Dit was een neppe, ze zijn allemaal nep

27-11-2020 19:38 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met de kinderen naar sinterklaashotel geweest. Krijg je rondleiding door verschillende ruimten en de pieten doen een toneelstukje en aan het eind ontmoet je de sint. Op de foto, pepernoten snoepen, hartstikke leuk.
Jongste kletst een eind weg tegen iedereen en oudste van 4,5 die slaat het rustig gade allemaal. Past ook bij zijn kat uit de boom kijk karakter. We zetten twee stappen buiten en hij zegt: ‘ dat was een neppe sinterklaas’. En de pieten ook, ze zijn allemaal nep’. Ik was met stomheid geslagen en wist niet hoe te reageren. Ik zei een neppe? Hoe kom je daarbij? Maar veel uitleg kwam er niet en het ging al snel over wat anders. Later thuis zei hij het ook tegen papa. En dat de echte die van de televisie was.

Net nu het een beetje leuk begint te worden zegt ie zoiets. Ervaren ouders; is dit een teken dat ie van zn geloof afdondert of moet ik dit gewoon laten gaan? Wat zou jij hebben gezegd? Tips voor wat ik kan zeggen als het nog een keer ter sprake komt.
Mijn dank is groot
Bram van der Vlugt is voor mij ook nog steeds de echte sinterklaas.
Alle reacties Link kopieren
De vragen terug stellen is wel een goede. Dat ga ik in het vervolg doen. Geen verhalen verzinnen want idd dan lul ik me klem en er verder niet zoveel aandacht aan besteden.
Ik ben benieuwd of hij er nog op terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4 jarige zei dat ook. Want de Hoofdpiet heeft een paarse muts en niet die rode die hij elders zag. En Sinterklaas heeft paars onder zijn pak, niet geel of rood.

Ik heb alleen gezegd: Oh..
Gewoon lekker laten gaan
Alle reacties Link kopieren
Soms verbaas ik mij echt als ik hoor over 10 jarige die nog geloven. Hier hebben ze het gered tot 5 jaar en toen waren ze klaar met geloven.
En de meer ik mijn best deed om er nog een verhaal van te maken hoe ongeloofwaardiger ze het vonden. De Sint romantiek was hier snel over.
Alle reacties Link kopieren
Huh wat is het probleem? Hulpsinterklazen en pieten moeten er toch ook zijn?
Bloemetjefresia schreef:
27-11-2020 19:46
Ergens vind ik het hele verhaal meespelen heel leuk maar dit soort dingen wel ingewikkeld.
Ik had in de auto gezegd dat sint nu even hier logeerde voor de kindjes In deze omgeving en dan Weer naar het pietenhuis ging. Als ik dan nu zeg dat was een hulpsinterklaas dan klopt het niet en heb ik dus gelogen... was er totaal niet op voorbereid dat dit nu al zo komen...
Hoezo heb je gelogen? Je hoeft toch niet van die zware kwalificaties te gebruiken?

Verder verzin ik geen verhalen, dat gebeurt al genoeg op school, in het Sinterklaasjournaal en in hun eigen fantasie.
Alle reacties Link kopieren
Er is overigens naar mijn mening maar 1 echte sinterklaas en dat is Bram 😄. Maar die kennen de kinderen van nu niet echt meer.

Wij hebben er hier thuis nooit een geheim van gemaakt dat het een spelletje is en gewoon verteld hoe het zit. En op het moment dat we er middenin zitten is het net zo echt en net zo leuk. Dus niet te moeilijk doen, genieten van de momenten en verder jezelf niet te klem praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd aan pleegzoon gevraagd als hij met opmerkingen en vragen kwam: weet ik eigenlijk niet, hoe denk jij dat het zit? En dan kwam hij zelf met iets. Of niet, en dan lieten we het een mysterie. Dat hoort ook bij Sinterklaas, dat je niet alles snapt en dat het niet allemaal klopt, toch?
Wat eten we vanavond?
Taartje34 schreef:
27-11-2020 23:13
Er is overigens naar mijn mening maar 1 echte sinterklaas en dat is Bram 😄. Maar die kennen de kinderen van nu niet echt meer.
Dat standpunt had ik ook altijd. Ik vond het vreselijk toen er een andere kwam. Maar vanaf het eerste moment dat Stefan de Walle het was, was ik om! Wat een ontzettend leuke Sinterklaas vind ik het :heart: ik ben blij dat onze dochter met hem is opgegroeid! En sowieso, ook toen ik niet meer geloofde bleef er toch altijd 1 Sinterklaas die voor mij echt was. Bram en nu Stefan. Als 1 van hem voor mijn neus zou staan, is het gewoon aanspreken met Sinterklaas :) ook al weet ik dat hij verkleed is, voor mij is het dan toch de echte Sint.

En voor TO, inderdaad gewoon niet teveel op reageren :mrgreen: of een tegenvraag stellen, kan ook prima. Jij schrikt misschien van zo’n opmerking maar kinderen denken daar vaak niet zo over na. Dan is het gewoon zo en dat was het :) komt vast goed! En vooral niet teveel op in gaan met de kans dat je het jezelf moeilijk maakt. Gewoon laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat je dan zegt “dan zou ik gelogen hebben”. Het hele Sinterklaasgedoe is een leugen, dus waarom nog een erbij dan ineens een probleem is, is me een raadsel.
Hier was de strekking: er was ooit een Sinterklaas, lang geleden, en nu wordt er een feest gevierd op deze manier. Dus er is geen echte, het is een spel, een toneelstuk. Maakt het een stuk minder beladen, maar voor die kleintjes niet minder leuk om mee te spelen.
-Red- schreef:
28-11-2020 07:29
Grappig dat je dan zegt “dan zou ik gelogen hebben”. Het hele Sinterklaasgedoe is een leugen, dus waarom nog een erbij dan ineens een probleem is, is me een raadsel.
Hier was de strekking: er was ooit een Sinterklaas, lang geleden, en nu wordt er een feest gevierd op deze manier. Dus er is geen echte, het is een spel, een toneelstuk. Maakt het een stuk minder beladen, maar voor die kleintjes niet minder leuk om mee te spelen.
Dat is het hier sowieso nooit geweest. Dochter geloofde wat op tv kwam en wat ze bij de intocht zag. Heeft nooit vragen gesteld en ik heb nooit iets hoeven invullen qua verhaal verder. Zelfs toen ik haar met bijna 8 heb verteld hoe het zat, had ze nog totaal geen vraagtekens bij het hele gebeuren. En dat het allemaal nep was vond ze ook geen enkel probleem :)
Je hoeft er niet op te reageren he?
Ik vind de televisie-Sinterklaas en -pieten ook “de echte”. Komt ook door de professionaliteit waarmee ze het verhaal aan de kinderen overbrengen en de kostuums. Lokale sinterklaascomités vind ik (persoonlijk) vaak niet zo leuk dus als de kinderen dat als “niet echt” zien snap ik dat zeker. Ze hebben ze dit jaar nog niets anders gezien maar dat zal helaas niet ieder zo zijn, ook op school zal 1 sint en 1 piet komen en ik zit er over te denken of ik niet vooraf al iets moet zeggen...

Jongste zal het denk ik doorhebben, die vroeg zich met een frons af of het bij het Sinterklaasjournaal wel herfst was...
Alle reacties Link kopieren
Het klopt natuurlijk dat het sowieso een leugen is haha.

Vanmorgen begon hij er weer over dus ik vroeg door en toen zei hij heel nonchalant dat het een verklede man is. En de pieten ook. Dat zag hij gewoon zei hij. De echte is van tv enn die pieten ook. Hij stelde er overigens geen vraagtekens bij. Ik heb toen de hulpmonteur geïntroduceerd. Dat vond hij plausibel. De echte sint is heel oud en deze meneer was pas 50 ofzo zei hij.


Ook wel grappig dat hij zo goed observeert. Ik was 8 toen ik niet meer geloofde en mij kon je alles wijsmaken. Ik heb nooit ergens vraagtekens bij gehad. Ik was dan ook ontroostbaar toen ik het hoorde van m'n ouders. Boos en verdrietig en dat heeft lang geduurd.

Jullie reacties helpen wel. Zelf geen hele verhalen verzinnen maar het gewoon vieren en op z'n beloop laten. Als hij vragen stelt niks verzinnen maar hem die zelf laten beantwoorden.

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd dat ze niet meet geloven weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-11-2020 08:25
Ik vind de televisie-Sinterklaas en -pieten ook “de echte”. Komt ook door de professionaliteit waarmee ze het verhaal aan de kinderen overbrengen en de kostuums. Lokale sinterklaascomités vind ik (persoonlijk) vaak niet zo leuk dus als de kinderen dat als “niet echt” zien snap ik dat zeker. Ze hebben ze dit jaar nog niets anders gezien maar dat zal helaas niet ieder zo zijn, ook op school zal 1 sint en 1 piet komen en ik zit er over te denken of ik niet vooraf al iets moet zeggen...

Jongste zal het denk ik doorhebben, die vroeg zich met een frons af of het bij het Sinterklaasjournaal wel herfst was...
hoe oud is jouw jongste?

Nu jij dit zo zegt moet ik eerlijk toegeven dat het inderdaad zo'n lokaal commitee was en voor mijn ogen wat amateuristisch. De pieten praatten ook met een dik zuidelijk accent haha.
Jongste is bijna 3 en die lijkt denk ik meer op mij, wordt meegesleept door de magie en gaat er helemaal in op. Oudste is sowieso echt een denker en goede observant.

Ik vind het nu eigenlijk wel grappig. Hij heefg gewoon gelijk. Ik was er gewoon niet op voorbereid dat het nu al zou komen. Maar ik realiseer me ook dat dit nog niks hoeft te betekenen.
Hier heb ik het vorig jaar verteld toen ze bijna 8 werd. Groep 4 geloofde ze nog, zoals de meeste kinderen. Vriendinnetje van dochter geloofd nu ook nog, die is bijna net zo oud dus ik hou het op 8/9 ongeveer dat hier over het algemeen de kinderen het wel weten.
Bloemetjefresia schreef:
28-11-2020 08:36
hoe oud is jouw jongste?

Nu jij dit zo zegt moet ik eerlijk toegeven dat het inderdaad zo'n lokaal commitee was en voor mijn ogen wat amateuristisch. De pieten praatten ook met een dik zuidelijk accent haha.
Jongste is bijna 3 en die lijkt denk ik meer op mij, wordt meegesleept door de magie en gaat er helemaal in op. Oudste is sowieso echt een denker en goede observant.

Ik vind het nu eigenlijk wel grappig. Hij heefg gewoon gelijk. Ik was er gewoon niet op voorbereid dat het nu al zou komen. Maar ik realiseer me ook dat dit nog niks hoeft te betekenen.
Jongste is vier, oudste zeven. Hier precies omgekeerd, oudste gaat vol op in de magie, dit jaar nog veel meer dan anders, hij was vorige jaren kritischer. Jongste ziet veel details.

Ik heb voorgaande jaren geprobeerd te minimaliseren wat ze aan sinten en pieten zien maar ja, ze komen op school en sportvereniging e.d. en dan nog een opa en oma die ze naar de plaatselijke intocht willen meenemen, ik ga dan ook niet zeggen: ze mogen niet van mij omdat ik dat zo tenenkrommend vind.
-Red- schreef:
28-11-2020 07:29
Grappig dat je dan zegt “dan zou ik gelogen hebben”. Het hele Sinterklaasgedoe is een leugen, dus waarom nog een erbij dan ineens een probleem is, is me een raadsel.
Hier was de strekking: er was ooit een Sinterklaas, lang geleden, en nu wordt er een feest gevierd op deze manier. Dus er is geen echte, het is een spel, een toneelstuk. Maakt het een stuk minder beladen, maar voor die kleintjes niet minder leuk om mee te spelen.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
28-11-2020 08:31
Het klopt natuurlijk dat het sowieso een leugen is haha.

Vanmorgen begon hij er weer over dus ik vroeg door en toen zei hij heel nonchalant dat het een verklede man is. En de pieten ook. Dat zag hij gewoon zei hij. De echte is van tv enn die pieten ook. Hij stelde er overigens geen vraagtekens bij. Ik heb toen de hulpmonteur geïntroduceerd. Dat vond hij plausibel. De echte sint is heel oud en deze meneer was pas 50 ofzo zei hij.


Ook wel grappig dat hij zo goed observeert. Ik was 8 toen ik niet meer geloofde en mij kon je alles wijsmaken. Ik heb nooit ergens vraagtekens bij gehad. Ik was dan ook ontroostbaar toen ik het hoorde van m'n ouders. Boos en verdrietig en dat heeft lang geduurd.

Jullie reacties helpen wel. Zelf geen hele verhalen verzinnen maar het gewoon vieren en op z'n beloop laten. Als hij vragen stelt niks verzinnen maar hem die zelf laten beantwoorden.

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd dat ze niet meet geloven weet iemand dat?
Vanaf groep 5 deden ze hier surprise op school, dan zijn de meeste kinderen wel op de hoogte hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
28-11-2020 08:31
Het klopt natuurlijk dat het sowieso een leugen is haha.

Vanmorgen begon hij er weer over dus ik vroeg door en toen zei hij heel nonchalant dat het een verklede man is. En de pieten ook. Dat zag hij gewoon zei hij. De echte is van tv enn die pieten ook. Hij stelde er overigens geen vraagtekens bij. Ik heb toen de hulpmonteur geïntroduceerd. Dat vond hij plausibel. De echte sint is heel oud en deze meneer was pas 50 ofzo zei hij.


Ook wel grappig dat hij zo goed observeert. Ik was 8 toen ik niet meer geloofde en mij kon je alles wijsmaken. Ik heb nooit ergens vraagtekens bij gehad. Ik was dan ook ontroostbaar toen ik het hoorde van m'n ouders. Boos en verdrietig en dat heeft lang geduurd.

Jullie reacties helpen wel. Zelf geen hele verhalen verzinnen maar het gewoon vieren en op z'n beloop laten. Als hij vragen stelt niks verzinnen maar hem die zelf laten beantwoorden.

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd dat ze niet meet geloven weet iemand dat?
Verschilt heel erg. Ik geloofde tot een jaar of 8. Ook toen de klas al suprises deed. Maar toen zaten er wel al non gelovers in de klas en zo hoorde ik ook dat het niet echt was. Mijn neefje is 5 en gelooft het hele verhaal ook niet maar zijn 7 jarige zusje wel. Ligt denk ik echt aan hoeveel fantasie een kind heeft. Mijn neefje heeft ook dat oplettende. Hij zag dat Sinterklaas een spijkerbroek droeg onder zijn sint pak. :-D
-Red- schreef:
28-11-2020 07:29
Grappig dat je dan zegt “dan zou ik gelogen hebben”. Het hele Sinterklaasgedoe is een leugen, dus waarom nog een erbij dan ineens een probleem is, is me een raadsel.
Hier was de strekking: er was ooit een Sinterklaas, lang geleden, en nu wordt er een feest gevierd op deze manier. Dus er is geen echte, het is een spel, een toneelstuk. Maakt het een stuk minder beladen, maar voor die kleintjes niet minder leuk om mee te spelen.
Als ik zou zeggen dat er geen echte Sinterklaas is, zouden mijn kinderen me echt niet serieus nemen.
Wat dat betreft volg ik de kinderen gewoon. Ze gaan er helemaal in op, stellen geen vragen (behalve dan ‘hoe oud is Sinterklaas’) dus ik vind het wel prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Kijkt ie het Sinterklaasjournaal? De echte Sint werkt thuis omdat ie Ben de stoute jongen thuis heeft. Er zijn dus ook hulpsinterklazen nodig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
28-11-2020 10:48
Kijkt ie het Sinterklaasjournaal? De echte Sint werkt thuis omdat ie Ben de stoute jongen thuis heeft. Er zijn dus ook hulpsinterklazen nodig.
Bernhard het stoute kind :mrgreen: hilarisch in paleis Soestdijk, Bernhard!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch algemeen bekend dat inderdaad alleen Sinterklaas van TV de echte is en de rest allemaal hulpsinterklazen zijn want anders heeft die oude man het op zijn oude dag het veel te druk?

Hij heeft er een heleboel in dienst die hem helpen.

Dat is het verhaal dat ik altijd te horen kreeg en bij dochter ga gebruiken als zij zegt dat die van TV de echte is.

Overigens is die Sinterklaas op TV voor mij ook een hulpsinterklaas. De echte is Bram van der Vlught. :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven