Dochter (bijna 4 jaar) draak met eten
maandag 10 februari 2020 om 13:05
Beste allemaal,
Even een topic om mijn hart te luchten en hopelijk wat verfrissende ideeën op te doen.
Onze dochter wordt volgende maand vier jaar en is al tijden een draak met eten. Brood gaat er met hangen en wurgen in en 's avonds gaat het soms wel goed, soms niet. Dat is op zich heel normaal peuter-/ kleutergedrag natuurlijk.
Het punt is, dat ze bloedchagrijnig is als ze honger heeft. Wanneer ze dan wat gegeten heeft, slaat ze om als een blad aan de boom.
We hebben wat geëxperimenteerd met het zetten van een kookwekker. Met brood krijgt ze bijvoorbeeld een half uur en heeft ze haar brood dan nog niet op, dan is het pech, bordje weg. Met avondeten net zo. Alleen gaat ze dan nadat de wekker is gegaan lopen zeuren dat ze toch nog wil eten. En soms geven we toe, omdat we weten dat ze anders maar blijft zeuren. En ik denk dat ik het antwoord al weet, dat we gewoon streng moeten zijn en niet aan haar grillen toegeven.
Is dat echt de enige manier om met het eten om te gaan? Ik weet dat ze van lucht kunnen leven, en soms zijn we daar ook heel makkelijk in. Maar vooral overdag vind ik dit lastig, omdat ik weet dat ze van honger zo chagrijnig wordt en ik daar dus de rest van de dag dan last van heb.
Heeft er iemand tips hoe we hier anders mee om kunnen gaan? We proberen de eetmomenten zo gezellig mogelijk te maken, maar het frustreert af en toe zo enorm. En waarschijnlijk voelt ze dat...
Ik leg haar ook steeds uit dat ze straks op school ook pas iets krijgt als het pauze is. En dat ze niet iets kan eten wanneer zij dat wil. Maar dat is nogal abstract voor haar natuurlijk.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Even een topic om mijn hart te luchten en hopelijk wat verfrissende ideeën op te doen.
Onze dochter wordt volgende maand vier jaar en is al tijden een draak met eten. Brood gaat er met hangen en wurgen in en 's avonds gaat het soms wel goed, soms niet. Dat is op zich heel normaal peuter-/ kleutergedrag natuurlijk.
Het punt is, dat ze bloedchagrijnig is als ze honger heeft. Wanneer ze dan wat gegeten heeft, slaat ze om als een blad aan de boom.
We hebben wat geëxperimenteerd met het zetten van een kookwekker. Met brood krijgt ze bijvoorbeeld een half uur en heeft ze haar brood dan nog niet op, dan is het pech, bordje weg. Met avondeten net zo. Alleen gaat ze dan nadat de wekker is gegaan lopen zeuren dat ze toch nog wil eten. En soms geven we toe, omdat we weten dat ze anders maar blijft zeuren. En ik denk dat ik het antwoord al weet, dat we gewoon streng moeten zijn en niet aan haar grillen toegeven.
Is dat echt de enige manier om met het eten om te gaan? Ik weet dat ze van lucht kunnen leven, en soms zijn we daar ook heel makkelijk in. Maar vooral overdag vind ik dit lastig, omdat ik weet dat ze van honger zo chagrijnig wordt en ik daar dus de rest van de dag dan last van heb.
Heeft er iemand tips hoe we hier anders mee om kunnen gaan? We proberen de eetmomenten zo gezellig mogelijk te maken, maar het frustreert af en toe zo enorm. En waarschijnlijk voelt ze dat...
Ik leg haar ook steeds uit dat ze straks op school ook pas iets krijgt als het pauze is. En dat ze niet iets kan eten wanneer zij dat wil. Maar dat is nogal abstract voor haar natuurlijk.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

maandag 10 februari 2020 om 13:13
Hier in huis staat een fruitschaal waar ze zonder vragen van mogen pakken. Appels, bananen, mandarijnen, druiven, paprika en tomaatjes. Honger na de maaltijd wordt naar de fruitschaal verwezen.
En verder is het eten tijdens etenstijd, maar dat is vier keer per dag. Ontbijt, op school, na school en avondeten.
Het is inderdaad wel zaak om een regel strak te hanteren als je wilt dat deze succes heeft. Heeft ie dat niet, laat de regel dan helemaal los en verzin wat anders. Maar peobeer het wel eerst een week of twee drie. Een paar dagen heeft geen zin.
En verder is het eten tijdens etenstijd, maar dat is vier keer per dag. Ontbijt, op school, na school en avondeten.
Het is inderdaad wel zaak om een regel strak te hanteren als je wilt dat deze succes heeft. Heeft ie dat niet, laat de regel dan helemaal los en verzin wat anders. Maar peobeer het wel eerst een week of twee drie. Een paar dagen heeft geen zin.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:16
48.53% gewijzigd
maandag 10 februari 2020 om 13:14
maandag 10 februari 2020 om 13:15
Morgenstond_ schreef: ↑10-02-2020 13:09Hee Despie, 'leuk' om weer eens wat van je te lezen, al is het probleem dat natuurlijk niet. Helpt je dochter wel eens mee met eten klaarmaken? Brood smeren of eten snijden? Gaat ze mee boodschappen doen? Zou het helpen haar daar wat zeggenschap in te geven?

Met boodschappen mag ze af en toe zelf de groenten kiezen. Dat helpt af en toe wel

maandag 10 februari 2020 om 13:16
Wat lastig!
Weet niet of je instagram hebt, maar wij volgen een beetje het principe van Kids Eat In Color.
Zo zorgen we dat er elke maaltijd iets is wat ze lekker vinden (safe food). En kleine porties geven, van iets nieuws maar 1 stukje/theelepeltje. Edit: ze mogen altijd meer overigens, zij bepalen hoeveel ze eten.
En we zeggen niks over het eten. Moedigen niet aan. Ze hoeven niks te eten, mag wel. Maar dit is wat op tafel staat. Iets anders krijgen ze dan ook niet.
Gaat hier eigenlijk heel goed. Met vallen en opstaan. Oudste (3.5) probeert nu steeds meer nieuwe dingen. Jongste (2.5) twijfelt vaak nog.
Weet niet of je instagram hebt, maar wij volgen een beetje het principe van Kids Eat In Color.
Zo zorgen we dat er elke maaltijd iets is wat ze lekker vinden (safe food). En kleine porties geven, van iets nieuws maar 1 stukje/theelepeltje. Edit: ze mogen altijd meer overigens, zij bepalen hoeveel ze eten.
En we zeggen niks over het eten. Moedigen niet aan. Ze hoeven niks te eten, mag wel. Maar dit is wat op tafel staat. Iets anders krijgen ze dan ook niet.
Gaat hier eigenlijk heel goed. Met vallen en opstaan. Oudste (3.5) probeert nu steeds meer nieuwe dingen. Jongste (2.5) twijfelt vaak nog.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:23
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.83% gewijzigd
maandag 10 februari 2020 om 13:18
Is het het eten zelf, of het brood?
Hier ook lastige eters op die leeftijd. Maar wat afwisseling hielp enorm, yoghurt (evt smoothie met vers fruit van maken), cornflakes, muesli, pap, rijstewafels, pasta, ontbijtkoek, eitje, pannenkoek van de vorige dag, geroosterd brood, tosti.
en opeens vroegen ze op een dag zelf om een boterham als ontbijt...
Mijn ervaring is ook dat het op school vanzelf gaat. Door groepsdruk en het feit dat als het niet op is, je het buitenspelen mist..
Hier ook lastige eters op die leeftijd. Maar wat afwisseling hielp enorm, yoghurt (evt smoothie met vers fruit van maken), cornflakes, muesli, pap, rijstewafels, pasta, ontbijtkoek, eitje, pannenkoek van de vorige dag, geroosterd brood, tosti.
Mijn ervaring is ook dat het op school vanzelf gaat. Door groepsdruk en het feit dat als het niet op is, je het buitenspelen mist..

maandag 10 februari 2020 om 13:20
Eens met Mevrouw75. Hier was brood nooit een probleem, tot het dat op een dag wel werd. Joh, dan niet, kan mij dat schelen. Yoghurt gaat er wel in, pap ook, fruit, smoothies en uiteraard mijn brood (want brood van mama smaakt uiteraard anders en beter en lekkerder dan je eigen brood, en dus smeerde ik gewoon een extra boterham die ik op m'n eigen bord legde en driemaal raden wie er dan opeens wel een boterham wilde. Prima, als kind volwassen is zal het er vast wel weer uitgesleten zijn). Tegenwoordig gaat brood weer redelijk.
Mijn voornaamste advies: geen strijd van maken. Wil je niet eten? Prima. Wil je na het eetmoment opeens wel eten? Ook best, maar apart koken doe ik niet aan. Je kan krijgen wat ik gekookt hebt, fruit of een boterham.
Mijn voornaamste advies: geen strijd van maken. Wil je niet eten? Prima. Wil je na het eetmoment opeens wel eten? Ook best, maar apart koken doe ik niet aan. Je kan krijgen wat ik gekookt hebt, fruit of een boterham.
anoniem_385974 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:21
1.26% gewijzigd

maandag 10 februari 2020 om 13:20
Gaat ze eigenlijk naar de opvang? Hoe gaat het eten daar? Misschien heeft school qua structuur en sociale invloed wel een goede invloed op haardespie schreef: ↑10-02-2020 13:15een tijdje terug hielp ze daar wel aan mee. En ze voelt zich ook heel trots als ze mag helpen. Misschien is het wel goed om dat weer meer te doen! In de waan van de dag kom ik er gewoon niet op om dat te laten doen..
Met boodschappen mag ze af en toe zelf de groenten kiezen. Dat helpt af en toe wel![]()

Maar het lijkt me ook wel irritant hoor. Mijn zoontje die ook volgende maand 4 wordt was altijd een goede eter, maar doet de laatste tijd wat moeilijker. Zegt bijvoorbeeld dat hij een appel wil, en zodra deze in stukjes is (op zijn verzoek) wil hij hem niet meer.

maandag 10 februari 2020 om 13:21
Moet ze persé brood eten? Misschien eet ze liever een cracker, yoghurt met fruit/havermout/muesli/brinta, een eitje, volkoren pannenkoek, ei muffin oid.
En wat eet ze ´s avonds wel graag? Valt er winst te behalen door jullie maaltijden wat aan te passen?
Kan ze tussendoor wat meer (gezond) snacken om te voorkomen dat ze chagrijnig van de honger wordt?
En wat eet ze ´s avonds wel graag? Valt er winst te behalen door jullie maaltijden wat aan te passen?
Kan ze tussendoor wat meer (gezond) snacken om te voorkomen dat ze chagrijnig van de honger wordt?
maandag 10 februari 2020 om 13:22
Er was pas een leuk item op de BBC over moeilijke eter (kinderen).
We zijn geprogrammeerd om niet zomaar alles in ons mond te stoppen. En veel eten is dan ook "vreemd". Het advies was om kinderen vooral met hun eten te laten spelen. In eerste instantie mochten ze het niet eens opeten, maar moesten ze er mee spelen. Plat drukken, snijden, poppetjes van maken etc.
Daarna kregen ze pas eten voor hun neus wat ze mochten opeten. En ze gingen zo waar meer producten eten.
Eten werd toen de weken erna aangeboden in verschillende schaaltje op tafel en de kinderen werden gestimuleerd om het eten aan te raken, te snijden, "te spelen" etc, Om zo te laten zien dat het veilig is om op te eten. Ze werden ook gestimuleerd om mee te helpen en te zien wat er in het voedsel ging.
Het gezin met 3 heel lastige eters werkte dit best goed. Na 6 weken aten de kinderen veel meer verschillende dingen.
We zijn geprogrammeerd om niet zomaar alles in ons mond te stoppen. En veel eten is dan ook "vreemd". Het advies was om kinderen vooral met hun eten te laten spelen. In eerste instantie mochten ze het niet eens opeten, maar moesten ze er mee spelen. Plat drukken, snijden, poppetjes van maken etc.
Daarna kregen ze pas eten voor hun neus wat ze mochten opeten. En ze gingen zo waar meer producten eten.
Eten werd toen de weken erna aangeboden in verschillende schaaltje op tafel en de kinderen werden gestimuleerd om het eten aan te raken, te snijden, "te spelen" etc, Om zo te laten zien dat het veilig is om op te eten. Ze werden ook gestimuleerd om mee te helpen en te zien wat er in het voedsel ging.
Het gezin met 3 heel lastige eters werkte dit best goed. Na 6 weken aten de kinderen veel meer verschillende dingen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 10 februari 2020 om 13:23
De fruitschaal staat hier ook gewoon op tafel. Goed idee om actief erop te sturen dat ze daar zelf gewoon van mag pakken. Fruit eet ze gelukkig best goed in het algemeen. Ook paprika en avocado vindt ze lekker.patchouli_ schreef: ↑10-02-2020 13:13Hier in huis staat een fruitschaal waar ze zonder vragen van mogen pakken. Appels, bananen, mandarijnen, druiven, paprika en tomaatjes. Honger na de maaltijd wordt naar de fruitschaal verwezen.
Je hebt gelijk wat betreft de regel. Zeker omdat ze nogal koppig en volhardend kan zijn. Ze heeft dondersgoed door waar 'gaatjes' in onze regels zitten...
maandag 10 februari 2020 om 13:25
Ja dat doen we in principe ook, alleen twijfel ik wat over deze aanpak, omdat ze dan toch weer eten krijgt wanneer zíj dat wil... We gooien het eten niet weg, maar bewaren haar boterham van het ontbijt wel tot de lunch.Madeliefjees schreef: ↑10-02-2020 13:14Inderdaad bord weghalen, en apart zetten. Gaat ze dan weer zeuren dat ze honger heeft, bord uit de keuken halen en voorzetten.
maandag 10 februari 2020 om 13:28
Ik vroeg haar laatst ook of ze brood wel lekker vindt. Maar op het kdv eet ze gewoon twee boterhammen mee op de groep met de lunch. Dus zo vies zal ze het niet vinden. Cracottes met kaas vindt ze sowieso lekker. Soms geef ik er daar twee van met ontbijt.Mevrouw75 schreef: ↑10-02-2020 13:14Misschien wat anders dan brood? Ons kind heeft jaren geleefd op Arla Naturals drinkyoghurt, toetjes en rijstewafels met pindakaas.
Bij het avondeten at ze een paar hapjes of niks van kaal spul, maar ze moest altijd proberen, al was het een likje en dan kwam een toetje.
Griekse yoghurt is ook nog wel een idee, of ik zat te denken aan cornflakes met melk ofzo.

maandag 10 februari 2020 om 13:29
Waar zit voor jou het grootste probleem van het niet/moeilijk eten? Dat ze te weinig binnen krijgt, of ook omdat je het zonde vindt om weg te gooien? Als je twijfelt over de aanpak, ga je hem denk ik nooit consequent inzetten. Hoe belangrijk vind je het bijvoorbeeld om gezamenlijk te eten? Misschien als ze niet wilt eten, dat je één alternatief biedt, en als ze dat dan ook niet wil, is het gewoon klaar. En als haar zeuren je dan irriteert, daar iets anders voor verzinnen?

maandag 10 februari 2020 om 13:30
Je bedoelt buiten de maaltijden om? In de ochtend krijgt ze fruit. In de middag kan ze een cracker met kaas krijgen, nog wat fruit. En als tussendoortje ook een biscuitje in de middag. Soms een chocolaatje. Snoep hebben we niet in huis.

maandag 10 februari 2020 om 13:34
Mijn dochter is erg langzaam met eten en snel afgeleid. Het kan me niet zo veel schelen, als ze het maar weg eet. Zij is de peuter en zou moeten drammen, niet ik. Snelheid komt vanzelf wel, denk ik dan.
Wat eten wel leuker maakt is als ze meegaat naar de winkel en mee denkt met wat we gaan eten en mee mag helpen in de keuken.
Wat eten wel leuker maakt is als ze meegaat naar de winkel en mee denkt met wat we gaan eten en mee mag helpen in de keuken.
maandag 10 februari 2020 om 13:34
Ik heb idd instagram. Ga straks meteen eens kijken! Aan het eind van de middag krijgt ze vaak wat paprika of avocado, dat vindt ze lekker en overbrugt de tijd tot eten nog wat.blablamana schreef: ↑10-02-2020 13:16Wat lastig!
Van ons moet ze ook altijd overal van proeven. Meestal lukt het na wat aansporen wel. Heel soms echt niet.
Eigenlijk lust ze nog best wel wat groenten als ik er zo over nadenk. Wortels, snijbonen, sperziebonen, bloemkool. Zelfgemaakte pastasaus gaat er ook redelijk in.
Ik maak me niet echt zorgen over de vitaminen, maar wat ik al in de openingspost zei: vooral overdag zou ze wel iets meer mogen eten, omdat ik denk dat ze dan meer energie heeft en minder zeurt.
maandag 10 februari 2020 om 13:35
Een van mijn kinderen kon (kan) er heel slecht tegen als hij honger heeft. Hij heeft dan ook niet meer door dat hij honger heeft en wil echt niet meer eten. De oplossing is, heel simpel, hem vaker eten geven. Druiven of rozijntjes werken goed als we eigenlijk al te laat zijn.
Ik zie trouwens het probleem niet meteen ‘eten wanneer zij wil’ to. Op zich is het heel gezond om te eten als je honger hebt, en niet omdat er toevallig een bord voor je neus staat. Pas als een kind honger niet goed herkent, wordt het een issue.
Op de kleuterschool eten ze nog vrij vaak (ontbijt, om tien uur alweer fruit en 12:15 lunch op de school van mijn kinderen), dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Ik zie trouwens het probleem niet meteen ‘eten wanneer zij wil’ to. Op zich is het heel gezond om te eten als je honger hebt, en niet omdat er toevallig een bord voor je neus staat. Pas als een kind honger niet goed herkent, wordt het een issue.
Op de kleuterschool eten ze nog vrij vaak (ontbijt, om tien uur alweer fruit en 12:15 lunch op de school van mijn kinderen), dus daar zou ik me niet te druk om maken.
eze wijzigde dit bericht op 10-02-2020 13:37
13.57% gewijzigd
maandag 10 februari 2020 om 13:36
Ah, je berichtje geeft me hoop... De juf zei laatst met het intakegesprek ook al dat eten vaak vrij snel wel redelijk gaat, vanwege de reden die je noemt.Protocol schreef: ↑10-02-2020 13:18Is het het eten zelf, of het brood?
Meer afwisseling is ook een goed idee. Gaan we ook mee aan de slag! Fijn om zo jullie ideeën te krijgen

maandag 10 februari 2020 om 13:41
Haha, herkenbaar van een hele tijd geleden, dat ze het eten op mijn bord wilde hebben. Soms als ik de puf ervoor heb, pas ik omgekeerde psychologie toe met een knipoog: nee, dit mag jij niet hebben, of: dit lust jij niet!PapierVampier schreef: ↑10-02-2020 13:20Eens met Mevrouw75. Hier was brood nooit een probleem, tot het dat op een dag wel werd. Joh, dan niet, kan mij dat schelen. Yoghurt gaat er wel in, pap ook, fruit, smoothies en uiteraard mijn brood (want brood van mama smaakt uiteraard anders en beter en lekkerder dan je eigen brood, en dus smeerde ik gewoon een extra boterham die ik op m'n eigen bord legde en driemaal raden wie er dan opeens wel een boterham wilde. Prima, als kind volwassen is zal het er vast wel weer uitgesleten zijn). Tegenwoordig gaat brood weer redelijk.
Je zou toch denken dat ze daar nu niet meer in zou trappen

Ok, dus je geeft na het eetmomenten nog wel het restje van wat ze niet op hebben gegeten? Zorgt dat er niet voor dat je de halve dag bij wijze van spreken aan tafel zit..?