Discussie met man over slaapfeestje van dochter van 13

20-10-2019 14:11 475 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zitten man en ik wel op 1 lijn mbt opvoeden en regels.

Dit keer niet

Dochter (net 13) heeft een slaapfeestje bij een klasgenoot. Wij kennen de jongen niet echt (1x gezien) en er zijn nog meer kinderen (4 jongens van 13/14) en 3 meiden (13/14). We kennen de ouders niet, alleen 1 meisje die hier ook regelmatig komt. Daarbij zijn de kinderen vanaf een uur of 08.00 alleen omdat de ouders moeten werken (en de kinderen vakantie hebben)

Ik heb er niet zon probleem mee. Mijn man echter wel.
Hij ziet het gevaar van hormonen die opspelen, het alleen zijn met z'n allen, gaan ze foto's maken als meiden liggen te slapen en die rondsturen, krijgen ze ruzie, gaan ze experimenteren... Kortom bezorgd om zijn dochter ;)

Ik denk niet dat het zon vaart zal lopen, vertrouw dochter en de jongens zijn nog echt kinderen. Maar goed ik steun mijn man tov dochter in zijn besluit. Ik heb man ook niet weten te overtuigen met mijn argumenten (jongens zijn nog echt kind, meiden zijn rustig en verstandig, is een leuke groep die op school veel met elkaar optrekken).

Dochter is woest (al het hele weekend) dat ik haar vanavond op kom halen en de rest mag wel blijven slapen. Man heeft het haar uitgelegd wat de reden is, maar ze blijft het niet eerlijk vinden en reageert dit af op mij.

Met onze oudste dit nooit aan de hand gehad (is een jongen die nergens ging slapen)

Is man nou zo overbezorgd, ik te makkelijk ?
Toevallig vanavond op de Belgische (jaaaa, okeeeee, de Belgische) radio: het percentage van problemen rond sexting is weer met zoveel (sorry, ik ben het vergeten) procdent gestegen. Werd nog bijgezegd: Vroeger waren de jongste daders en slachtoffers al een aantal maanden 13 jaar. Nu komen er steeds meer die pas 11 zijn geworden.

Waarmee ik niet verwijs naar het slaapfeest waarover in dit topic sprake, maar waarmee ik een antwoord geef aan diegenen die zeggen dat de jeugd tegenwoordig preutser is of dat ze 'geen steek veranderd zijn'.

Ik zie ook wat ik zie, en lees kranten, internet en kijk televisie. En ik hoor mensen vertellen over wat ze met 'de jeugd' meemaken.

Met deze inzending, scheer ik niet iedereen over dezelfde kam, maar wil ik zeggen dat de trend naar grenzeloos, al lang geen uitzondering meer is.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 09:35
Er wordt hier veel gerefereerd naar wat inzenders VROEGER zelf hebben meegemaakt en hoe ze daar nu met warme gedachten aan terugdenken.

Maar wat we ook wel moeten durven toegeven is, dat de wereld elke 10 jaar volledig is veranderd tegenover de vorige 10 jaar.

Dus vrouwen die zeggen: ik heb het vroeger meegemaakt en mijn dochter mag dat dus nu ook: daar zit wel een verschil tussen van 20 - 25 jaar. Werkelijk een wereld van verschil.

En zoals Hanna schrijft: je zou wel eens van je eigen kind (en vooral van diens vrienden omdat je die tenslotte nog minder goed helemaal kent) heel erg kunnen verschieten.
Denk je echt dat de wereld in 10 jaar compleet veranderd is? Waarin dan? Ik ben benieuwd naar de voorbeelden.

En als je het bijvoorbeeld hebt over seksuele ervaringen, daar zijn cijfers over te vinden. Ik zou ze eens opzoeken, het zou je waarschijnlijk verbazen.
Alle reacties Link kopieren
Rond 1991, toen ik in de bovenbouw van het gymnasium zat hadden best wat van mijn vriendinnen op hun 16e/17e hun eerste vriendje. Niet allemaal gingen ze daar mee naar bed, maar een groot deel wel. Als je de cijfers van die tijd bekijkt was dat een normale leeftijd voor eerste seksuele ervaring en dat is het nog steeds. Je kunt jouw gevoel of herinnering er wel op projecteren, maar die cijfers zijn gewoon beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er wel mee eens dat smartphones een nieuw gevaar vormen. De mogelijkheden voor verspreiding van intieme foto's is enorm. En de consequenties ook.
Maar verder zijn de 13 jarigen van nu niet verder dan die van 30 jaar geleden. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst seks hebben schuift alleen maar verder op.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-10-2019 14:17
Mogen kinderen van 13-14 dan eigenlijk niet experimenteren? Dat begint toch daar ergens?
In groepsverband? O_O

Edit; lees nu de rest van het topic en nee dit bedoelde je niet zo.

Mijn dochter is 14 en heeft alleen slaapfeestjes met meiden.
Maar ik vertrouw haar ook genoeg om te laten gaan als er jongens bij waren geweest.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het zonder jongens nog wel wat relaxter vind.
justagirly wijzigde dit bericht op 23-10-2019 15:40
44.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2019 14:33
ben bij overbezorgde vaders richting dochters altijd erg nieuwsgierig wat een etters van puberjongens zij ooit waren
zoals de waard is??
;)
toeffie schreef:
21-10-2019 08:48
Mijn kind was helemaal niet naar het feestje gegaan wat mijn man en mij betreft...

Want?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is wel erg sneu. Waarom idd niet?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
23-10-2019 14:43
In groepsverband? O_O

Edit; lees nu de rest van het topic en nee dit bedoelde je niet zo.

Mijn dochter is 14 en heeft alleen slaapfeestjes met meiden.
Maar ik vertrouw haar ook genoeg om te laten gaan als er jongens bij waren geweest.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het zonder jongens nog wel wat relaxter vind.
Mijn dochter heeft ook alleen slaapfeestjes met meiden gehad.
Ik zou zelf nooit een slaapfeestje organiseren met jongens erbij, ik zou er zelfs niet aangedacht hebben.
Ik vraag mij dan ook af waarom er jongens bij moeten zijn. Misschien ben ik dan wel ouderwets, mijn ouders zouden dit vroeger ook nooit goedgekeurd hebben. Ik ben ook nooit op zo'n slaapfeestje geweest.
raccoon schreef:
23-10-2019 16:10
Mijn dochter heeft ook alleen slaapfeestjes met meiden gehad.
Ik zou zelf nooit een slaapfeestje organiseren met jongens erbij, ik zou er zelfs niet aangedacht hebben.
Ik vraag mij dan ook af waarom er jongens bij moeten zijn. Misschien ben ik dan wel ouderwets, mijn ouders zouden dit vroeger ook nooit goedgekeurd hebben. Ik ben ook nooit op zo'n slaapfeestje geweest.

Omdat ze bij de vriendengroep horen.
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag komt de vriendengroep van mijn 14 jarige slapen en daar zitten ook jongens bij. Het is nog niet helemaal zeker of iedereen blijft slapen, maar ze zijn van harte welkom. De leeftijden lopen uiteen van 13 tot 15.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
23-10-2019 21:20
Vrijdag komt de vriendengroep van mijn 14 jarige slapen en daar zitten ook jongens bij. Het is nog niet helemaal zeker of iedereen blijft slapen, maar ze zijn van harte welkom. De leeftijden lopen uiteen van 13 tot 15.
O_O

Oei, dat wordt dood ende verderf in Huize Gatinmijnsok
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
23-10-2019 16:13
Omdat ze bij de vriendengroep horen.
Nou dit dus.

Ik heb dit topic echt met stijgende verbazing zitten lezen.

Mijn dochter is geen meisjemeisje en heeft altijd zeker net zo veel (zo niet meer) jongens als vriend gehad als meisjes.
Op alle basisschool feestje van haar waren er altijd zowel jongens als meisjes.
Ze zit nu in de bovenbouw van het VWO en er is weinig veranderd. Ze heeft een aantal hartstikke goede vrienden die toevallig jongen zijn.

En nee hoor: ze bespringen elkaar echt niet, zodra ik de kamer heb verlaten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 12e had ik mijn eerste slaap feestjes en niemand is daar aangerand zwanger geraakt of wat dan ook.
En er waren toch echt jongens

Als je je kinderen goed opvoed en voorlicht gaat t meestal veel eerder goed dan de meisjes die nog nooit van seks hebben gehoord en met 13 ineens zwanger zijn.
staafmixer wijzigde dit bericht op 23-10-2019 22:26
22.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 13 nog wel heel erg jong voor een gemengd slaapfeestje. Er is nog tijd zat voor dat soort partijtjes en om te experimenteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker problemen hebben met het gegeven dat een groep van 7 13/14 jarigen Een x tijd zonder toezicht zijn.
Dat snap ik eerlijk gezegd niet van de ouders en juist dat gegeven zou ik wel mijn wenkbrauw bij optrekken.
Als ik hier een feestje heb van 1 van de kids kunnen ze hoog of laag springen maar minstens ik of mij man zijn gewoon ergens in huis aanwezig.
Bij evt. calamiteiten voel ik mij ook voor de kids van een ander verantwoordelijk,en dat is in mijn ogen ook part of the deal wanneer er een feestje onder mijn dak plaats vindt.

