Discussie met man over slaapfeestje van dochter van 13

20-10-2019 14:11 475 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zitten man en ik wel op 1 lijn mbt opvoeden en regels.

Dit keer niet

Dochter (net 13) heeft een slaapfeestje bij een klasgenoot. Wij kennen de jongen niet echt (1x gezien) en er zijn nog meer kinderen (4 jongens van 13/14) en 3 meiden (13/14). We kennen de ouders niet, alleen 1 meisje die hier ook regelmatig komt. Daarbij zijn de kinderen vanaf een uur of 08.00 alleen omdat de ouders moeten werken (en de kinderen vakantie hebben)

Ik heb er niet zon probleem mee. Mijn man echter wel.
Hij ziet het gevaar van hormonen die opspelen, het alleen zijn met z'n allen, gaan ze foto's maken als meiden liggen te slapen en die rondsturen, krijgen ze ruzie, gaan ze experimenteren... Kortom bezorgd om zijn dochter ;)

Ik denk niet dat het zon vaart zal lopen, vertrouw dochter en de jongens zijn nog echt kinderen. Maar goed ik steun mijn man tov dochter in zijn besluit. Ik heb man ook niet weten te overtuigen met mijn argumenten (jongens zijn nog echt kind, meiden zijn rustig en verstandig, is een leuke groep die op school veel met elkaar optrekken).

Dochter is woest (al het hele weekend) dat ik haar vanavond op kom halen en de rest mag wel blijven slapen. Man heeft het haar uitgelegd wat de reden is, maar ze blijft het niet eerlijk vinden en reageert dit af op mij.

Met onze oudste dit nooit aan de hand gehad (is een jongen die nergens ging slapen)

Is man nou zo overbezorgd, ik te makkelijk ?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
20-10-2019 14:22
Trouwens, ik vind dat die ouders een groot risico nemen met een aantal kinderen zonder toezicht voor de eerste keer bij hen te laten slapen.

13-jarigen zijn geen babies meer en aangezien je niet weet wie er allemaal bij het gezelschap hoort, vind ik jouw man wel gelijk hebben.

En ook, onder druk van vrienden worden de grenzen nog al eens verlegd.

Mijn idee, misschien het verkeerde.
De ouders zijn er toch gewoon bij het slapen? Die gaan pas in de ochtend weg.

Dan zouden ze dus alleen in de ochtend geen toezicht hebben, net als dat ze om 9 uur afgesproken zouden hebben met zijn allen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
20-10-2019 14:25
Wat verstaan jullie eigenlijk onder experimenteren?
Seks, drugs, nog iets anders.

Ik vind dat experimenteren van 1 op 1 nog iets anders dan 1 op een groep.
Dat zegt mijn man dus ook !

Als het mis gaat, uit de hand loopt vergeef je het jezelf nooit, ze heeft nog jaren de tijd om te experimenteren (en dan 1 op 1)
Alle reacties Link kopieren
Ik neig ook meer naar de kant van man op te gaan. Maar waarom geen middenweg? Ik zag ergens staan om haar dan om 23:00 op te halen... prima toch?! Ze zal nog wel vaker "woest" worden omdat ze haar zin niet krijgt. Jammer dan.
lisbeth schreef:
20-10-2019 14:28
Ik heb een bijna 13 jarige jongen hier en die is daar echt niet mee bezig.
Ja hij wil een vriendinnetje, heeft die nog maar volgens hem is die enorm laat dat hij nog geen relatie heeft.

Mijn kinderen zitten in groep 7 en 8 en ook daar wordt gesproken over “mijn relatie” als er een keer verkering is :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-10-2019 14:25
Maar als je het er niet mee eens bent, waarom haal jíj haar dan op? Als man en ik zo uit elkaar zouden liggen, zou hij haar mogen ophalen; ik doe geen moeite voor zaken waar ik expliciet niet achter sta.
Omdat mijn man al om 21.30 op bed ligt en ze zo wat langer kan blijven ;)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2019 14:13
1, ik vertrouw mijn kinderen
2. ik had contact gezocht met de ouders
3. mijn kind had mogen gaan
Dit! Ik had er denk ik voor gezorgd dat ik die kids een keer gezien zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
20-10-2019 14:24
Team man hier. Ik mocht zelfs tot mijn 18e niet bij anderen slapen van mijn ouders. En daar ben ik heel dankbaar voor. In mijn vriendinnengroep zijn al twee meisjes die misbruikt zijn bij een slaappartij bij een vriendin door een aanwezige vader of broer.
Minderjarig kind is jouw verantwoordelijkheid. Ik zou me als ouder er nooit aan wagen.
Mijn ervaring is toch heel anders. Ik had veel slaapfeestje en bleef jarenlang na het stappen bij vriendinnen slapen. Nooit 1 probleem gehad.
To: zelfs op mijn schoolreisje sliepen we door elkaar op die leeftijd, mag ze daar ook niet mee naartoe?
Het wantrouwen in je dochter en haar vriendengroep spat er van af.
Het nodigt voor de komende jaren je dochter ook niet uit om zaken openlijk te bespreken en ik denk dat je daarbij de langere duur veel meer aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
20-10-2019 14:27
Ik heb er geen moeite mee (herinner me mijn eigen jeugd ;)). Misschien vader/dochter ding want naar onze zoon is hij heel anders. Wij zijn juist heel open en vrij mbt soort onderwerpen, dus het verbaasde me dat man hier zo stellig in was.
ben bij overbezorgde vaders richting dochters altijd erg nieuwsgierig wat een etters van puberjongens zij ooit waren
zoals de waard is??
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
20-10-2019 14:28
Ik heb een bijna 13 jarige jongen hier en die is daar echt niet mee bezig.
Ja hij wil een vriendinnetje, heeft die nog maar volgens hem is die enorm laat dat hij nog geen relatie heeft.
Maar relaties zijn volgens hem ook nog niet meer dan samen lachen, gamen en een kusje op de wang
De rest is gatver.
Mijn net 14 jarige heeft een vriendje dat ze misschien 2 keer per jaar ziet. Na de basisschool zijn ze naar andere scholen gegaan. En ze zoeken elkaar nauwelijks nog op. Maar het is niet uit! Veel te handig om te zeggen dat ze al een vriendje heeft, sorry.😂
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
20-10-2019 14:32
Omdat mijn man al om 21.30 op bed ligt en ze zo wat langer kan blijven ;)
Ja dag, dan ligt hij voor een keer maar wat minder lang in bed. Hij wil toch dat ze naar huis komt, zijn verantwoordelijkheid dat ze goed thuiskomt.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
20-10-2019 14:23
Dit is een groep, onder groepsdruk kan je andere dingen doen die je normaal zou doen, ze is pas 13. Ik weet niet zeker of dat ze onder druk van een groep (aardig gevonden te willen worden) dingen zou doen die ze normaal niet zou doen. Dus in die zin snap ik man wel.
Maar ze zijn allemaal 'pas 13', en misschien is jouw dochter wel de aanstichter. Ouders denken altijd dat hun kind slachtoffer zal zijn. Hoeft niet he?
Alle reacties Link kopieren
Het nodigt voor de komende jaren je dochter ook niet uit om zaken openlijk te bespreken en ik denk dat je daarbij de langere duur veel meer aan hebt.
[/quote]

Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik heel naïef, maar ik zie 13-14-jarigen geen orgies hebben. Hooguit spelletjes als draai de fles en doen, durven of de waarheid. En ja, daarbij zullen ze vast grenzen verleggen door druk van de groep. Dat is de lol van experimenteren in dat soort spelletjes. Ik probeer mijn dochter zelf te laten ontdekken wat ze okee vindt en hoe ze ervoor zorgt dat ze doet waar ze achter staat. Ik vind dat dit soort zaken daarbij horen. En dat gaat vast wel eens mis, dat is de clou van experimenteren. En dan is dat zo, weet je dat ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed lees zijn de kinderen zonder toezicht van een ouder er daar zou ik dus ook problemen mee hebben. Experimenteren prima maar niet in een groep waarbij je misschien wel dingen doet onder groepsdruk die je anders niet gedaan zou hebben.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 8 uur zijn de kinderen alleen, om hoe laat komen de ouders terug?
Mijn kinderen hebben ook weleens een slaapfeestje gehad, meestal een hoop geschreeuw en soms een kleine ruzie erbij. Ik vind het vreemd dat de ouders aan het werk gaan. Ik zou er denk ik ook moeite mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
En seks gaat ze pas hebben als ze klaar is met haar studie, want dat leidt alleen maar af. Hetzelfde met alcohol.

Wij roepen maar steeds: Goed plan! :high5: :lol:
Maartje2016 schreef:
20-10-2019 14:30
De ouders zijn er toch gewoon bij het slapen? Die gaan pas in de ochtend weg.

Dan zouden ze dus alleen in de ochtend geen toezicht hebben, net als dat ze om 9 uur afgesproken zouden hebben met zijn allen.
Oh, sorryyyyyyyyyyyyy, ik dacht dat de ouders 's avonds om 8 uur moesten beginnen werken, horeca of zo.

Ja, dan zou ik wel toestaan. Maar ze werd wel door iemand van de familie- of vriendenkring om 10 uur opgehaald. Dan toon je een stuk vertrouwen, maar houd je het toch niet op 'te veel gelegenheid'. Natuurlijk kan er tussen 8 en 10 's morgens ook vanalles gebeuren, maar ik zou (vraag me niet waarom) meer bang zijn voor avond en nacht.

Ik ben door Maartje op het goeie been gezet en toch een heel stuk van gedacht veranderd.
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
20-10-2019 14:38
Vanaf 8 uur zijn de kinderen alleen, om hoe laat komen de ouders terug?
Mijn kinderen hebben ook weleens een slaapfeestje gehad, meestal een hoop geschreeuw en soms een kleine ruzie erbij. Ik vind het vreemd dat de ouders aan het werk gaan. Ik zou er denk ik ook moeite mee hebben.
Vanaf 08.00 en niet vanaf 20.00 uur.
Ontbijten en naar huis kunnen ze echt wel alleen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-10-2019 14:35
Misschien ben ik heel naïef, maar ik zie 13-14-jarigen geen orgies hebben. Hooguit spelletjes als draai de fles en doen, durven of de waarheid. En ja, daarbij zullen ze vast grenzen verleggen door druk van de groep. Dat is de lol van experimenteren in dat soort spelletjes. Ik probeer mijn dochter zelf te laten ontdekken wat ze okee vindt en hoe ze ervoor zorgt dat ze doet waar ze achter staat. Ik vind dat dit soort zaken daarbij horen. En dat gaat vast wel eens mis, dat is de clou van experimenteren. En dan is dat zo, weet je dat ook weer.
Precies! Ze moet dat toch ook leren? De tijd dat we meisjes opsloten in een toren was dacht ik voorbij, maar blijkbaar niet.

Ik erger me ook kapot aan die reclame waarbij een jongen en een meisje naar een schoolfeest gaan en vader er o zo lollig om heen loopt te draaien. Hahahah wat grappig. We geven nog steeds de boodschap mee aan meisjes dat jongens gevaarlijk zijn en ze zichzelf daar niet tegen kunnen weren. De totale ongelijkwaardigheid stoort me enorm.
mariejan wijzigde dit bericht op 20-10-2019 14:48
2.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben team man. Waarbij met name het feit dat er geen ouderlijk toezicht is voor mij doorslaggevend is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
20-10-2019 14:24
Team man hier. Ik mocht zelfs tot mijn 18e niet bij anderen slapen van mijn ouders. En daar ben ik heel dankbaar voor. In mijn vriendinnengroep zijn al twee meisjes die misbruikt zijn bij een slaappartij bij een vriendin door een aanwezige vader of broer.
Minderjarig kind is jouw verantwoordelijkheid. Ik zou me als ouder er nooit aan wagen.
Ik ben ook aangerand door een oudere broer, maar die wachtte niet tot ik bleef logeren hoor. Gekken pakken hun kans toch wel, daar helpen dit soort regels niet tegen. Op school, op de sportclub, je bent er gewoon niet altijd bij.

Ik ben erg blij dat mijn ouders me gewoon lieten logeren. Heel veel leuke herinneringen aan. Mijn eigen dochter vindt het nu ook fantastisch. Ik ga haar dit echt niet laten missen.

Als je opvoedt vanuit de angst, missen je kinderen heel veel leuke dingen.

Ik ben dus team moeder. Ik had op die leeftijd ook gemengde slaapfeestjes en was superleuk. Ik zou wel de kinderen en ouders willen ontmoeten en dochter vertellen dat ik een half uur blijf plakken om kennis te maken.

En uiteraard voor het feestje nog een keer uitgebreid grenzen bespreken en manieren om je te onttrekken aan groepsdruk.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik heb zoiets ook gedaan toen ik 13 of 14 was. Met z’n allen een film kijken en daarna allemaal slapen in de woonkamer. Het was echt enorm gezellig en leuk. Niks seksueels aan, daar waren we allemaal helemaal niet mee bezig. En ik denk dat als mijn ouders het wel geseksualiseerd hadden, ik heel anders naar mijn vriendengroep was gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
20-10-2019 14:42
Vanaf 08.00 en niet vanaf 20.00 uur.
Ontbijten en naar huis kunnen ze echt wel alleen.
Inderdaad dit klinkt heel anders, ik zou mijn dochter ook laten gaan.
Ik ben blijkbaar een van de weinige die het niet ok vind om een slaapfeestje zo te organiseren dat je er als ouder s ochtends niet bij bent op die leeftijd... Je hoeft er niet boven op te zitten maar er is niemand.
Wat zijn er veel ruimdenkende mensen hier! Als ik terugdenk aan wat ik zelf op die leeftijd uitspookte...no way dat mijn dochter dit op haar 13e mag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven