Dochter 6 en vriendjes maken/afspreken
woensdag 28 januari 2026 om 15:32
Hoi allemaal,
Ik maak me een beetje zorgen om mijn dochter. Ze is bijna 6,5 jaar en zit in groep 3. Ze loopt er sinds begin dit schooljaar tegenaan dat ze bijna nooit iemand heeft om na schooltijd mee af te spreken. Ze wil dit wel graag en ze is dan ook regelmatig teleurgesteld/verdrietig als het niet lukt.
Mijn dochter is enthousiast, grappig, gevoelig en houdt van lekker gek doen en van fantasiespel. Vorig jaar heeft ze een periode gehad dat ze regelmatig moest huilen op school. Voornamelijk als dingen niet liepen zoals zij wilde. Ook op de BSO viel dit op. Dit is een stuk minder geworden, maar het zegt denk ik wel iets over hoe gevoelig ze is.
Op de BSO speelt ze met veel kinderen en heeft ze ook wel vaste maatjes. Hiermee afspreken op het schoolplein is ook nog niet gelukt. In de klas valt ze niet echt op geeft de juf aan. Uit de verhalen van school kan ik niet echt opmaken of hier iets speelt waar we ons zorgen om moeten maken. Dochter zegt zelf dat ze vaak alleen speelt in de pauze, de juf zegt dat ze meestal niet alleen speelt...
Wat precies probleem is...wij zijn er zelf te veel mee bezig vrees ik. Haar vader en ik maken ons best wel eens zorgen. We hebben nog een zoon van 9. Hij zit op speciaal onderwijs en is door zijn verstandelijke beperking niet een heel geschikt speelmaatje voor zijn zusje. Daar zit ook een deel van de pijn: juist door haar thuissituatie gunnen we het onze dochter dat ze kan spelen met klasgenootjes. We willen haar hierbij ondersteunen, maar weten niet zo goed hoe. We zien naast haar gevoeligheid en soms verlegenheid niet echt "obstakels" namelijk.
Ik benader af en toe moeders van klasgenootjes om een speelafspraakje te regelen. Dit wil ik voorlopig wel blijven doen, vooral als ik denk dat de kinderen een klik hebben. (Dit initiatief komt overigens altijd vanuit mij). Ik wil als ze 7 is ook kijken of ze bij de scouting wil, misschien is een clubje buiten school wel fijn voor haar. Uit gesprekken met school en BSO komt verder niet enorm veel.
Verder nog tips of ervaringen? Ik zou er zelf graag wat relaxter in willen staan. Zo van: ach dat komt nog wel. Maar om me heen is de norm toch echt dat kinderen van 6/7 jaar regelmatig afspreken, kinderfeestjes hebben, bij elkaar logeren etc.
Ik maak me een beetje zorgen om mijn dochter. Ze is bijna 6,5 jaar en zit in groep 3. Ze loopt er sinds begin dit schooljaar tegenaan dat ze bijna nooit iemand heeft om na schooltijd mee af te spreken. Ze wil dit wel graag en ze is dan ook regelmatig teleurgesteld/verdrietig als het niet lukt.
Mijn dochter is enthousiast, grappig, gevoelig en houdt van lekker gek doen en van fantasiespel. Vorig jaar heeft ze een periode gehad dat ze regelmatig moest huilen op school. Voornamelijk als dingen niet liepen zoals zij wilde. Ook op de BSO viel dit op. Dit is een stuk minder geworden, maar het zegt denk ik wel iets over hoe gevoelig ze is.
Op de BSO speelt ze met veel kinderen en heeft ze ook wel vaste maatjes. Hiermee afspreken op het schoolplein is ook nog niet gelukt. In de klas valt ze niet echt op geeft de juf aan. Uit de verhalen van school kan ik niet echt opmaken of hier iets speelt waar we ons zorgen om moeten maken. Dochter zegt zelf dat ze vaak alleen speelt in de pauze, de juf zegt dat ze meestal niet alleen speelt...
Wat precies probleem is...wij zijn er zelf te veel mee bezig vrees ik. Haar vader en ik maken ons best wel eens zorgen. We hebben nog een zoon van 9. Hij zit op speciaal onderwijs en is door zijn verstandelijke beperking niet een heel geschikt speelmaatje voor zijn zusje. Daar zit ook een deel van de pijn: juist door haar thuissituatie gunnen we het onze dochter dat ze kan spelen met klasgenootjes. We willen haar hierbij ondersteunen, maar weten niet zo goed hoe. We zien naast haar gevoeligheid en soms verlegenheid niet echt "obstakels" namelijk.
Ik benader af en toe moeders van klasgenootjes om een speelafspraakje te regelen. Dit wil ik voorlopig wel blijven doen, vooral als ik denk dat de kinderen een klik hebben. (Dit initiatief komt overigens altijd vanuit mij). Ik wil als ze 7 is ook kijken of ze bij de scouting wil, misschien is een clubje buiten school wel fijn voor haar. Uit gesprekken met school en BSO komt verder niet enorm veel.
Verder nog tips of ervaringen? Ik zou er zelf graag wat relaxter in willen staan. Zo van: ach dat komt nog wel. Maar om me heen is de norm toch echt dat kinderen van 6/7 jaar regelmatig afspreken, kinderfeestjes hebben, bij elkaar logeren etc.
woensdag 28 januari 2026 om 15:43
Dat het initiatief nog bij jou ligt vind ik niet gek hoor? Wat ik overigens zie gebeuren is dat de kinderen die veel bij elkaar spelen dat soms zelf niet eens zo heel leuk vinden maar de ouders regelen dat nu eenmaal zo omdat het oppastechnisch zo handig is. In het begin werd ik ook platgeappt met de vraag of huppeldepupje mocht komen spelen want dat had huppie dan zogenaamd gezegd graag te willen. Bij navraag bleken ouders dan toch echt zelf de aanstichter te zijn. Best begrijpelijk want man en ik zijn ook echt veel thuis voor ons beroep. Hoe is haar laatste verjaardag gegaan? En heeft ze al een vriendenboekje? Logeren daar doen wij voorlopig echt niet aan en mijn oudste is ook 6.
woensdag 28 januari 2026 om 15:58
woensdag 28 januari 2026 om 16:29
Ging het bij de kleuters wel goed?
En als ze zegt dat ze niemand heeft op school om mee te spelen, is dat dan echt zo? Mijn oudste bleek de twee minuten dat ze in de pauze even moest zoeken naar aansluiting te onthouden, en niet de 13 minuten die daarna kwamen en ze lekker samen bezig was.
Ik vind het ook niet gek dat het initiatief tot afspreken nog bij jou ligt. Hier een kind in groep 4, en ik merk dat die het nu vaker zelf gaat regelen, en ook dat ze een veel duidelijker idee heeft met wie ze wil afspreken. Eerder waren er vooral hele periodes dat ze er niet naar taalde, dat wisselde steeds.
Bij mijn kleuter zie ik nu vooral weer de onhandigheid terug: sommige kinderen maken wel al afspraken om met elkaar te willen spelen en doen dat al door de dag heen. Hij bedenkt het vaak pas als hij buiten staat, en dan is of iedereen al weg, of ze hebben al iets afgesproken. Tegelijkertijd moeten ze ook nog leren hoe het hoort: ze kunnen rustig overdag aan drie kindjes toezeggen te willen spelen, maar het gaat vaak echt maar met 1 tegelijk. Dus hij, of klasgenootjes, zijn vaak teleurgesteld.
In mijn beleving verschilt het erg per kind hoe snel ze die dingen allemaal oppikken. Mijn kleuter is niet van het vooruit plannen, mijn oudste juist wel.
Wel lastig dat ze zelf soms behoefte heeft aan meer, terwijl het nog niet altijd lukt. Maar pas op dat je je eigen angsten of wensen niet op haar projecteert.
Een clubje, zoals scouting of iets anders, waar ze meer kindjes kan leren kennen is natuurlijk sowieso leuk!
En als ze zegt dat ze niemand heeft op school om mee te spelen, is dat dan echt zo? Mijn oudste bleek de twee minuten dat ze in de pauze even moest zoeken naar aansluiting te onthouden, en niet de 13 minuten die daarna kwamen en ze lekker samen bezig was.
Ik vind het ook niet gek dat het initiatief tot afspreken nog bij jou ligt. Hier een kind in groep 4, en ik merk dat die het nu vaker zelf gaat regelen, en ook dat ze een veel duidelijker idee heeft met wie ze wil afspreken. Eerder waren er vooral hele periodes dat ze er niet naar taalde, dat wisselde steeds.
Bij mijn kleuter zie ik nu vooral weer de onhandigheid terug: sommige kinderen maken wel al afspraken om met elkaar te willen spelen en doen dat al door de dag heen. Hij bedenkt het vaak pas als hij buiten staat, en dan is of iedereen al weg, of ze hebben al iets afgesproken. Tegelijkertijd moeten ze ook nog leren hoe het hoort: ze kunnen rustig overdag aan drie kindjes toezeggen te willen spelen, maar het gaat vaak echt maar met 1 tegelijk. Dus hij, of klasgenootjes, zijn vaak teleurgesteld.
In mijn beleving verschilt het erg per kind hoe snel ze die dingen allemaal oppikken. Mijn kleuter is niet van het vooruit plannen, mijn oudste juist wel.
Wel lastig dat ze zelf soms behoefte heeft aan meer, terwijl het nog niet altijd lukt. Maar pas op dat je je eigen angsten of wensen niet op haar projecteert.
Een clubje, zoals scouting of iets anders, waar ze meer kindjes kan leren kennen is natuurlijk sowieso leuk!
woensdag 28 januari 2026 om 16:58
Mijn dochter kon (en kan) ook enorm onhandig zijn met het maken van speelafspraakjes. Dan was zij er al dagen van overtuigd dat ze met Pietje ging spelen en toen puntje bij paaltje kwam wist Pietje van niks. Of die was al lang het schoolplein af.
Ik laat het dochter toch zo veel mogelijk zelf doen, maar bij de kinderen waarmee het wel is gelukt investeer ik wel in contact met de ouders zodat we ze in het weekend gewoon kunnen appen als dochter wil spelen.
Mijn dochter is alleen en ik gun haar ook speelafspraakjes, maar ik merk ook dat het soms best wel druk voor haar is (2 dagen bso, 1 middag sporten). Er zijn dan ook periodes dat ze op haar vrije middagen gewoon lekker alleen thuis wil spelen.
Op vakantie heeft ze altijd binnen 3 minuten een vriendinnetje gevonden dus ik maak me niet heel erg zorgen.
Ik laat het dochter toch zo veel mogelijk zelf doen, maar bij de kinderen waarmee het wel is gelukt investeer ik wel in contact met de ouders zodat we ze in het weekend gewoon kunnen appen als dochter wil spelen.
Mijn dochter is alleen en ik gun haar ook speelafspraakjes, maar ik merk ook dat het soms best wel druk voor haar is (2 dagen bso, 1 middag sporten). Er zijn dan ook periodes dat ze op haar vrije middagen gewoon lekker alleen thuis wil spelen.
Op vakantie heeft ze altijd binnen 3 minuten een vriendinnetje gevonden dus ik maak me niet heel erg zorgen.
woensdag 28 januari 2026 om 16:58
Ik forum mobiel, dus reageer ff meer algemeen dan per post. Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp dat het niet zo gek is om als ouder het initiatief te nemen, dat stelt me wel gerust. Ik heb wel tot nu toe de ervaring dat dit initiatief voor de volle 100% vanuit mijn komt. Het is ook niet altijd tot een speelafspraakje gekomen, dat maakt dat ik wat terughoudend was geworden. Eerlijk gezegd baal ik er soms ook van, ik zou het fijn vinden als ik eens wordt benaderd door een andere ouder.
Of mijn dochter echt alleen speelt of dat dit haar beleving is...ik denk dat het vooral haar beleving is. Maar ook dat ze snel het idee heeft dat kinderen niet met haar willen spelen, toch weer dat gevoelige. De juf heeft haar wel een keer geholpen met aansluiten bij haar klasgenootjes in de pauze en benadrukt dat ze dochter lief en leuk vinden en dat ze zeker mee mag spelen. Mijn dochter dacht op dat moment dat ze nee zouden zeggen. Dus ben blij dat de juf dit heeft gedaan!
Binnenkort hebben we weer ouderavond, zal het dan weer aankaarten.
Qua verjaardagsfeestje. Ze was begin van het schooljaar jarig. We hadden wat te veel kinderen uitgenodigd omdat we niemand wilden buitensluiten
Zij wordt verder door niemand uitgenodigd, dus dat was niet echt nodig. Maar ze voelde zich wel zichtbaar op haar gemak tussen haar klasgenootjes. Ze had een leuk feestje.
Bij de kleuters kwam het afspreken vanaf groep 2 op gang. Ze sprak vooral met 2 meisjes af. Een van die meisjes zit nog bij de kleuters en wil niet meer met dochter afspreken (heeft andere vriendjes) en de andere heeft zwemles/dansles op de dagen dat ze eerst afspraken.
Of mijn dochter echt alleen speelt of dat dit haar beleving is...ik denk dat het vooral haar beleving is. Maar ook dat ze snel het idee heeft dat kinderen niet met haar willen spelen, toch weer dat gevoelige. De juf heeft haar wel een keer geholpen met aansluiten bij haar klasgenootjes in de pauze en benadrukt dat ze dochter lief en leuk vinden en dat ze zeker mee mag spelen. Mijn dochter dacht op dat moment dat ze nee zouden zeggen. Dus ben blij dat de juf dit heeft gedaan!
Binnenkort hebben we weer ouderavond, zal het dan weer aankaarten.
Qua verjaardagsfeestje. Ze was begin van het schooljaar jarig. We hadden wat te veel kinderen uitgenodigd omdat we niemand wilden buitensluiten
Bij de kleuters kwam het afspreken vanaf groep 2 op gang. Ze sprak vooral met 2 meisjes af. Een van die meisjes zit nog bij de kleuters en wil niet meer met dochter afspreken (heeft andere vriendjes) en de andere heeft zwemles/dansles op de dagen dat ze eerst afspraken.
woensdag 28 januari 2026 om 17:08
woensdag 28 januari 2026 om 17:17
Is dochter in groep 3 in een grotendeels nieuwe klas terecht gekomen? Mijn oudste had dat wel, die kwam maar met 5 kindjes uit haar oude kleuterklas in de klas. Ze zat wel met een goede vriendin van de kleuters in de klas, maar het was toch voor iedereen weer even opnieuw plaats bepalen en aansluiting vinden. Dat, samen met het wennen en het grote beroep van groep 3 uberhaubt deed, heeft bij veel kinderen ook weer voor een dip in speelafspraakjes gezorgd. Dochter heeft toen bijna een half jaar weinig afgesproken.
woensdag 28 januari 2026 om 17:23
Ja dit herken ik wel eigenlijk! Hoeveel er verder in de klas wordt afgesproken weet ik niet, maar het zou wel kunnen dat het bij iedereen wat minder is.Maisnon3 schreef: ↑28-01-2026 17:17Is dochter in groep 3 in een grotendeels nieuwe klas terecht gekomen? Mijn oudste had dat wel, die kwam maar met 5 kindjes uit haar oude kleuterklas in de klas. Ze zat wel met een goede vriendin van de kleuters in de klas, maar het was toch voor iedereen weer even opnieuw plaats bepalen en aansluiting vinden. Dat, samen met het wennen en het grote beroep van groep 3 uberhaubt deed, heeft bij veel kinderen ook weer voor een dip in speelafspraakjes gezorgd. Dochter heeft toen bijna een half jaar weinig afgesproken.
We hadden overigens zeker niet de hele klas uitgenodigd, maar wel 8 kinderen. En met dochter erbij waren dat er 9. Heb het idee dat de meesten het iets kleiner houden.
woensdag 28 januari 2026 om 18:54
Logeren doen ze hier niet met 6 jaar hoor. Zelfs bij mijn 10 jarige is het nog nooit een succes geweest.
Ik snap je zorgen, hier ook een kind wat soms buiten de boot lijkt te vallen.
Ik stimuleer haar op maandag al; overleg je vandaag vast met wie je woensdag wil spelen? Vergeten te vragen? Dan herhaal ik het dinsdag nogmaals. En ik ben nu aan het testen of het beter werkt dat ik dan dinsdagavond de ouder van het andere kind app; ze willen morgen spelen, kan Pietje dan?
Als Pietje niet kan, zou ze in theorie op woensdagmorgen dan nog met iemand anders kunnen afspreken voor ‘s middags. De praktijk is echter vaak dat je dan gewoon te laat bent want iedereen heeft dan al plannen / afspraken gemaakt.
Juf helpt soms ook een beetje om dit te sturen ‘is er nog iemand die vanmiddag wil spelen en niemand heeft?’
Juf zit er verder niet heel erg bovenop op. De juf van andere kind destijds wel, en dat liep (mogelijk daardoor) ook veel soepeler.
Ik snap je zorgen, hier ook een kind wat soms buiten de boot lijkt te vallen.
Ik stimuleer haar op maandag al; overleg je vandaag vast met wie je woensdag wil spelen? Vergeten te vragen? Dan herhaal ik het dinsdag nogmaals. En ik ben nu aan het testen of het beter werkt dat ik dan dinsdagavond de ouder van het andere kind app; ze willen morgen spelen, kan Pietje dan?
Als Pietje niet kan, zou ze in theorie op woensdagmorgen dan nog met iemand anders kunnen afspreken voor ‘s middags. De praktijk is echter vaak dat je dan gewoon te laat bent want iedereen heeft dan al plannen / afspraken gemaakt.
Juf helpt soms ook een beetje om dit te sturen ‘is er nog iemand die vanmiddag wil spelen en niemand heeft?’
Juf zit er verder niet heel erg bovenop op. De juf van andere kind destijds wel, en dat liep (mogelijk daardoor) ook veel soepeler.
woensdag 28 januari 2026 om 18:57
Ja geen gek aantal kinderen hoor. En het ging goed dus dat is al heel mooi.
Misschien is het een idee om ook zwemles te doen op de dag dat haar vriendin gaat?
Wat betreft dat fantasiespel, dat loopt hier dus vrijwel altijd in de soep. Mijn kind vindt dat ook superleuk maar de kinderen die hier over de vloer komen zien nieuw speelgoed en willen daar dan mee spelen en gaan daar zowat helemaal in op. Misschien moet je je beeld van hoe leuk speelafspraakjes zouden zijn voor haar een beetje bijstellen....
Wat vindt je van het vriendenboekje idee?
Misschien is het een idee om ook zwemles te doen op de dag dat haar vriendin gaat?
Wat betreft dat fantasiespel, dat loopt hier dus vrijwel altijd in de soep. Mijn kind vindt dat ook superleuk maar de kinderen die hier over de vloer komen zien nieuw speelgoed en willen daar dan mee spelen en gaan daar zowat helemaal in op. Misschien moet je je beeld van hoe leuk speelafspraakjes zouden zijn voor haar een beetje bijstellen....
woensdag 28 januari 2026 om 19:18
Wij hebben onze dochter bewust in het weekend op zwemles gedaan, vonden wij wat relaxter dan doordeweeks. Ik heb dochter wel verteld dat die zwemlessen van haar klasgenootjes ook een keer stoppen (zelf mag ze zaterdag afzwemmen, jeuj!), dus dat er dan meer kinderen op dag x kunnen afspreken. Vond ze wel aannemelijkquasi-onschuldig schreef: ↑28-01-2026 18:57Ja geen gek aantal kinderen hoor. En het ging goed dus dat is al heel mooi.
De afspraakjes die ze heeft gehad gingen in de helft van het geval wel een beetje zoals jij beschrijft haha, vooral op zoek naar nieuw speelgoed. De andere helft was dan weer op te delen in verkleden en prinses spelen (wat leuk ging) en de rest ik die iets moet verzinnen, omdat de kids anders die 2 uur echt uit gaan zitten. Op zich heb ik dan weer geen problemen met speelafspraakjes die iets minder geweldig verlopen. Zo leren ze het wel denk ik dan maar. En vaak zeggen kinderen achteraf alsnog "leuk!" als je vraagt hoe het was.
Een vriendenboekje had ze vorig jaar. Dit jaar lijkt dat niet echt meer een ding te zijn in de klas. Ik zal eens vragen of ze het boekje nog eens mee wilt nemen en aan een klasgenootje wil geven. Nog genoeg kinderen die er niet in geschreven hebben. Ik zie in de klassenapp echter ook niet meer de terugkerende berichten met de vraag "wie heeft piets vriendenboekje, het is al 3 weken weg" etc., dus vandaar dat ik er niet meer echt aan dacht. Maar is sowieso een leuke manier om een gesprekje op gang te brengen en meer over elkaar te weten te komen.
woensdag 28 januari 2026 om 19:28
Je bericht is heel herkenbaar voor mij. Onze dochter, zelfde leeftijd en precies hetzelfde ‘probleem’. Alhoewel ik ook wel weet dat ik er meer last van heb dan zij. Ik gun het haar gewoon zo dat ze wat makkelijker contact maakt met meiden. Ik heb het besloten los te laten. Dit schooljaar heeft ze maar 2 speelafspraken gehad die ze zelf initieerde. Ze zegt ook dat ze alleen is op het plein, maar de juffen geven aan dat ze met iedereen speelt. Moeilijk hoor.
woensdag 28 januari 2026 om 19:40
ik zou zeker blijven helpen. Ik heb over vriendschappen geleerd dat zij voor een groot deel te maken heb met nabijheid. Simpel gezegd: hoe meer tijd je met elkaar doorbrengt, hoe groter de kans dat je vrienden bent. Daarom maken kinderen en tieners ook snel vrienden, want ze brengen veel tijd met elkaar door.
Hoe ik het deed: 'Welk kindje uit je klas vind je leuk/gezellig in de klas?' En dan ouder aanspreken op het plein, of appen (want toch vaak in groepsapp). 'Het lijkt dochter leuk om een keer af te spreken, wil jou dochter dat misschien ook?' als er positief gereageerd wordt vragen wanneer het uitkomt en iets plannen.
Nu ze nog zo jong zijn is dit helemaal prima, een beetje hulp
en als ze het leuk vinden dan volgt snel een volgend afspraakje.
Hoe ik het deed: 'Welk kindje uit je klas vind je leuk/gezellig in de klas?' En dan ouder aanspreken op het plein, of appen (want toch vaak in groepsapp). 'Het lijkt dochter leuk om een keer af te spreken, wil jou dochter dat misschien ook?' als er positief gereageerd wordt vragen wanneer het uitkomt en iets plannen.
Nu ze nog zo jong zijn is dit helemaal prima, een beetje hulp
woensdag 28 januari 2026 om 19:41
Vervelend dat jullie hier ook tegenaanlopen. Als ik goed in mijn vel zit en het met bijv. zoon goed gaat dan lukt het me beter om er ook zo naar te kijken, als in los te laten.Mintel88 schreef: ↑28-01-2026 19:28Je bericht is heel herkenbaar voor mij. Onze dochter, zelfde leeftijd en precies hetzelfde ‘probleem’. Alhoewel ik ook wel weet dat ik er meer last van heb dan zij. Ik gun het haar gewoon zo dat ze wat makkelijker contact maakt met meiden. Ik heb het besloten los te laten. Dit schooljaar heeft ze maar 2 speelafspraken gehad die ze zelf initieerde. Ze zegt ook dat ze alleen is op het plein, maar de juffen geven aan dat ze met iedereen speelt. Moeilijk hoor.
Ik denk zelf dat het jarenlang zorgen maken om de ontwikkeling van onze zoon hier zijn sporen in heeft nagelaten en ons hyperalert heeft gemaakt. Dat een deel van de stress die we nu om dochter hebben eigenlijk hoort bij een situatie in het verleden.
Ik denk dat als onze dochter wel met haar broer zou kunnen spelen, dit al minder een pijnlijk punt was geworden. Ik probeer mezelf voor te houden: als er überhaupt al een probleem is, helpen wij haar niet door het extra zwaar en beladen te maken. Wel door er voor haar te zijn, naar haar te luisteren en waar nodig te ondersteunen. Maar op de mindere momenten lukt dat niet meer en ga ik in doorgeslagen modus naar oplossingen zoeken.
Ik vond het wel een goed idee om deze vraag hier te stellen, om te kijken of we misschien wel echt van een mug een olifant maken. Op zich helpen de verschillende berichten me tot nu toe wel. Het zijn wel andere geluiden dan ik in mijn omgeving hoor, dus ik vind het fijn om jullie berichten te lezen.
Als je zegt "Ik gun het haar gewoon zo dat ze wat makkelijker contact maakt met meiden." dan is dat heel herkenbaar. Het gaat niet om grootse dingen, het zou gewoon zo fijn zijn als het nét wat makkelijker ging.
woensdag 28 januari 2026 om 19:46
woensdag 28 januari 2026 om 19:47
Mijn dochter is in bepaalde opzichten wel echt een oester. Informatie uit haar krijgen over hoe haar schooldag was of idd zoiets als: met wie speel je graag in de klas? gaat moeizaam. En als we er te vaak naar vragen wekt dat veel irritatie op bij haar. (We werken hier overigens wel aan hoor, op een relaxte manier. Het gaat al iets beter). Ik heb uit jouw bericht en uit een aantal andere berichten wel meegenomen dat helpen door te appen op deze leeftijd echt niet gek is. Dus ga mijn moed verzamelen en binnenkort weer een poging wagen. Zou leuk zijn als dochter 1 of 2 namen zou noemen ipv weet ik niet of niemand. Wellicht kan ik haar wel motiveren door te zeggen dat ik dan een afspraakje probeer te regelen via de ouders van dat kind. Misschien noemt ze nu wel niemand omdat ze bang is dat ik dan zeg: kun je een keer aan dat kindje vragen of ze bij jou wil komen spelen? en ze dat misschien eng vindt.Waitingforthenight schreef: ↑28-01-2026 19:40ik zou zeker blijven helpen. Ik heb over vriendschappen geleerd dat zij voor een groot deel te maken heb met nabijheid. Simpel gezegd: hoe meer tijd je met elkaar doorbrengt, hoe groter de kans dat je vrienden bent. Daarom maken kinderen en tieners ook snel vrienden, want ze brengen veel tijd met elkaar door.
Nu ze nog zo jong zijn is dit helemaal prima, een beetje hulpen als ze het leuk vinden dan volgt snel een volgend afspraakje.
woensdag 28 januari 2026 om 20:14
Het lijkt erop dat jij alles doet wat je kunt. Nog wel wat tips: Ga als ze in het weekend niet meer hoeft te zwemmen en het wat lekkerder weer is naar een speelveldje in de buurt van de school. Dikke kans dat je daar kinderen tegenkomt die ze kent van de school of de bso. Gewoon een bal meenemen of twee bellenblaasdingen. Ook wat eten om uit te delen mocht je plan lukken en wie weet.
Op zich is dit trouwens ook een goede leeftijd om te beginnen met coachen op sociale skills. Al eens een rollenspel gedaan met haar knuffels en die een gezellig gesprek laten hebben? Of voor de grap ruzie laten krijgen en het weer oplossen? Kinderen kunnen wel wat sturing gebruiken op die leeftijd. Die van mij is zo competitief dat is gewoon niet zo gezellig eigenlijk. Dat gedoe over 'ik ben de eerste/beste/snelste etc' gaat vast ook vanzelf over maar soms spiegel ik het wel even en kijk ik of het kwartje al valt.
De volgende keer dat een meisje komt spelen en jij moet iets verzinnen laat ze dan armbandjes maken. Het meisje neemt dan iets mee naar huis waardoor ze later nog eens terug denkt aan het spelen bij jullie. Ik stuur ook vaak nog een fotootje naar de ouders van het kind waar ze samen op staan van die middag. Staat de gezelligheid mooi op ieders netvlies.
Verder ben ik gelukkig niet zo manipulatief hoor
Op zich is dit trouwens ook een goede leeftijd om te beginnen met coachen op sociale skills. Al eens een rollenspel gedaan met haar knuffels en die een gezellig gesprek laten hebben? Of voor de grap ruzie laten krijgen en het weer oplossen? Kinderen kunnen wel wat sturing gebruiken op die leeftijd. Die van mij is zo competitief dat is gewoon niet zo gezellig eigenlijk. Dat gedoe over 'ik ben de eerste/beste/snelste etc' gaat vast ook vanzelf over maar soms spiegel ik het wel even en kijk ik of het kwartje al valt.
De volgende keer dat een meisje komt spelen en jij moet iets verzinnen laat ze dan armbandjes maken. Het meisje neemt dan iets mee naar huis waardoor ze later nog eens terug denkt aan het spelen bij jullie. Ik stuur ook vaak nog een fotootje naar de ouders van het kind waar ze samen op staan van die middag. Staat de gezelligheid mooi op ieders netvlies.
Verder ben ik gelukkig niet zo manipulatief hoor
woensdag 28 januari 2026 om 20:24
Haha, leuke nick ookquasi-onschuldig schreef: ↑28-01-2026 20:14Het lijkt erop dat jij alles doet wat je kunt. Nog wel wat tips: Ga als ze in het weekend niet meer hoeft te zwemmen en het wat lekkerder weer is naar een speelveldje in de buurt van de school. Dikke kans dat je daar kinderen tegenkomt die ze kent van de school of de bso. Gewoon een bal meenemen of twee bellenblaasdingen. Ook wat eten om uit te delen mocht je plan lukken en wie weet.
Verder ben ik gelukkig niet zo manipulatief hoor![]()
Goede suggesties. Ik vond het ook lastig met mijn kinderen op die leeftijd. Ben zelf niet zo sociaal of actief op school en kreeg de indruk dat kinderen van ouders die dikke mik met elkaar waren vooral met elkaar speelden. Vond het best lastig om een ingang te vinden. Was blij toen de 'ouder bepaalt'-leeftijd voorbij was en het echt meer van de kinderen zelf uit kon gaan.
woensdag 28 januari 2026 om 20:26
Bedankt voor je tips! Kan ik zeker iets mee!
woensdag 28 januari 2026 om 20:32
Zelf vind ik het eerlijk gezegd wel wat raar dat de ouders de speelafspraken regelen. Ik heb dit altijd aan de kinderen overgelaten. Zoontje komt nu geregeld uit school en vraagt dat of hij bij X mag spelen, dat hebben ze dan samen afgesproken en lopen dan samen even naar de ouders om dat kort te sluiten. Soms komt het niet uit maar vaak hebben ouders al tegen hun kind gezegd dat ze die dag iemand mogen meenemen.
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig voelt als kind wat minder aansluiting lijkt te hebben en dit wat moeizamer gaat maar probeer dit wel een beetje bij jezelf te houden. Een moeder van een kindje uit de klas is ook altijd maar afspraakjes aan het regelen. Zelf vind ik dat heel vervelend omdat het niet om mij gaat maar om zoontje. Als mijn zoontje behoefte had gehad met dit jongetje te spelen had hij zelf wel met die vraag gekomen. Nu vraagt ze het aan mij en ik wil dat dan wel eerst aan zoontje vragen. Soms wil hij wel omdat hij geen nee durft te zeggen als ze erbij staat.
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig voelt als kind wat minder aansluiting lijkt te hebben en dit wat moeizamer gaat maar probeer dit wel een beetje bij jezelf te houden. Een moeder van een kindje uit de klas is ook altijd maar afspraakjes aan het regelen. Zelf vind ik dat heel vervelend omdat het niet om mij gaat maar om zoontje. Als mijn zoontje behoefte had gehad met dit jongetje te spelen had hij zelf wel met die vraag gekomen. Nu vraagt ze het aan mij en ik wil dat dan wel eerst aan zoontje vragen. Soms wil hij wel omdat hij geen nee durft te zeggen als ze erbij staat.
woensdag 28 januari 2026 om 20:36
Dat laatste gaat ook regelmatig door mijn gedachten moet ik zeggen...Renske schreef: ↑28-01-2026 20:24Haha, leuke nick ook![]()
Goede suggesties. Ik vond het ook lastig met mijn kinderen op die leeftijd. Ben zelf niet zo sociaal of actief op school en kreeg de indruk dat kinderen van ouders die dikke mik met elkaar waren vooral met elkaar speelden. Vond het best lastig om een ingang te vinden. Was blij toen de 'ouder bepaalt'-leeftijd voorbij was en het echt meer van de kinderen zelf uit kon gaan.
woensdag 28 januari 2026 om 20:38
Die had ze vorige keer niet, ik hoop bij de komende ouderavond wel.Waitingforthenight schreef: ↑28-01-2026 20:24De juf kan misschien een paar namen noemen? En dan kun je daar concreet naar vragen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in