Dus ja heel gezellig, prima plan, maar niet zonder ouders in de buurt.
Ik zou dochter dan vroeg in de ochtend opgehaald hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp iets niet. Bijna iedereen valt over dat ze snachts alleen zijn, maar dat zijn ze toch niet? De ouders gaan om 8 uur (in de ochtend dus) naar hun werk. Ze zijn er dus gewoon alleen vanaf die 8 uur niet meer.

Vind pa veel en veel te streng, gewoon belachelijk. Als ze nou 15 is en alleen bij één jongen wil slapen en de ouders zijn er idd snachts niet bij is het iets heel anders. Maar in een groep?
Vraag me af wat men dan verwacht. Dat die 12 13 jarigen ineens om 9 uur als een gek foto's gaan maken en seksen? Doe ff normaal zeg.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
23-10-2019 22:44
Ik zou zeker problemen hebben met het gegeven dat een groep van 7 13/14 jarigen Een x tijd zonder toezicht zijn.
Dat snap ik eerlijk gezegd niet van de ouders en juist dat gegeven zou ik wel mijn wenkbrauw bij optrekken.
Als ik hier een feestje heb van 1 van de kids kunnen ze hoog of laag springen maar minstens ik of mij man zijn gewoon ergens in huis aanwezig.
Bij evt. calamiteiten voel ik mij ook voor de kids van een ander verantwoordelijk,en dat is in mijn ogen ook part of the deal wanneer er een feestje onder mijn dak plaats vindt.

Dus ja heel gezellig, prima plan, maar niet zonder ouders in de buurt.
Ik zou dochter dan vroeg in de ochtend opgehaald hebben.
Helemaal mee eens. Toen ik 15/16 werd zelfs nog dat mijn ouders echt wel thuis waren als ik mijn feestje gaf. We hadden boven nog een "zitkamer/TV-kamer" en mijn ouders trokken zich daar dan terug. Mijn moeder of vader kwam dan regelmatig beneden even hallo zeggen en poolshoogte nemen. Dat verpakten ze in "zijn er nog genoeg hapjes, en drankjes, en heb je nog iets nodig?" en ze bleven ook heus niet "irritant" beneden plakken, maar ze hielden gewoon een oogje in het zeil hoe het feest verliep.

(Eind van het liedje was vaak dat mijn vader voor de hele troep hamburgers stond te bakken en mijn moeder gezellig mee aan de port ging - niet omdat ze zich opdrongen, maar mijn vrienden vonden het gewoon gezellig :) )
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 20:12
Toevallig vanavond op de Belgische (jaaaa, okeeeee, de Belgische) radio: het percentage van problemen rond sexting is weer met zoveel (sorry, ik ben het vergeten) procdent gestegen. Werd nog bijgezegd: Vroeger waren de jongste daders en slachtoffers al een aantal maanden 13 jaar. Nu komen er steeds meer die pas 11 zijn geworden.

Waarmee ik niet verwijs naar het slaapfeest waarover in dit topic sprake, maar waarmee ik een antwoord geef aan diegenen die zeggen dat de jeugd tegenwoordig preutser is of dat ze 'geen steek veranderd zijn'.

Ik zie ook wat ik zie, en lees kranten, internet en kijk televisie. En ik hoor mensen vertellen over wat ze met 'de jeugd' meemaken.

Met deze inzending, scheer ik niet iedereen over dezelfde kam, maar wil ik zeggen dat de trend naar grenzeloos, al lang geen uitzondering meer is.
En dat gebeurt niet terwijl je kind gewoon op zijn/haar eigen kamer is?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
24-10-2019 19:38
En dat gebeurt niet terwijl je kind gewoon op zijn/haar eigen kamer is?
Niet als je als ouder thuis bent, toezicht houdt en in de gaten houdt wat er gebeurt onder jouw dak, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
mammezel schreef:
22-10-2019 15:09
Ik zeg niet gevaarlijker, maar de wereld heeft nooit stilgestaan, is altijd geëvolueerd. Wat 10 en zeker 20 jaar geleden nog werd gezien als not done, daar vallen nu alweer steeds minder mensen over. Dus denk ik: een aantal (zowel) jongens als meisjes zullen nu al toe zijn aan dingen waar 10 jaar geleden nog veel minder kinderen aan toe waren. De grenzen worden steeds verlegd. En in mijn ogen niet altijd ten goede.
Kinderen mogen - ook onder druk van de maatschappij, want die heeft daar een rol in waar ouders niet meer tegenop kunnen - steeds meer op jongere leeftijd. Ik zeg niet dat elke verandering noodzakelijk slecht is. Maar hier gaat het al over twee dingen: gemengde jongeren van 13 jaar die samen blijven slapen (weliswaar met een van verre toeziend en later slapend oog van de ouders) maar ook het 's morgens alleen zijn met een troep leeftijdsgenoten die in mijn ogen nog hoofdzakelijk onder de noemer 'kinderen' vallen.
Want geef nu toe, ze zijn voor alles volwassen genoeg, maar laat ze hun kamer maar eens opruimen, aardappelen schillen, hun fietsband oppompen, dan zijn het opnieuw kinderen. En zo kom ik naadloos tot volgende post ....








..... waarin ik het eens ben dat ze tot hun 30 thuis blijven uit gemaksgevoel. Want het is comfortabel als het eten op tafel staat, de kleren in de kast gewassen en gestreken klaar hangen, er enkel tijd moet zijn voor Me, Myself and I.
Enerzijds moeten kinderen al van volwassenheid mogen proeven op hun 13 maar als ze 2x 13 zijn dan is er nog altijd mama die voor en met alles klaarstaat.

Je moet toch zeggen dat er een serieus onlogisch verband zit tussen het ene en het andere.

Maar natuurlijk, iedereen heeft recht om er zijn waarheid in te zien.

Doe maar niet meer dat denken. De leeftijd waarop voor het eerst wordt geneukt is steeds ouder.
aloha66 schreef:
23-10-2019 23:27
Ik begrijp iets niet. Bijna iedereen valt over dat ze snachts alleen zijn, maar dat zijn ze toch niet? De ouders gaan om 8 uur (in de ochtend dus) naar hun werk. Ze zijn er dus gewoon alleen vanaf die 8 uur niet meer.
Ik zit ook met stijgende verbazing dit topic te lezen :rofl:

Dat zoveel mensen de 24-uurs aanduiding van de tijd niet snappen o_o
Alleen mijn moeder van 75 gebruikt de 12 uurs aanduiding, tot grote verwarring van iedereen om haar heen.

En ik begin maar niet over de oversekste gedachten die sommigen hier hebben bij 13-jarigen.
consuelabananahammok schreef:
23-10-2019 22:44
Ik zou zeker problemen hebben met het gegeven dat een groep van 7 13/14 jarigen Een x tijd zonder toezicht zijn.
Dat snap ik eerlijk gezegd niet van de ouders en juist dat gegeven zou ik wel mijn wenkbrauw bij optrekken.
Als ik hier een feestje heb van 1 van de kids kunnen ze hoog of laag springen maar minstens ik of mij man zijn gewoon ergens in huis aanwezig.
Bij evt. calamiteiten voel ik mij ook voor de kids van een ander verantwoordelijk,en dat is in mijn ogen ook part of the deal wanneer er een feestje onder mijn dak plaats vindt.

Dus ja heel gezellig, prima plan, maar niet zonder ouders in de buurt.
Ik zou dochter dan vroeg in de ochtend opgehaald hebben.
Werk jij nooit terwijl je kinderen vakantie hebben? Of mag er dan niemand het huis in?
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
24-10-2019 20:05
Ik zit ook met stijgende verbazing dit topic te lezen :rofl:

Dat zoveel mensen de 24-uurs aanduiding van de tijd niet snappen o_o
Alleen mijn moeder van 75 gebruikt de 12 uurs aanduiding, tot grote verwarring van iedereen om haar heen.

En ik begin maar niet over mijn verbazing over elkaar bespringende 13-jarigen en dat tieners niet in staat worden geacht vrienden van het andere geslacht te hebben :rofl:

Post mijn bejaarde moeder hier mee ofzo o_o
Nee hoor, als ik met vrienden afspreek om langs te komen, zeg ik ook gewoon "we zijn er rond 8 uur, of 9 uur". Nog nooit iemand gehoord die dan zei dat ze af wilden spreken om 20 uur, of 21 uur.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-10-2019 20:07
Nee hoor, als ik met vrienden afspreek om langs te komen, zeg ik ook gewoon "we zijn er rond 8 uur, of 9 uur". Nog nooit iemand gehoord die dan zei dat ze af wilden spreken om 20 uur, of 21 uur.

Dit gaat dan ook niet om spreken, maar om het geschreven woord. 08.00 is ochtend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven