Dochter erg verlegen, iets doen of niet?

31-05-2019 19:41 31 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een dochter van 10 jaar. Een lieve, vrolijke schat maar ze heeft iets dat haar steeds meer begint te belemmeren, namelijk verlegenheid. Gisteren waren we bij de Mac en na het bestellen, toen we al aan ons tafeltje zaten, moest ze opeens huilen. Ze vertelde toen dat ze het zo eng vindt om dingen te zeggen tegen vreemde mensen, zoals bij de Mac het doorgeven van haar bestelling.
Ze gaf ook aan dat ze daardoor vaak dingen niet durft te zeggen.
Ik had gisteren zelf ook wel door dat ze helemaal rood werd en bijna begon te stotteren en heb haar geholpen( tenminste, dat hoop ik) met haar bestelling.
Ik had het sowieso wel voor haar willen doen maar ze wisselde nogal van keuze.

Nu is dit 1 voorbeeld en het kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen maar ik weet sinds gisteren pas hoeveel last ze hier zelf echt van heeft.

Nu herken ik die verlegenheid heel erg van mezelf van vroeger en wil ik haar niet helpen met mijn bagage die ik hierin heb.

Ik ben nu heel erg aan het nadenken wat ik hierin voor haar kan doen. Kan ik haar zelf helpen, is professionele hulp goed, zijn er andere opties?
Mensen met ervaring?

Ik wil haar heel graag helpen maar wil het niet te beladen maken,
Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ach, zo sneu! Ik herken het ook. Mijn broers en zussen zijn allemaal mega spontaan en hebben er geen moeite mee. Dus ik werd altijd gedwongen om ook ‘gewoon’ iets aan iemand te vragen, etc. Weet nog dat ik me als klein meisje daar echt heel naar over heb gevoeld. Zulke dingen vooral niet forceren en een luisterend oor bieden. Wel heel fijn dat je dochter dat zo tegen je heeft kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen hoeft even spontaan te zijn en met een beetje verlegen is niets mis.

Maar als je als 10 jarige moet huilen omdat je iets bij MC Donald's hebt moeten bestellen dan praat je wel over verlegenheid waar je iets mee moet.
Alle reacties Link kopieren
Als ze er zelf ook last van heeft zou ik toch eens informeren naar een training voor kinderen op dit gebied, de huisarts heeft vast wel tips.
Ik heb twee vriendinnen die dit met hun kinderen hadden, de ene is voor een aantal sessies bij een kinderpsycholoog geweest en de ander heeft rots en water training gedaan, beiden zijn er erg tevreden over en de kinderen ook enthousiast.
Succes!
AngelEyes0192 schreef:
31-05-2019 19:43
Ach, zo sneu! Ik herken het ook. Mijn broers en zussen zijn allemaal mega spontaan en hebben er geen moeite mee. Dus ik werd altijd gedwongen om ook ‘gewoon’ iets aan iemand te vragen, etc. Weet nog dat ik me als klein meisje daar echt heel naar over heb gevoeld. Zulke dingen vooral niet forceren en een luisterend oor bieden. Wel heel fijn dat je dochter dat zo tegen je heeft kunnen vertellen.
Zo herkenbaar wat jij zegt! Dat niet durven is zo blokkerend en zo moeilijk om te doorbreken. Voor jou extra lijkt me omdat jij de enige bent in jullie gezin die dit heeft. ben jij nu nog steeds verlegen?
Soms ben ik zo bang dat dit echt een gevalletje aard van het beestje is omdat ik zelf ook nog altijd over grenzen heen moet gaan om niet verlegen over te komen.
Ik zat vroeger uren te kijken naar een stukje kaas voordat ik het op een verjaardag überhaupt durfde te pakken.
sugarmiss schreef:
31-05-2019 19:48
Niet iedereen hoeft even spontaan te zijn en met een beetje verlegen is niets mis.

Maar als je als 10 jarige moet huilen omdat je iets bij MC Donald's hebt moeten bestellen dan praat je wel over verlegenheid waar je iets mee moet.
Je bedoelt iets professioneels?
slekire schreef:
31-05-2019 19:49
Als ze er zelf ook last van heeft zou ik toch eens informeren naar een training voor kinderen op dit gebied, de huisarts heeft vast wel tips.
Ik heb twee vriendinnen die dit met hun kinderen hadden, de ene is voor een aantal sessies bij een kinderpsycholoog geweest en de ander heeft rots en water training gedaan, beiden zijn er erg tevreden over en de kinderen ook enthousiast.
Succes!
Rots en water, dat is bij ons op school ook. Ik ga me daar eens in verdiepen, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!
Ik had het enorm als kind. Werd door mijn ouders altijd gepusht en er belachelijk om gemaakt, vreselijk was dat. Daar heb ik erg lang last van gehad.
Mijn oudste dochter was exact zo als kind.
Ik heb het op zijn beloop gelaten, met in mijn achterhoofd, het komt goed!
Geen druk op haar gelegd, wel uitgenodigd om met kleine stapjes (samen) dingen te doen waar ze dus moeite mee had en nadien complimenteren, niet overdreven maar gewoon een opmerking als "goed gedaan joh!"...en echt, het komt goed.
Vanaf 14/15 jr veranderde ze hard.
Het is nu een zeer sociale en spontane meid van 25.

Mooi om te lezen dat je dochter zich veilig voelt bij je, zodat ze kon zeggen dat ze het eng vond.
Mijn uitzonderlijk verlegen kind moet sommige dingen gewoon proberen. En dat gaat langzaam steeds beter. Je moet haar er wel bij helpen, TO, want uit zichzelf gaat ze gewoon allerlei voor haar ongemakkelijke situaties vermijden.
Noujaazeg schreef:
31-05-2019 19:51
Herkenbaar!
Ik had het enorm als kind. Werd door mijn ouders altijd gepusht en er belachelijk om gemaakt, vreselijk was dat. Daar heb ik erg lang last van gehad.
Mijn oudste dochter was exact zo als kind.
Ik heb het op zijn beloop gelaten, met in mijn achterhoofd, het komt goed!
Geen druk op haar gelegd, wel uitgenodigd om met kleine stapjes (samen) dingen te doen waar ze dus moeite mee had en nadien complimenteren, niet overdreven maar gewoon een opmerking als "goed gedaan joh!"...en echt, het komt goed.
Vanaf 14/15 jr veranderde ze hard.
Het is nu een zeer sociale en spontane meid van 25.

Mooi om te lezen dat je dochter zich veilig voelt bij je, zodat ze kon zeggen dat ze het eng vond.
Dank je wel voor je reactie. Wat erg dat jij hier als kind zo in gepusht bent, heeft dat geen sporen achtergelaten? En heel erg fijn dat je je dochter de ruimte hebt gegeven en de waardering om hier mee op te kunnen groeien. Het is wel iets wat moeilijk uit te leggen is aan mensen die totaal geen last hebben van verlegenheid. Het lijkt me nog steeds heerlijk om nooit verlegen te zijn maar misschien is acceptatie beter dan het koste wat het kost te willen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, met 10 jaar zou ik daar wel wat mee gaan doen. Rustig zijn is prima, iets spannend vinden ook, maar het zo eng vinden dat je er van moet huilen is heel heftig.
Gatinmijnsok schreef:
31-05-2019 20:02
Ja, met 10 jaar zou ik daar wel wat mee gaan doen. Rustig zijn is prima, iets spannend vinden ook, maar het zo eng vinden dat je er van moet huilen is heel heftig.
Zelf had ik het idee dat er met die huilbui een enorme lading bovenkwam van alle keren dat ze verlegen was. Ik snap je wel maar denk dat er gisteren iets getriggerd werd waardoor ze er even helemaal klaar mee was.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rotsenwater.nl/inhoud-en-on ... -en-water/
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Billy_Mean schreef:
31-05-2019 20:07
Zelf had ik het idee dat er met die huilbui een enorme lading bovenkwam van alle keren dat ze verlegen was. Ik snap je wel maar denk dat er gisteren iets getriggerd werd waardoor ze er even helemaal klaar mee was.
Maar dat is toch heftig hoor, daar zou ik dus wat mee gaan doen en rots en water lijkt mij prima.
Dank je wel!
Als ik de info zo lees kun je je kind hier ook voor opgeven buiten school om?
Gatinmijnsok schreef:
31-05-2019 20:12
Maar dat is toch heftig hoor, daar zou ik dus wat mee gaan doen en rots en water lijkt mij prima.
Ja, dat is zeker ook heftig. Of anders gezegd; erg lastig als je er zelf mee te maken hebt. Rots en water is zeker een goede optie.
Alle reacties Link kopieren
Billy_Mean schreef:
31-05-2019 20:13
Dank je wel!
Als ik de info zo lees kun je je kind hier ook voor opgeven buiten school om?
Graag gedaan.
Ja klopt. En zo te lezen kan jouw dochter hier veel aan hebben. Is echt een goede training speciaal voor de assertiviteit van kinderen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck schreef:
31-05-2019 20:17
Graag gedaan.
Ja klopt. En zo te lezen kan jouw dochter hier veel aan hebben. Is echt een goede training speciaal voor de assertiviteit van kinderen.
Nogmaals dank je wel. Misschien ga ik hem ook wel stiekem mee volgen. Baat het niet, schaadt het niet ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me als verlegen kind verschrikkelijk hebben gevoeld op zo’n training.

Ik was ook zo extreem verlegen, maar ik ben er, for the most part, overheen gegroeid. Ik werd niet gepushed, wel gesteund en gestimuleerd.
shala91 schreef:
31-05-2019 20:24
Ik zou me als verlegen kind verschrikkelijk hebben gevoeld op zo’n training.

Ik was ook zo extreem verlegen, maar ik ben er, for the most part, overheen gegroeid. Ik werd niet gepushed, wel gesteund en gestimuleerd.
Ook als iedereen op die training verlegen was?
Ik denk dat ik de situatie eens voor zou leggen aan een aantal kindercoaches en kijken wat het advies is.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger ook heel erg verlegen, en wat mij toen had geholpen was een toneelgroepje (als hobby dus) ik was wel al wat ouder als jouw dochter, maar misschien bestaan er wel toneelverenigingen in jouw buurt waar je dochter al bij kan ? (Als ze dat leuk vindt natuurlijk )
Alle reacties Link kopieren
Oefenen met spannende dingen, maar dan in kleinere stapjes? Zodat ze leert voelen dat ze een (beetje) spanning kan handelen? Vooral niet laten vermijden, maar het aangaan, in behapbare brokjes :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wel iets mee doen, zeker omdat ze over een paar jaar naar de middelbare school gaat en het dan echt wel verstandig is dat ze wat weerbaarder is. Er zijn speciale (assertiviteits)trainingen hiervoor en ik kan mij voorstellen dat het voor haar ook fijn is te weten dat ze niet de enige is.
Ik kreeg er van mijn moeder altijd opmerkingen over, geen leuke vaak, en ze had vaak dingen 'die goed voor me' waren.
Resultaat: mede hierdoor best een hekel aan mijn moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven