allebei het meest gelukkig van worden :)
Ik kan geen carrière maken. En nu?
Onderdezon schreef:
12-12-2017 16:51
Ik zou graag alles eerlijk verdelen, maar dat lijkt me een utopie. Man en ik werken evenveel, maar ik doe nagenoeg alles in huis en met de kinderen. Als ik nog meer moest werken, zou ik er aan onderdoor gaan, denk ik.

Hee, dat is lang geleden :)
Vriend 40 uur, ik 32 uur (op papier, vaak meer in de praktijk, maar dan wel thuis).
Alle reacties Link kopieren
Bedoelen ze dan beide ouders 32 of 36 uur in 4 dagen? Ik werk zelf 24 uur en mijn man 40. Maar ik zou inderdaad ook geen 40 uur meer willen werken als het niet perse nodig is. En het zou ook niet onze keuze zijn om beide 5 dagen te werken.
Nou scheelt het wel dat ik ouderschapsverlof opneem, waardoor ik nog wel terug kan naar 32 uur als ik dat zou willen of als dat financieel nodig zou zijn.
happyapple wijzigde dit bericht op 12-12-2017 16:55
8.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik werken allebei parttime en verdienen daarmee allebei ruim genoeg om allebei financieel onafhankelijk te zijn.
Je begrijpt dat wij dus niet fulltime gaan werken, we vinden het allebei heel fijn om ook vaak thuis te zijn voor onze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken en zorgen allebei precies evenveel: beiden 4 dagen werken, 1 dag thuis. En ook beiden werk met een bepaalde mate van flexibiliteit, waardoor we het thuiswerken bij een ziek kind / thuisblijven bij een dag staken etc. evenredig kunnen verdelen. Dat is voor mij prima zo!

Ik zou op termijn nog wel wat door willen groeien qua functie (van midden- naar hoger management). Man zou dan nog wat meer thuisblijven. Ik vind het wel belangrijk dat de kinderen ook regelmatig langere tijd thuis zijn, hoe tevreden ik ook ben over de gekozen kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-12-2017 16:51
Daarbij lijkt het zelf mogen beslissen me het toppunt van emancipatie.
Helemaal eens!!
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-12-2017 16:52
Ik kan geen carrière maken. En nu?
Als je dat niet wilt, is het natuurlijk niet erg :). Maar voor mezelf, persoonlijk, wil ik graag iets van carrière maken, ook als vrouw. Ik weet niet zeker of dat erin zit (ik ben bezig juf te worden, als ik me niet vergis werk jij ook als juf in het speciaal onderwijs?), maar ik wil wel kijken wat de mogelijkheden zijn en zover mogelijk doorgroeien. Dat gaat enkel als je (bijna) fulltime werkt. Maar nogmaals, dat is voor mij, en ik vind dat alle vrouwen die mogelijkheid moeten hebben als ze dat willen, maar als ze daar geen behoefte aan hebben, is dat ook prima.
Moiren’ schreef:
12-12-2017 16:51
Daarbij lijkt het zelf mogen beslissen me het toppunt van emancipatie.
Het zelf kúnnen beslissen lijkt me het toppunt van emancipatie, maar daar zijn we nog lang niet.
Wij werken allebei 32 uur en doen in principe alles 50/50.

Manlief is alleen nu langdurig ziek, werkt nu halve dagen. Huishouden nog steeds 50/50, maar ik doe de nachten met baby alleen.

Ik vind dat mannen gemiddeld genomen evenveel tijd aan kinderen zouden mogen besteden. En ik vind het goed als iedereen financieel zelfstandig is. Het huishouden eerlijk verdelen vind ik minder belangrijk, maar volgt een beetje vanzelf uit bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Allebei 4 dagen werken (32 uur)
Maar eerlijk is het lang niet verdeeld.
Kinderen: 70/30
Werk: 50/50
Huishouden: 90/10
Ruimte voor jezelf de afgelopen tien jaar: 0/100

Met werk, kinderen en huishouden had ik geen tijd meer over om "mezelf te ontplooien" Deze tijd heb ik zelf niet genomen, mijn fout.
Man wel, die heeft de ene na de andere opleiding gevolgd en daarvoor de ruimte genomen en gekregen. Waarbij we onze relatie en elkaar finaal vergeten zijn.
Nu is hij na al die jaren klaar, en lijkt het op zijn werk eindelijk de goede kant op te gaan, maar met ons is het niet goed gekomen (ligt aan meerdere dingen hoor).

Verdeling in de toekomst: Co ouderschap.
Kinderen: 50/50
werk: 50/50
Huishouden: 50/50
Ruimte voor jezelf: 50/50
Promethium schreef:
12-12-2017 16:58
Als je dat niet wilt, is het natuurlijk niet erg :). Maar voor mezelf, persoonlijk, wil ik graag iets van carrière maken, ook als vrouw. Ik weet niet zeker of dat erin zit (ik ben bezig juf te worden, als ik me niet vergis werk jij ook als juf in het speciaal onderwijs?), maar ik wil wel kijken wat de mogelijkheden zijn en zover mogelijk doorgroeien. Dat gaat enkel als je (bijna) fulltime werkt. Maar nogmaals, dat is voor mij, en ik vind dat alle vrouwen die mogelijkheid moeten hebben als ze dat willen, maar als ze daar geen behoefte aan hebben, is dat ook prima.
Doorgroeien naar wat? Schoolleider? Lijkt me geen kut aan.
Ik doe heel graag wat ik doe en in het lesgeven zelf valt geen carrière te maken. Je bent docent of niet.
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef:
12-12-2017 16:51
Ik zou graag alles eerlijk verdelen, maar dat lijkt me een utopie. Man en ik werken evenveel, maar ik doe nagenoeg alles in huis en met de kinderen. Als ik nog meer moest werken, zou ik er aan onderdoor gaan, denk ik.
Ik kan mij toch niet helpen afvragen, waarom?

Mijn man en ik werken ook allebei 32 uur. Ik moet er niet aan denken alles in het huishouden te doen, terwijl hij wat doet? Nu is ons kind een puber, maar toen zijn zorg een stuk groter was, was ik na mijn werk even moe als hij, dus toen moest ik er ook al niet aan denken om dat allemaal op mijn schouders te nemen.

Samen kinderen is samen zorgen. Samenwonen is samen huishouden. Ik vind daar niets utopisch aan!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Moiren daar heb je helemaal gelijk in! Dat is natuurlijk ook het mooie in zo'n vrij land dat we allemaal de keuze hebben.

Maar soms vraag ik me weleens af of "we" dan later geen spijt krijgen als vrouw die fulltime zijn gaan werken en terugkijkend meer tijd met de kids hadden gewild. Ik weet het niet hoor... Maar soms vraag ik me weleens af of er geen keerzijde aan zit.

Soms vind ik een klein beetje traditioneel ook wel mooi. Zo draagt mijn man de zware dingen en ben ik nou eenmaal beter in strijken. ;-D maar ik denk dat sowieso belangrijk is dat iedereen doet wat hij/ zij graag wilt als stel.
lilly1980 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 17:06
8.13% gewijzigd
Wij hebben een heel interessant bouwwerk op eerste uren vrij en vrije middagen. Daarnaast ben ik een dag in de week vrij (in voorgaande jaren was mijn man dit ook). Ik werk ruim 0.8, man 1.0.
Werkt prima zo. Het enige nadeel is dat we geen thuiswerkmogelijkheid hebben en geen snipperdagen. Aan de andere kant hebben we bijna altijd vrij als onze kinderen vrij hebben.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 17:00
Het zelf kúnnen beslissen lijkt me het toppunt van emancipatie, maar daar zijn we nog lang niet.
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
12-12-2017 17:03
Ik kan mij toch niet helpen afvragen, waarom?

Mijn man en ik werken ook allebei 32 uur. Ik moet er niet aan denken alles in het huishouden te doen, terwijl hij wat doet? Nu is ons kind een puber, maar toen zijn zorg een stuk groter was, was ik na mijn werk even moe als hij, dus toen moest ik er ook al niet aan denken om dat allemaal op mijn schouders te nemen.

Samen kinderen is samen zorgen. Samenwonen is samen huishouden. Ik vind daar niets utopisch aan!
Helemaal mee eens!
Ik heb 10 jaar lang aan een dood paard getrokken en zelf de grote grote fout gemaakt om het dan maar op mijn schouders te nemen. Wat doe je jezelf aan...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk misschien ook wel dat de ideale situatie zou zijn als allebei parttime zouden werken. Maar dat is wat ik nu denk. Hier thuis ben ik ook afhankelijk want ik werk niet en partner werkt fulltime. Moet wel zeggen dat ik soms ook overweeg om toch te gaan werken maar besef me ook heel goed dat het voor nu goed is. Partner werkt vaak meer dan op papier en vind het ook fijn voor de kinderen hoe het nu is. Heb zeker wel plannen om in de toekomst te gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven