Direct beginnen met flesvoeding

12-08-2019 18:59 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben zwanger van mijn derde kind. Hoewel ik niet kan wachten tot hij/zij er is, zie ik enorm op tegen 1 ding: de borstvoeding. Ik kan niet helemaal plaatsen waar dit gevoel vandaan komt, ik heb geen medische reden of hele slechte ervaring met het geven van borstvoeding (andere twee ong een half jaar gevoed aan de borst). Ik heb er echt geen zin in, het past gewoon niet bij mij orzo..
Zijn er anderen die dit gevoel herkennen? En zijn er moeders die ervoor hebben gekozen om vanaf de geboorte flesvoeding te geven omdat ze in borstvoeding 'geen zin' hadden?
Ben ook een beetje bang voor reacties uit mijn omgeving wanneer ik niet kies voor borstvoeding die eerste periode.
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ook gelijk met flesvoeding begonnen. Zware bevalling en trok het gewoon echt niet. Zelfs de eerste flesvoedingen heb ik niet gegeven. Dat vind ik naderhand gezien wel heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-08-2019 19:31
Borstvoeding ligt gevoelig, meerdere vriendinnen die écht in zak en as hebben gezeten omdat de borstvoeding niet lukte. Het lag dan écht op het puntje van mijn tong om te zeggen: 'doe ff gewoon en geef je kind als de wiedeweerga de fles en ga zelf ff twee uurtjes er tussenuit'

Maar dat is bepaald niet helpend. :bonk:

Nee dat is idd niet helpend.

Bij mijn eerste had ik er ook even een lastige start mee en toen we de vk belden, zei ze ‘haal een pot kv bij de nachtwinkel’. Dat soort dingen zijn echt debiel als iemand graag bv wil geven. Gelukkig belden we toen een lieve lactatiekundige die meteen kwam helpen en heb uiteindelijk 2 jaar met liefde gevoed. Bij de tweede probeerde de vk me allerlei problemen aan te praten, terwijl er niks aan de hand was. Gewoon genegeerd en ik voed nu ook alweer bijna een jaar.

Heb zo vaak gezien bij mensen dat bv als lastig wordt ervaren en dat moeders er doorheen zitten terwijl het gewoon komt doordat de zogenaamde professionals geen of verkeerde adviezen geven.

Sorry voor het afdwalen TO, maar het is een frustratiepuntje voor mij :biggrin:

Ontopic: Ik kan je ergens wel begrijpen, omdat ik hierna ook écht wel klaar ben met alles aan mijn lijf. Wil dan ook geen derde, want ik zou het dan toch gek vinden om die geen bv te geven. Oneerlijk is misschien wat heftig uitgedrukt, maar ik snap wel wat sugarmiss bedoelt. Dat gevoel zou ik zelf ook hebben denk ik.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Je zou nog kunnen overwegen om de eerste week te kolven. Evt. kan je dat een aantal keer kort doen en het dan mengen met kv. Zo voorkom je misschien stuwing én krijgt je baby toch wat mee.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-08-2019 19:37
Als het komt hè...zie écht veel vriendinnen juist die eerst week worstelen, stoeien en klooien en ongeveer 24/7 compleet uitgeteld met een baby aan de borst liggen. Maar misschien is dat alleen in mijn omgeving.... :-|
TO heeft nog twee guppies rondlopen! Lijkt mij heel pittig!

PS: argumenten van je man heel snel negeren, wat zeg ik: de eerste nachtdienst is voor hem! Niks lekkerder dan de eerste nacht/ten na je bevalling ff vijf uurtjes achter elkaar door kunnen slapen! :cheer:
Ja misschien ook niet handig om de hele melkproductie op gang te brengen en daarna weer stoppen met borstvoeding..
Hier uit volle overtuiging de fles gegeven, ik ben toch geen koe. :proud:

Een van de vele voordelen van FV is dat je man ‘s nachts ook een fles kan geven. :yes:
MissMaran schreef:
12-08-2019 19:47
Ja misschien ook niet handig om de hele melkproductie op gang te brengen en daarna weer stoppen met borstvoeding..
Nou ja daarom.
Alle reacties Link kopieren
Als je partner zo nodig bv in jullie kind wil hebben, dan regelt hij maar donor melk. Lekker makkelijk lullen als jij niet degene bent die zwanger moet zijn, moet bevallen en daarna bv moet geven.

Gelukkig heeft mijn man vanaf dag 1 gezegd dat wat ik ook kies, hij prima vindt. Ik ben toch aan bv begonnen en doe het nu 12 weken, soms met zin en soms met tegenzin. Mijn man heeft eerder dat hij wil dat ik stop omdat hij het zo lastig vindt om te zien dat ik het soms best zwaar vindt, en hij daarin niks kan betekenen.
Gatekeeper* schreef:
12-08-2019 19:48
Hier uit volle overtuiging de fles gegeven, ik ben toch geen koe. :proud:

Een van de vele voordelen van FV is dat je man ‘s nachts ook een fles kan geven. :yes:
Die man van TO ziet de bui al hangen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Na 48 uur in het ziekenhuis was er nog geen drupje voeding tevoorschijn gekomen. Laten aanhappen, kolven enz enz enz

Zoon had dus al fv gehad want ja toch honger al ergens in die 48u.
Neem daarbij dat we ook wat slecht nieuws hadden gehad de dag voor zoon kwam wat vriend zn gezondheid betreft dus ik vond het allemaal te...

Zoon heeft dus eigenlijk meteen fv gehad omdat er gewoon niks was bij mij.
Een toekomstige 2e gaat dus meteen fv krijgen. Ik pieker er niet over het te proberen borstvoeding te geven of langer de kans te geven wel op gang te komen.

Heb het op alle fronten als heel positief ervaren toen ik de keus maakte.
krullen-bol wijzigde dit bericht op 12-08-2019 19:56
1.85% gewijzigd
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding trok me niet. Ik was er van overtuigd dat ik later alle baby's met de fles zou voeden. En toen raakte ik zwanger en wilde ik ineens toch borstvoeding proberen. Tot ik bevallen was, toen dacht ik er ineens weer net zo over als voor de zwangerschap en dus heeft m'n dochter meteen flesvoeding gekregen.
Dat gefrut aan m'n lichaam zag ik helemaal niet meer zitten toen ik eenmaal bevallen was. Vreselijk.
Er zijn zoveel dingen die je bij een eerste wel doet en bij een volgende niet of minder. Gewoonweg omdat er niet meer zoveel tijd en ruimte is om die dingen te doen als je al meerdere kinderen hebt rondlopen. Daar hoor je niemand over dat het oneerlijk is. En dan zou kiezen voor de fles opeens oneerlijk zijn? Aparte logica. :roll:
Ik heb dan toevallig voor BV gekozen, en mijn man vond het juist vreselijk jammer dat hij de beeb nooit eens gezellig kon voederen. Maar hij heeft nooit geprobeerd me op andere gedachten te brengen, ook bij de tweede niet.

En als het niet had gewild met de BV was ik even zo vrolijk overgegaan op FV, bij de oudste had ik de Nutrilon-voor-de-zekerheid al in de kast liggen. Dat principiële gedoe altijd, ik vind het zo onnodig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-08-2019 19:52
Die man van TO ziet de bui al hangen :proud:
Precies mijn gedachte :mrgreen:

Wel zo eerlijk toch? Kunnen ze er om en om ‘s nachts uit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Overigens vind ik wel dat je er over moet praten als man een andere voorkeur heeft. Hij is ook ouder en heeft hierin net zoveel te zeggen als de moeder (met dat verschil dat het werk helaas bij de moeder ligt). Ik zou dus vooral proberen tot een compromis te komen of tot een situatie, waarmee jullie beide vrede hebben.
Dat compromis kan overigens ook op andere vlakken liggen (geen borstvoeding, maar wel.... *vul maar wat in*).
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste heb ik ook BV geprobeerd te geven maar ik heb na een maand opgegeven. Ik zat elke 3 uur 1,5 uur aan de kolf (12 uur per dag, what was I thinking?!) en na een maand had ik nog steeds maar maximaal 20cc “opbrengst” per kolfsessie.
Bij de tweede heb ik besloten er niet eens aan te beginnen. Zodra ik zo’n geel Medela gevaarte zie schieten de tranen alweer in mijn ogen en oudste wordt volgende maand 2.
Ik ben vanaf het begin tegen iedereen heel duidelijk geweest. Ik heb bij de intake van de kraamzorg specifiek gevraagd om iemand die niet zou pushen BV te geven en de kraamverzorgster deed dat dus ook niet. Ook direct na de KS kreeg ik van de verpleging zonder te vragen een flesje in mijn handen gedrukt omdat de gyn heel duidelijk in mijn dossier opgeschreven had dat BV geen optie was. Ik heb geen moment spijt van mijn keuze gehad.
Je moet doen wat voor jou het beste voelt.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
In de jaren ‘80 en ‘90 zijn hele generaties grootgebracht met flesvoeding, borstvoeding was uit. Ik zou me niet laten tegenhouden door de borstvoedingsmaffia.
Zelf heb ik alle vijf de kinderen wisselend gevoed. De oudste kreeg zeven weken bv en toen was ik zelf veel te druk (student en had al weer druk colleges en tentamens) dus toen over op fv. Daar was ie veel tevredener mee. Tweede is zwaar ondervoed geboren omdat ik Pfeiffer had. Ze heeft drie weken bv gehad omdat ik het gewoon niet trok, was veel te ziek. De derde heeft de eerste twee weken fv bijvoeding gehad omdat ik zelf veel bloed was verloren en ze niet goed aankwam. Daarna kreeg ze af en toe een fv erbij. Vanaf 2,5mnd heb ik half om fv en bv gegeven tm 8mnd. Bij de 4e en 5e vanaf 3mnd zo gedaan. Zo kon ik toch genieten van de voordelen van bv en het gemak van fv.
Vrouwen moeten doen wat zij fijn vinden. Jij bent tenslotte diegene die het moet doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
12-08-2019 19:46
Je zou nog kunnen overwegen om de eerste week te kolven. Evt. kan je dat een aantal keer kort doen en het dan mengen met kv. Zo voorkom je misschien stuwing én krijgt je baby toch wat mee.
Lijkt me niet handig. Kolven stimuleert juist de aanmaak van borstvoeding, dus de stuwing zal toenemen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-08-2019 20:04
Overigens vind ik wel dat je er over moet praten als man een andere voorkeur heeft. Hij is ook ouder en heeft hierin net zoveel te zeggen als de moeder (met dat verschil dat het werk helaas bij de moeder ligt). Ik zou dus vooral proberen tot een compromis te komen of tot een situatie, waarmee jullie beide vrede hebben.
Dat compromis kan overigens ook op andere vlakken liggen (geen borstvoeding, maar wel.... *vul maar wat in*).
Dat je erover moet praten klopt, maar als het erop aan komt, vind ik toch niet dat de vader even veel te zeggen heeft hierin. Als de moeder na een zwangerschap en een bevalling geen energie of zin meer heeft om ook nog eens te gaan voeden, heeft de moeder alle recht om die keuze te maken, ongeacht of de vader daar ook achter staat.
Alle reacties Link kopieren
Meyana schreef:
12-08-2019 20:14
Bij de eerste heb ik ook BV geprobeerd te geven maar ik heb na een maand opgegeven. Ik zat elke 3 uur 1,5 uur aan de kolf (12 uur per dag, what was I thinking?!) en na een maand had ik nog steeds maar maximaal 20cc “opbrengst” per kolfsessie.
Bij de tweede heb ik besloten er niet eens aan te beginnen. Zodra ik zo’n geel Medela gevaarte zie schieten de tranen alweer in mijn ogen en oudste wordt volgende maand 2.
Ik ben vanaf het begin tegen iedereen heel duidelijk geweest. Ik heb bij de intake van de kraamzorg specifiek gevraagd om iemand die niet zou pushen BV te geven en de kraamverzorgster deed dat dus ook niet. Ook direct na de KS kreeg ik van de verpleging zonder te vragen een flesje in mijn handen gedrukt omdat de gyn heel duidelijk in mijn dossier opgeschreven had dat BV geen optie was. Ik heb geen moment spijt van mijn keuze gehad.
Je moet doen wat voor jou het beste voelt.
Hier ook een Medelatrauma en toch de tweede keer weer aan begonnen. Spijt - 10 weken gevoed maar vermengd met heel veel tranen en compleet op er na.
Zou het ook igv derde kind niet meer willen. Snap je helemaal!
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap je wel. Heb bij allebei mijn kinderen een jaar borstvoeding gegeven, en hoewel het wat mij betreft op veel momenten ook gemak biedt, was ik ook blij dat het klaar was.
Voordelen voor mij waren (naast dat ik gewoon weet dat bv de beste voeding is -> en nee, hiermee van ik ouders die flesvoeding geven zeker niet af!) met name het niet hoeven nadenken over het aantal voedingen op een dag. Nooit slechte nachten gehad, want bij eventueel huilen ‘s nachts en niet kunnen troosten met een speen oid, wist ik dat na het geven van borstvoeding mijn kind binnen 5 minuten weer zou slapen (en ik dus ook;)). Nooit gehoord dat er voedingen af moesten terwijl ik met een hongerig kind zat.
Nadelen zijn gewoon dat je altijd, echt altijd rekening moet houden met de voedingen.

Volgens mij moet je doen wat voor jou goed voelt en je absoluut niet schuldig voelen. Wat je ook nog kunt doen is voor jezelf de keuze open laten. Stel je in op de fles, zorg dat je alles in huis hebt. En als je dan na de bevalling toch denkt: ik wil aanleggen voor bv, dan kan dat toch altijd nog?
En wat ik vooral zou doen: mijn man laten weten dat hij me moet steunen in de keuze die ik maak, welke voeding dat dan ook gaat zijn. Feit blijft dat bij bv een heel groot deel van de zorg gewoon op jou neerkomt, dus jij moet er echt achterstaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste kwam de borstvoeding niet op gang. Lag in het ziekenhuis en baby viel teveel af. Zijn toen gaan bijvoeden en ik ging proberen te kolven. Werd een groot elektrisch kolfaparaat binnen gereden en ik voelde me toen echt wel een koe als ik aan dat apparaat lag. Sorry voor degene die dat vervelend vinden als ik dat zo zeg maar ik voelde het zo. Ik kreeg toen trouwens ook een ppd dus dat gevoel kan ook daardoor komen.
Ben toen na die dag gestopt.
Ik wilde trouwens vooraf borstvoeding geven maar op het moment dat baby op mij lag en meteen de borst zocht en aangelegd werd vond ik het al helemaal niks. Al dat gedoe aan mijn lijf na die zware bevalling die geëindigd was in een keizersnede. Achteraf denk ik dat dit ook al het begin was van de depressie (ook hoe ik toen over kind dacht bij de eerste ontmoeting buiten de buik, ga ik kind nooit vertellen).

Bij de tweede zei ik, deze keer geen borstvoeding. Maar toen werd dochter geboren. Weer keizersnede. Ze lag op me, nog tijdens de operatie. Er werd niks gepusht. En ik wilde dat ze aangelegd werd. De verpleegster of kraamhulp die erbij was vroeg nog of ik het zeker wist. Ik wilde echt graag. Hele gevoel was anders. Dus aangelegd en vanaf het begin ging het nu ook veel beter. Toch na 5 dagen besloten te stoppen omdat ik er weer genoeg van had en ik het mentaal zwaar vond met weinig slaap en alle voedingen zelf doen. De vermoeidheid triggert negatieve emoties en gedachten en ik voorkom liever een nieuwe ppd dan dat ik borstvoeding geef. Geen spijt! Deze keer wel veel stuwing gehad.

Over opmerkingen: Mijn schoonfamilie en met name schoonmoeder had haar mening wel klaar maar vriend heeft daar bij de eerste al een einde aan gemaakt door te zeggen dat dit het beste was voor baby en mij en als ze daar anders over dacht dm ze dat maar voor zich moest houden en vooral niet bij ons moest gaan zanniken. En dat ze anders niet welkom was totdat ze erover ophield. Dat hielp
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bij de tweede heel bewust voor de fles gekozen. De eerste heeft een dag of 3 bv gehad maar dit voelde totaal niet goed.

Tijdens de zwangerschap van de tweede al duidelijk aangegeven bij vk, kraamzorg ect dat ik meteen wilde startten met de fles. Toen zoon was geboren vroeg de kraamverzorgde of ik hem toch niet aan de borst wilde. Eerste melk is het beste ect, ze zei letterlijk dit is het beste van je je zoon kan geven. Ergens wilde ik dit niet maar overmand door moeheid en hormonen ja gezegd. Voelde zo niet goed en over mijn grenzen dat ik na een paar minuten ben gestopt, kraamverzorgende was geïrriteerd want hij dronk zo lekker. Maar mijn man is toen duidelijk geweest dat dit onze keuze is, ik daar 9 maanden goed over na heb gedacht en we het zo doen en is een fles gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je ook hoor. Dat gedoe aan mijn lijf. Hier bij kind 1 gestart met bv en na een hoop ellende na 4 weken overgegaan op de fles.
Bij kind 2 gestart met bv, omdat ‘man dat toch wel erg belangrijk vond’. Een dag na de geboorte kwam ie thuis met champagne om het te vieren en was er toch wel een lichtelijke teleurstelling dat ik nog geen alcohol kon drinken vanwege die bv die ik nota bene gestart was voor hem. Toen was ik er dus héél snel klaar mee.
Kind 3 is op komst. Die krijgt absoluut meteen de fles. Dat zie ik overigens niet als een nadeel voor kind 3. Kind 3 heeft namelijk als voordeel om vanaf de eerste dag een super gelukkige mama te hebben. :heart:

Ik heb overigens nooit negatieve reacties gekregen.
petita wijzigde dit bericht op 12-08-2019 21:00
Reden: Toevoeging
3.79% gewijzigd
Kleur ook eens buiten de lijnen
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-08-2019 20:04
Overigens vind ik wel dat je er over moet praten als man een andere voorkeur heeft. Hij is ook ouder en heeft hierin net zoveel te zeggen als de moeder (met dat verschil dat het werk helaas bij de moeder ligt). Ik zou dus vooral proberen tot een compromis te komen of tot een situatie, waarmee jullie beide vrede hebben.
Dat compromis kan overigens ook op andere vlakken liggen (geen borstvoeding, maar wel.... *vul maar wat in*).
Vind ik echt niet hoor. Degene die nee zegt krijgt nou eenmaal vaker zijn zin, of dat nu gaat over een extra kind krijgen of over borstvoeding geven. En ik zou nooit tegen mijn zin borstvoeding geven, het is best veel gedoe en een grote verantwoordelijkheid vind ik.

Ikzelf heb nu 2 baby's borstvoeding gegeven en stop er denk ik binnenkort weer mee. Mijn schoonmoeder heeft alleen haar derde geen borstvoeding gegeven en hoort nu bij de flesvoedingsmaffia hahaha, zij zweert erbij! Vond het echt een verademing en een geweldige babytijd met haar laatste kind (mijn man, alles goedgekomen met hem hoor!).
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook flesvoeding geven. Ik heb vorige keer bv geprobeerd en dat is niet gelukt, met allerlei vervelende gevolgen.

Ik ga alleen de eerste paar dagen het colostrum kolven, zodat baby dat krijgt. Maar ik moet zeggen dat vorige keer met kolven de productie heel snel goed op gang kwam en ik helemaal geen stuwing had bij het stoppen. Ik heb ook niet afgebouwd, maar alleen de druk er 2 dagen afgekolfd. Als het kolven niet zo makkelijk zou gaan, zou ik daar niet aan beginnen.

De eerste paar dagen is de kraamhulp er toch nog, dus dan is daar ook tijd voor en na een week stop ik er mee. Baby krijgt sowieso de fles en wordt niet aangelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven