Direct beginnen met flesvoeding

12-08-2019 18:59 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben zwanger van mijn derde kind. Hoewel ik niet kan wachten tot hij/zij er is, zie ik enorm op tegen 1 ding: de borstvoeding. Ik kan niet helemaal plaatsen waar dit gevoel vandaan komt, ik heb geen medische reden of hele slechte ervaring met het geven van borstvoeding (andere twee ong een half jaar gevoed aan de borst). Ik heb er echt geen zin in, het past gewoon niet bij mij orzo..
Zijn er anderen die dit gevoel herkennen? En zijn er moeders die ervoor hebben gekozen om vanaf de geboorte flesvoeding te geven omdat ze in borstvoeding 'geen zin' hadden?
Ben ook een beetje bang voor reacties uit mijn omgeving wanneer ik niet kies voor borstvoeding die eerste periode.
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
14-08-2019 01:18
Ik heb ook direct de fles gegeven. Ik had het ook aangegeven voor de fles te kiezen. Achteraf had ik misschien de eerste week a 3 wel borstvoeding willen geven maar de vader wilde niet dat ik borstvoeding gaf want dan kreeg je hangborsten.

Ja ik weet het maar het is een heel verhaal.

O_o Ik hoop dat die man inmiddels weinig meer te zeggen heeft in jouw / jullie leven..
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Persoonlijk snap ik daar idd helemaal niks van.
Borstvoeding is in mijn ogen ook niet iets wat je voor jezelf doet -tis mooi meegenomen hoor als je het knus vindt enzo-, maar vooral voor je baby.

Ik vind het dus vrij egoïstisch om gewoon maar te zeggen dat je er geen zin in hebt. Dat fv net zo goed is en hygiënisch enzo is natuurlijk bullshit. Het is een mooi alternatief voor als de bv niet lukt, maar die kans zal bij jou niet zo groot zijn als het de vorige keren al die maanden wel ging.

Ik vond serieus ook niets leuk aan bv en vond het heel beperkend, maar met kolven kun je heus wel een keer weg en ik was en ben er echt van overtuigd dat dochter nu de beste start heeft gehad. Nachtvoedingen vond ik trouwens ongeveer het minst erge eraan, man bracht de baby, kwartiertje drinken en ik sliep zo weer verder met dank aan de hormonen.

Ik vind het volledig ieders eigen keuze om wel of niet aan bv te beginnen, maar ga het niet lopen vergoelijken dat het precies even goed is.
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 11:15
Persoonlijk snap ik daar idd helemaal niks van.
Borstvoeding is in mijn ogen ook niet iets wat je voor jezelf doet -tis mooi meegenomen hoor als je het knus vindt enzo-, maar vooral voor je baby.

Ik vind het dus vrij egoïstisch om gewoon maar te zeggen dat je er geen zin in hebt. Dat fv net zo goed is en hygiënisch enzo is natuurlijk bullshit. Het is een mooi alternatief voor als de bv niet lukt, maar die kans zal bij jou niet zo groot zijn als het de vorige keren al die maanden wel ging.

Ik vond serieus ook niets leuk aan bv en vond het heel beperkend, maar met kolven kun je heus wel een keer weg en ik was en ben er echt van overtuigd dat dochter nu de beste start heeft gehad. Nachtvoedingen vond ik trouwens ongeveer het minst erge eraan, man bracht de baby, kwartiertje drinken en ik sliep zo weer verder met dank aan de hormonen.

Ik vind het volledig ieders eigen keuze om wel of niet aan bv te beginnen, maar ga het niet lopen vergoelijken dat het precies even goed is.
Eh, net zo hygiënisch is fv natuurlijk sowieso. Als je gewoon warm water niet vertrouwd, neem je gekookt water. Met steriel gemaakt poeder, in een gesteriliseerde fles. Weinig moeders die hun tepel steriliseren hoor. Dus qua hygiëne is er echt geen enkel nadeel.
En de voordelen zijn echt niet zo groot in Nederland. En moet je opwegen tegen een gestresste moeder die tegen elke voeding op ziet. Dus als jij het egoïstisch vindt, prima. Ik vind net als jij dat mijn dochter de voor ons beste start heeft gehad, met een relaxte moeder, en melk waar ze het prima op doet.
Ja tuurlijk is het hygiënisch, dat staat er niet. Het werd alleen als argument aangehaald om geen bv te geven, want hier is fv hygiënisch.

Dat vond ik geen argument, want idd beide gewoon hygiënisch.

Als men zelf volledig achter de gemaakte keus staat, is het prima lijkt mij.
Hier mondt het alleen uit in een topic over waarom fv toch eigenlijk net zo prima is en dat er geen reden is om bv te geven. En dát irriteert mij omdat ik het dus ook niet voor m’n lol gedaan heb, maar wel overtuigd ben van de voordelen en het van mezelf ook egoïstisch had gevonden als ik het niet eens geprobeerd zou hebben..
05-2019 schreef:
14-08-2019 01:18
Ik heb ook direct de fles gegeven. Ik had het ook aangegeven voor de fles te kiezen. Achteraf had ik misschien de eerste week a 3 wel borstvoeding willen geven maar de vader wilde niet dat ik borstvoeding gaf want dan kreeg je hangborsten.

Ja ik weet het maar het is een heel verhaal.
Dat is ook helemaal niet zo
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 12:24
Ja tuurlijk is het hygiënisch, dat staat er niet. Het werd alleen als argument aangehaald om geen bv te geven, want hier is fv hygiënisch.

Dat vond ik geen argument, want idd beide gewoon hygiënisch.

Als men zelf volledig achter de gemaakte keus staat, is het prima lijkt mij.
Hier mondt het alleen uit in een topic over waarom fv toch eigenlijk net zo prima is en dat er geen reden is om bv te geven. En dát irriteert mij omdat ik het dus ook niet voor m’n lol gedaan heb, maar wel overtuigd ben van de voordelen en het van mezelf ook egoïstisch had gevonden als ik het niet eens geprobeerd zou hebben..
De voordelen op lange termijn zijn verwaarloosbaar...
Ik was wel zeer egoïstisch in dit geval. Ik ben namelijk 'blind' voor de voordelen en geloof niet dat ik met borstvoeding een verkoudheidje tegenhoud of een allergie. Dat geneuzel over de warmte van een moederborst vind ik hormonaal gelul.

Excusez mijn taalgebruik maar kom nou toch, ook borstvoeding kindje gaan wel eens ziek worden. En vreselijk ernstig kinderziektes voorkom je er toch niet mee en ik hoop dat dat elke ouder bespaard blijft.

Je weet als ouder toch nooit of je met wel of geen BV een allergie had kunnen voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
To, ik snap je.

Hier bij de eerste vol enthousiasme begonnen en na een goede week de handdoek in de ring gegooid. Kloven en bloedende tepels waren het gevolg van mijn dochter, die door de pre logopedist ( want ook de flesspeen verschalkte ze) een barracuda werd genoemd.
Ik had er vrede mee na een paar dagen, ik wilde mijn kraamperiode niet laten overschaduwen door die stomme borstvoeding.

Toen raakte ik zwanger van de tweede. Aangegeven voor fv te gaan, maar in de loop van de zwangerschap toch gaan twijfelen en uiteindelijk voor bv gegaan. Lactatiekundige al voor de bevalling ingeschakeld want het
moest en zou lukken dit keer.

En nu zit ik hier met een kind van ruim 2 weken, met een flesje.

Want dit keer was het geen barracuda, maar gewoon mijn borsten/tepels die niet mee wilden werken. Ze hapte keurig aan, ik had voeding en het deed de volledige voeding pijn. Echt pijn, steken door mijn borsten en mijn tenen krulden al om als ik haar hoorde huilen. Dat was niet normaal, lactatiekundige was het daar mee eens. Ook weer wat kloofjes gespot.
Een paar dagen alleen maar gekolfd, maar ik zag het niet zitten om fulltime te kolven ( wat het advies was), daarna het flesje te geven en dat met een bijna peuter in huis.

Een paar dagen geleden volledig gestopt, ik lek nog wel, wat soms zorgt voor een aanval van ‘ ik leg haar gewoon weer aan’. Man houdt dat gelukkig tegen, maar ik vind het wel confronterend, die druppels te zien en te weten dat ik het gewoon niet trek.

Hier komt geen derde, maar mocht het wel zo zijn, dan hoop ik dat ik direct durf te zeggen fv te geven. Het is het allemaal niet waard geweest in mijn geval en heeft toch voor een donderwolk gezorgd in beide kraamweken.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties!
Na een goed gesprek met mijn vriend, hebben we samen besloten om meteen vanaf de geboorte met fv te starten.
Kolven is beide keren ook erg moeizaam gegaan, en ik verwacht daar niet direct verbetering in bij de derde. Door fv te geven, heb ik dus veel meer vrijheid. Hierdoor hoop ik een fijnere en relaxtere eerste paar maanden te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Lotje0207 schreef:
14-08-2019 16:53
Wauw wat veel reacties!
Na een goed gesprek met mijn vriend, hebben we samen besloten om meteen vanaf de geboorte met fv te starten.
Kolven is beide keren ook erg moeizaam gegaan, en ik verwacht daar niet direct verbetering in bij de derde. Door fv te geven, heb ik dus veel meer vrijheid. Hierdoor hoop ik een fijnere en relaxtere eerste paar maanden te krijgen.
Als dit is wat goed voelt is dit gewoon de goede keuze. Vooral fijn dat jullie de beslissing samen hebben kunnen maken!
Lotje0207 schreef:
14-08-2019 16:53
Wauw wat veel reacties!
Na een goed gesprek met mijn vriend, hebben we samen besloten om meteen vanaf de geboorte met fv te starten.
Kolven is beide keren ook erg moeizaam gegaan, en ik verwacht daar niet direct verbetering in bij de derde. Door fv te geven, heb ik dus veel meer vrijheid. Hierdoor hoop ik een fijnere en relaxtere eerste paar maanden te krijgen.

Fijn zeg! Ik wens je een heel fijne en relaxte kraamtijd toe :hug:
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 12:24
Ja tuurlijk is het hygiënisch, dat staat er niet. Het werd alleen als argument aangehaald om geen bv te geven, want hier is fv hygiënisch.

Dat vond ik geen argument, want idd beide gewoon hygiënisch.

Als men zelf volledig achter de gemaakte keus staat, is het prima lijkt mij.
Hier mondt het alleen uit in een topic over waarom fv toch eigenlijk net zo prima is en dat er geen reden is om bv te geven. En dát irriteert mij omdat ik het dus ook niet voor m’n lol gedaan heb, maar wel overtuigd ben van de voordelen en het van mezelf ook egoïstisch had gevonden als ik het niet eens geprobeerd zou hebben..
Fijn dat jij daarvan overtuigd bent. En dat jij de voor jou beste keuze hebt gemaakt.

Anderen zijn er dan weer van overtuigd dat flesvoeding inderdaad net zo goed is. En die overtuiging is net zo prima en mogen die anderen ook hebben én uiten. Het is niet aan jou om anderen jouw waarheid op te leggen.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ik achteraf gezien mijn zoon door de borstvoedingsellende een veel slechtere start heb gegeven dan had gekund. En dat direct flesvoeding vele malen beter was geweest. Dat kan dus ook nog.
Tja, iemand kan ook de overtuiging hebben dat de aarde plat is. Mag best hoor. :)
Lotje0207 schreef:
14-08-2019 16:53
Wauw wat veel reacties!
Na een goed gesprek met mijn vriend, hebben we samen besloten om meteen vanaf de geboorte met fv te starten.
Kolven is beide keren ook erg moeizaam gegaan, en ik verwacht daar niet direct verbetering in bij de derde. Door fv te geven, heb ik dus veel meer vrijheid. Hierdoor hoop ik een fijnere en relaxtere eerste paar maanden te krijgen.
Fijn dat jullie samen een besluit hebben kunnen nemen. Het is uiteindelijk he t belangrijkst dat jullie zelf achter het besluit staat.
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 18:34
Tja, iemand kan ook de overtuiging hebben dat de aarde plat is. Mag best hoor. :)

:biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 18:34
Tja, iemand kan ook de overtuiging hebben dat de aarde plat is. Mag best hoor. :)
Waarom "irriteert" het jou dan zo? Klinkt niet alsof het van jou mag.

Overigens zeggen álle onderzoeken ook dat het verschil in een land als Nederland hoogstens marginaal is, áls er uberhaupt al een verschil is, dus je vergelijking is heel leuk maar slaat natuurlijk nergens op. En we kunnen het allemaal eens zijn dat een moeder met een PPD sowieso slechter is voor iedereen. Dus waarom je de behoefte voelt om onaardig en uit de hoogte te doen snap ik niet. Wees gewoon blij dat het voor jou goed uitpakte en gun dat een ander ook.
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 18:34
Tja, iemand kan ook de overtuiging hebben dat de aarde plat is. Mag best hoor. :)
Waarom doe je dit? Zo kinderachtig.

Zolang je je baby geen cola voert, wat kan het ons dan schelen? Dat gezeur altijd. En als het dan niet wil met alle "argumenten" dan lekker sneren. Ik vind het echt ongelooflijk lelijk.
Dat zeggen niet alle onderzoeken, er zijn bijvoorbeeld wel degelijk verschillen in bijvoorbeeld de kans op obesitas later bij een fv baby vs een bv baby. Niet superernstig ofzo, wel iets wat ik vind passen bij m’n kind de beste start willen geven.

Ik snap niet waarom het zo lastig is toe te geven dat het niet heel gek is dat de voeding die nou echt speciaal voor baby’s bedoeld is voordelen biedt ten opzichte van voeding die gemaakt is in de fabriek.

Er zijn ontzettend veel redenen waarom iemand voor de fles zou gaan en dat is allemaal prima, maar ga geen non-argument geven als: fv is net zo goed als bv. Dan ben je het gewoon voor jezelf aan het vergoelijken.

En ik ben helemaal niet koste wat kost voor bv, soms is fv idd een veel betere keuze. Maar ten eerste twijfelde de TO ‘omdat ze er gewoon geen zin in heeft’ en ten tweede wordt bv dus afgedaan als niks beter.

Dat irriteert me, omdat ik me er wel degelijk goed in verdiept heb van tevoren, en ook wel degelijk bewijs vond dat het voordelen biedt. Als dat niet zo zou zijn, was ik er ook nooit aan begonnen, want ik vond het zwaar, in het begin heel pijnlijk en enorm beperkend.

Zo’n topic als dit voelt dan alsof er wordt gezegd: dat heb je dus mooi allemaal voor niks gedaan.

Tot slot is het wel maar al te fijn dat de kunstvoeding hier van zo’n hoge kwaliteit is, want idd je kind zal er heus wel groot op worden.
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 18:34
Tja, iemand kan ook de overtuiging hebben dat de aarde plat is. Mag best hoor. :)
Dit topic staat vól verhalen waarom fv soms beter is dan bv, kijkend naar het complete plaatje. En dan plaats jij zo'n reactie.... Wat ontzettend gemeen. Dan heb je het echt niet gesnapt.

Wat triggert jou hierin? Waarom vermeld je erbij dat je het zelf ook niet altijd leuk vond?

Edit: crosspost, lees nu je post hierboven
Dan snap jij mijn opmerking niet.
Die was puur als reactie op de poster voor mij die zei dat sommige mensen geloven dat bv beter is en anderen geloven dat fv beter is.

Het is geen kwestie van het een of het andere geloven, tis al lang en breed bewezen.

En ja, er zijn honderdduizend redenen waarom fv voor iemand wel een betere keus kan zijn.
Dat jij dat voelt, ligt compleet bij jou. Als jij achter je eigen keuze staat, waarom laat je je dan in twijfel brengen door mensen op een forum? Je zegt immers zelf al dat je je er goed in verdiept hebt, dus heb vertrouwen in je eigen beslissingen.
Wat mij stoorde was die sneer. Dat vind ik echt onnodig en gewoon heel erg flauw.
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 20:36
Dat zeggen niet alle onderzoeken, er zijn bijvoorbeeld wel degelijk verschillen in bijvoorbeeld de kans op obesitas later bij een fv baby vs een bv baby. Niet superernstig ofzo, wel iets wat ik vind passen bij m’n kind de beste start willen geven.

Ik snap niet waarom het zo lastig is toe te geven dat het niet heel gek is dat de voeding die nou echt speciaal voor baby’s bedoeld is voordelen biedt ten opzichte van voeding die gemaakt is in de fabriek.

Er zijn ontzettend veel redenen waarom iemand voor de fles zou gaan en dat is allemaal prima, maar ga geen non-argument geven als: fv is net zo goed als bv. Dan ben je het gewoon voor jezelf aan het vergoelijken.

En ik ben helemaal niet koste wat kost voor bv, soms is fv idd een veel betere keuze. Maar ten eerste twijfelde de TO ‘omdat ze er gewoon geen zin in heeft’ en ten tweede wordt bv dus afgedaan als niks beter.

Dat irriteert me, omdat ik me er wel degelijk goed in verdiept heb van tevoren, en ook wel degelijk bewijs vond dat het voordelen biedt. Als dat niet zo zou zijn, was ik er ook nooit aan begonnen, want ik vond het zwaar, in het begin heel pijnlijk en enorm beperkend.

Zo’n topic als dit voelt dan alsof er wordt gezegd: dat heb je dus mooi allemaal voor niks gedaan.

Tot slot is het wel maar al te fijn dat de kunstvoeding hier van zo’n hoge kwaliteit is, want idd je kind zal er heus wel groot op worden.
Het gaat niet om jou. Het gaat om een TO, die je op een vreselijk gevoelig punt met woorden als "egoistisch" om de oren slaat. Hou dat gewoon bij jezelf.

En ik en heel veel anderen hebben ons er ook wel degelijk heel goed in verdiept. Jij hebt niet de enige waarheid in pacht en je bent ook niet de enige die veel van het onderwerp weet. In sommige gevallen is flesvoeding zelfs simpelweg beter dan borstvoeding. Als het een PPD veroorzaakt bijvoorbeeld. Dat flesvoeding "net zo goed" is mag iemand dus gewoon zeggen en is net zo valide als jouw mening. Je kent andersmans situatie immers niet.
Oké jij wil m’n punt niet snappen, geeft niet. TO heeft besloten.

Overigens twijfelde ik zelf niet aan m’n keuze hoor, zou het bij een volgende weer doen.
anoniem_108417 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 20:54
40.35% gewijzigd
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 20:46

En ja, er zijn honderdduizend redenen waarom fv voor iemand wel een betere keus kan zijn.
Waaronder de reden: past niet bij mij/ is niets voor mij.

Gelukkig is de flesvoeding in Nederland van zeer goede kwaliteit en hebben wij hier dus keuze voor fv of bv. Beide keuzes zijn goed.

To laat je niet gek maken. Je moet doen waar jij (en je partner) je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 20:46
Dan snap jij mijn opmerking niet.
Die was puur als reactie op de poster voor mij die zei dat sommige mensen geloven dat bv beter is en anderen geloven dat fv beter is.

Het is geen kwestie van het een of het andere geloven, tis al lang en breed bewezen.

En ja, er zijn honderdduizend redenen waarom fv voor iemand wel een betere keus kan zijn.
Nou dan snapte jij dus duidelijk mijn hele post niet. Dat was namelijk precies mijn punt, dat in sommige situaties flesvoeding ook net zo goed of zelfs beter kan zijn. Kijk maar naar alle hele gevoelige verhalen in dit topic. Precies wat skippy zegt, behoorlijk naar om dan te sneren over zoiets.

En wederom, in een land als Nederland is het verschil hoogstens marginaal. Ook daar is dus geen onaardige reactie nodig.
positivevibes wijzigde dit bericht op 14-08-2019 21:15
11.65% gewijzigd
lasvegas84 schreef:
14-08-2019 20:52
Oké jij wil m’n punt niet snappen, geeft niet. TO heeft besloten.

Overigens twijfelde ik zelf niet aan m’n keuze hoor, zou het bij een volgende weer doen.
Nou, dan kan het de volgende keer dus vast ook zonder gesneer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven