Dochter (11) maakt veel onnodige slordigheidsfouten.

18-02-2019 12:09 109 berichten
Hoi,

Mijn dochter doet het prima op school (groep 7), alleen keldert haar gemiddelde af en toe door stomme fouten zoals: vergeten te kijken of er op de achterkant van het blaadje ook nog opdrachten staan, of dingen door elkaar halen of niet goed te kijken. Kortom, echt stomme fouten.

Ze scoort I+ voor spelling en zit met begrijpend lezen ook op I niveau, maar regelmatig heeft ze dus weer zo'n actie wat het rapportcijfer dan naar beneden haalt.

Mijn dochter is een slow starter. Is in groep 3 blijven zitten wegens niet halen van AVI-score en nihilscores op cito rekenen. Nu is ze al 3 jaar AVI-UIT en scoort ze voor rekenen een hoge III met rapportcijfer 7-.
Kortom. Prima leerling, alleen slordig en ontzettend dromerig. Moeite met aanleren nieuwe dingen, domweg omdat ze niet oplet.

Eind dit jaar krijgen we voorlopig studie-advies. Ik zou het zonde vinden als ze door dit slordige werken een advies krijgt mede-gebaseerd op het slordige werken. Thuis heeft ze moeite met langer dan 5 minuten met iets bezig te zijn. Zou dit een aanwijzing kunnen zijn voor ADD? (ik ga zelf binnenkort het traject ook in). Moeten we dit laten onderzoeken of het gewoon zo laten?
School geeft wel extra instructie tijdens aanleerlessen maar nog maakt ze die stomme fouten steeds.
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 12:10
Reden: typfout
0.31% gewijzigd
Wat zegt de leerkracht? Heeft zij het idee dat er meer aan de hand is dan slordigheid?
Ik vind stomme fouten erg denigrerend. Ik hoop niet dat je dit ook zo noemt naar dochter toe.

Ik herken mezelf in je dochter. Het is iets wat in je dochter zit en er niet uit te krijgen zal zijn. Je dochter gaat dit ook op de middelbare school doen. Daarom zou ik dat juist mee nemen in de keuze van een school.
Je typt ook dat ze snel is afgeleid. Ook om die reden zou ik haar niet op een niveau doen waar ze het hard te halen heeft.
Waarom zou je haar testen op add? Wat levert het op?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het zonde vinden als ze een advies krijgt dat past bij haar slordige en dromerige karakter?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je bang voor?
Ze is zoals ze is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik herken heel veel van mijzelf.
Ik heb de diagnose ADD.
Maar labeltjes aanhangen, daar hou ik niet zo van.
Wat mij het meest stoort als ik nu achteraf naar mijn basisschooltijd kijk, is dat ik niet mocht zijn wie ik ben.
Dat dromerige, creatieve dat ervaar ik nu als een kadootje terwijl het vroeger enorm werd afgestraft.
Ik hoopte eigenlijk dat we daar in het onderwijs een beetje vooruitgang in hadden geboekt, maar ik merk ook op de school van kindlief dat het niet erg gewaardeerd wordt als je niet in de gemiddelden meestroomt.
Ik ken genoeg slow starters die uiteindelijk hun weg naar bijvoorbeeld de universiteit gevonden hebben. Maar dat is precies wat een slow starter is, zij moeten wel de lange route afleggen, eerder zijn ze er niet klaar voor. Dus het heeft eigenlijk geen zin je er nu druk om te maken.
Alle reacties Link kopieren
ADD zou kunnen. Of een significant verschil tussen verbaal en performaal IQ. Of karakter, of.... Vraag haar zelf eens of het haar stoort, of ze er iets aan zou willen doen. Testen kan altijd.

Maar: stomme fouten zijn het niet. Hoogstens stom van jou om het zo te noemen. Ga voor een advies dat bij haar past. Zoals ze is.
Je kunt kinderen wel trucjes leren om bijvoorbeeld niet te vergeten te kijken of er op de achterkant van het blad nog wat staat.

Een kort stappenplan op haar bureau bijvoorbeeld wat ze kan afwerken, moet ze niet vergeten op dat stappenplan te kijken, dat zou ook al een probleem kunnen zijn. ;-)

Leren leren en leren opdrachten maken kun je echt wel oefenen er zijn bijvoorbeeld remedial teachers die dit ook oefenen met kinderen. Maar onthoud dat dit is wie je kind is. Wat dus niet wil zeggen dat je niet kunt proberen haar te helpen, wellicht gaat ze het zelf ook vervelend vinden dat ze zomaar hele opdrachten overslaat terwijl ze ze wel kan.
handigmetgeld schreef:
18-02-2019 12:14
Waarom zou je het zonde vinden als ze een advies krijgt dat past bij haar slordige en dromerige karakter?
Omdat het geen kwestie is van niet weten, maar van vergeten en snel afgeleid zijn.
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:23
Omdat het geen kwestie is van niet weten, maar van vergeten en snel afgeleid zijn.
Maar dat is ook een deel van je kind. En ook dat moet mee genomen worden in het advies vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mezelf in je dochter. Mijn leerkracht gaf altijd extra huiswerk mee en ik kreeg veel begeleiding om. 'die stomme slordige fouten' af te leren. (overschrijven van teksten bijvoorbeeld)

Resultaat: jarenlange faalangst en het gevoel te hebben nooit goed genoeg te zijn.
Wij noemen dat thuis oeps fouten. Met een add’er En adhd’er Iets dat veelvuldig voorkomt.
Ik zou eens kijken hoe ze het doet met stappenplannen en schema’s
Misschien werkt dat al voldoende voor haar
Nitflex schreef:
18-02-2019 12:19
Ik ken genoeg slow starters die uiteindelijk hun weg naar bijvoorbeeld de universiteit gevonden hebben. Maar dat is precies wat een slow starter is, zij moeten wel de lange route afleggen, eerder zijn ze er niet klaar voor. Dus het heeft eigenlijk geen zin je er nu druk om te maken.
Thanx! dit werpt ook een heel ander inzicht in mijn eigen situatie... Had er zo nooit tegenaan gekeken. Ik heb het wel als vermoeiend ervaren. Niet in de zin van leren, want ik leerde nooit, omdat een 6 ook voldoende was. Maar ik werd moe van steeds weer een (hogere) studie. Terwijl ik misschien met de juiste begeleiding wel gelijk had kunnen doorstromen.
Pergamon schreef:
18-02-2019 12:29
Ik herken mezelf in je dochter. Mijn leerkracht gaf altijd extra huiswerk mee en ik kreeg veel begeleiding om. 'die stomme slordige fouten' af te leren. (overschrijven van teksten bijvoorbeeld)

Resultaat: jarenlange faalangst en het gevoel te hebben nooit goed genoeg te zijn.

Dat is ook een hele rare manier van 'begeleiding'. Dat is gewoon straffen voor hoe je in elkaar steekt.
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:23
Omdat het geen kwestie is van niet weten, maar van vergeten en snel afgeleid zijn.

Maar ook dat moet meegenomen worden het advies. Net zo goed als zij iemand is de normaal net niet/net wel naar een bepaald niveau kan, maar doordat ze juist ambitieus is en hard werkt men haar dat advies wel durft te geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-02-2019 12:30
Dat is ook een hele rare manier van 'begeleiding'. Dat is gewoon straffen voor hoe je in elkaar steekt.

Ja het was niet optimaal helaas. Maar goed, inmiddels veel plezier gevonden in het leren, dus alles is goedgekomen. (alhoewel die faalangst nog niet helemaal weg is)
Wees alsjeblieft niet te streng. Voor jezelf niet en voor je dochter zeker niet. Sommige dingen liggen naar mijn idee simpelweg buiten iemands kunnen...
KataTonDemonaEaytoy schreef:
18-02-2019 12:18
Ik herken heel veel van mijzelf.
Ik heb de diagnose ADD.
Maar labeltjes aanhangen, daar hou ik niet zo van.
Wat mij het meest stoort als ik nu achteraf naar mijn basisschooltijd kijk, is dat ik niet mocht zijn wie ik ben.
Dat dromerige, creatieve dat ervaar ik nu als een kadootje terwijl het vroeger enorm werd afgestraft.
Ik hoopte eigenlijk dat we daar in het onderwijs een beetje vooruitgang in hadden geboekt, maar ik merk ook op de school van kindlief dat het niet erg gewaardeerd wordt als je niet in de gemiddelden meestroomt.
Ik twijfel daar dus aan. Wel of niet labeltjes plakken. Toen ze in groep 3 zat, zat ze daar met zwakke leerlingen'. Al die acht leerlingen kregen RT, maar mijn dochter niet, want ze viel niet op met haar dromerig gedrag en zo slecht waren haar resultaten ook weer niet. Uiteindelijk zijn al die acht leerlingen overgegaan naar groep 4 en bleef mijn dochter zitten. Uiteindelijk wel goed uitgepakt, omdat ze nu dus plust met heel veel vakken, maar misschien was het met de juiste aanpak wel goed gegaan.

Maar ik heb me daar ook heel onzeker en slecht over gevoeld omdat heel veel mensen (ook hier) verkondigden dat doubleren niets uitmaakt. Had ik nu wel voet bij stuk moeten houden om aan de bel te trekken en haar over te laten gaan, of is het goed geweest. Soms weet ik echt niet meer wat wel of niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:23
Omdat het geen kwestie is van niet weten, maar van vergeten en snel afgeleid zijn.
Ik kan ook best 50 kilometer wandelen. Maar ik word gillend gek als je me verplicht om mee te doen aan de vierdaagse.

Natuurlijk mag je een kind uitdagen, en concentreren kun je deels leren, maar er kunnnen heel veel redenen zijn waarom iemand een bepaald advies krijgt. De ene is gewoon niet slim genoeg, de ander is veel te hardwerkend en zou overspannen raken, en weer een ander is te dromerig. Allemaal prima toch?

En nee, daarmee wil ik niet zeggen dat je haar dus niet moet stimuleren. Leren tijd nemen voor dingen, een 2e keer controleren, rustig concentreren op een taak voordat je aan de volgende begint, bij de een komt het vanzelf, en bij de ander kost het meer oefening, en blijkbaar zit zij in de tweede categorie en zal dus vooral daaraan moeten werken. Maar overvraag haar niet! Waar de ene moeite heeft met leren heeft de ander dat met concentreren, en als het op is is het op.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:30
Thanx! dit werpt ook een heel ander inzicht in mijn eigen situatie... Had er zo nooit tegenaan gekeken. Ik heb het wel als vermoeiend ervaren. Niet in de zin van leren, want ik leerde nooit, omdat een 6 ook voldoende was. Maar ik werd moe van steeds weer een (hogere) studie. Terwijl ik misschien met de juiste begeleiding wel gelijk had kunnen doorstromen.
Misschien moet je je eigen verleden niet projecteren op je kind.
Hallo?!
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:23
Omdat het geen kwestie is van niet weten, maar van vergeten en snel afgeleid zijn.

Je kind is niet veel van dit en een beetje van dat, dit is hoe je kind in het geheel is. Een combinatie van slim, snel afgeleid, en niet heel erg streverig.
_Doortje_ schreef:
18-02-2019 12:48
Misschien moet je je eigen verleden niet projecteren op je kind.

Ik vind van wel, omdat dingen/keuzes die in mijn verleden door derden zijn gemaakt en niet goed hebben uitgepakt, ik nu kan voorkomen door het wel juist te doen.
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 13:21
Reden: verkeerde interpretatie
23.02% gewijzigd
pantoffel81 schreef:
18-02-2019 12:43
Ik twijfel daar dus aan. Wel of niet labeltjes plakken. Toen ze in groep 3 zat, zat ze daar met zwakke leerlingen'. Al die acht leerlingen kregen RT, maar mijn dochter niet, want ze viel niet op met haar dromerig gedrag en zo slecht waren haar resultaten ook weer niet. Uiteindelijk zijn al die acht leerlingen overgegaan naar groep 4 en bleef mijn dochter zitten. Uiteindelijk wel goed uitgepakt, omdat ze nu dus plust met heel veel vakken, maar misschien was het met de juiste aanpak wel goed gegaan.

Maar ik heb me daar ook heel onzeker en slecht over gevoeld omdat heel veel mensen (ook hier) verkondigden dat doubleren niets uitmaakt. Had ik nu wel voet bij stuk moeten houden om aan de bel te trekken en haar over te laten gaan, of is het goed geweest. Soms weet ik echt niet meer wat wel of niet goed is.
Je komt bij me over als zeer onzeker.
En je kijkt het heel erg te vinden dat ze is blijven zitten terwijl je zelf aangeeft dat het goed heeft uitgepakt. Had je dan gewild dat dochter altijd op haar tenen had moeten lopen?
Neem je eigen angst niet mee in het kiezen van een middelbare school voor je dochter. Kijk wat voor onderwijs bij haar past. Daar komt ze uiteindelijk ver mee.
Merkt je dochter dat je haar stomme fouten vindt maken? Ben je ongeduldig tegen haar? Moet ze beter nadenken van jou?
Alle reacties Link kopieren
"Ik zou het zonde vinden als ze door dit slordige werken een advies krijgt mede-gebaseerd op het slordige werken"

Deze zin begrijp ik echt niet.
Een schooladvies is gebaseerd op resultaten, inzet, kwaliteiten. Niet alleen op dat je dochter toevallig 3 jaar lang AVI uit leest, daar is niets bijzonders aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven