Discussie met partner over mijn familie

20-06-2021 23:06 30 berichten
Hoi,

Ik en mijn partner hebben regelmatig discussies over mijn familie. Mijn familie en ik verschillen veel van elkaar en we hebben hele andere ideeën over bijvoorbeeld opvoeding.
Ik vind dit verder niet zo'n probleem. We hebben het verder leuk met elkaar en vind dat we ook niet overal hetzelfde over hoeven te denken. Daarnaast heb ik weinig familie en zijn ze belangrijk voor mij. Ik heb veel steun aan ze. Mijn dochter is enigst kind en heeft een goede band met haar neefje en nichtje. Mijn partner vind dat ze een slechte invloed op ons kind hebben en ik zie dat anders. Dochter weet heel goed dat er bij ons thuis andere regels gelden als daar. We zien elkaar gemiddeld 3 dagen per maand en soms in vakanties wat vaker.

Nu is er een tijd geleden een ruzie geweest tussen mijn broer en zijn schoonfamilie. Stiefvader zou aan zijn stiefdochter van 16 hebben gezeten. Hierna is veilig thuis ingeschakeld en hebben mijn broer en zijn vrouw zich over dit meisje ontfermd. Vele gesprekken later heeft dit meisje gezegd dat ze heeft gelogen en mocht daarna weer thuis komen wonen. Ik ben hier enorm van geschrokken en heb hier om meerdere redenen mijn bedenkingen bij. Het is nooit duidelijk geworden hoe dit nou precies zit. Nu is er blijkbaar weer contact tussen beide gezinnen.

Laatst was ik een dagje op bezoek en kwam dit gezin onverwachts even langs. Mijn partner vind het onbegrijpelijk dat er weer contact is en vind dat ik op zo'n moment direct moet vertrekken. Ik heb zelf verder geen contact met dit gezin en wil er ook niks mee te maken hebben. Ze zijn er toevallig even en dat was het. Ik zou het raar vinden om dan ineens te vertrekken terwijl ik daar nog zou eten met kind. Mijn broer weet heel goed hoe ik erover denk maar het is verder zijn leven en ook de familie van zijn vrouw. Verder zal dit betekenen dit ik ook niet meer op verjaardagen kan komen van mij neefje en nichtje. Ik baal ervan dat mijn partner en ik hier steeds discussies over hebben en begin aan mezelf te twijfelen. Hij vind dat ik mijn dochter aan een pedofiel blootstel. Ik hoor graag de eerlijke mening van mensen die dit van een afstandje kunnen bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Hij was toch geen pedo? Dat meisje heeft toch ‘gewoon’ gelogen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Het meisje had gelogen. Waarom zou die man dan alsnog een pedofiel zijn? Je man moet eens even normaal gaan doen.
Ik ben niet helemaal mee! Is stiefvader de schoonvader van jouw broer of is dat een zwager? Als het dat laatste is dan is het 16-jarige meisje een nichtje van jouw kind. Is het zo?
Alle reacties Link kopieren
Je blijft er toch zelf bij? Ik zou mn kind er niet alleen laten.
Daar hebben wij, en overigens ook mijn broer en zijn vrouw, lang twijfels over gehad. Stiefvader schijnt vaker aparte opmerkingen te hebben gemaakt en had de bewuste avond flink gedronken. dit meisje is kwetsbaar en wou graag naar haar moeder terug. Na een paar weken heeft ze aangegeven dat het het makkelijkst was om alles te vergeten en te zeggen dat ze alles had verzonnen zodat ze weer naar huis mocht. Verder is er nooit een aanleiding geweest om dit te verzinnen. Feit blijft wel dat we gewoon niet weten wat er nou werkelijk is gebeurd.
Als ik het goed begrijp gaat dit over familie van de vrouw van je broer?
En haar stiefvader heeft een stiefdochter van 16? De (half)zus van de vrouw van je broer?
Ik zou me meer zorgen om dat meisje maken dan om je dochter.
Rosalind schreef:
20-06-2021 23:24
Als ik het goed begrijp gaat dit over familie van de vrouw van je broer?
En haar stiefvader heeft een stiefdochter van 16? De (half)zus van de vrouw van je broer?
Ik zou me meer zorgen om dat meisje maken dan om je dochter.
Het meisje is een nichtje van zijn vrouw.
Laat je je dochter alleen met hem?

Zo nee, hoezo blootstel. Nogmaals, je man moet normaal doen en ik mag toch hopen dat hij niet bepaalt wat jij doet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn jouw kinderen en zijn ze daar ook wel eens alleen? Wij hebben ook een niet veroordeelde, wel twee afzonderlijke keren aangeklaagde, zedendelinquent in de familie. Mijn kinderen komen hem ook wel eens tegen, maar ik houd ze dan wel een beetje uit de buurt. Nu zijn die van mij al 16+ en ze zouden het me wel vertellen als hij rare dingen doet of zegt. Kleuters zou ik er niet laten logeren.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze echt gelogen of is ze gepusht om dat te zeggen?
havermout1 wijzigde dit bericht op 21-06-2021 03:35
1.79% gewijzigd
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Snap geen ene jota van dit verhaal maar ik heb teveel gedronken :bonk:
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
21-06-2021 01:15
Snap geen ene jota van dit verhaal maar ik heb teveel gedronken :bonk:
Ik struggle ook en heb te weinig gedronken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel: er gebeuren dingen in de schoonfamilie van haar broer die niet okee zijn en het gezin van broer zelf is ook niet helemaal fris, omdat daar regels gelden waar TO en haar man niet achter staan. De partner van TO vindt dat het contact met deze mensen daarom op een zeer laag pitje zou moeten staan en contact met de schoonfamilie van deze mensen te allen tijde voorkomen zou moeten worden.

Dat lijkt me een nare spagaat, TO. Maar heel eerlijk gezegd snap ik je partner wel; zeker na je aanvulling klinkt dit als een bijzonder verknipte situatie. Ik zou het ook niet waarderen als mijn partner ons kind met dit soort mensen in aanraking zou laten komen.

Hoe afwijkend zijn de regels in het gezin van je broer?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest je verhaal 2 keer lezen, maar volgens mij snap ik het nu wel.

Als ik ervan een afstand naar kijk zijn dit de vragen/meningen die bij mij naar boven komen:

Jullie kunnen niet bepalen of er contact is tussen jouw broer zijn gezin en diens schoonfamilie. Als hij er voor kiest om wel contact te houden, dan is dat zijn keuze. (Ik zeg niet dat jullie dit willen, maar wel goed om te realiseren dat iedereen weleens keuzes maakt die anders zouden zijn dan de keuzes die je zelf maakt.)

In je verhaal vind ik het niet duidelijk of het echt een valse melding was, of dat dat meisje zich onder druk voelde staan om maar haar verhaal in te trekken. Maar eigenlijk vind ik beide opties niet gezond klinken. (Ik vind het echt sneu voor dat meisje)

Als jullie daar op een verjaardag zijn of gewoon op visite, dan lijkt me de kans dat er iets gebeurt tussen die man en jouw dochter niet erg groot. Er zijn dan meer mensen aanwezig en je kunt zelf een oogje in het zeil houden.

En het risico als jouw kind bij je broer is en die man komt langs. Hoe groot is die kans? Is je dochter het type dat daarna ook wel met jullie hierover zou praten als iets mis is?

Of is het vooral een principekwestie voor je man? Want dan vind ik het lastiger om helemaal geen contact meer te hebben op basis van (ik noem het maar even) "onbewezen beschuldigingen".

Ik zou wel met gezin naar verjaardagen/visite gaan bij je broer.

Als je broer onverschillig is over de situatie (wat ik denk op te maken uit je verhaal), zou ik mijn kinderen daar niet alleen laten.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het uit het gezin van je broer zou komen zou ik ook contact houden met het gezin waarin misschien misbruik is geweest. Juist om contact te kunnen houden met het meisje, zodat ze ergens misschien een veilige plek heeft. Om een oogje in het zeil te kunnen houden, zodat je bij verdachte dingen of twijfels dit met zus kan bespreken of melding doen bij bv veilig thuis.

Dat je dan die man binnen moet laten is dan zo helaas...

Als jouw kind daar niet zonder jullie is zou ik het zo laten denk ik.
Ik begrijp je man heel goed. En ik begrijp jou ook. Lastige situatie.
duizel schreef:
21-06-2021 02:51
Als ik het uit het gezin van je broer zou komen zou ik ook contact houden met het gezin waarin misschien misbruik is geweest. Juist om contact te kunnen houden met het meisje, zodat ze ergens misschien een veilige plek heeft. Om een oogje in het zeil te kunnen houden, zodat je bij verdachte dingen of twijfels dit met zus kan bespreken of melding doen bij bv veilig thuis.

Dat je dan die man binnen moet laten is dan zo helaas...

Als jouw kind daar niet zonder jullie is zou ik het zo laten denk ik.
Dit.
Thalas schreef:
21-06-2021 02:40
Ik snap het wel: er gebeuren dingen in de schoonfamilie van haar broer die niet okee zijn en het gezin van broer zelf is ook niet helemaal fris, omdat daar regels gelden waar TO en haar man niet achter staan. De partner van TO vindt dat het contact met deze mensen daarom op een zeer laag pitje zou moeten staan en contact met de schoonfamilie van deze mensen te allen tijde voorkomen zou moeten worden.

Dat lijkt me een nare spagaat, TO. Maar heel eerlijk gezegd snap ik je partner wel; zeker na je aanvulling klinkt dit als een bijzonder verknipte situatie. Ik zou het ook niet waarderen als mijn partner ons kind met dit soort mensen in aanraking zou laten komen.

Hoe afwijkend zijn de regels in het gezin van je broer?
Goede post en goede vragen.
Moiren schreef:
20-06-2021 23:12
Het meisje had gelogen. Waarom zou die man dan alsnog een pedofiel zijn? Je man moet eens even normaal gaan doen.
Kortzichtige en domme reactie. Heel veel slachtoffers willen graag weer naar huis of krijgen om vele andere redenen spijt dat ze hun verhaal hebben gedaan. We leven sowieso in een zieke en kromme maatschappij, aangezien het slachtoffer van seksueel misbruik uit het gezin wordt gehaald ipv de dader. Er zijn zoveel redenen dat je als slachtoffer het gevoel krijgt dat je je verhaal maar beter kan intrekken. Vooral als het slachtoffer nog maar een kind is.
Moiren schreef:
20-06-2021 23:47
Laat je je dochter alleen met hem?

Zo nee, hoezo blootstel. Nogmaals, je man moet normaal doen en ik mag toch hopen dat hij niet bepaalt wat jij doet.
Het is ook zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je man wel erg star. De situatie met die andere familie is niet echt het probleem, toch? Die kwam je toevallig tegen, gebeurt normaal nooit en zal ook niet snel nog een keer gebeuren. Jullie hebben immers niks met die familie te maken.
Dat je man ook zo star doet ten opzichte van jouw eigen familie, dat is het probleem. Ik vind eigenlijk dat hij nogal aan het stoken en drammen is wat dat betreft.
chocolol schreef:
21-06-2021 02:45
Ik moest je verhaal 2 keer lezen, maar volgens mij snap ik het nu wel.

Als ik ervan een afstand naar kijk zijn dit de vragen/meningen die bij mij naar boven komen:

Jullie kunnen niet bepalen of er contact is tussen jouw broer zijn gezin en diens schoonfamilie. Als hij er voor kiest om wel contact te houden, dan is dat zijn keuze. (Ik zeg niet dat jullie dit willen, maar wel goed om te realiseren dat iedereen weleens keuzes maakt die anders zouden zijn dan de keuzes die je zelf maakt.)

In je verhaal vind ik het niet duidelijk of het echt een valse melding was, of dat dat meisje zich onder druk voelde staan om maar haar verhaal in te trekken. Maar eigenlijk vind ik beide opties niet gezond klinken. (Ik vind het echt sneu voor dat meisje)

Als jullie daar op een verjaardag zijn of gewoon op visite, dan lijkt me de kans dat er iets gebeurt tussen die man en jouw dochter niet erg groot. Er zijn dan meer mensen aanwezig en je kunt zelf een oogje in het zeil houden.

En het risico als jouw kind bij je broer is en die man komt langs. Hoe groot is die kans? Is je dochter het type dat daarna ook wel met jullie hierover zou praten als iets mis is?

Of is het vooral een principekwestie voor je man? Want dan vind ik het lastiger om helemaal geen contact meer te hebben op basis van (ik noem het maar even) "onbewezen beschuldigingen".

Ik zou wel met gezin naar verjaardagen/visite gaan bij je broer.

Als je broer onverschillig is over de situatie (wat ik denk op te maken uit je verhaal), zou ik mijn kinderen daar niet alleen laten.
Dit is eigen precies hoe ik erover denk. Wij vinden beide opties inderdaad ook niet gezond.

Voor mijn man is dit een principe kwestie. Ik ben er altijd bij. Hij vind dit gewoon niet normaal en wil ons kind hier ver vandaan houden. Ik kan me daar best wat bij voorstellen maar vind zelf niet dat hij dit van mij kan vragen. Daarnaast zou mijn broer mijn of zijn kinderen nooit alleen laten bij deze man en daar twijfelen man en ik ook niet aan.
Thalas schreef:
21-06-2021 02:40
Ik snap het wel: er gebeuren dingen in de schoonfamilie van haar broer die niet okee zijn en het gezin van broer zelf is ook niet helemaal fris, omdat daar regels gelden waar TO en haar man niet achter staan. De partner van TO vindt dat het contact met deze mensen daarom op een zeer laag pitje zou moeten staan en contact met de schoonfamilie van deze mensen te allen tijde voorkomen zou moeten worden.

Dat lijkt me een nare spagaat, TO. Maar heel eerlijk gezegd snap ik je partner wel; zeker na je aanvulling klinkt dit als een bijzonder verknipte situatie. Ik zou het ook niet waarderen als mijn partner ons kind met dit soort mensen in aanraking zou laten komen.

Hoe afwijkend zijn de regels in het gezin van je broer?
Ik kan best begrijpen dat man dit niet leuk vind, maar vind het vervelend dat hij hier zo over door blijft "zeuren". Mijn broer en mijn vader zijn de enige familie die ik heb. Voor mij is dit contact dus wel belangrijk. Daarnaast zijn de regels wel echt afwijkend, maar wij zijn het er beide over eens dat ons kind het hier echt heel erg naar haar zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Even los van dit specifieke dilemma. Ik ben wel benieuwd op welke (andere) terreinen de regels tussen jouw familie en je mans familie zo afwijken op opvoed gebied. Ik heb ook een kind waarbij de (ex) schoonfamilie door (met name) cultuur andere opvoed regels hanteren. Ik bemoei mij hier niet mee (al zou ik het willen dat is een strijd die je niet kan winnen want dat is simpelweg de ruimte die de andere co-ouder heeft) tenzij het om bijvoorbeeld veiligheid (zelfstandigheid wordt bijvoorbeeld op erg jonge leeftijd verondersteld) gaat. Ik kan mij (tot een bepaalde hoogte) best inleven dat je man bezwaren zou kunnen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven